دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص لیمو شیرازی و تاثیرات شگفت انگیز مصرف آن در سلامت بدن

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸
  • ۰

لیمو شیرازی با نام علمی Citrus latifolia  یکی از مرکبات بومی نواحی آسیای جنوب شرقی و اندونزی بوده که بسیار پرخاصیت است و به خاطر طعم ترش مزه و خواص مختلفی که دارد بسیار شناخته شده می باشد. لیمو شیرازی سرشار از ویتامین C و ربیوفلاوونوئیدها بوده و بنابراین به  پیشگیری از سرطان و سرماخوردگی کمک می کند. برای آشنایی بیشتر با خواص لیمو شیرازی همراه این مقاله از آرگا باشید.

مرکز لیمو ترش شیرازی ایران، استان فارس بوده و بیشتر شهرستانهای این استان، مانند جهرم هرساله مرغوبترین و بهترین لیمو ترش ایران را تولید و روانه بازار می کنند. این میوه ترش و خوشمزه دارای فواید بیشماری بوده و موارد مصرف گوناگونی در آشپزی، پزشکی و … دارد.

آشنایی با خواص بی نظیر لیمو شیرازی

اثرات لیمو شیرازی بر هضم غذا

لیمو شیرازی با نام علمی Citrus latifolia یکی از مرکبات بومی نواحی آسیای جنوب شرقی و اندونزی بوده که بسیار پرخاصیت است و به خاطر طعم ترش مزه و خاصیت های مختلفی که دارد بسیار شناخته شده می باشد. لیمو شیرازی (Lime) بیشتر به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها بکار می رود. به طور مثال آبلیموی شیراز که یکی از مشهورترین عصاره‌های گرفته شده برای تهیه شربت آبلیمو و لیموناد در جهان می باشد از لیموی شیرازی گرفته می‌شود.

اغلب مردم  تصور می کنند لیمو شیرازی با لیمو ترش فرقی ندارد اما اندازه لیمو شیرازی یا لیمو پرشین از لیمو ترش کوچک تر و گردتر است و بیشتر به رنگ سبز متمایل به تیره مشاهده می شود. هر چند طعم هر دو ترش مزه بوده اما لیموترش طعم ترش نزدیک به شیرینی داشته ولی طعم لیموی شیرازی در انتها به تلخی می زند. انواع لیمو شیرازی دارای اندازه های مختلفی بوده و معمولا قطر آن ها بین ۳ تا ۶ سانتی متر است. در صورتی که این قطر در لیمو ترش بین ۷ تا ۱۲ سانتی متر بوده و به فرم بیضی یا مستطیلی می باشد.

لیموترش شیرازی در غذاها

با توجه به این که لیمو شیرازی تلخ تر است بیشتر در غذاهای طعم دار نمکی یا تند به کار می رود. همچنین می توان از لیمو شیرازی به عنوان یک ماده افزودنی در برخی نوشیدنی های ویژه  مانند مارگاریتا یا لیموناد و یا در تهیه دسرهایی مانند پای لیمو شیرازی بهره برد. از فواید دیگر این میوه محبوب این است که لیمو شیرازی سرشار از ویتامین C و ربیوفلاوونوئیدها بوده و بنابراین به پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان و سرماخوردگی کمک می کند. در ادامه این مقاله ابتدا با ترکیبات و سپس با خواص بیشتری از مصرف لیمو ترش شیرازی آشنا خواهید شد.

ترکیبات موجود در لیمو شیرازی

خواص بی نظیر لیمو شیرازی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • ویتامین سی:   ۴۸ درصد
  • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • کالری: ۳۰
  • چربی: ۰
  • پروتئین: ۱ گرم
  • آهن: ۳ درصد
  • منیزیم: ۱ درصد
  • کلسیم:۳ درصد
  • ویتامین آ: ۱ درصد
  • پتاسیم: ۳ درصد

فایده های مصرف لیمو شیرازی

فواید لیمو شیرازی

بهبود هضم

 می توان گفت یکی از فواید مهم مصرف لیمو شیرازی کمک به هضم غذا است. لیمو شیرازی می تواند یک داروی خانگی خوب برای مشکلات گوارشی باشد. فلاونوئیدهای موجود در لیمو سبب تحریک دستگاه گوارش شده و همچنین می تواند علاوه بر درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست به بهبود سیستم دفع کننده نیز کمک کند. همچنین روغنهای فرار موجود در لیموشیرزای به هضم غذا کرده و از تشکیل گازهای معده پیشگیری می کند. علاوه بر هضم ، در مطالعاتی بیان شده که لیموترش ها دارای خاصیت قلیایی بوده و در درمان زخم های معده موثر می باشند.

نحوه استفاده از لیمو ترش

کمک به سلامت قلب

از دیگر خاصیت های مصرف لیمو شیرازی کمک به سلامت قلب است. ویتامین C در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی بسیار موثر می باشد. هرچند دیگر ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات مانند فیبر نیز می توانند به سلامت قلب کمک کنند. اما مطالعاتی نشان داده است که آب لیموترش به همراه پوست آن  موجب شده لایه های چربی موجود در عروق کرونر، کاهش یابد. در تحقیقاتی دیگر به این نتیجه رسیده اند میزان کم ویتامین C با افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی مرتبط بوده است. پس سعی کنید از لیموترش شیرازی  که از ویتامین C  غنی می باشد در رژیم غذایی خود به طور منظم استفاده کنید تا از فایده های بی نظیر ان بی بهره  نمانید.

لیمو شیرازی پرخاصیت

رفع کم خونی

یکی از ترکیبات موجود در لیموی شیرازی عنصر آهن است. آهن سبب ساخت گلبول های قرمز بیشتری شده و  به بهبود انتقال اکسیژن در بدن  کمک می کند. همچنین سبب کاهش میزان احتمال ابتلا به کم خونی به خاطر فقر آهن می شود. در ادامه باید گفت از خواص لیمو شیرازی این است که دارای میزان بالایی ویتامین c بوده و این ویتامین جذب آهن غذا را بهتر نموده و از این طریق در رفع و بهبود کم خونی موثر است.  نتایج مطالعه ای بر روی افراد با رژیم گیاهخواری نشان داد مصرف یک لیموی شیرازی یا عصاره آن همراه وعده های غذایی سبب شده  میزان جذب آهن تا ۷۰ درصد افزایش یابد.

نحوه مصرف لیمو شیرازی

پیشگیری از سنگ کلیه

از خواص لیمو شیرازی می توان به این مورد اشاره کرد که در جلوگیری از سنگ کلیه می تواند موثر باشد. آب پرتقال یا گریپ فروت در برابر آب لیموترش اسید سیتریک کمتری دارند. بنابراین استفاده از آب لیموی تازه یا عصاره ان با غنی بودن از اسیدسیتریک(نوعی مهارکننده طبیعی) می تواند از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کند.

کاهش وزن

باور بسیاری از افراد بر این بوده که هر روز صبح ناشتا، افزودن آب یک  عدد لیموی شیرازی تازه به یک لیوان آب و نوشیدن آن می تواند در کاهش وزن  یا لاغر شدن موثر باشد. همچنین مطالعاتی  بر روی موش ها در ایران نشان داده که لیموی شیرازی و روغن آن سبب کاهش چربی بدن  شده که کاهش وزن را به دنبال دارد.

خاصیت های متعدد لیمو شیرازی

سلامت پوست و مو

به طور کلی ویتامین C موجود در لیمو ترش شیرازی مزایای متعددی بر روی پوست و مو خواهد داشت. این ویتامین می تواند با آسیب های پوستی ناشی از اشعه آفتاب و آلودگی مبازره کند ، همچنین خواص این میوه میزان چین و چروک ها را کاهش داده و در بهبود بافت کلی پوست نیز نقش موثری داشته باشد. بنابراین با مصرف لیموی شیرازی، ویتامین c موجود در آن سبب ساخت و حفظ کلاژن پوست و مو می گردد. همچنین از آب لیموترش بر روی صورت می توان به عنوان لوسیون خوشبو کننده  نیز بهره برد.

قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن

 غذاهایی که دارای ویتامین C فراوان و دیگر آنتی اکسیدان ها هستند می توانند نقش مهمی در کمک به سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با میکروب های عامل بیماری هایی چون سرماخوردگی یا آنفولانزا  داشته باشند.

 لیموترش در نوشیدنی ها

به طور کلی  ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک نموده تا سلول های بیشتری تولید نماید. همچنین توانایی سلول های بدن را در نابودی میکروب ها و محافظت از بدن در برابر بیماری بهبود می دهد. بنابراین در رژیم غذایی خود در فصل زمستان حتما میوه و سبزیجات و میوه هایی چون لیمو شیرازی را قرار دهید. چرا که در این زمان، میزان فعالیت بدنی کمتر شده و با بیماری های فصلی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی همراه است.

کاربرد  لیمو شیرازی در آشپزی

اثرات مصرف لیمو شیرازی

  • از میوه تازه  لیمو به عنوان تزیین کنار ظرف خوارک گوشت و نوشیدنی ها می توان استفاده کرد.
  • می توان در تهیه انواع مارمالاد از ان بهره برد
  • چاشنی بسیاری از غذاها مخصوصا غذاهایی که با ماهی تهیه می شود.
  • ازآب لیموترش شیرازی معمولا به عنوان جایگزین سرکه در انواع سس ها می توان استفاده کرد.

نکته: قرار گرفتن در معرض اسانس بالای موجود در پوست میوه لیمو ترش ممکن است سبب حساسیت و التهاب پوستی گردد.

انواع کاربرد سنتی لیمو شیرازی

خاستگاه لیموشیرازی استان فارس است

تسکین سردرد: نوشیدن دمنوش برگهای لیموشیرازی می تواند سردرد را تسکین دهد.

بهبود سوهاضمه: یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه مخلوط شده با یک قاشق چایخوری عسل نوعی درمان خانگی بسیار مؤثر برای رفع سوء هاضمه و سوزش آن به دلیل اسیدیته می باشد. همچنینآب لیموترش در ایجاد بزاق دهان  نیز مفید می باشد.

تسکین درد گوش:چند قطره آب لیموترش تازه را با مقدار مساوی آب رقیق نموده و از این ترکیب۲ قطره دو بار در روز به عنوان قطره گوش استفاده نمایید. این روش یک درمان خانگی برای درد گوش است.

ویژگی های مصرف لیمو شیرازی

بهبود یبوست: نوشیدن یک لیوان آب لیموترش تازه رقیق شده با آب گرم، در صبح، درمان خانگی خوبی برای یبوست می باشد.

بهبود جوش و آکنه: یک قاشق غذاخوری پودر پیاز خشک را با کمی شیر مخلوط کنید. نصف قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را به این مواد اضافه نموده و خمیر ایجاد شده را روی جوش ها بمالید. بگذارید شب را روی محل جوش ها بماند سپس صبح آن را شستشو دهید.

رفع شپش سر: برای خلاصی از شر شپش، سیرله شده و آب لیموترش تازه را باهم مخلوط کرده و هر شب روی موها بمالید و صبح ها آن را بشویید.

همچنین می توانید برای آشنایی با خواص لیمو ترش، خواص لیمو عمانی و خواص آبلیمو کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *