دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص عسل مانوکا و کاربردهای فوق العاده این ماده غذایی با ارزش برای سلامت بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۱ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

عسل مانوکا از گرده گلی به همین نام در نواحی استرالیا و نیوزلند یافت می شود. شهد این گل ها توسط زنبورهای عسل جمع آوی و باعث تولید عسلی شگفت انگیز می شود. در ادامه به توضیحاتی از ترکیبات و خواص عسل مانوکا در درمان بسیاری از امراض و بیماری ها می پردازیم.

عسل مانوکا در نواحی مختلفی از جنگل های نیوزلند و استرالیا، از زنبور عسل هایی که از شهد درخت مانوکا که کیفیت بالایی دارند تغذیه، تهیه و تولید می کنند. اخیرا در انگلستان و ژاپن خواص آنتی باکتریایی این عسل را ثابت کرده اند و از آن در درمان و التیام بسیاری از زخم ها و بهبود  قسمت های پوست مرده انسان استفاده می کنند.

معرفی خواص عسل مانوکا

آشنایی با عسل مانوکا

این عسل که یکی از پرطرفدارترین نوع عسل در جهان است، از درخت چایی نیوزلندی در نیوزلند و برخی نواحی استرالیا تهیه و تولید می شود. خواص عسل مانوکا در بین عسل های دیگر بسیار بیشتر است و همین امر موجب استفاده آن در درمان زخم ها، درد گلو، عفونت های لثه و دهان و همچنین مشکلات گوارشی شده است. عسل مانوکا با خاصیت ضد باکتریایی و و میکروبی با درجه شاخص های UMF ،MGO ،K ،FACTOR، درجه بندی می شود. در اواخر قرن ۱۹ محققان و دانشمندان به خواص ضد باکتریایی این عسل پی بردند و آن را به عنوان یه ماده طبیعی در حفاظت بدن در برابر انواع باکتری ها قرار دادند. همچنین از خواص دیگر این عسل می توان به کاهش التهاب و درد نیز اشاره کرد، این عسل با داشتن برخی عناصر به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن می پردازد.

خواص عسل مانوکا

درمان انواعی از زخم ها:

در زمان های قدیم از عسل در درمان انواع زخم ها و جای سوختگی استفاده مکرر می شد. در سال ۲۰۰۷ ایالات متحده، عسل مانوکا را به عنوان یک درمان عالی و موثر در زخم ها نام برد، این عسل با بازسازی و ترمیم بافت ها آن ها را تقویت و از درد و سوزش آن می کاهد. در بیمارستان آمریکا این عسل را بر ۴۰ نوع زخم پانسمان کردند و بعد از دو هفته کاهش ۸۸ درصدی از اثرات زخمها و دردها را مشاهده کردند. هم چنین این در تحقیقات یونانی به عنوان یک درمان عالی برای زخم پای دیابتی ها به شمار می رود. در نتیجه مشخص شد که خواص عسل مانوکا به دلیل دارا بودن آنتی بیوتیک هایی مانند استافیلوکوک و اورئوس می باشد.

جلوگیری و بهبود زخم معده:

امروزه زخم معده یکی از بیماری های شایعی است که بیشتر انسان ها به آن مبتلا هستند. یک نوع باکتری وجود دارد که دلیل بسیاری از زخم های معده می باشد و مشخص شده که عسل مانوکا اثری عالی در درمان آن دارد. در این باره تحقیقات بسیاری صورت گرفت که نشان می داد باکتری های وجود در عسل مخالف باکتری زخم معده می باشند و به سرعت به از بین بردن آن ها مشغول می شوند. در تحقیق دیگری نیز که بر روی موش های صحرایی بود، مشخص شد که این عسل از آن ها در برابر زخم های ناشی از الکل محافظت می کند.

از بین بردن آکنه و جوش صورت:

عامل ایجاد آکنه به هم ریختگی های هورمونی، استرس، رشد باکتری در منافذ مسدود شده پوست می باشد. خواص ضد میکروبی عسل مانوکا در حفاظت پوست شما در برابر انواع باکتری ها نقش موثری دارد. این عسل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی در کاهش التهاب های پوستی نیز نقش فراوان دارد. عسل مانوکا به عنوان یک صابون ضد باکتریایی نیز عمل می کند.

استفاده با موم عسل مانوکا

سلامت دهان و دندان:

برای مقابله با پوسیدگی دندان و حفاظت از لثه ها باید باکتریهای موجود در دندان که باعث بلاک می شود را کاهش داد. با مصرف عسل مانوکا می توان به از بین بردن و کم کردن این باکتری ها اشاره کرد، همچنین از دیگر خواص عسل مانوکا می توان به جویدن آن با موم و کاهش التهابات لثه ای اشاره کرد. در تحقیقی که در افراد دارای بیماری خونریزی لثه صورت گرفت، معلوم شد که جویدن این عسل با موم در مقابله با آدامس های قندی بسیار موثر و سالم تر می باشد.

کاهش گلو درد:

عسل مانوکا به دلیل خواص ضد باکتریایی التهاب را کاهش و به باکتری های عامل درد حمله می کند و آن ها را از بین می برد. این عسل بعد از بین بردن باکتری ها، بافت گلو را پوشش داده و باعث کاهش و التیام درد می شود. در تحقیقی که انجام شد، باکتری استرپتوکوک که عامل گلو درد می باشد بعد از مصرف بیماران به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همچنین بیماری دهان که باعث بروز بیماری موکوزیت می شود و باعث التهاب و درد در غشاهای مخاطی می شود و اثری مضر در مری و دستگاه گوارش می گذارد، استفاده از این عسل در درمان آن بسیار موثر است.

  •  آرون گروپس

درمان زخم پلک:

از دیگر خواص عسل مانوکا می توان به درمان زخم پلک اشاره کرد، محققان دریافتند که با مصرف این عسل می توانند آن زخم ها را به خوبی از بین ببرند و در روند درمان آن نقش موثری را ایفا کنند.

خواص عسل مانوکا

بهبود فرایند هضم و ایمنی بدن:

برای نتیجه گرفتن از این عسل در درمان درد های گوارشی باید روزی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در خوردن این عسل می توانید آن را با  نون تست و یا کره امتحان کنید تا طعمی خوش به شما هدیه دهد. همچنین خوردن این عسل در طول روز به افزایش سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها کمک می کند.

بهبود خواب:

از دیگر فواید این عسل می توان به عمیق شدن و لذت بردن از خواب اشاره کرد. عسل مانوکا با آزاد کردن گلیکوژن های بدن در حین خواب اثری مثبت بر روی عملکرد های بدن می گذارد. مصرف این عسل همراه با شیر قبل از خواب به آزاد شدن ملاتونین در مغز که باعث یک خواب عمیق است می شود. بیماری هایی چون؛ بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، حمله قلبی، روماتیسم از بی خوابی، ناشی می شود که با مصرف این عسل می توانید به روند بهبود آن ها کمک کنید.

کاهش آلرژی و سینوزیت ها:

در طی تحقیق انجام شده ترکیبات این عسل و گرده، نقش موثری در درمان آلرژی ها دارند. در این تحقیق شرکت کنندگان بعضی عسل مانوکا و بعضی دارو های ضد حساسیت مصرف کردند. نتیجه این تحقیق بسیار خوشحال کننده بود.

مشکلات گوارشی:

عسل مانوکا به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و دارویی اثر موثری در درمان انواع اختلالات بدن می گذارد. در مطالعه ای که اخیرا صورت گرفت نوعی از باکتری موجود در عسل باعث از بین بردن باکتری مضر در دستگاه گوارش می شود. با توجه به نتایج تحقیقات گفته شده مصرف عسل مانوکا در کاهش رفلاکس، تعادل سیستم گوارشی و بهبود اختلالات معده و روده اثر بسیار موثر است.

خواص شگفت انگیز عسل مانوکا

ترکیبات موجود در این عسل

از ترکیبات این عسل می توان به پراکسید هیدروژن اشاره کرد، این ماده باعث بالا رفتن سطح کیفیت و خاصیت آنتی بیوتیکی می شود. اجزای اصلی ترکیبات عسل مانوکا باعث بالارفتن خاصیت آنتی باکتریالی می شوند. عنصری به نام گلیکسال وجود دارد که در ترکیب انواعی از عسل ها یافت می شود. عنصر دیگری به نام دی هیدروکسید نیز وجود  دارد که به دلیل بالا بودن غلظت باعث غلیظ تر شدن عسل می شود. آنتی بیوتیک این عسل از عسل های دیگر بیشتر است که به خواص عسل مانوکا می افزاید.

درجه بندی شاخص های کیفیت

تولید کنندگان عسل مانوکا کیفیت آن را با فاکتور هایی بیان می کنند که در ادامه به آن می پردازیم.

رده بندی UMF عبارت است از:

۰ تا ۴ : میزان غیر قابل تشخیص وجود دارد.

۵ تا ۹ : میزان آن بسیار کم است.

۱۰ تا ۱۵ : میزان آن بسیار مفید است.

۱۶ به بالا: میزان بسیار بالایی در آن وجود دارد.

توجه کنید که هرچه این میزان بالاتر باشد میزان اثر بخشی آن نیز به همان مقدار بالاتر می رود. توصیه می شود که برای بهره برداری بهتر از این عسل آن را با میزان بالا استفاده کنید.

خواص غذایی عسل مانوکا

عسل مانوکا به دلیل بالا بودن خواص درمانی فراوان جز مواد غذایی ارزشمند قرار گرفته است. موارد گفته شده در ادامه به معرفی خواص عسل های معمولی می پردازد اما قابل به ذکر است که عسل مانوکا ۴ برابر این خواص مغذی ارزش دارد.

  1. آمینو اسید
  2. اونواعی از ویتامین هایB ( شامل: تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، B6، اسید پانتوتنیک.)
  3. کلسیم
  4. مس
  5. آهن
  6. منیزیوم
  7. منگنز
  8. فسفر
  9. پتاسیم
  10. سدیم
  11. روی

استفاده از این برای ترمیم پوست های مرده

مزایای استفاده از عسل مانوکا

در سال های اخیر مزایای این عسل بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است. با بالا رفتن میزان این تحقیقات و گذر زمان محققان به خواص عسل مانوکا بیشتر آشنا می شوند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم؛

  1. کمک به رفع اختلالات گوارشی
  2. دست یابی به سلامت پوست
  3. مقابله با عفونت های باکتریایی و استافیلوکوک
  4. درمان سوختگی ها و انواع زخم
  5. مقابله با پوسیدگی دندان و التهابات لثه ای
  6. کمک به روند درمان سندروم روده تحریک پذیر و التهابات روده ای
  7. درمان گلو درد و افزایش ایمنی بدن
  8. مراقبت از زیبایی های پوست بدن
  9. کمک به روند درمان و کاهش علائم فیبروز سیستیک

مضرات استفاده از عسل مانوکا

به طور معمول استفاده از این عسل دارای قید و بند و محدودیت نیست، و شما به هر میزان که می خواهید می توانید از آن استفاده کنید. نکته قابل توجهی که وجود دارد در بیماران دیابتی باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند، چون این نوع عسل نیز مانند دیگر عسل ها باعث افزایش قند خون بدن می شود.

برخی اعتقاد دارند که زنبور های تولید کننده این عسل باعث آلرژی و حساسیت می شوند. برای حصول اطمینان قبل از مصرف آن برای زخم های موجود در بدنتان، ابتدا مقداری از آن بر روی قسمتی از پوست خود قرار دهید و اگر دچار مشکلی نشدید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

استفاده این عسل برای کودکان و نوزادان توصیه نمی شود، چون خطر افزایش بیماری بوتولیسم نوزادی که ناشی از مصرف عسل آلوده به نوع خاصی از باکتری رشد است، افزایش می دهد.

خواص عسل مانوکا برای کودکان

چگونگی مصرف عسل مانوکا

اندازه مصرف معمول آن در طول روز ۱-۲ قاشق غذا خوری در طول روز است. استفاده راحت و بهره وری از خواص عسل مانوکا خوردن مستقیم آن و یا همراه با ماست و انواعی از نون ها می باشد. برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن و درمان گلو درد می توانید ۱ قاشق چیی خوری دارچین به آن اضافه کنید. با توجه به تحقیقات انجم شده ترکیب دارچین با عسل باعث بالا بردن خاصیت ضد میکروبی و سرعت در روند بهبود شما می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *