دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

همه چیز درباره احداث گلخانه در پشت بام

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

در این مطلب به بیان چگونگی ایجاد گلخانه در پشت بام و اطلاعاتی ناب در این مورد پرداختیم، گلخانه روشی برای بهره بردن از طبیعت و داشتن فضای سبز و همچنین مکانی زیبا و بینظیر، قابل دسترس می باشد.

امروزه با مدرنیته شدن و ماشینی شدن سبک زندگی و افزایش روزبه روزی جمعیت ما انسان ها دیگر شاهد هوای سالم و پاک چند نسل قبل خود نیستیم، طبیعت بکری که هر روز برای ساختن بناهای بیشتر به مناطق مسکونی و تجاری تبدیل می گردد، از این رو ایده داشتن طبیعت در منزل خود بهترین راه حل ممکن می باشد، گلخانه در پشت بام یکی از این پوشش های سبز گیاهی برای داشتن فضایی سبز و زیبا است.

گلخانه در پشت بام با فضای سرسبز و زیبا

می توانید با ایجاد یک لایه از نوع گیاهان بر روی پشت بام فضایی سبز ایجاد کنید و علاوه بر زیبایی کمکی هر چند ناچیز در پاکیزگی و بهبود بیماری آلودگی هوا و محیط زیست انجام داده باشید، امروزه ایجاد تبدیل پشت بام به باغ و گلخانه فراگیر شده است.

ابتدا جهت داشتن یک گلخانه در بالای بام منزلتان لازم می باشد تا با مهندس سازه مشورت کنید و از او در مورد استقامت و تحمل سقف منزل خود نظر خواهی نمایید.

ایجاد گلخانه بر روی سقف بام و شناسایی انواع گل و گیاهان مناسب

پیمانکاری خبره را انتخاب کنید

علاوه بر میزان تحمل سقف هنگام بارش، لازم است با پیمانکاری که با مهارت و قابل اعتماد باشد جهت آماده سازی عایق ضد آب مورد نیاز برای کف بام منزل خود در جریان باشید و امور مربوط به شهرداری را نیز به او محول نمایید، بهتر است با پیمانکار مورد نظر خود در مورد استفاده از مواد و مصالح لازم برای جلوگیری از لغزش حرف بزنید.

برای ایجاد گلخانه در پشتبام همچون اقدام برای ساخت روف گاردن باید از شهرداری مجوزهای مخصوص دریافت گردد که برای هر گلخانه با شرایط متفاوت, متغیر است. زمان اقدام به احداث گلخانه بهتر است در فصل کاشت باشد.

ایجاد گلخانه بر روی پشت بام و شناسایی انواع گل و گیاهان مناسب

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سنجیدن تمام زوایا برای ایجاد گلخانه

برای ایجاد گلخانه خانگی لازم است شما تمام جهات را بسنجید و همه ی زوایای آن را در نظر داشته باشید، مثلا برای رسیدن به این منظور بهترین گزینه سقف هایی با شیب های مسطح و یا با شیب کم می باشد، همچنین جهت تابش نور خورشید و میزان نور آفتاب و گیاهانی که برای کاشتن بر می گزینید توجه داشته باشید و متناسب با آن اقدام نمایید که این نیاز به مطالعه و مشورت دارد.

پس از نصب عایق ضد آب به وسیله ی دو روش می توانید عایق را قبل از کاشت بیازمایید و از ایمنی و استقامت آن اطمینان کسب نمایید، که این کار را بهتر از خود پیمانکار مربوطه بخواهید انجام دهد.

برقراری و ایجاد گلخانه در بالای سقف بیرونی خانه و زیبایی و طبیعت

مزایای ایجاد گلخانه با سقف های مدولار

از مزیت های سقف هایی دارای چند قطعه و یا پیمانه ای(مدولار) نسبت به سقف های عادی، می توان به قابل پیش بینی بودن آنها اشاره نمود، پس در نتیجه لازم نیست شما دلواپس میزان جذب آب کشت خود گردید، از دیگر مزیت آن می توان به سهل و آسان بودن بررسی و قابلیت دسترسی به عایق ارائه شده در قسمت تحتانی کشت می باشد، و از تجمع آب در لایه زیری محصول کاشته شده، پیشگیری می کند.

اما یک مضرتی که دارد این است شما قادر به داشتن همه ی انواع گل و گیاه متفاوتی که دارید، نمی باشید. و اما برای زهکشی که بسیار لازم و ضروری می باشد و از کنار ساده نگذرید، باید لایه ای با گودی و ژرفای کم را برنامه ریزی نموده و همچنین از لایه ای فیلتر صنعتی بهره ببرید، در آخر لایه ای با ژرفای اندازه و متعادل با ترکیب شن و هوموس و مخلوط خاک تمیز را انجام دهید.

ایجاد و ساخت یک گلخانه در پشت بام زیبا و سرسبز

عوامل محیطی مناسب در داخل گلخانه

زمانی که تصمیم به کاشت گیاه و یا محصولی در داخل محیط گلخانه دارید باید شرایط محیطی آن از جمله دما، رطوبت، آب، نور، تهویه و … را متناسب با نوع محصول فراهم نمایید زیرا، هر یک از این عوامل نقش مهم در رشد گیاهان ایفا می کند و باید با کمک تجهیزات مختلف هر یک از این عوامل را کنترل نمایید.

دما :

یکی از عوامل مهم و ضروری در گلخانه دما می باشد که به منظور محافظت از گیاهان گلخانه ای در برابر سرما و گرمای اضافی لازم است که گلخانه سیستم سرمایشی و گرمایشی داشته باشد که به منظور گرمایش گلخانه پشت نام می توانید از هیتر برقی استفاده نمایید اما هزینه برق آن امکان دارد زیاد باشد و از بخاری گاز سوز نیز می توانید استفاده کنید اما به دلیل اینکه در این نوع بخاری ها گاز های خطرناک آزاد می شود استفاده از دودکش ضروری می باشد و همچنین به منظور انتقال گاز به پشت بام باید از لوله کشی استاندارد گاز کمک بگیرید و هر گونه سهل انگار ممکن است خطرات جانی و مالی را به همراه داشته باشد و برای سرمایش گلخانه نیز از کولر و پنکه می توانید استفاده نمایید

رطوبت :

به منظور تامین رطوبت گلخانه کوچک می توانید متناسب با آن از رطوبت ساز نازلی، اکتراسونیک استفاده نمایید.

تهویه :

به منظور ایجاد تهویه هوا لازم است بر روی دیواره عرضی گلخانه پنجره هایی ایجاد کنید و همچنین استفاده از هواکش گلخانه نیز به منظور تهویه و تخلیه هوای داخل ضروری می باشد و در روز های گرم تابستان تهویه بسیار مهم است.

نحوه آبیاری:

در گلخانه آبیاری باید به صورت قطره ای باشد و به منظور راه اندازی سیستم آبیاری گلخانه باید وسایل مرتبط مانند مخزن نگهدارنده آب، لوله مخصوص آبیاری قطره ای و پمپ تهیه نمایید.

گزینش گل و گیاهان مناسب برای گلخانه

باید برای کاشت گیاهان و گل های متفاوت در گلخانه ی بالای بام منزل خود از دقت بیشتری بهره برد، یکی از مهم ترین گزینه های انتخابی لازم، در نظر گرفتن شرایط جوی محل سکونت شما می باشد، اگر در محلی گرم و خشک زندگی می کنید، بهتر است از گیاهان قوی و با استقامت بالا مثل ساکولنت و انواع کاکتوس ها برای کاشت در گلخانه بهره ببرید.

درخت های همیشه سبز از جمله درختچه های کاج و همچنین درختچه های میوه را در سطر اول انتخاب خود قرار دهید، کاج ها با پوشش زیبای سبز خود در کنار شما تمام فصل ها را می گذرانند و در این گذر زمان آرامش و جذابیت و البته فضایی سبز و هوایی پاک به شما هدیه می دهند.

ساخت و برپایی گلخانه در بالای پشت بام آپارتمان در شهرها

گیاهان مختلف هر شهر

برای شهرهای جنوبی درختچه های نخل، گلهایی مانند آگلونما، سانسوریا، و گیاهانی مثل یوکاها و پتوس ها جهت کاشت در محله ای با آب و هوای آلوده از جمله تهران خوب است. برای مناطق شمالی می توان گیاه سیکاس را پیشنهاد داد.

برقراری گلخانه بر روی پشت بام منزل و ساختمان ها

تعداد زیادی از این گیاهان تعداد دفعه کمی به آبیاری احتیاج دارند و و برخی نیز آب احتیاج آنها نمی باشد، جز زمان خشکسالی و کمبود آب شما برای سقف خود متحمل هزینه و زحمت زیادی برای مراقبت و مرمت آن نمی گردید.

جالب است بدانید که گلخانه های مذکور دارای جنس آلومینیوم هستند و به وسیله ی پیچ و مهره به یکدیگر وصل می شوند، همچنین جهت پوشاندن شکاف های گلخانه لاستیک مورد بهره قرار می گیرد.

ایجاد گلخانه زیبا و ماندگار در پشت بام خانه

اگر شما هم از آن قبیل افرادی هستید، که دوستدار طبیعت هستید و از نابودی طبیعت و فاصله ای که زندگی مدرنیته میان شما و گل های زیبا انداخته دلخور و نگران هستید، می توانید با یک گام در رسیدن خود به طبیعت دست ساز و زیبا پیشقدم شده و از فضای سبز لذت برده و سرسبزی و طبیعت را مهمان خانه ی خود نمایید، ایجاد گلخانه در پشتبام یکی از این ایده های دوست داشتنی برای آشتی با طبیعت است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *