دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لیست غذاهای مفید بعد از زایمان و باید و نباید های تغذیه در این دوران

  • ساناز براتی
  • ۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از مسائل مهم بعد از زایمان مصرف غذاهای مفید بعد از زایمان است که بتواند نیرو و انرژی از دست رفته را به مادران باز گرداند. از جمله این مواد غذایی شامل حبوبات، تخم مرغ، غلات، نان گندم، سبزیجات، گوشت گوساله کم چرب، لبنیات و ماهی ها می شود.

        یکی از مسائل مهم بعد از زایمان مصرف غذاهایی است که بتواند انرژی از دست رفته مادر را باز گردانده و افزایش دهد. علاوه بر این نوزاد تا شش ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه می کند. پس باید غذاهای بعد از زایمان مصرف شوند که نیاز نوزاد و مادر را برطرف نمایند.

لیست غذاهای مفید بعد از زایمان

بعد از زایمان و در دوران شیر دهی نیاز به مواد مغذی تا ۳۰ درصد در بدن مادر افزایش می یابد. و زمانی که بدن مواد مغذی و انرژی مورد نیاز خود را دریافت نکند نوزاد با شیر خوردن باعث ضعیف شدن مادر می شود. پس باید با مصرف مواد غذایی مناسب تمام مواد مفید و مغذی بعد از زایمان به بدن مادر و در نتیجه به بدن کودک برسد. در ادامه با انواع غذاهای مفید بعد از زایمان آشنا می شویم.

غذاهای مفید و مغذی بعد از زایمان

مصرف تخم مرغ

با مصرف تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین به بدن وارد می شود. تخم مرغ را در هر یک از وعده های غذایی صبحانه، نهار یا شام می توان جای داد. بهتر است مادران  بعد از زایمان برای صبحانه تخم مرغ سرخ شده که کاملا هم زده باشند مصرف نمایند. تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشند.

ماهی

یکی از مفید ترین مواد غذایی برای مادرانی که تازه زایمان کرده اند ماهی است که خوردن آن برای حفظ سلامت بدن مفید است. وجود چربی DHA در ماهی در رشد دستگاه عصبی کودک بسیار مفید و واجب است. البته در شیر مادر DHA وجود دارد ولی مقدار آن در مادرانی که غذاهای حاوی DHA را مصرف می کنند، بیشتر است. مصرف ماهی باعث جلوگیری از افسردگی پس از زایمان شده و روان مادر را بهبود می بخشد. دو بار مصرف ماهی در طول هفته برای مادران شیرده و یا باردار کافیست و به خاطر جیوه موجود در ماهی و خطر آن برای نوزاد نباید زیاد مصرف شود. در بعضی از ماهی ها مثل غزل آلا و سالمون میزان جیوه کمتر است، و در برخی دیگر مثل کوسه و شمشیر ماهی اندازه جیوه بالاست و مصرف آن در زمان شیردهی و بارداری توصیه نمی شود.

مواد خورادکی مصرفی بعد از زایمان

نان گندم

اسید فولید ماده ای مفید و مورد نیاز در دوران بارداری و شیر دهی محسوب می شود. این ماده مغذی برای سلامت مادران بویژه نوزادان مهم و واجب است. نان گندم و بعضی از ماکارونی ها حاوی اسید فولید بوده و همچنین فیبر و آهن نیز در آنها وجود دارد.

  •  آرون گروپس

گوشت گوساله با چربی کم

گوشت گوساله کم چرب باعث بالا رفتن انرژی مادران پس از زایمان می شود. یکی از شایعترین مشکلات مادران بعد از زایمان کمبود آهن است. کاهش آهن در بدن باعث کم شدن انرژی شده و در نتیجه مادر در تامین نیازهای کودک دچار مشکل می شود. مادران شیر ده باید بعد از زایمان غذاهای حاوی پروتئین و ویتامین B12 استفاده نمایند. گوشت گوساله کم چرب سرشار از پروتئین و ویتامین B12 مورد نیاز مادر است.

غذاهای مغذی بعد از زایمان

لبنیات با چربی مناسب و کم

یکی دیگر از مواد غذایی مفید بعد از زایمان گروه لبنیات است. هر نوع ماده لبنی مثل ماست، شیر و … برای بدن با ارزش و مغذی است. وجود ویتامین D در شیر باعث استحکام در استخوان ها می شود. لبنیات حاوی ویتامین D، پروتئین و همچنین کلسیم هستند. شیر مادر حاوی مقدار زیادی کلسیم بوده که برای رشد استخوان های نوزاد مفید است. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مادر، باید حداقل روزانه مقدار سه فنجان لبنیات مصرف شود.

لیست خوراکی های مفید بعد از زایمان

 مصرف میوه

مصرف چند بار میوه یا آب میوه در طول روز، بعد از زایمان توصیه می شود. مرکبات به ویژه پرتقال انرژی بالای برای مادران تامین می کند. خوردن آب پرتقال ویتامین C مورد نیاز را به بدن می رساند. خوردن توت و انگو ر نیز در این دوان پیشنهاد می شود.

حبوبات

از دیگر غذاهای مفید بعد از زایمان حبوبات هستند.حبوبات به ویژه لوبیای قرمز منبع غنی از آهن هستند و یکی از انواع غذاهای مفید بعد از زایمان محسوب می شوند. لوبیا قرمز و سیاه سرشار از پروتئین غیر حیوانی هستند. یکی دیگر از حبوبات مفید عدس بوده که حاوی مقدار زیادی آهن است. حبوبات را می توان به عنوان غذای اصلی مصرف کرد. فقط توجه داشته باشید که حتما برای جلوگیری از ایجاد نفخ مواد غذایی ضد نفخ را همراه حبوبات صرف نمایید.

انواع مواد مغذی بعد از وضع حمل

برنج قهوه ای

یکی از غذاهای مفید بعد از زایمان برنج قهوه ای است. مصرف کربوهیدرات های سالم در غلات کامل مثل برنج قهوه ای باعث می شود تا انرژی مادران بعد از زایمان بالا رفته و حس بی حالی را برطرف می کند. برنج قهوه ای باعث تامین کالری مورد نیاز مادر شده و همچنین شیر مفیدی را برای کودک به همراه دارد. پس برای پایین آوردن اضافه وزن، بلافاصله بعد از زایمان مصرف غذا های حاوی کربوهیدرات را کاهش ندهید، چون بدن برای تامین انرژی به آن نیاز دارد.

سبزیجات

یکی دیگر از غذاهای مفید بعد از زایمان غذاهای حاوی سبزیجات است. سبزیجات از جمله سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، کلم بروکلی، برگ چغندر منبع غنی از ویتامین A بوده که برای مادران و نوزادان شیر خوار بسیار مفید اند. همچنین این نوع از سبزیجات سرشار از کلسیم بوده و ویتامین C و آهن نیز دارند. بعلاوه سبزی های سبز حاوی آنتی اکسیدان های مفید برای سلامت قلب بوده و کم کالری هستند.

مواد غذایی مفید پس از زایمان

مصرف خشکبار

استفاده از خشکبار به خصوص کم نمک یا بی نمک، ماده غذایی مفید برای مادران بعد از زایمان محسوب می شود. یکی از انواع خشکبار بادام است که به خاطر داشتن کربوهیدرات، فیبر، ویتامین E و ویتامین B12 به شدت توصیه می شود. همچنین بادام حاوی مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، منیزیم، منگنز و زینک است. مصرف بادام را به عنوان یک میان وعده فراموش نکنید.

مصرف مایعات

کمبود آب در بدن بسیار خطرناک بوده و همواره مشکل ساز است. همچنین کمبود آب در مادران بعد از زایمان باعث کم شدن انرژی در آنها می شود. با مصرف آب و مایعاتی مثل شیر و آب میوه اب مورد نیاز بدن تامین می شود. بهتر است در استفاده از چای و نوشیدنی های حاوی کافئین زیاده روی نشود. کافئین باعث ایجاد بی خوابی و بد اخلاقی در نوزادان می شود.

لیست مواد غذایی مفید بعد از زایمان

خرما

بهترین ماده غذایی جهت تقویت بدن و مقابله با کم خونی و کمبود انرژی خرما بویژه بعد از زایمان است. مادران بعد از زایمان حتما چند عدد خرما را در وعده غذایی روزانه خود بگنجانند. البته به خاطر گرم بودن خرما حتما غذاهای سرد نیز با آن مصرف شود تا نوزاد دچار جوش نشود.

غذاهای مفید بعد از وضع حمل

کاچی

یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی کاچی بوده که دارای خواص بسیاری برای زنان تازه زایمان کرده است. این غذا همواره به عنوان دارو به زائو بعد از زایمان داده می شود. در مصرف کاچی به دلیل داشتن کالری و چربی زیاد نباید زیاده روی شود.

لیست غذاهای بعد از زایمان

غلات

یکی از غذاهای انرژی بخش بعد از یک بیدار خوابی شبانه، صبحانه ای شامل غلات است. خیلی از غلات صبحانه ویتامین و مواد مغذی فراوانی دارند. این غلات باعث می شود تا مادران بعد از زایمان انرژی لازم برای فعالیت روزانه خود را کسب کنند. مخلوط شیر کم چرب با کورن فلکس ها و یا جو پرک و مصرف ان در وعده صبحانه بسیار مفید است. بهتر است جو پرک را یک شب قبل در شیر خیس کرده تا نرم شده و راحت تر خورده شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *