دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن لعاب برنج برای نوزاد چه فوایدی دارد؟

  • سحر بهرامی
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

یکی از سرشار ترین مواد غذایی که مادر می توانند برای تغذیه نوزادشان در نظر بگیرند لعاب برنج می باشد، به دلیل اینکه لعاب برنج سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها می باشد گزینه مناسبی برای مصرف نوزادان می باشد از این رو ما در ادامه قصد داریم شما را با فواید لعاب برنج برای نوزاد آشنا کنیم.

مصرف لعاب برنج برای نوزادان، دارای فواید شگفت انگیزی می باشد که علاوه بر داشتن ارزش غذایی به درمان اسهال نوزادان، همچنین کاهش تب نوزادان کمک می کند، بهترین زمان شروع به مصرف آب برنج زمانی است که کودک هنوز خوردن مواد غذایی جامد را شروع نکرده باشد.

فواید بی نظیر لعاب برنج برای نوزاد

فواید لعاب برنج برای نوزاد

منظور از لعاب برنج نشاسته ای می باشد که در هنگام جوشش برنج به وجود می آید، از این رو اگر از آن دسته از مادرانی هستید که قصد دارید شروع به دادن لعاب برنج به نوزادتان کنید بهتر است با فواید آن آشنایی داشته باشید.

۱. درمان کننده اسهال نوزاد

یکی از طبیعی ترین راه هایی که می توانید برای درمان اسهال کودک از آن استفاده کنید لعاب برنج می باشد، زمانی که به  کودکتان آب برنج می دهید میزان دفع کودک کمتر می شود، وجود مقدار کمی نمک در لعاب برنج می تواند آب از دست رفته از بدن کودک را جبران کند، این ماده طبیعی به دلیل داشتن کالری از دارو های موجود در بازار بسیار سودمند تر می باشد، برای استفاده از آب برنج برای کودک باید به اندازه ۱ فنجان کوچک برنج را در آب جوش بجوشانید و بگذارید تا لعاب دهد سپس لعاب آن را با قاشق جمع کرده و بگذارید تا کمی خنک شود و بعد آن را به نوزادتان دهید، سعی کنید بعد از هر ۴ ساعت مقداری لعاب به نوزادتان دهید.

۲. درمان اگزما پوستی نوزادان

زمانی که پوست کودکتان به دلایل مختلف دچار اگزما می شود استفاده از آب برنج می تواند بسیار مفید باشد، نوزادان به طور معمول دچار بیماری های پوستی درماتیت اتئپیک می شوند که برای یک کودک می تواند دردناک باشد، برای استفاده از آن کافیست نوزادتان را به حمام ببرید و به اندازه ۲ لیوان لعاب برنج را در آب وان کودک بریزد و سپس تمام قسمت های که دچار مشکل شده است را با آن شستشو دهید.

خواص لعاب برنج برای نوزاد

۳. کاهش دهنده تب نوزاد

از دیگر مزایای آب برنج برای کودک پایین آورنده میزان تب او می باشد، فقط کافی است مقداری از لعاب برنج را بگیرید و در چند نوبت به کودکتان بدهید، با این کار خواهید دید که به سادگی می توانید تب نوزادتان را پایین بیاورید. در واقع لعاب برنج این خاصیت را دارد که دمای بدن را کاهش دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۴. تامین انرژی نوزاد

با جای دادن آب برنج در برنامه غذایی نوزادتان می توانید انرژی کودک خود را افزایش دهید، این خاصیت به دلیل آن است که لعاب برنج دارای میزان زیادی کربوهیدرات می باشد که کاملا نیاز کودکتان را برآورده می کند، علاوه براین این ماده غذایی برای نوزادان غذایی کاملا سبک و زود هضم می باشد.

۵. کمک به داشتن استخوان هایی سالم

یکی از مهم ترین مواد ضروری که نوزاد برای استخوان سازی به آن نیاز دارد مصرف پروتئین می باشد، و از آنجایی که آب برنج دارای میزان بسیار زیادی پروتئین می باشد می تواند به رشد هر چه بیشتر و بهتر کودک کمک می کند، بهتر است از  ۴ الی ۵ ماهگی لعاب برنج در برنامه غذایی کودکتان جای داده شود.
مصرف لعاب برنج برای نوزادان

۶. کمک و داشتن پوستی شفاف

شستشوی صورت نوزادان با آب برنج در مواقعی که دچار خشکی بسیار شدید شده است می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و پوستش را نرم کند، علاوه بر این همه افراد می توانند برای داشتن پوستی نرم و لطیف از لعاب برنج برای شستشوی صورت خود استفاده کنند. به جای اینکه برای رفع خشکی پوست نوزادتان از کرم های مختلف استفاده کنید، می توانید از لعاب برنج استفاده کنید.

۷. مفید برای معده

از شایع ترین مشکلاتی که نوزادان به آن دچار هستند نفخ و دل درد می باشد که باعث بی قراری نوزاد می شود، در این هنگام شما می توانید از آب برنج برای کودک خود استفاده کنید تا از تجمع گاز در معده نوزاد جلوگیری شود.

۸.راهی برای از شیر گرفتن نوزاد

معمولا اولین نوشیدنی که به کودک می دهند همین لعاب برنج است، از این رو مادرانی که قصد دارند فرزند خود را از شیر بگیرند می توانند از لعاب برنج استفاده نمایند.
خواص شگفت انگیز لعاب برنج

۹. تامین کننده مواد ضروری

از مهم ترین ویتامین هایی که در لعاب برنج وجود دارد شامل ویتامین ب۶، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین های گروه ب می باشد که برای رشد جسمی و ذهنی نوزادان بسیار مفید می باشد.

معایب لعاب برنج

  • آب برنج به تنهایی نمی تواند مواد ضروری و ویتامین های مورد نیاز نوزاد را تامین بکند و همیشه نمی تواند به عنوان جایگزینی برای دریافت ویتامین های ضروری از آن استفاده کرد.
  • لعاب برنج آنقدر غنی نمی باشد که شما بتوانید آن را به عنوان جایگزینی برای مصرف شیر خود بدانید.
  • زمانی که نوزادانتان در اثر اسهال بخش زیادی از وزن بدن خود را از دست دادن از دادن لعاب برنج خودداری کنید او را نزد پزشک ببرید.
  • اگر تا کنون به نوزادتان آب برنج نداده اید قبل از دادن آن به نوزادتان حتما با یک پزشک مشورت نمایید زیرا برخی از کودکان به آب برنج حساسیت نشان می دهند.

خواص درمانی لعاب برنج

نکته: توجه داشته باشید که جهت تهیه آب برنج برای نوزاد از برنجی استفاده که دارای کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی می باشد. از این رو ابتدا باید با طرز تهیه لعاب برنج برای نوزاد آشنا باشید و آن را بشویید تا از تمیز بودن آن اطمینان یابید، از آنجایی که لعاب برنج تاثیرات شگفت انگیزی بر روی رشد و سلامت نوزاد دارد از مصرف آن برای نوازدتان غافل نشوید. بعد از دادن لعاب برنج به نوزاد خود می توانید کم کم شروع به دادن غذاهای کمکی مانند پوره هویج، فرنی با شیر خشک و ..به نوزادتان کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *