دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشستن زیاد در بارداری چه عوارضی دارد؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۵ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

عوارضی مثل دیابت بارداری، ورم پا، افسردگی بعد از زایمان و افزایش وزن از مشکلات ناشی از نشستن زیاد در بارداری می باشد، بنابراین برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می کنیم، این مقاله را مطالعه نمایید.

نشستن زیاد در دوران حاملگی با چاقی زیاد، افسردگی و بیماری های قلبی و عروقی برای خانم های باردار همراه است، این قبیل افراد به دلیل نشستن های زیاد و طولانی، مقدار گلوکز خون در آنها بالا رفته و در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت در طول دوران حامگی نیز افزایش می یابد، در ادامه با نحوه صحیح نشستن برای مادران باردار بیشتر آشنا خواهید شد.

توصیه هایی برای نشستن زیاد در بارداری

اغلب زنان بارداری که پشت میز نشین هستند از مشکلات ناشی از نشستن های زیاد در دوران حاملگی رنج می برند. این قبیل افراد باید هر دو ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دراز کشیده و پاهای خود را به دیوار تکیه دهند، زیرا نشستن زیاد در پشت میز موجب ابتلا به ورم پا در آنها خواهد شد.

نشستن زیاد در بارداری

همچنین در این مواقع، می توانید از صندلی هایی که از قابلیت تنظیم شدن برخوردار هستند، استفاده کنید، به طوری که با نشستن های طولانی کمتر اذیت خواهید شد، در صورت عدم امکان استفاده از این صندلی ها، یک بالشتک کوچک در پشت خود قرار دهید، این راهکار تا حدودی می تواند از وارد آمدن فشار به کمر شما جلوگیری کند، ضمن اینکه هر یک یا دو ساعت یکبار، در حدود چند دقیقه پاهایتان را بالا آورید تا مقدار ورم پا کمتر شود.

آشنایی با شیوه های صحیح نشستن در دوران حاملگی

نشستن درست و صحیح در دوران بارداری تاثیر زیادی در کاهش استرس و فشار وارده بر روی ستون فقرات دارد. حال با رعایت موارد زیر می توانید تا حدود زیادی برخی عوارض ناشی از نشستن های زیاد در بارداری را کاهش دهید :

زمانی که نشسته اید، باید به گونه ای باشد که پشت کاملا صاف بوده و شانه ها به سمت عقب کشیده شوند، به طوری که نشیمنگاه شما پشت صندلی را لمس نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نشستن زیاد در دوران حاملگی

پا ها باید به یک اندازه و به طور مساوی بر روی زمین قرار گیرند، طوری که زانو ها و پا ها با یکدیگر زاویه ۹۰ درجه ایجاد کرده و لگن را با کمی تکیه دادن به سمت جلو تراز کنید.

صندلی را که برای نشستن انتخاب کرده اید، باید دارای تکیه گاه و محکم باشد و از یک پالشتک نرم می توانید برای پر کردن پشت کمر خود استفاده کنید.

از چهار پایه برای قرار دادن در زیر کف پا هایتان استفاده کنید، این کار موجب کاهش فشار به بخش تحتانی کمر می شود.

در صورت نبودن چهار پایه، حتما بر روی یک صندلی که ارتفاع کمی از زمین داشته باشد، استفاده کنید تا پاهایتان به طور مساوی بر روی زمین قرار داشته باشد.

 

در صورتی که به مدت طولانی می نشینید، می توانید با انجام تمرینات ساده ای به افزایش جریان خون بدن کمک کرده و از گرفتگی عضلات جلوگیری کنید.

مواقعی که می خواهید از حالت نشسته، تغییر حالت داده و بایستید، خود را به سمت لبه صندلی کشانده و پاهایتان را راست کنید، سپس خود را بلند کنید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود.

اگز از جمله افراد شاغلی هستید که در دوران بارداری مجبور به نشستن در محل کارتان برای ساعت های طولانی می باشید، لازم است برای چند دقیقه و در فواصل زمانی معین از جای خود بلند شده و راه بروید تا از عوارض نشستن زیاد در بارداری جلوگیری شود.

نشستن زیاد در بارداری+تصویر

استفاده از توپ پیلاتس مخصوصا در سه ماه آخر بارداری به نشستن صحیح در بارداری کمک می کند، همچنین استفاده از این توپ برای آماده سازی لگن برای زایمان مؤثر است. توجه داشته باشید که توپ پیلاتسی که خریداری کرده اید، حتما مناسب قد شما باشد.

در محل کار، لازم است که ارتفاع صندلی نشسشتن خود را به گونه ای تنظیم کنید که با میز کارتان هم تراز شود. همچنین نزدیک میز نشسته تا بتوانید بازو ها و آرنج هایتان را بر روی میز و یا صندلی تکیه و استراحت دهید، ضمن اینکه انجام این کار موجب آرامش شانه هایتان خواهد شد.

نشستن زیاد در بارداری

در هنگام نشستن بر روی زمین، بهترین حالت این است که زانو هایتان را خم کرده و پاشنه پاهای خود را به هم بچسبانید.

روش های نادرست و بد نشستن در دوران حاملگی

هنگامی که نشسته اید، نباید پاهایتان را تا کنید، زیرا انجام این کار موجب می شود تا عمل گردش خون به خوبی انجام نشود و در نتیجه پا ها ورم کرده و یا مبتلا به واریس شوید.

در هنگام تغییر زاویه، به هیچ وجه کمر را نچرخانید، بلکه باید تمام بدن خود را چرخانده تا آسیبی به کمرتان وارد نشود. ضمن اینکه خم شدن به جلو نیز برای خانم باردار خطرناک است، زیرا باعث وارد آمدن فشار غیر طبیعی به شکم مادر خواهد شد.

نشستن طولانی در بارداری

نشستن در یک موقعیت به مدت زمان طولانی هیچگاه توصیه نمی شود، بیشترین زمانی که مادر باردار می تواند در یک مکان بنشیند، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می باشد، بنابراین باید به طور مرتب موقعیتش را تغییر دهد.

مادران باردار در طی دوران بارداری باید از انجام حرکات ورزشی خودداری کنند، حتی اگر انجام این حرکات برای آنها راحت باشد.

نشستن بدون استفاده از بالشتک و یا کوسن، موجب وارد آمدن فشار غیر طبیعی به کمر شده و در نتیجه عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت.

روش صحیح نشستن روی زمین در دوران حاملگی

خانم های باردار در هنگام نشستن بر روی زمین لازم است به رعایت نکاتی مهم توجه نمایند، تا از بروز برخی مشکلات و بیماری ها در دوران بارداری در امان باشند، در زیر به ارائه روش های درست نشستن بر روی زمین می پردازیم.

عدم نشستن زیاد در حاملگی

در هنگام نشستن، ابتدا زانو های خود را خم کرده و سپس یک دست خود را بر روی ران و دست دیگر را بر روی زمین بگذارید.

در مرحله دوم، باسن خود را به آهستگی روی زمین بگذارید، در صورتی که می خواهید تکیه دهید، می توانید از بالشتک کوچک و یا کوسن برای پر کردن گودی کمرتان استفاده کنید.

هیچگاه برای مدت زمان طولانی در یک موقعیت ننشینید، زیرا نشستن زیاد در بارداری با مشکلات زیادی برای مادران باردار همراه است، بنابراین هر یک یا دو ساعت یکبار حالت نشستن خود را تغییر دهید.

ذکر چند نکته مهم برای خانم های باردار

در زیر به ذکر چند نکته مهم پرداخته ایم که توجه به آنها و رعایت این موارد برای در امان ماندن خانم باردار از عوارض نشستن زیاد در بارداری لازم و ضروری است.

نشستن صحیح در بارداری

هنگامی که می خواهید روی صندلی چرخ دار بنشینید، در هنگام تغییر زاویه دادن نباید فقط ناحیه کمر را چرخانده بلکه باید کل بدنتان را بچرخانید و زمانی که قصد بلند شدن از صندلی را دارید، باید در ابتدا به جلوی صندلی آمده و سپس با کمک زانو هایتان بلند شوید و از وارد کردن فشار به کمرتان خودداری کنید.

اگر چه حالت چهار زانو نشستن در دوران بارداری به مدت کوتاه ممکن است، ضرری نداشته باشد و اما با توجه به این نکته که قرار دادن پا ها بر روی یکدیگر در دوران بارداری با مشکلاتی همراه است، بنابراین به جای حالت چهار زانو، بهتر می باشد که پا های خود را دراز کرده و از یک بالشتک برای زیر زانو هایتان استفاده کنید.

نشستن زیاد در حاملگی

در هنگامی که می خواهید چیزی را از روی زمین بردارید، لازم است در ابتدا روی زانو هایتان قرار گرفته و سپس پشتتان را صاف کنید، به منظور حداقل کردن خمیدگی عضلات پشت، بهتر است از عضلات پا کمک گرفته و به این ترتیب شیء را با استفاده از هر دو دستتان بلند کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *