دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خصوصیات بچه های طلاق و آنچه برای درک و راهنمایی آن ها باید بدانید

  • سحر بهرامی
  • ۶ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

تمامی بچه های طلاق دارای یک سری خصوصیات اخلاقی هستند که تنها نمی توان گفت که اینگونه بچه ها فقط دارای خصوصیات منفی و بدی هستند، چرا که آنها هم دارای یکسری ویژگی های اخلاقی شخصیتی خوب و هم یک سری ویژگی های اخلاقی بدی دارند که در ادامه مطلب بیشتر درباره خصوصیات بچه های طلاق آشنا می شویم.

یکی از موضوعاتی که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد توجه به خصوصیات فرزندان طلاق است که آمار این گونه بچه ها به سرعت در حال زیاد شدن می باشد، طلاق بین پدر و مادر یک موضوع عاطفی می باشد که علاوه بر این که دو طرف ضربه می خورد بیشترین تاثیرات بدش بر روی فرزندان می باشد که می تواند ضربه بزرگی را به آنها بزند که این ضربه می تواند بر روی خصوصیات اخلاقی وی تاثیراتی بگذارد.

اثرات زیان بار طلاق بر روی بچه ها

در مطالب گذشته شما را با مطالبی همچون افسردگی پس از طلاق، پیامد های طلاق برای مردان و نشانه های طلاق عاطفی آشنا شدید حال در ادامه قصد داریم تا شما را با خصوصیات بچه های طلاق آشنا کنیم.

آشنایی با خصوصیات بچه های طلاق

جدا شدن پدر و مادر از یک دیگر می تواند یکسری آثار جدی بر روان و روح بچه ها بگذارد، این گونه بچه ها به صورت خواسته یا ناخواسته در گیر این جدایی خواهند شد، که این موجب پدیدار شدن یکسری ویژگی های منفی و شاید مثبت در این کودکان شود. این کودکان به دلیل داشتن زندگی پر تنش و پر از دشواری خصوصیات اخلاقی شان دچار تغییر خواهد شد، شاید بیشتر افراد با خود گمان کنند بچه های طلاق به دلیل سختی کشیدن فقط دارای ویژگی های رفتاری منفی خواهند شد که باید گفت این تصویر ذهنی کاملا غلط می باشد زیرا ممکن است این فراز و نشیب ها در کودکان خصوصیات مثبت را هم ایجاد کند. که در ادامه مطلب به مهم ترین این خصوصیات رفتاری و اخلاقی آنها پی خواهیم برد.

 ترس از ترد شدن والدین

یکی از بارز ترین خصوصیات بچه های طلاق نگرانی در مورد این است که می ترسد پدر و مادرش او را هم ترک کنند، در زمان طلاق به دلیل اینکه نبود حضور جسمی و فیزیکی یکی از والدین احساس می شود و کودک از داشتن یک کدام از آنها محروم می باشد او دائم ترس دارد تا نکند او را هم تنها بگذارند، این موضوع می تواند تاثیرات بسیار منفی در آینده این کودک بگذارد، از این رو والدین کودک موظفند توجه فراوانی به این موضوع بکنند و به او نشان دهند که وجود او در زندگیشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا کودک بتواند به دور از این نگرانی ها زندگی کند.

بچه های طلاق چه ویژگی هایی دارند

داشتن احساس گناه

بیشتر کودکان بعد از جدایی پدر مادر خود اولین فکری که به ذهنشان خطور می کند این است که جدایی والدینش از یکدیگر تقصیر اوست و با خود گمان می کند که حتما اشتباهی کرده است و این موضوع باعث ناراحتی والدبنش شده است به همین دلیل می خواهند از یکدیگر جدا شوند. از این رو یکی از مهم ترین مسائلی که والدین این کودکان باید در نظر بگیرند این است که قبل از گرفتن طلاق از یکدیگر حتما با فرزنداشان صحبت کنند. طوری که به آنها بفهماند موضوعات دیگری باعث شده است که از یکدیگر جدا شوند و جدایی آنان هیچ گونه ارتباطی به او ندارد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

گوشه گیر بودن

تجربه های سخت و دشواری که بچه های طلاق داشته اند باعث می شود در ارتباط برقرار کردن با دیگران و اعتماد به آنها بیش از حد معمول احتیاط کنند چرا که نمی خواهند دوباره از سوی دیگران طرد شوند به همین دلیل سعی می کنند با دیگران ارتباطی برقرار نکنند و این باعث می شود تا بسیار گوشه گیر و منزوی شوند، بیشتر این کودکان برای اینکه بتوانند به کسی اطمینان کنند باید احساس امنیت فراوانی از طرف مقابل خود دریافت کنند.

تاثیر طلاق بر فرزندان

شکل گیری تصورات منفی

به مرور با جدایی والدین از یکدیگر یک سری تفکرات و تصورات منفی در ذهن کودک شروع به شکل گرفتن می کند، از این رو کودک مدام با خود فکر می کند که پدر و مادرش دیگر او را دوست نخواهند داشت، زمانی که این احساس به صورت همیشگی در ذهن کودک نقش ببند کم کم کودک گوشه گیر خواهد شد و یا در موارد شدید تر ممکن است که دچار افسردگی شود به همین دلیل والدین باید مدام به کودکشان ابراز علاقه کنند و بیشتر با کودکشان وقت بگذارند. طوری که نشان دهند از قبل بیشتر دوستش دارند.

بلاتکلیف بودن

منظور از بلاتکلیفی زمانی است که کودک در حمایت کردن از یک کدام از والدین خود دچار سردرگمی می شود که این از مهم ترین خصوصیات بچه های طلاق می باشد که ممکن از درگیرش شوند، در زمان مشاجره و دعوای والدین بر سر فرزند کودک نمی تواند یک طرف را انتخاب کنند زیرا ترس فراوانی دارند از این که از طرف یک کدام طرد شود که این برای کودک مسئله ای ترسناک می باشد.

جدایی والدیت و تاثیر آن بر روی فرزندان

ناتوانی در داشتن استقلال عملی و فکری

داشتن استقلال ارتباط مستقیمی با داشتن اعتماد به نفس بالا دارد، همانطور که می دانید کودکان در کانون خانواده است که می توانند به مرور مهارت های فراوانی را کسب کنند که از مهم ترین این مهارت ها کسب استقلال و بدست آوردن قدرت تصمیم گیری می باشد، از این رو کودکان طلاق به دلیل نداشتن کانون خانواده و داشتن مشکلات روحی فراوان دارای اعتماد به نفس پایینی خواهند شد که این موضوع در قدرت تصمیم گیری و استقلالش تاثیرات منفی بسیاری می گذارد.

به وجود آمدن مشکلات تحصیلی

داشتن مشکلات تحصیلی می تواند از دیگر خصوصیات بچه های طلاق باشد، این گونه کودکان اغلب تمایلی به ادامه تحصیل ندارند و یا در مدرسه از عملکرد درسی بسیار ضعیفی برخوردار هستند. افت تحصیلی آنها به دلیل نداشتن تمرکز و برهم خوردن آن به دلیل مشکلات خانوادگی می باشد.

بچه های طلاق از چه ویژگی هایی بر خوردار می باشند

داشتن رفتار های خشونت آمیز

در بین کودکان طلاق تمامشان قادر به درک این موضوع نخواهند بود و ممکن از واکنش های شدیدی به جدایی پدر و مادر خود نشان بدهند، این گونه کودکان با خود گمان می کنند که برآورده کردن نیاز هایش با این جدایی به خطر می افتد از این رو دست به کارهای خشونت آمیزی می زند تا نشان دهد که با این موضوع مخالف می باشد، پس می توان به صراحت گفت که پرخاشگری یکی دیگر از خصوصیات بچه های طلاق می باشد.

نگاهی منفی به ازدواج

این نوع نگاه می تواند تاثیرات منفی در آینده کودکان داشته باشد، این نگاه باعث می شود تا برای همیشه دید آنها نسبت به ازدواج ۲ نفر باهم کاملا تغییر کند از این رو این کودکان در آینده تمایلی به ازدواج نخواهند داشت.

خصوصیات بچه طلاق

کمک کردن به والدین

در بسیاری از مواقع بعد از جدایی پدر و مادر از یکدیگر کودکان حکم مرد خانه را دارند به همین دلیل سعی می کنند به نوعی به والدین خود کمک کنند و می خواهند تا باری را از دوش آنها بردارند که این خصلت را می توان در چنین کودکانی به وضوح مشاهده کرد.

صرفه جویی

تلاش بی وقفه یکی از والدین برای تامین کردن هزینه های زندگی باعث می شود تا کودک قدر پولی که دارد را بهتر و بیشتر بداند از این رو تا جای ممکن از ولخرجی کردن های بی مورد پرهیز می کند و همین باعث می شود تا با پول اندکی هم که بدست می آورد برنامه ریزی کند، که این موضوع می تواند به آینده کودک کمک زیادی کند.

همدردی کردن بیشتر

بسیاری از بچه های طلاق ممکن از بعد از جدایی والدیشان وضعیت مالی خوبی نداشته باشید و ببینند که تامین کردن زندگی توسط یکی از آنها کار بسیار دشواری است از این رو بیشتر این کودکان این وضعیت را درک خواهند کرد و یاد می گیرند که باید در چنین شرایط دشواری در کنار حامی خود باشند و با آنها همدردی کنند، از این رو این کودکان در بزرگسالی بهتر می توانند با مشکلات و پیچ و خم های زندگی کنار بیایند، همچنین باعث می شود تا بهتر احساسات دیگران را درک کنند.

طلاق با کودکان شما چه می کند

داشتن تحمل زیاد

تجربه طلاق والدین یکی از بزرگ ترین و دشوار ترین تجربه ها می باشد که یک کودک می تواند آن را تحمل کند، از این رو کودک می آموزد که قادر نیست از چنین تجربه های تلخی فرار کند، و از آنجایی که طعم این تجربه بزرگ را چشیده است، تحمل مشکلات کوچک برای او راحت تر می شود، او به مرور می آموزد که باید همانند یک موج سوار بر روی مشکلات ایستادگی کند.

انعطاف پذیری بیشتر

بیشتر بچه های طلاق می آموزند که خانواده تنها در داشتن پدر و مادر خلاصه نمی شود و می تواند به داشتن مادر و حتی مادربزرگ هم خلاصه شود، همانطور که می بینید این موضوع یک درک متفاوت از خانواده را نشان می دهد. کودک به مرور تعریف خانواده را در جایی پیدا می کند که در آن آرامش وجود داشته باشد به همین ترتیب در بزرگسالی تصمیم می گیرد که خانواده ای شاد را به وجود آورد و برای تامین آرامش خانواده خود تمام تلاشش را خواهد کرد.

قدر دان بودن

از آنجایی که کودکان طلاق نظاره گره زحمات و تلاش بی وقفه حامی خود هستند بهتر یاد می گیرند که قدردان زحمت دیگران باشد، شما خواهید دید که اگر کسی کوچکترین لطفی به او بکند چگونه قدر دان خواهد بود.

تاثیرات طلاق بر روی کودکان

همانطور که خوانید متوجه این موضوع شدید که خصوصیات بچه های طلاق صرفا فقط منفی نیست بلکه ترکیبی از پیامد های مثبت و منفی خواهد بود که در هر صورت کودکان می توانند خود را با این اوضاع وقف دهند. از مهمترین مسائلی که والدین این گونه کودکان باید در نظر بگیرند این است که چگونه با آنها برخورد کنند تا کمترین میزان آسیب روحی و روانی به آنها وارد شود، و این موضوع را باید مد نظر بگیرند که کودکان به هیچ عنوان نباید از والد دیگر خود محروم بمانند، همچنین والدین نباید از کودک خود به عنوان وسیله ای برای انتقام استفاده کنند چراکه بیشترین میزان ضربه را به کودک می رسانند.

همچنین شما می توانید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید تا کمترین میزان ضربه به کودکان وارد شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *