دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص ریوند چینی و ویژگی های مفید این گیاه برای درمان بیماری ها

  • محدثه خاکشور
  • ۱۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

در این متن به خواص ریوند چینی پرداخته ایم، که در گذشته در طب سنتی چین بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است، ریوند به ساقه ی زیرزمینی گیاه ریواس، گیاهی خودرو که بیشتر در مناطق ارتفاعات البرز و کوه بینالود رشد می کند گفته می شود، ریواس دارای برگ های پهن و گلهایی ریزمی باشد.

گیاه ریوند یا ریواس مدت های زیادی می باشد که در طب سنتی مصرف می گردد، امروزه با انجام تحقیقیات علمی تازه پی به فواید این گیاه برده اند، ریوند گیاهی چند ساله ریزوم دار می باشد که اغلب بلندی این نوع گیاه به ۱ متر هم می رسد، ریواس دارای برگ هایی عریض بوده که دمبرگ هایی بلند دارند، در این مطلب شما را با خواص ریوند چینی آشنا می کنیم.ریوند چینی یا همان ریواس گیاهی چند ساله با ارتفاع معمولا ۱ متر با برگ هایی پهن می باشد، این گیاه دارای گل هایی با آرایش گل مانند خوشه در قسمت فوقانی ساقه ریزوم دار آن به چشم می خورد، ریزوم ها بعد از نمو چوبی و ضخیم می گردند که جوانه های آن تبدیل به ساقه های هوایی و برگ های عریض می شود. که ساقه های آن به رنگ زیبا و جذاب سرخ ارغوانی می باشد.

خواص ریوند چینی مفید برای سلامتی و بدن انسان

خواص ریوند چینی در طب سنتی

گیاه ریوند با اسامی دیگری همچون ریواس، ریباج، ریواج، ریباس، رواش، و ریباش نامگذاری می شود، بیشتر از ۶۰ نوع مختلف را دارا می باشد که معمولا ساقه های خوراکی و برگ های سمی دارند، ریواس با استناد به کتاب های طب سنتی دو ساقه دارد که ساقه ای از این دو را که زیرزمینی است را ریزوم و به اصطلاح طب سنتی چوب ریوند، ریوند و یا ریوند چینی می گویند.

ریوند به ساقه زیرزمینی گیاه ریواس می گویند، این گیاه ریواس در گذشته استفاده دارویی در کشورهایی آسیایی و ریوند ریشه ی خشک شده آن دارویی چینی بوده است، مصارف دارویی آن تاکنون در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته که مورد توجه افراد بسیاری نیز واقع شده است.

مزایای ریوند چینی ساقه ی زیرزمینی گیاه ریواس

مواد غذایی از ریوند چینی

ریواس را عده ای در گروه سبزیجات ترش مزه و گروهی دیگر در دسته بندی میوه جات قرار داده اند، معمولا چون ترش مزه است، با شکر شیرین شده و به شکل پخته مصرف می شود. اما علاوه بر مصرف دارویی، مصرف خوراکی به صورت انواع سوپ، خورش، مربا، تارت، کمپوت، کیک و .. دارد.

فواید ریوند چینی برای سلامتی قلب و پاکسازی کبد

  •  آرون گروپس

مناطق رشد ریوند

 یکی از مکان هایی که این گیاه رشد و پرورش دارد، دامنه های کوه بینالود، کوهستان های کردستان، آذربایجان و ارتفاعات البرز می باشد، شناخته بودن ریوند و مصرف دارویی آن در چین بنا به اطلاعات جمع آوری شده حتی پیش از تولد حضرت مسیح باز می گردد.

خواص ریوند چینی مفید و سودمند برای سلامتی انسان

خواص ریوند چینی

ریوند چینی خاصیت های بسیاری دارد، از جمله افزایش سیستم ایمنی بدن، برطرف کردن کم خونی، پایین آوردن میزان قند خون، چربی و فشار خون، برای مداوای عفونت در زنان، همچنین شادی بخش بوده است. گیاه ریوند به سه صورت شربت، دمنوش، ضماد قابل مصرف می باشد.

خواص ریوند چینی در طب سنتی

گیاه ریواس یا همان ریوند چینی دارای طبعی سرد است، که فواید و خاصیت های درمانی بسیاری دارد، که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:

یکی از خواص ریوند چینی خاصیت مسهل بودن آن است، این گیاه یبوست را مداوا کرده و از بروز مشکلات گوارشی جلوگیری کرده و همچنین برای بیماری های معده مانند نفخ معده، درد معده، گاز معده مفید بوده و در کل آن را تقویت می کند، روده را نیز تقویت می بخشد.
خواص ریوند چینی و تاثیر آن بر اعصاب و تقویت و بهبود آن

پاکسازی خون

ریوند خون را پاکسازی نموده و استفاده از یک قطره ی آن در چشم به صورت چکاندن چشم را جلا بخشیده و بینایی را افزایش می دهد، همچنین لکه های سفید چشم را از بین می برد.

نیر بخش اعصاب

اگر فردی احساس کسالت و خواب آلودگی دارد، حتما از این گیاه مصرف نماید، استفاده به اندازه موجب بهبود اعصاب گردیده و شادی بخش بوده و شما را از شر وسواس می رهاند.

پایین آورنده ی میزان قند، چربی و کلسترول خون

ریوند کارکرد لوزالمعده را خوب کرده و به این وسیله لوزالمعده را مجبور به ترشح انسولین نموده و در نتیجه میزان قند خون در بدن را پایین آورده و تنظیم می کند.

فواید ریوند چینی و پایین آورنده کلسترول و قند خون

کاهنده چربی، قند و کلسترول خون

علاوه بر کاهش میزان قند خون کلسترول و چربی و فشار خون را نیز کاهش می دهد و از لخته گی خون در رگ ها پیشگیری می نماید که برای مبتلایان بی بیماری قلبی و عروقی مفید بوده و پیشنهاد می شود.

تاثیر ریوند چینی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی

گیاه ریوند چینی خاصیت بهبود عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها را دارد، از این گیاه در از بین بردن کرم و باکتری های غیر سودمند و مضر مصرف می گردد.

 خاصیت های ریوند چینی و تاثیر آن در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

افزایش دهنده اشتها و درمان کم خونی

ریوند منبع غنی از انواع مواد معدنی می باشد که کم خونی را برطرف کرده و از ابتلا به آن جلوگیری می کند، همچنین این گیاه بی اشتهایی را برطرف کرده و اشتها را زیاد می کند.

عفونت زنان

ریوند چینی برای عفونت زنان بسیار مفید می باشد و برای مداوای عفونت و تولید ماده ای سفید رنگ در زنان کاربردی اساسی دارد، همچنین مصرف این گیاه و ریشه اش ریوند کاهنده میزان درد خانم ها در روابط زناشویی که می توان به یکی از مهم ترین این دردها، درد در قسمت لگن اشاره نمود.

خواص ریوند چینی و خاصیت ضد سرطانی آن

کبد سالم

با مصرف این گیاه کبد را سالم نموده و از چربی و مشکلاتی که در کارکرد آن اختلال ایجاد می نماید، می رهانید. و در نتیجه سموم بدن را دفع کرده باعث سلامتی بدن و پوست می گردد، به بیمارانی که تب بالا دارند نیز توصیه می شود.

پیشگیری و مداوای سرطان

از دیگر خواص ریوند چینی پیشگیری از سرطان بودن آن است که دلیلش وجود آنتی اکسیدان می باشد، استفاده از عصاره این گیاه در کنار ترکیبات شیمیایی، به صورت مکملی گیاهی برای شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای ریوند چینی و استفاده آن به سه صورت ضماد، دمنوش، و شربت

مداوای جوش

ریوند چینی به صورت ضماد را می توان برای رفع و مداوای انواع جوش و ورم های عفونی استفاده نمود، این گیاه با مصرف مداوم و به شکل مرتب موجب باز شدن سر جوش ها و ورم های خونی و چرکی شده و عفونت و چرک را آز آن خارج می کند، البته در استفاده از آن برای نقاط حساس صورت باید دقت کنید.

رنگی طبیعی و تقویت کننده مو

ریوند چینی مانند رنگ موی طبیعی عمل می کند، از آن می توان برای روشن کردن موها به رنگ قهوه ای و طلایی در ترکیب با رنگ های گیاهی حنا و غیره بهره برده که علاوه بر رنگ بخشیدن موجب دوام ریشه و ساقه ی مو شده و مو را پر پشت می کند.

مزایای ریوند چینی و انواع غذاهای خوشمزه مانند آش، خورش و .. با آن

کاهنده سرعت پیری

ریوند به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان که برای پیشگیری از سرطان مفید است، سرعت سالخوردگی را در فرد پایین می آورد و از عارضه هایی که مربوط به دوران پیری از جمله آلزایمر می باشد را جلوگیری می کند.

تمام بخش های ریوند اعم از برگ و به خصوص ساقه و ریشه آن مصرف درمانی داراست، بخش زیادی از این گیاه را آب تشکیل می دهد، از دیگر ترکیبات آن می توان به آنتراکینون، اسیدهای آلی پروتئین، کلسیم، آنتروگلیکوزیدها، چربی « ۹۶ میلی گرم در ۱۰۰ گرم گیاه خام» و آهن« ۸/۰ میلی گرم» پتاسیم حدودا به میزان زیاد و ویتامین های E ،A ،K ،C گروه B می باشد.
فواید ریوند چینی گیاهی خودرو در مناطق دامنه های کوه بینالود و ارتفاعات البرز و

روش های مصرف ریوند

برای استفاده از ریوند چینی روش های متفاوتی وجود دارد، می توان به صورت ضماد، شربت، دمنوش و پخت در انواع غذاها بهره برد.

شربت ریوند: برای تهیه شربت ریوند باید ابتدا ۶۰ گرم ریشه خشکیده آن را کوبیده و پس از آن درون آسیاب یا هاون له نمایید، تا پودری شکل شود. پودر حاصله را داخل ۱ لیتر آب اضافه کرده و به مدت ۸ روز کنار کناری بگذارید بماند، پس از ۸ روز، روزانه یک لیوان از آن را پیش از غذا بنوشید.

دمنوش ریوند: مقدار ۵-۱۰ گرم ریوند چینی خشک شده را درون ۱ لیوان آب جوش دم نمایید، پس از ۲۰ دقیقه دمنوش ریوند ما دم کشیده و آماده ی میل نمودن است، قبل از غذا روزانه ۱ لیوان بنوشید.

خواص ریوند چینی ساقه ی زیرزمینی و چوبی گیاه ریواس

ضماد ریوند: ساقه های آن را به خوبی تمیز نموده و سپس داخل قابلمه ای محتوی آب جوشیده ریخته و بگذارید به خوبی بپزد، تقریبا ۲۰ دقیقه لازم می باشد تا خوب بپزد، پس از ۲۰ دقیقه از قابلمه بیرون آورده، بعد از کوبیدن به حالت ضماد گرم استفاده کنید.

ضرر و موارد منع ریوند

استفاده بیش از حد از گیاه ریوند عوارضی را به دنبال دارد که توصیه می گردد تا به اندازه نیاز و متعادل مصرف شود، همچنین در شرایطی پیشنهاد می شود که استفاده نشود:
  • استفاده این گیاه برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی زیان آور است.
  •  برای خانم های باردار و شیرده زیان آور بوده و توصیه می گردد استفاده نشود.
  •  مصرف بیش از حد آن اعصاب را تضعیف کرده و اگر کسی دارای طبع سرد باشد قولنج می کند.
  • استفاده به میزان زیاد از ریوند مانع جذب منیزیم و کلسیم شده و پوکی استخوان می آورد.
  • همچنین مصرف بیش از حد آن موجب ایجاد مشکل و اختلال در سیستم گوارشی و بروز اسهال می شود.

مزایای ریوند چینی با طعم ترش و دوست داشتنی برای تهیه انواع غذاها

در این مطلب به گیاه ترش مزه و پر کاربرد ریواس و همچنین ریشه ی پر از خواصش ریوند پرداخته ایم، این گیاه را برای درمان انواع مشکلات و اختلالات جسمی می توان به کار برد و نتیجه دلچسبی را مشاهده نمود، اما همانطور که بیان شد، قابل ذکر دوباره است که نباید در مصرف آن افراط گردد، خواص ریوند چینی را که قدمتی طولانی برای درمان در چین داشته را برشمردیم و امیدواریم مورد استفاده و توجه شما قرار بگیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *