دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ثبت نام کارت سوخت خودرو و موتورسیکلت با راهنمای مرحله به مرحله به زبان ساده

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

ضروریت ثبت نام کارت سوخت از دسته تصمیمات دولت برای جلوگیری از کلاه برداری های احتمالی و محدود شدن مقدار بنزین مصرفی برای تمامی مردم است که ما در این مقاله به بیان چگونگی ثبت نام برای دریافت آن پرداخته ایم.

بر اساس سخنان شرکت پالایش فرآورده های نفتی بایستی تمامی افرادی که دارای خودرو می باشند نسبت به دریافت و ثبت نام کارت سوختشان اقدام کنند و در غیر این صورت از استفاده از بنزین و گازوئیل محروم می شوند. ما در ادامه بیان چگونگی ثبت نام برای دریافت این کارت خواهیم پرداخت.

چگونگی ثبت نام کارت سوخت

بر اساس مطالعاتی که انجام شده کارت سوخت با تصمیم دولت و اجرای طرح سهمیه بندی بنزین آغاز شده و اما از آنجایی که سال ها از این کارت استفاده نشده بود بسیاری از مالکان به دلیل مسدودی،مفقودی و یا فراموش کردن رمز خود بایستی مجدد به دنبال پیگیری کارت خود و حتی گرفتن نوع جدید آن باشند که مهلت پیگیری آن از ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ آغاز شده است.

چگونگی ثبت نام کارت سوخت

مالکان خودرو هایی که اقدام به تهیه این کارت نکنند تنها می توانند تا اطلاع ثانوی از بنزین به صورت آزاد یعنی به قیمت ۳۰۰۰ تومان استفاده کنند و ممکن است در آینده با افزایش قیمت آن نیز مواجه شوند. لازم به ذکر است که بگوییم قیمت با سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومان و تهیه آن به صورت آزاد برابر با ۳۰۰۰ تومان است.

اگرچه مهلت ثبت نام کارت سوخت، در شهریور ماه ۱۳۹۸ به پایان رسید اما باز هم امکان ثبت نام و پیگیری برای افرادی که اقدام به دریافت آن در زمان مقرر نکرده اند نیز وجود دارد اما سوخت گیری در جایگاه های بنزین تنها مخصوص افرادی است که دارای کارت سوخت می باشند و سایر مالکانی که کارت ندارند تنها مجاز به سوخت گیری آزاد هستند.

سخنانی در مجلس مطرح شد که ظرفیت کارتهای سوخت به زودی به ۱۵ لیتر کاهش پیدا خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت تا هر چه سریع افراد به دریافت و ثبت نام کارت سوخت، از طریق پلیس +۱۰ اقدام کنند و همه با کارت خصوصی خود بنزین بزنند اما این تصمیم به دلیل گران شدن ناگهانی بنزین عملی نشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

استفاده از کارت سوخت برای سوخت گیری

مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت:

  • حضور مالک وسیله نقلیه (در صورت عدم حضور مالک بایستی یک وکالت نامه که کلمه کارت سوخت به طور شفاف و واضح در آن نوشته شده باشد همراه درخواست کننده باشد).
  • شناسنامه و کارت ملی فرد مالک و یا فرد درخواست کننده
  • اصل و کپی سند خودرو با پنجاق
  • ارائه آدرس کامل پستی به همراه کد پستی و شماره ملی فرد مالک و در صورت تغییر آدرس مالک کارت سوخت جدیدی برای او صادر خواهد شد.
  • همراه داشتن بیمه ماشین ضروری است.
  • پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان از طریق دستگاه های کارت خوان به حساب شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی بایستی انجام گیرد.
  • توجه داشته باشید که صادر کردن کارت سوخت المثنی هوشمند ۱۵۰۰ تومان می باشد.
  • نکته: پرداخت فیش از طریق عابر بانک، اینترنت و فیش واریزی بانک به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد.
  • برای خودروهایی با پلاک قدیمی کارت المثنی صادر نخواهد شد.
  • هر خدمتی که منجر به یک برگه پرینت شود هزینه ی آن به صورت جداگانه اخذ خواهد شد.
  • در صورت داشتن هر گونه سوال،پیشنهاد و انتقاد می توانید با تلفن شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ۰۹۶۲۷ تماس برقرار کنید.

نحوه ثبت نام کارت سوخت

روش های ثبت نام کارت سوخت:

به طور کلی سه روش برای ثبت نام این کارت معرفی شده است که در ادامه بدان پرداخته ایم:

روش اول: ثبت نام مالکان خودرو یا موتور سیکلت های فاقد کارت سوخت، با حضور در دفاتر پلیس +۱۰ با در دست داشتن مدارک لازم.

روش دوم: مراجعه به سامانه خدمات همراه دولت به نشانی WWW.mob.gov.ir و ورود به درخواست کارت سوخت المثنی و ثبت اطلاعات در ان است که از ۵ آذرماه مورد استفاده مردم قرار گرفته است و برای تمامی افراد رایگان است.

برا اساس گزارش هایی به دست آمده خودروهایی که دارای پلاک جدید می باشند کارت سوختشان آماده است و می توانند با مراجعه به دفاتر پست آن را دریافت کنند.

کارت سوخت داشتن خودرو های پلاک جدید

در چند سال اخیر به دلیل عدم مراجعه این دسته از مالکان برای دریافت کارت سوخت؛کارت هایشان در دفاتر پستی باقی مانده است.

مالکان خودرو های قولنامه ای برای دریافت کارت سوخت خود می توانند مانند گذشته با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای ثبت تقاضای خود اقدام کنند.
مالکانی که دارای بیش از یک خودرو هستند بایستی برای تمامی خودروهای خود اقدام به دریافت کارت سوخت جداگانه با کارت سوختی متفاوت بکنند.

مالکانی که رمز کارت سوختشان را از یاد برده اند امکان بازیابی رمز آن ها فراهم شده است و نیازی به ثبت نام مجدد نیست.

توجه داشته باشید که در هیچ یک از مراحل ثبت نام چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی احتیاجی به ارائه رمز کارت نیست بنابراین مالکان بایستی احتیاط های لازم را انجام دهید.

استفاده از کارت سوخت خصوصی

برخی از نکاتی که بایستی بدانید:

در روند استفاده از کارت سوخت های خود بایستی به نکاتی توجه داشته باشید و احتیاط های لازم را انجام دهید.

هشدار پلیس فتا در رابطه با پیامک های جعلی کارت سوخت: پلیس فتا اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از کلاه برداری هایی در مورد کارت سوخت انجام داده و در زمان های مختلف پیامک هایی در این مورد را برای مردم ارسال می کند.

دریافت پول بابت استفاده از کارت سوخت تخلف محسوب می شود: بر اساس گزارش سازمان ملی پخش فرآورده های نفتی تمامی جایگاه های کارت آزاد در اختیار مردم قرار می گیرد و به همین علت دریافت هرگونه وجه اضافی بابت استفاده از سوخت توسط اپراتور و یا متصدیان تلمبه در جایگاه سوخت ممنوع است در صورت مشاهده این موارد می توانید با شماره تلفن سازمان ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنید و آن ها را از این موضوع مطلع کنید.

چگونگی سوخت گیری در جایگاه های سوخت

پایان مهلت استفاده از ۴ رقم آخر کد ملی به عنوان رمز کارت سوخت: شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت پخش فراورده های نفتی اعلام کرد که مالکانی که به دلیل فراموش کردن رمز کارت سوخت خود از ۴ رقم آخر کد ملی شان استفاده می کنند بایستی هر چه زودتر برای تعیین رمز کارت خود اقدام کنند. از آنجایی که از مرداد ماه داشتن کارت سوخت برای تمامی افراد اجباری شده و تمامی خودرو های شخصی بایستی کارت سوخت شخصی می داشتند برای سهولت و سریع تر شدن کارها شرکت پخش فرآورده های نفتی ۴ رقم آخر کارت ملی مردم را به عنوان رمز قرار داده بود اکنون دولت اعلام کرده که این رمز را تغییر دهید و اقدام به تهیه رمز جدید برای جلوگیری از کلاه برداری احتمالی بکنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *