دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

زندگینامه کریم خان زند پادشاهی باهوش و هنر دوست

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

در این مطلب می توانید زندگینامه کریم خان زند بنیانگذار حکومت زندیه به همراه تصاویری از وی را مشاهده نمایید.

این مطلب را به معرفی سرگذشت کریم خان زند اختصاص داده ایم وی از تیره زند بگله (مهمترین طایفه زند که از طریق شبانی امرار معاش کرده و از زمین های دامنه زاگرس به کمازان و دهستان پری در نزدیکی ملایر کوچ کرده بودند)، کریم خان در طول زندگی خود منصب های زیادی بدست آورد و عناوین ایل خان، توشمال و وکیل الرعایا را برای خود برگزید.

کریم خان در سال ۱۰۸۶ خورشیدی در روستای پری ملایر متولد شد و در سال ۱۱۵۷ در شیراز درگذشت. وی بنیان گذار حکومت زندیه و مدت فرمانروایی وی از سال ۱۱۶۳ تا ۱۱۹۳ به طول انجامید.

آشنایی با زندگینامه کریم خان زند

کریم خان زند یکی از مردان نیک دوران خودش بعد از حمله اعراب به ایران شناخته می شد. وی از طایفه زندیه بود، پدرش، ایناق خان و ریاست ایل را برعهده داشت؛ زند ها گروهی از طوایف لک بودند که از مناطقی واقع در شمال لرستان کوچ کردند و توسط شاه عباس صفوی در اطراف بروجرد و ملایر اسکان پیدا کردند.

زندگی نامه و تصاویر کریم خان زند

کریم خان در ابتدا یکی از سربازان سپاه نادر شاه افشار بود که پس از مرگ وی به ایل خود برگشت؛ به طور کلی او فردی با تدبیر و هوشمند بود که رفاه و آرامش مردم برای وی اهمیت زیادی داشت، ضمن اینکه احترام زیادی نیز برای دانشمندان زمان خود قائل بود، از این رو کارگاه ها و کارخانه های شیشه گری و چینی سازی را در ایران احداث نمود و نیز صنعت و تجارت در دوران او رونق زیادی پیدا کرد.

در بخشی از زندگینامه این شاه زندیه این چنین بیان شده است که با وجود خدمات زیاد کریم خان زند ، بیگانگان وی را به عنوان پادشاهی بزرگ قلمداد نمی کردند، شاید به این دلیل که وی در دوران حکومتش امتیازی برای آنان قائل نمی شد، البته خود کریم خان نیز ادعای چندانی نداشت و دوست داشت مردم وی را به عنوان وکیل الرعایا بشناسند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بیوگرافی کریم خان زند

در زندگینامه کریم خان زند می خوانید، وی با توجه به پیشینه خود در سرپرستی ایل با مشکلات مردم از نزدیک آشنایی داشت، همچنین به دلیل حضورش در ارتش نادرشاه و درگیر بودن آنها در جنگ های پیاپی، می دانست که بار اصلی جنگ های پی در پی بر دوش مردم است، بنابراین همواره به دنبال ایجاد آرامش در کشور بود و تا جایی که قادر بود، کشور را از درگیر ها و تنش ها دور می کرد تا مبادا مردم اذیت شده و آسیبی ببیننند.

چگونگی قدرت گرفتن کریم خان به این صورت بود که وی پس از مرگ نادر شاه و از به هم ریختگی جو موجود استفاده کرده و نیرویی را فراهم آورد، وی به همراه دو خان ایل بختیاری با نام های علیمردان خان و ابوالفتح خان استرکی متحد شد، آنها ابوتراب میرزا را که از طرف مادری دارای اصالت صفوی بود به عنوان شاه انتخاب کردند.

زندگینامه کریم خان زند+عکس

در اوایل حکومت، علیمردان خان سمت نایب السلطنه را داشت و نیز ابوالفتح خان بختیاری به عنوان حاکم اصفهان مشغول بود، ضمن اینکه کریم خان سمت سردسته سپاه را برعهده داشت، اما بعد از مدتی علیمردان خان بعد از کشتن ابوالفتح خان بختیاری بر علیه کریم خان زند شورش کرد، اما در نهایت از کریم خان شکست خورد.

وی همچنین مدتی را نیز با محمد حسن خان قاجار یکی دیگر از مدعیان پادشاهی در ایران درگیری داشت تا اینکه بالاخره محمد حسن خان در حالی که قصد فرار داشت، توسط سربازان کریم خان کشته شد، او آخرین بازمانده افغان های شورشی را نیز تار و مار کرد و موجب ایجاد آرامش شد.

وی در واقع بعد از فروپاشی و اضمحلال حکومت نادرشاه افشار، همه بخش های شمالی، مرکزی، غربی و جنوبی ایران را تحت اختیار خود گرفت، همچنین برادرش صادق خان زند در سال ۱۱۸۹ هجری قمری موفق شد تا بصره را از حکومت عثمانی جدا کند و اراضی ایران را گسترده تر نماید، به این ترتیب نفوذ کشور ایران بر جزایر جنوبی خلیج فارس، بحرین و سراسر اروند رود حاکم و مسلم گردید.

سپس با عنوان وکیل الرعایا (به معنی نماینده مردم)، فرمانروایی بخش عظیمی از ایران را برعهده گرفت و فرمانروایی خراسان را به احترام نادر شاه افشار به نوه وی شاهرخ میرزا سپرد. جالب است بدانید کریم خان در تمام دوران حکومتش، علی رغم در اختیار داشتن بخش های عظیمی از مناطق ایران همیشه از تاج گذاری خوددداری می کرد.

در زندگینامه کریم خان زند آمده است که برخی از ایل های لُر در شکل گیری حکومت زندیه نقش بسزایی داشتند و کریم خان رادر این امر کمک کردند، همچنین در سفر به شیراز همراه وی بودند، بنابراین حکومت زندیه با اتحاد سه ایل بختیاری، زندیه و لر ها تشکیل شد که متحدان پس از انقراض حکومت زندیه به لرستان برگشتند.

دوران حکومت کریم خان زند را می توان دوره ای آرام در تاریخ کشورمان نام برد. کریم خان در دوران حکومتش اجازه می داد تا برخی اقوام ساکن شمال ایران مستقل از حکومت بمانند که در نهایت یکی از این اقوام به نام ایل قاجار با شکست دادن لطف علی خان زند موفق به براندازی حکومت زندیه شد.

سرگذشت کریم خان زند

در ادامه زندگینامه کریم خان زند ذکر شده است، وی در سال های پایانی عمرش یعنی در سن ۸۰ سالگی به بیماری سل مبتلا گردید و در نهایت به دلیل شدت ضعف و انکسار ناشی از بیماری و افسردگی که بر اثر شورش ها و نابسامانی های ایجاد شده در بعضی از مناطق ایران در نتیجه انتشار اخبار دروغ مرگ وی، سرانجام در ۱۳ صفر بر اثر عارض شدن قولنجی سخت ناشی از بیماری اش در شهر شیراز برای همیشه چشم از جهان بست.

بلافاصله بعد از مرگ کریم خان زند و در حالی که هنوز جسد وی به خاک سپردن نشده بود، سران زندیه در مقابل هم صف آرایی کرده و به روی هم شمشیر کشیدند؛ بزرگان زندیه به منظور موجه جلوه دادن عملشان، هر یک با قرار گرفتن در زیر پرچم یکی از فرزندان کریم خان آنها را ابزار رسیدن به اهداف خود قرار دادند.

جسد کریم خان در اثر شورش ها و درگیری های درونی به مدت سه روز بر روی زمین باقی ماند، سرانجام زکی خان که به همراه یاران خود اوضاع را به دست خود گرفته بودند، جنازه کریم خان را با توجه به آیین شاهنامه در عمارت کلاه فرنگی باغ ارگ در قبری که مطابق وصیت نامه اش برای وی ساخته شده بود، به خاک سپردند.

در مطالعه زندگینامه کریم خان زند می توان وی را یکی از پادشاهان نیکو سیرت و خوب ایرانی دانست که به طور کلی  به مدت ۳۰ سال و ۸ ماه حکومت کرد. وی مردی رعیت دوست و با رفتار بسیار عالی و به دور از کینه و انتقام جویی بود که از جاه و شوکت پادشاهی گریزان بود و زندگی ساده و بدون تکلفی را برگزید، وی در تمام عمرش، خود را وکیل الرعایا و مدافع حقوق مردم می دانست.

زندگینامه کریم خان زند

آقا محمد خان قاجار پس از تسلط بر سلسله زندیه به دلیل کینه ای که از آنها به دل داشت، دستور نبش قبر کریم خان را داد، بنابراین در سال ۱۲۰۶ قمری استخوان هایش توسط رحمان خان یوزباشی از شیراز به تهران منتقل گردید و به دستور محمد خان در قسمتی از کاخ و در زیر راه پله های جنب عمارت نگارخانه مدفون شد تا هر زمان که از آنجا می گذرد با زدن نوک شمشیر به آن بخش، به اصطلاح تن کریم خان را در گور بلرزاند.

زندگینامه کریم خان زند ؛ در نهایت بعد از به قدرت رسیدن رضا شاه پهلوی، وی به منظور اعاده حیثیت خاندان زندیه، دستور داد تا استخوان های کریم خان را از محل مذکور خارج و با احترام به شیراز انتقال داده و دفن نمایند.

زندگی نوشته کریم خان زند

در این مراسم که با حضور خود شاه و برخی وزرایش برگزار می شد، عکاسان زیادی حضور داشتند و در نهایت با تلاش کارگران در هنگام کندن قبر، استخوانهایی را مشاهده کردند که آنها را در سینی نقره قرار داده و به حضور رضا شاه رسانیدند. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت علاقمندی برای افزودن آگاهی و اطلاعات خود در مورد موضوعات مختلف تاریخی، فرهنگی و … می توانید به بخش اطلاعات عمومی مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *