دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

چطور می توانیم از پوسته شدن لب ها جلوگیری کنیم؟

  • ساناز براتی
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

از مشکلات شایع که برای لب ها به وجود می آید پوسته پوسته شدن آن است که بیشتر در فصل سرما اتفاق می افتد. در صورت عمیق شدن و ترک بیش اندازه در لب ها امکان ابتلا به سرطان لب نیز اتفاق می افتد. این مشکل با بکار گیری روش ها و راهکار های ساده به راحتی برطرف می شود.

یکی از مشکلات شایع در لب ها پوسته پوسته شدن آن است. که در فصل سرما بیشتر اتفاق می افتد و گاهی اوقات به بیماری تبدیل می شود که ممکن است در ظاهر مشکلی نداشته باشد اما اگر پوسته پوسته شدن زیاد و عمیق شود امکان ابتلا به سرطان لب نیز وجود دارد. در این مقاله با بررسی علل پوست انداختن لب و روش های درمان آن آشنا می شویم.

پوسته شدن لب، علت و درمان آن

پوست شدن لب ها دلایل مختلفی دارد که شایع ترین ان خشکی هوا و سرد شدن آن است. همچنین وجود یکسری بیماری و کمبود ویتامین منجر به این عارضه می شود. این عارضه در ابتدا با پوست شدن لب ها شروع می شود و کم کم ترک های عمیقی را روی لب ایجاد می کند که ممکن است خطرناک باشد. در این مقاله ابتدا با علل این بیماری و بعد از آن به ارائه روش های درمان آن می پردازیم.

ترک ترک شدن لب

عفونت قارچی

گاهی اوقات ممکن است ترک خوردگی لب حاصل عفونت قارچی باشد به ویژه اگر ترک در گوشه های دهان اتفاق بیافتد. طبق گفته ی محققان همه انسان ها در پوست خود قارچ هایی دارند که پوست پوست لب ها می تواند نشان دهنده تولید زیاد قارچ در پوست باشد. قارچ ها در معرض گرما و رطوبت رشد می کنند. در این مورد نوشیدن آب زیاد و جلوگیری از زدن زبان به لب بهترین راهکار است.

اگزمای سبوروییک

این اگزما نوعی بیماریست که اغلب به صورت شوره و پوسته شدن در سر روی میدهد. اما ممکن است به لب ها نیز انتقال یابد و باعث قرمزی و ترک خوردن لب ها شود. همچنین این عارضه با سوزش و خارش لب ها همراه است و باید هر چه سرعتر درمان شود.

کم آبی بدن

یکی از مهمترین علل خشکی در بدن و لب ها کم آبی است که به طور طبیعی باید روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب مصرف شود و برای افرادی که ورزش می کنند و یا مبتلا به دیابت هستند این مقدار افزایش می یابد. کم آبی در بدن تاثیرات بدی بر روی پوست بجا می گذارد.

علل ترک خوردن لب ها

  •  آرون گروپس

اگزمای آتوپیک

بعضی از بیماریها با حساسیت زیاد همراه می شوند که به آن آتوپیک گفته می شود. در این بیماری حساسیت، مثل حساسیت فصلی با کهیر، قرمزی پوست و خارش و سوزش همراه است و به سختی تشخیص داده می شود. افرادی که دچار این بیماری می شوند همچنین دچار قرمزی لب ها و ترک در آن ها می شوند.

اشعه ماوراء بنفش خورشید

افرادی که در طول سال بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند. بویژه کشاورزان به خاطر وجود اشعه ماوراء بنفش لب های قرمز، براق، خشک و پوسته پوسته دارند که این خشکی در لب ها گاهی اوقات با گذشت زمان به سرطان تبدیل می شود.

مصرف کپسول های ایزوترتینوئین

بیمارانی که از این نوع کپسول ها مصرف می کنند دچار خشکی و ترک در لب ها می شوند که البته با پایان دوره مصرف کپسول ها این عارضه نیز برطرف می شود.

گاز گرفتن لب و کندن پوست آن

افرادی هستند که به خاطر استرس یا وجود تیک عصبی لب های خود را گاز گرفته و پوست آن را می کنند و باعث پوسته شدن لب ها می شوند و تا وقتی که به کار خود ادامه دهند همچنان از این عارضه رنج می برند.

ترکیده شدن پوست لب

استفاده از دندان مصنوعی

اگر دندان مصنوعی از نظر اندازه خوب و مناسب نباشد باعث نزدیک شدن فاصله ی بین فک بالا و پایین شده و در نتیجه افتادن لب ها روی هم، که باعث سایش لب شده و قرمزی و ترک در لب ها را به همراه دارد.

آلرژی و حساسیت

در بعضی موارد خشکی لب ناشی از حساسیت به رژ لب، کرم های لب، پماد ها و کرم های ضد آفتاب است. همچنین وجود یکسری از مواد موجود در خمیر دندان یا دهان شویه ها نیز ممکن است ایجاد حساسیت نمایید و در نهایت به ترک و قرمزی لب ها بیانجامد.

از این رو در هنگام استفاده از محصولات آرایشی و زیبایی مراقب باشید، زیرا ممکن است علت خشکی لبها به دلیل واکنش ها و حساسیت های آلرژیک به استفاده از رژ لبها و یا براق کننده ها باشد، مصرف لوازم آرایشی بی کیفیت تاثیر زیادی در ترک خوردن و پوسته شدن لبها دارند.

همچنین دلیل ترک خوردگی لبها می تواند حساسیت به سدیم لوریل سولفات که در خمیر دندان ها نیز یافت می شود، باشد.

پوسته شدن لبها

بیماری های رماتیسمی و ایدز و عقب ماندگی ذهنی

بیماری های رماتیسمی باعث از کار افتادن غدد بزاقی و اعصاب آن می شوند که خشکی و پوسته انداختن لب ها را به همراه دارد. همچنین خشکی پوست در مبتلایان به ایدز نیز شایع است. در افرادی که دچار بیماری منگولیسم هستند نیز لب ها خشک و پوسته پوسته می شود.

ابتلا به بیماری های گوارشی مثل کرون

التهاب در روده بارید سبب خشکی و ایجاد مشکل در مخاط دهان شده و نتیجه آن ترک خوردن لب و خشکی پوست لب ها است.

بیماری پوستی لیکن پلان

لیکن پلان نوعی بیماری پوستی است که درمان سخت و طولانی دارد که باعث خشکی در لبها و پوسته شدن آن می شود.

کمبود مواد مغذی به ویژه ویتامین B2

کمبود ویتامین یکی دیگر از دلایل مهم خشکی پوست و لب می باشد، زیرا وظیفه بسیاری از ویتامین ها در بدن سالم نگه داشتن پوست می باشد، حال در صورتی که رژیم غذایی شما فاقد ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد، ترک خوردگی پوست امری عادی است، کمبود ویتامین های A، B، C و E در خشکی و ترک پوست لب موثر بوده و می تواند با التهاب یا قرمزی لب همراه باشد.

عوامل پوست شدن لب ها

ویتامین ریبوفلاوین یا همان B2 یکی از ویتامین های لازم در بدن است که کمبود آن به ترک خوردن لبها و متورم شدن آن و پوسته شدن لبها می انجامد برای دریافت این ویتامین مداد غذایی مثل تخم مرغ و گوشت کم چرب بیشتر مصرف کنید.

مصرف بیش از اندازه ویتامین A

اگر بیش از نیاز بدن ویتامین A مصرف کنید و مقدار آن در بدن افزایش یابد دچار ترک خوردگی پوست لب و خشکی آن می شوید. پس در مصرف مکمل ها زیاده روی نکنید.

آب و هوای سرد و خشک

خشکی لبها در زمستان یک مشکل شایع است، در واقع آب و هوای سرد و خشک رطوبت لبها را از بین برده  و موجب پوسته پوسته شدن آن می شود، ضمن اینکه رنگ دانه ملانین که از لبها در برابر اشعه ماورا بنفش خطرناک خورشید محافظت می کند، وجود ندارد.

در صورتی که زیاد در معرض خورشید قرار بگیرید، خشکی لبها زیادتر می شود و آن موجب ایجاد ترک هایی در لبها خواهد شد، ضمن اینکه به دلیل نازک و ظریف بودن پوسته لبها و عدم وجود غدد سبانه در آن، فاقد چربی های طبیعی بوده و در نتیجه خشکی و ترک خوردگی در لبها اتفاق می افتد.

خشکی و ترک در پوست لب

تنفس از طریق دهان

کسانی که به جای بینی از راه دهان تنفس می کنند، نیز در معرض مشکل ترک خوردگی و خشکی لب ها هستند به خصوص اینکه اگر به هنگام خواب از طریق دهان نفس بکشند، از این رو به توصیه پزشکان باید برای حل مشکل پوسته شدن لبها، فرد را به تنفس صحیح تشویق کرد.

روش های درمانی برای پوست شدن لب ها:

استفاده از شکر

حذف سلول های مرده پوست از روی لب ها لطافت و نرمی را به پوست باز می گرداند. برای این منظور در ابتدا دو قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای خوری عسل را با هم مخلوط کنید و خمیر حاصله را به لب های خود مالیده و چند دقیقه صبر کنید. بعد از گذشت چند دقیقه با انگشت خمیر را روی لب هایتان بسایید تا سلول های مرده از پوست لب جدا شوند. بعد از آن می توانید در هنگام خواب از مخلوط عسل و گیلیسیرین بر روی لب ها کمک بگیرید تا نرمی و لطافت بیشتری داشته باشند.

ترک خوردن و پوسته شدن لب

استفاده روغن نارگیل

همان طور که می دانیم روغن نارگیل یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست است و برای درمان ترک لب ها و پوست شدن آن ها بر اثر سرما و خشکی هوا موثر است. به سادگی روغن نارگیل طبیعی را روزی چند بار به لب هایتان بمالید. در این مورد از روغن زیتون نیز می توان کمک گرفت.

ترکیدگی و پوسته شدن لب

استفاده از گلبرگ گل سرخ

استفاده از گل سرخ رطوبت لب ها را خفظ می کند و همچنین آن ها را زیباتر نشان می دهد. برای استفاده از گل سرخ کافیست چند گلبرگ گل را شست و شو دهید و بعد آن ها را (در صورت نداشتن حساسیت به لبنیات) در شیر یا گلیسیرین چند ساعت خیس کنید. بعد گلبرگ ها را له کنید تا خمیری شکل شود. خمیر به دست آمده را روی لب هایتان بزنید اینکار را حداقل روزی دو بار و هر شب قبل از خواب انجام بدهید.

پوسته پوسته شدن لب

استفاده از سرشیر

سرشیر به خاطر داشتن چربی زیاد یک مرطوب کننده طبیعی و قوی محسوب می شود. سر شیر را به مدت ده دقیقه به لب هایتان بمالید بعد آرام ان را پاک کنید. این کار را تا برطرف شدن خشکی لب ها روزی یکبار انجام دهید.

روغن گرچک و گلیسیرین

درمانی دیگر برای خشکی پوست استفاده از روغن گرچک است. می توانید روزی چند بار روغن گرچک را به لب ها بمالید. بعلاوه می توان از مخلوط یک قاشق چای خوری روغن گرچک و یک قاشق چای خوری گلیسیرین به همراه چند قطره آبلیمو برای خشکی لب کمک گرفت. این مخلوط را هر شب قبل از خواب به لب ها بمالید و صبح با آب ولرم تمیز نمایید. تا خشکی لب ها برطرف شود.

خشکی و پوسته شدن لب

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا که خواص درمانی بسیاری دارد و کاملا شناخته شده است برای درمان خشکی لب ها نیز موثر است. با مالیدن ژل این گیاه به لب ها نه تنها ترک خوردگی بلکه درد ناشی از آن نیز برطرف می شود.

درمان پوست شدن لب

وازلین

برای درمان پوسته شدن لبها قبل از خواب مقداری وازلین به لبهایتان بمالید تا در طول شب به خوبی تغذیه و لطیف شوند. همچنین می توانید در ابتدا یک لایه عسل به لبهایتان بمالید و بعد از خشک شدن آن کمی وازلین روی آن قرار دهید و چند دقیقه صبر کرده و با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در روز تکان کنید.

پوست شدن و ترک لب

خیار

درمانی طبیعی و ساده برای برطرف شدن خشکی و پوسته شدن لبها استفاده خیار است. به این منظور یک تکه از خیار را به لب های خود بمالید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شست و شو دهید.

ترک خوردگی لب

نوشیدن آب

همانطور که گفتیم کم آبی در بدن باعث خشک شدن پوست و ترک در لب ها می شود. بدن باید در طول روز آب کافی دریافت کند تا هیدراته بماند. بهتر است قبل از خوردن هر چیزی روزتان را با نوشیدن یک تا دو لیوان آب آغاز کنید، و قبل از خواب هم حداقل یک لیوان آب بخورید. آب کافی در بدن باعث دفع سموم نیز می شود.

روش های بیان شده برای رفع پوسته شدن لب بسیار مفید اند ولی برای پیشگیری از این عارضه همیشه لب های خود را مرطوب نگه دارید و آب کافی مصرف کنید. در معرض دمای بسیار زیاد قرار نگیرید و مواد مغذی کافی استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *