دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آزمایش عسل طبیعی در خانه و تشخیص تقلبی و اصل بودن آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۹ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

عسل ارگانیک توسط زنبورهایی تهیه می شود که فقط با گل های ارگانیک تغذیه می شوند. در مقابل عسل تقلبی، عسلی است که به آن گلوکز، شربت قند، نشاسته یا هر محصول مشابه دیگر به غیر از شهد گل اضافه شده است.قبل از تهیه عسل برای تشخیص طبیعی یا تقلبی بودن ان روشهایی وجود دارد که در این مقاله از آرگا قصد داریم شما را با چند آزمایش ساده عسل طبیعی در خانه و تشخیص تقلبی و اصل بودن آن آشنا سازیم.

اگر می خواهید بیشتر از فواید حاصل از عسل بهره مند شوید، خلوص یا طبیعی بودن عسل همان چیزی است که قبل از خرید باید به آن توجه کنید. برای اثبات طبیعی بودن عسل، روش ها و آزمایشهای ساده ای وجود دارد که می توان آن ها را در خانه انجام داد. این مقاله از آرگا به آزمایش عسل طبیعی در خانه و تشخیص تقلبی از اصل آن می پردازد. با ما همراه باشید

آزمایش عسل طبیعی در خانه با چند روش ساده

    تشخیص انواع عسل

 قبل از انجام هر آزمایش، یک روش اساسی و بسیار ساده «چگونگی بررسی خلوص عسل» خواندن برچسب در شیشه عسل، قبل از خرید آن است. تولید کنندگان ملزم هستند تا به مواد افزودنی در عسل تولیدی، اشاره نمایند. اگر عسل ارگانیک باشد یا به آن طعم دهنده و شیرین کننده های مصنوعی اضافه شده باشد، می توانید با بررسی برچسب روی محصول، متوجه اصل یا تقلبی بودن آن، شوید. اگر عسل را به صورت مستقیم از یک زنبوردار بخرید یک عسل فرآوری نشده و خام را خریداری نموده اید که کیفیت مطلوب و عطری دلپذیر خواهد داشت. قبل از اینکه به انجام آزمایش عسل در خانه بپردازید، بهتر است ابتدا تفاوت بین عسل طبیعی و تقلبی را فرا بگیرید.

تفاوت عسل طبیعی و تقلبی

تست عسل طبیعی

همانطور که انتظار دارید، عسل واقعی نباید از یک کارخانه بلکه از زنبورها تهیه شود. متداول ترین اشارات به عسل واقعی و خالص، عسل ارگانیک و طبیعی است. تنها با دیدن عسل بسته بندی شده در قفسه ها، تقریباً غیرممکن است که بگوییم عسل تقلبی است یا واقعی. عسل خالص محصول طبیعی است که توسط زنبورهای عسل تهیه شده است. به عبارت دیگر، عسل ارگانیک توسط زنبورهایی تهیه می شود که فقط با گل های ارگانیک تغذیه می شوند. در مقابل عسل تقلبی که با عنوان عسل ناخالص، مصنوعی یا تزئینی نیز نامیده می شود، عسلی است که به آن گلوکز، شربت قند، شربت ذرت، نشاسته یا هر محصول مشابه دیگر به غیر از شهد گل اضافه شده است در ادامه این مقاله با برخی از روشهای ساده و متداول برای تشخیص عسل طبیعی در خانه آشنا خواهید شد.

آزمایش ساده عسل خالص در خانه

 آزمایش عسل طبیعی (۸ تست ساده)

۱-تست انگشت شست

روش انجام آزمایش شست به این صورت است که یک قطره کوچک از عسلی که دارید را روی انگشت شست خود قرار دهید بررسی کنید که آیا روی انگشت شما باقی می ماند یا به اطراف پراکنده می شود. اگر پخش شد، خالص نیست. عسل خالص روی انگشت شما باقی می ماند.

  •  آرون گروپس

۲-تست آب

برای انجام آزمایش آب، یک لیوان را با آب پر کنید. سپس یک قاشق غذاخوری عسل را درون لیوان اضافه کنید. عسل ناخالص یا مصنوعی سریع در آب حل می شود و آن را در اطراف لیوان مشاهده خواهید کرد از طرف دیگر عسل خالص درست در انتهای لیوان شما قرار می گیرد و حالت چسبندگی خود را حفظ می کند. عسل خالص دیرتر در آب حل می شود.

آزمایش عسل طبیعی

۳-تست با چشم

اگر به شیشه عسل طبیعی نگاه کنید از پشت شیشه آن نمی توان به راحتی اشیاء یا نور را با وضوح کامل دید اما عسل تقلبی مانند شیشه رنگی عمل نموده و به راحتی اشیاء و نور از پشت شیشه آن قابل دیدن هستند.

۴-تست بویایی

با باز کردن درب شیشه عسل باید بوی عطر گل و گیاهان طبیعت را احساس کنید در صورتی که از عسل تقلبی چنین بویی استشمام نمی شود.

۵-تست آب و سرکه

مقداری آب و ۲-۳ قطره اسانس سرکه را درون عسل اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. اگر محلول کف آلود شود، حتماً عسل تقلبی است.

آزمایش عسل خالص

۶-تست کاغذ

مقداری عسل را روی کاغذ بریزید، اگر عسل با آب رقیق شده باشد، ممکن است جذب شود یا یک علامت مرطوب مانند لکه را روی کاغذ به جای گذارد. در حالی که عسل خالص را نباید جذب کاغذ شود.

تست شعله

با توجه به این که عسل ارگانیک قابلیت اشتعال دارد این آزمایش به نوعی شناخت صددرصدی را از عسل طبیعی و ارگانیک سبب می شود. برای این کار یک قاشق خشک و فاقد رطوبت را برداشته، نوک آن را درون عسل فرو کنید. چوب کبریت را روشن نموده و به قاشق عسل نزدیک کنید اگر عسل خالص باشد، شعله باعث سوزاندن عسل نیز می شود، اما اگر دارای ناخالصی باشد، شعله زود خاموش و کم نور می شود زیرا عسل تقلبی حاوی رطوبت به عنوان یکی از ناخالصی ها است. برای انجام این روش تشخیص عسل طبیعی، نکات ایمنی را رعایت کنید.

تست شعله عسل

تست نان

مقداری عسل را روی یک تکه نان بریزید اگر عسل طبیعی باشد روی سطح نان باقی می ماند اما اگر تقلبی و دارای ناخالصی باشد جذب نان شده و باعث مرطوب شدن نان می گردد.

زرده تخم مرغ

از جمله روش های عجیب به منظور تشخیص عسل تقلبی، تشخیص از طریق زرده تخم مرغ است که در این روش می توانید عسل و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و بعد از چند دقیقه اگر این ترکیب به حالت  زرده تخم مرغ پخته درآمد، عسل شما طبیعی بوده و در غیر این صورت تقلبی می باشد، البته توجه داشته باشید که این روشها هیچگونه پایه و اساس علمی ندارند و ممکن است کاملا اشتباه باشند.

شکرک زدن عسل طبیعی

از جمله ویژگی های طبیعی بودن عسل، شکرک زدن آن است، در آب و هوای معتدل معمولا بیشتر عسل ها در دمای معولی انبار حالت بلوری پیدا می کنند.

آزمایش عسل اصل

خیلی از مصرف کنندگان عسل، تصور می کنند که عسلی که شکرک زده، فاسد شده و یا اینکه تقلبی می باشد، در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در واقع شکرک زدن عسل به دلیل تشکیل بلور های گلوکز منوهیدروژنه بوده و با توجه به کیفیت و شرایط نگهداری عسل به لحاظ تعداد، ابعاد و شکل متفاوت می باشد، حال هر چقدر مقدار گلوکز عسل بالاتر و مقدار آب آن کمتر باشد، عمل شکرک زدن عسل سریعتر صورت می گیرد، همچنین دما نقش مهمی در انجام این فرآیند دارد، زیرا شکرک زدن عسل در دمای بالاتر از ۲۵ درجه و پایین تر از ۵ درجه اتفاق نخواهد افتاد.

دمای مناسب برای شکرک زدن مایع در حدود ۱۴ درجه سانتیگراد است و وجود ذرات جامد آن فرایند شکرک زدن را تسریع می بخشد و اغلب بعد از تکان دادن آن، بلور هایی نامتقارن و بزرگ تشکیل خواهد شد. به هنگام شکرک زدن ، با آزاد شدن مولکول های آب و افزایش مقدار آب درونی آن، خطر تخمیر افزایش می یابد.

تشخیص عسل طبیعی

توجه داشته باشید که همه روشهای ذکر شده در بالا برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، اثبات نشده است،حتی باور های اشتباهی هستند که در بین مردم انتشار پیدا کرده اند و به دلیل رواج گسترده آنها که معمولا توسط شرکت های تولید کننده عسل تقلبی و مصنوعی پخش شده اند تا راحت تر بتوانند محصولاتشان را بفروشند.

حال باید بدانید که هیچ روش قطعی و خانگی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی وجود ندارد و تنها روش مطمئن برای تشخیص کیفیت عسل و آگاهی از خلوص آن، آزمایشگاه و آزمایش مقداری از عسل می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *