دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش گل شاه پسند و آشنایی با روش کاشت این گیاه زیبا

  • سحر بهرامی
  • ۸ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

گل شاه پسند یکی از زیبا ترین و خاص ترین گیاهانی است که مناسب برای کاشت در فضای باز و باغچه می باشد، و به دلیل رشد زیادش نمی توان به پرورش گل شاه پسند در محیط پارتمان پرداخت، در ادامه بیشتر با خصوصیات این گل زیبا آشنا می شویم.

یکی از مهم ترین دلایل پرورش گل شاه پسند تنوع رنگی گلهای آن است که اگر در حیاط به صورت انبوه و پر کاشته شود بسیار چشم نوازی می کند، در بیشتر مناطق گرمسیری این گیاه قادر است به صورت مداوم به گلدهی بپردازد که البته به شرایط دمای هوا بستگی دارد.

آشنایی با پرورش گل شاه پسند

در مطالب قبل شما را با نحوه نگهداری کاج مطبق، قلمه زدن سانسوریا و تعویض خاک کاکتوس آشنا کردیم، حال در ادامه شما را با پرورش گل شاه پسند آشنا خواهیم کرد.

گیاه شناسی گل شاه پسند: گل شاه پسند از گونه گیاهان گلدار خانواده شاه پسند می باشد که دارای انواع گونه های مختلفی می باشد، این گیاه بومی منطقه آمریکا و افریقا است و مانند یک بوته و درختچه رشد می کند، گل شاه پسند یک گیاه چند ساله و همیشه سبز است، که قادر است به ارتفاع ۳ نیم متر هم برسد، البته اگر در منطقه وسیعی کاشته شود بیشتر از این حد رشد خواهد گرد، این گل یکی از گل هایی است که پروانه ها به آن علاقه زیادی دارد، رنگ گل های این گیاه بسیار متنوع مانند قرمز، نارنجی، سفید، صورتی، آبی و .. وجود دارد.

شرایط نگهداری از گل شاه پسند

گل های این گیاه به شکل تخم مرغی رشد می کند که هر دسته شامل تعداد ریزی از گل های کوچک رنگی می باشد که معمولا از اوایل بهار تا اواخر پاییز به گل دهی می پردازد، یکی از ویژگی های این گل تغییر رنگ آن هم زمان با افزایش سن می باشد و اینکه جزء گیاهانی محسوب می شود که دوره بسیار طولانی را گل دار هستند. ساقه های گل شاه پسند اغلب دارای خارهای خشک هستند، برگ های این گیاه ها کاملا چروکیده، سبز و دارای شیار ها عمیق می باشد. گاهی گل های این گیاه نوعی میوه می دهند که کاملا سمی می باشد، البته از طریق همان میوه ای که می دهد می توان به تکثیر و پرورش گل شاه پسند پرداخت.

کاشت و پرورش گل شاه پسند

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آشنایی با نحوه پرورش گل شاه پسند

در یک تعریف کلی برای پرورش گل شاه پسند باید گفت که این گیاه نسبتا به خشکی خاک و هوا کاملا گیاهی مقاوم است و می تواند در مقابل خشکسالی مقاومت نشان دهد.

نور: شاه پسند گیاهی است دوستدار نور و باید نیاز نور آن از طریق دریافت روزانه ۶ ساعت نور خورشید باشد، اگر نیاز نوری این گیاه برطرف نشود باعث عدم گل دهی گیاه می شود، توجه داشته باشید که این گیاه نمی تواند در سایه دوام بیاورد و باعث می شود گیاه دچار آفات گوناگونی شود. کاشت و پرورش شاه پسند در زیر سایه درختان مکانی خوبی نیست.

دما: گل شاه پسند حساسیت زیادی به سرما دارد و به سرعت از بین می رود پس توجه کنید در دمای پایین قرار نگیرد، معمولا در نوع درختچه ای این گل دمای زیر ۰ درجه را هم تحمل می کند اما در نوع بوته آن اینگونه نیست و مقاومت کمی دارد.

آبیاری: نیاز آبی شاه پسند بسیار اندک می باشد، اما در صورتی که به آبیاری منظم او در روز های گرم تابستان بپردازید میزان گل دهی آن بهتر خواهد شد. به هیچ عنوان خاک این گیاه را غرق آبی نکنید چراکه قادر به تحمل رطوبت خاک نیست. در هنگام آبیاری حتما بگذارید تا خاک کاملا رطوبت خود را از دست بدهد و کاملا خشک شود.

پرورش اصولی گیله شاه پسند

خاک: گل شاخ پسند قادر است در هر خاکی به رشد خود ادامه دهد و فقط نکته مهم که باید در مورد خاک وجود داشته باشد بالا بودن قدرت زه کش بودن خاک است تا نگذار آب درون خاک باقی بماند، فقط کافی است خاک حاصل خیزی را برای گیاه فراهم کنید.

کوددهی: شاه پسند نیاز آنچنانی به کوددهی ندارد، همانگونه که گفتیم این گیته قادر است در هر نوع خاکی چه غنی و چه فقیر رشد کند، شما می توانید جهت بهبود و تقویت گیاه خود با شروع فصل گل دهی اقدام به کوددهی کنید، توجه داشته باشید که کوددهی باید حتما در فصل گلددهی انجام شود ۱ مرتبه در فصل بهار و ۱مرتبه در فصل تابستان. توجه داشته باشید کوددهی زیاد باعث عدم گلددهی گیاه می شود.

گلدهی: برای گلدهی هر چه بیشتر و بهتر آفتاب مستقیم مهم ترین چیز است، شما می توانید با آبیاری کم و فراهم کردن شرایط دریافت نور گلدهی گیاهتان را تحریک کنید، بهترین کود برای تحریک گیاه به گل دهی کود پتاسیم است، راه دیگر تحریک گیاه به گلدهی سر برداری از شاخه های گیاه است.

هرس: برای هرس گل فقط می توانید به صورت منظم شاخ و برگ خشک شده گیاه را جدا کنید، شما باید برای هرس گیاه خود اواخر زمستان اقدام کنید. همچنین برای هرس گیاه می توانید انتهای ساقه اصلی را مقدار کمی سر برداری کنید.

پرورش گل شاه پسند

نحوه کاشت شاه پسند

کاشت شاه پسند از طریق روش کاشت بذر انجام می شود، برای کاشت شاه پسند از طریق بذر کافی است زمانی اقدام کنید که ۸ هفته تا فرا رسیدن آخرین سرمای زمستانی باشد، که ابتدا برای انجام این کار باید بذرهای شاه پسند را ۱ شبانه روز در آب بخیسانید و سپس آن را در یک بستر مناسب برای جوانه زنی بکارید، طوری بذرها را در خاک بکارید که فقط یک لایه بسیار نازک روی بذر قرار گرفته شده باشد. بعد از باید بر روی بستری که بذرها را درون آن کاشته اید یک کیسه بکشید تا رطوبت آن برای جوانه زنی حفظ شود، بعد از اینکه جوانه زد و به رشد خوبی رسید باید مکانی باز و آفتاب رو را برای کاشت و پرورش شاه پسند در نظر بگیرید.

تکثیر کردن شاه پسند با قلمه

این گیاه ارزان قیمت است، بنابراین برای پرورش دهندگان گل و گیاه توجیه اقتصادی برای تکثیر آن وجود ندارد، برای تکثیر گیاه شاه پسند می توان آن را به راحتی از طریق کاشت در گلدان و نیز قلمه زدن انجام داد، برای این منظور مراحل زیر را یاد بگیرید :

تکثیر گل شاه پسند

  • ساقه ای به طول ۸ سانتیمتر از گیاه جدا کنید.
  • سپس برگ های پایینی آن را جدا کنید.
  • اکنون این ساقه را در مخلوطی از آغاز کننده رشد گیاه بکارید (برای تهیه این مخلوط خاک، می توانید ۴ قسمت از از کمپوست، یک قسمت پرلیت، یک قسمت ورمی کولیت و ۲ قسمت پیت ماس را با هم ترکیب کنید.)
  • در این مرحله خاک گلدان را مرطوب نمایید.
  • گلدان را داخل یک پلاستیک بگذارید تا رطوبت در داخل محیط باقی بماند.
  • بعد از چند هفته می توانید بخش های جدید گیاه که رشد کرده اند را شاهد باشید، در این زمان قلمه ریشه دار شده را می توانید به گلدان اصلی منتقل کنید.

آفات و بیماری‌ های گیاه شاه پسند

گل شاه پسند ممکن است دچار سفیدک سطحی شود، همچنین این گیاه از صدمات سایر حشرات نیز در امان نمی باشد، البته همه این آفات و بیماری ها را می توان از طریق اسپری کردن محلول صابون حشره کش و یا اسپری های شیمیایی رفع کرد، بنابراین چنین مشکلاتی برای گیاه کشنده و خطرناک نیستند.

پرورش گیاه شاه پسند

گل شاه پسند در برابر خرگوش و گوزن مقاوم می باشد، از این رو این گیاه در مناطق و محل هایی که از این حیوانات نگهداری می شوند، در امان بوده و با توجه به این ویژگی مثبت می توانید گیاه شاه پسند را علاوه بر نگهداری در محیط خانه، در فضای خارج از منزل و در دسترس حیوانات خانگی بکارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گل و گیاه می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *