دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پماد ترتینوئین و آشنایی با کاربردها و میزان تاثیر گذاری آن

  • سحر بهرامی
  • ۹ بهمن ۱۴۰۱
  • ۰

پماد ترتینوئین یکی از انواع کرم های موضعی و از انواع مشتقات ویتامین A می باشد که در جهت از بین بردن آکنه استفاده می شود، این پماد همانند یکه لایه بردار برای پوست عمل می کند که باعث صاف و شاداب شدن پوست صورت می شود، از این رو در ادامه بیشتر با کاربردها و میزان تاثیر گذاری این پماد آشنا خواهید شد.

پماد ترتینوئین می تواند به درمان آکنه هایی با شدت خفیف تا متوسط بپردازد و از میزان ایجاد آنها بکاهد، همانگونه که گفتیم این پماد موضعی می باشد و به هیچ عنوان نباید آن را بر روی قسمت های آسیب دیده پوست استعمال کنید. استفاده از این پماد نیازمند شرایط خاصی می باشد که در ادامه اطلاعات کافی را در این مورد در اختیارتان قرار می دهیم.

از آنجایی که مبحث درمان جوش بسیار گسترده می باشد ما در مطالب قبلی خود به روش های درمان جوش چرکی، درمان جوش زیر پوستی، درمان جوش روی گونه، درمان جای جوش و همچنین درمان جوش با عسل اشاره کردیم حال در ادامه شما را محصولی به نام پماد ترتینوئین آشنا می کنیم.

کاربرد های پماد ترتینوئین

آشنایی با پماد ترتینوئین و کاربرد های آن

  • طبقه‌بندی فارماکولوژیک: ریتینوئید (مشتق ویتامین A).
  • طبقه‌بندی درمانی: ضد آکنه.
  • طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C

پماد ترتینوئین ۰۲۵/. تأییدیه ی FDA برای بهبود آکنه را دریافت کرده که در داشتن پوستی صاف و بدون آکنه نقش بسیار موثری دارد، به نوعی این پماد با خاصیت لایه برداری که دارد پوستی جدید به ما هدیه می کند و باعث از بین رفتن آکنه می شود، علاوه بر این پماد ترتینوئین می تواند پوست را در مقابل آثار مخرب آفتاب محافظت کند، در واقع این پماد می تواند میزان سرعت رشد سلول های پوستی را افزایش دهد که در نهایت پوستتان را کاملا جوان می کند. این پماد با ساخت کلاژن در لایه های عمیق پوست قادر است چین چروک های ریز سطح پوست شما را از بین ببرد.

مکانیزم عمل

مکانیزم عمل این پماد با جذب از طریق هسته سلولی و سرعت بخشیدن به احیای سلول های پوست می باشد، از آنجایی که این پماد از مشتقات ویتامین آ محسوب می شود تاثیر بسیار بر روی تکثیر سلول های جدید دارد و از بین بردن سلول های پیر پوست می باشد، این سلول های جدید به سرعت بهبود جوش ها کمک می کند و از ایجاد دوباره آکنه جلوگیری می کند.

تاثیرات پماد ترتینوئین بر روی پوست صورت

موارد مصرف

  • درمان موضعی اکنه ولگاریس
  • درمان اختلالات کلاژن سازی
  • درمان پسوریازیس
  • درمان اپیکتوز لایه ای
  • دفع دانه های سر سیاه و سر سفید پوست
  • درمان زگیل هی صاف
  • درمان زبری پوست
  • از بین بردن چین و چروک های ریز پوست
  • ترمیم بافت پیر پوست
  • درمان آثار مخرب ناشی از نور آفتاب

در مواردی این پماد می تواند همراه با مصرف آنتی بیوتیک برای درمان آکنه های شدید توسط دکتر تجویز و استفاده شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در مان اکنه های خفیف با پماد ترتینوئین

نحوه استفاده

برای اینکه اثر بخشی بهتری را بر روی پوست خود با استفاده از این پماد ببینید باید طبق گفته پزشک به استفاده از این پماد بپردازید. از این را برای استفاده از آن باید شرایط زیر را رعایت نمایید.

این کرم را حتما باید در شب و قبل از خوابیدن استفاده کنید، استفاده از این پماد در طول روز به هیچ عنوان نباید انجام شود زیرا در زمان استفاده از این پماد نباید در معرض تابش نور خورشید و نور فرابنفش قرار بگیرید چراکه باعث غیر فعال شدن اثرات مفید پماد خواهد شد.

برای استفاده از پماد ترتینوئین ابتدا باید صورت خود را با استفاده از یک تمیز کننده کاملا بشویید تا از تمام آلودگی و چربی ها زدوده شود، بعد از شستن صورت خود را با استفاده از یک حوله تمیز کاملا خشک نمایید، به هیچ عنوان نباید این کرم را بر روی پوستی که رطوبت دارد استفاده کنید زیرا می تواند مشکل شما را شدید تر کند، پس برای جلوگیری از ایجاد چنین وضعیتی بعد از اینکه صورت خود را خشک کردید برای مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا رطوبت پوستتان کاملا از بین برود.

نحوه مصرف پماد ترتینوئین

بعد از آن باید به اندازه یک نخود کوچک از کرم استفاده کنید و آن را بر روی پیشانی، گونه و چانه تقسیم بندی کرده و ماساژ دهید، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از مقدار گفته شده بیشتر استفاده نکنید زیرا می تواند بر روی پوست سوختگی ایجاد نماید، صبح روز بعد باید صورت خود را کاملا بشویید و حتما از یک ضد آفتاب و یک کرم مرطوب کننده مناسب استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

مدت زمان بهبودی: شما نباید به محض شروع به استفاده از این پماد توقع داشته باشید که فورا تمام جوش ها و آکنه شما بهبود یابد، مدت زمان بهبودی با این پماد ۸ تا ۱۲ هفته می باشد البته اگر به شیوه صحیح از این پماد استفاده کرده باشید، از این رو شما نباید با در هفته های اول به دلیل ندیدن اثراتی از این پماد به قطع مصرف آن بپردازید چرا که روند بهبودی با این پماد کاملا آرام آرام می باشد.

تداخلات دارویی ترتینوئین موضعی

از آنجا که تداخلات دارویی می تواند نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد و منجر به افزایش عوارض جانبی آن شود، باید این مورد را جدی بگیرید، در اینجا همه تداخلات دارویی ترتینوئین ذکر نشده است، بنابراین لازم است قبل از مصرف این پماد حتما لیستی از دارو های خود اعم از با نسخه، بی نسخه و حتی محصولات گیاهی مصرفی تان را در اختیار پزشک خود قرار دهید و بدون تایید پزشک از مصرف دارو جدا خودداری کنید.

پمادهای ترتینوئین

محصولاتی همچون محلول های پرم مو، صابون ها، پاک کننده های دارویی یا ساینده، محصولات حاوی الکل, آهک و منتول مثل (تونر،لوسیون اصلاح و مواد قابض)، محصولات گوگرد دار، رزور سپنول یا اسید سالیسیلیک، محصولات دارای آلفا هیدروکسی اسید، محصولات دارای گلیکولیک اسید، مواد آرایشی و صابون ها که تاثیر خشک کنندگی شدید دارند، موجب تداخل دارویی با این پماد خواهند شد.

سایر دارو هایی که می توانند موجب افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شوند، عبارتند از فلوروکینولون ها مثل تتراسایکلین ها، سیپروفلوکساسین، ادرار آور های تیازیدی (مثل هیدروکلروتیازید)، دارو های سولفونامیدر (مانند سولفامتوکسازول) و فنوتیازین ها (مانند کلرپرومازین)

همچنین مصرف همزمان ترتینوئین با بنزوئیل پر اکسید، اثر بخشی این دارو را کاهش می دهد و حتی موجب تحریک پوست خواهد شد، به طور کلی در صورت مصرف محصولات بنزوئیل پراکساید همچون کلاراسیل و پرواکتیو بدون نسخه, حتما با پزشک خود یا پزشک داروخانه مشورت کنید.

توجه داشته باشید که مسمومیت با ویتامین A به ندرت رخ می دهد، بنابراین به هنگام استفاده از این دارو از مصرف مقادیر زیاد ویتامین A مثل روغن کبد ماهی و روغن ماهی هالیبوت پرهیز کنید.

میزان تاثیر گذاری پماد ترتینوئین

فارماکوکینتیک  این پماد

مقدار کمی از این پماد از طریق پوست جذب شده و در ادرار و صفرا ترشح می شود، به دنبال استفاده از این پماد موضعی، جذب دارو در نواحی وسیعی از سطح بدن یا مصرف طولانی مدت در درماتوز های گسترده مزمن افزایش می یابد.

عوارض جانبی

در هفته های اول استفاده از این پماد شما متوجه عوارض ناخوشایندی خواهید بود، در روز های اول استفاده ممکن است پوست شما دچار سوزش، خارش شود این عارضه ها برای تمامی کسانی که برای اولین بار به استفاده از این کرم می پردازند طبیعی می باشد که البته بعد از گذشت چند روز این علائم از بین خواهد رفت.

علاوه بر این ممکن است با استفاده از این پماد بر روی پوست التهاب و قرمزی ایجاد شود که در نهایت خشکی پوست را در پی خواهد داشت. از دیگر عوارض این پماد حساس شدن پوست نسبت به آفتاب می باشد که بعد از استفاده اتفاق می افتند. توجه داشته باشد که تمامی از عوارض بعد از گذشت مدتی از بین خواهد رفت، اما در صورتی که عوارض این پماد از بین نرفت حتما باید پزشک مراجعه نمایید.

پماد ترتینوئین چیست

 نکات مهم در مورد مصرف پماد ترتینوئین

  • در هنگام استفاده از این پماد از استعمال آن در نواحی چشم جدا خودداری کنید.
  • برای اینکه نتایج خوبی از این پماد دریافت کنید باید کرم را هر شب راس ساعت معینی استفاده کنید.
  • بیشتر از حد معمول از این پماد استفاده نکنید، زیرا هیچ تاثیری بر روی روند بهبودی پوستتان ندارد.
  • به دلیل اینکه این پماد از طریق پوست جذب می شود می تواند بر روی جنین تاثیراتی بگذارد از این رو مادران باردار نباید از این پماد استفاده کنند.
  • این پماد در اشکال محلول، کرم و پماد موجود می باشد که در این زمینه با تشخیص پزشک ۱ نوع از این اشکال برای شما در نظر گرفته می شود.
  • بعد از استفاده از این پماد دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید.
  • اگر پوستتان دچار خراشیدگی و یا زخم بازی می باشد از مصرف این کرم بر روی این عارضه ها خودداری کنید.
  • این پماد فقط برای پوست صورت استفاده می شود و نباید برای سایر نقاط بدن استفاده شود.
  • از ماساژ آن بر دور لب، داخل بینی، پشت پلک جدا خودداری کنید.
  • برای شستشو صورت خود از محرک ها قوی استفاده نکنید.
  • زمانی که از این پماد استفاده کردید در معرض نور لامپ های زرد قرار نگیرید.
  • از مصرف خودسرانه این پماد جدا خودداری نمایید.
  • در طول مدت درمان با این پماد پوست نسبت به سرما بسیار حساس می شود از این سعی کنید در مغرض سرمای شدید قرار نگیرید.
  • در طول مدت درمان با این پماد از اصلاح کردن پوستتان خودداری نمایید.

از بین بردن جوش با استفاده از پماد ترتینوئین

از آنجایی که جوش و آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی می باشد بسیاری از افراد دست به انجام راه های گوناگونی برای خلاصی از آن می زنند که در این بین راه های طبیعی و خانگی بسیاری برای درمان سریع جوش وجود دارد که می تواند تا حدی از بروز آن جلوگیری کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *