دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تقویت مهارت تست زنی با تکنیک های کلیدی و موثر

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

تست زنی یکی از مهارت های فوق العاده مهمی که دانش آموزان برای داشتن آمادگی در آزمون های کنکور و سایر آزمون های مهم بایستی در آن تسلط کاملی داشته باشند و بتوانند در آزمون های اصلی موفقیت آمیز عمل کنند.

تست زنی؛ شرایط و قواعدی دارد که بایستی حتما به آن ها دقت کرد و برای اینکه شما بتوانید در آزمون های تستی که در صدر آن ها آزمون سراسری که همان آزمون کنکور است موفقیت آمیز عمل کنید باید به این مهارت تسلط کامل و جامعی داشته باشید که اکنون ما در ادامه این مقاله روش هایی برای تسلط و تقویت مهارت تست زدن را بیان خواهیم کرد با ما همراه باشید.

چگونگی تقویت مهارت تست زنی

آزمون های چهار گزینه یا تستی یکی از آزمون هایی است که در چند سال اخیر مورد توجه مردم کشور ما قرار گرفته و نقش اساسی و تعیین کننده ای در آزمون سراسری دارد البته لازم به ذکر است که بگوییم برخی از دانش آموزان به دلیل سروکار داشتن با آزمون های تشریحی و عدم آشنایی از قبل با آزمون تستی در برخورد با این سوالات در آزمون سراسری ممکن است دچار مشکل شوند.

چگونگی تقویت مهارت تست زنی

تعدادی از دانش آموزان نیز هستند که تصمیم دارند همان سالی که آزمون سراسری دارند به آزمون های تستی بپردازند ولی این افراد یقینا با مشکل مواجه خواهند شد و ممکن نیست که بتوانند عملکردی موفقی داشته باشند به همین خاطر به تمامی دانش آموزان توصیه می کنیم که از سال های قبل به آشنایی با نحوه و تقویت مهارت تست زنی خود بپردازند.

شما دانش آموزان بایستی برای افزایش سرعت در آزمون های تست زنی چهار نکته مهم را رعایت کنید که در ادامه بیان کرده ایم:

  • تمرین و رکورد گیری در تست زنی
  • مطالعه مفهومی و معنی دار کردن مفاهیم
  • شادابی و سرحال بودن
  • تمرکز و آرامش

شما به منظور آماده شدن برای تست زنی حرفه ای بایستی یک مرور سریع از نکته هایی که از قبل زیر آن ها را خط کشیده اید داشته باشید در واقع ما انسان ما همیشه برای یادگیری مطالعه نمی کنیم، بلکه گاهی نیز برای یادآوری مطالب مطالعه خواهیم کرد. مرور سریع مطالب به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در آزمون های تستی سریع تر به جواب برسید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تست زنی سریع و روش های انجام آن

فنون لازم برای افزایش مهارت تست زنی:

از اشتباهات رایجی که بسیاری از دانش آموزان آن را انجام می دهند این است که علاوه بر خارج کردن برخی از دروس از برنامه مطالعه با روش ها و چگونگی تست زنی سریع نیز آشنایی ندارند و به همین دلیل در ۹۰ درصد اوقات منجر به ضعف و در نهایت شکست دانش آموزان می شود. ما در ادامه فنونی را برای افزایش مهارت تست زنی بیان کرده ایم و امیدواریم با مطالعه و عمل به آن ها بتوانید در آزمون های سراسری موفقیت بسیار بزرگی را کسب کنید.

برای تقویت مهارت تست زنی بایستی سوالات را به دقت بخوانید:

اولین کاری که برای حل یک تست بایستی انجام دهید این است که آن را به دقت بخوانید و زیر کلماتی کلیدی مثل هیچ یک، همه، هرگز، بزرگ تر، همیشه و… را خط بکشید و سعی کنید تا متوجه راهنمایی هایی که در سوال آمده است شوید.

اگر سوالات کمی پیچیده بودند که قابل فهم نبودند می توانید آن را به زبان ساده تر برای خود بیان کنید تا بفهمید سوال از شما چه چیزی می خواهد سپس به پاسخ دادن آن بپردازید.

افزایش سرعت تست زنی در آزمون ها

برای تقویت تبحر تست زنی بهتر است قبل از نگاه کردن به گزینه ها پاسخ درست را در ذهن خود حدس بزنید:

بر اساس تجربه ای که در چندین سال اخیر به دست آمده به این نتیجه رسیده ایم که قبل از مشاهده گزینه ها ابتدا جواب را در ذهن خود فرض کنید این کار باعث می شود تا دچار سردرگمی نشوید و بعد از یافتن پاسخ در ذهن به دنبال آن در میان گزینه ها بگردید. در آزمون های تستی اغلب گزینه ها ممکن است شباهتی با یکدیگر داشته باشند که شما می توانید با مطالعه دقیق که از قبل داشته اید آن ها را کنار بزنید.

برای تقویت مهارت تست زنی بهتر است از روش حذف گزینه های نادرست استفاده کنید:

اگر شما قادر به حدس زدن جواب سوال در ذهن خود نشدید و با جستجو در گزینه ها نیز موفق به پیدا کردن جواب درست نشدید می توانید گزینه هایی که را که مطمئن هستید اشتباه هستند را حذف کنید. این کار منجر به محدود شدن گزینه ها خواهد شد و شما راحت تر می توانید به جواب برسید.

برای تقویت مهارت تست زنی، بایستی تمامی گزینه ها را بررسی کنید:

هنگام پاسخ به تست ها بایستی تمامی گزینه ها را با دقت بخوانید زیرا ممکن است گزینه ی آخر همه ی موارد باشد و دانش آموزی با دیدن اولین گزینه درست آن را علامت بزند و این کار او باعث پاسخ منفی به سوال خواهد شد بنابراین توصیه می کنیم در پاسخ دادن عجله نکنید و تمامی گزینه ها را با دقت بخوانید تا با مشکل مواجه نشوید.

چگونگی تقویت مهارت تست زنی در دانش آموزان

برای تقویت تبحر تست زنی در ابتدا بایستی به سوالات ساده پاسخ دهید و بعد سوالات دشوار:

شما در هنگام پاسخ دادن به سوالات ممکن به سه نوع سوال برخورد کنید:

تست ساده: برخی از سوالات را کامل یاد دارید و می توانید به آن ها در مدت زمانی که برایشان تعین شده پاسخ دهید و به سراغ تست بعدی بروید.

تست وقت گیر: ممکن است شما برخی از سوالات را بلد باشید ولی آن ها کمی وقتتان را بگیرند و برای پاسخ به آن زمان مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشید به این منظور بهتر است که با قرار دادن یک علامت مخصوص در کنار سوال پاسخ آن ها را به آخر موکول کنید و به سراغ تست بعدی بروید.

تست دشوار: ممکن است برخی از سوالات را اصلا بلد نباشید و قادر به پاسخگویی به آن ها نباشید در این صورت بهتر است تا با قرار دادن علامت ضربدر در کنار این سوالات به سراغ تست بعدی بروید.

نکته ای که بایستی در حل تست ها بدان توجه داشته باشید این است که در هنگام تست زدن برای اولین بار بهتر است به حل تست های ساده بپردازید.

یادگیری نحوه تست زنی در مدارس

برای تقویت مهارت تست زنی بهتر است که زمان را کنترل کنید:

در هنگام پاسخ به سوالات بهتر است که به زمان آن نیز توجه داشته باشید و به هر سوال تنها در مدت زمان استاندارد آن پاسخ دهید. توجه داشته باشید که عدم کنترل زمان در کنکور تجربه ی تلخی را برای برخی از دانش آموزان به همراه آورده است به همین خاطر به شما توصیه خواهیم کرد تا وقت خود را کنترل کنید و برای شما داشتن مهارت در تست زنی و یاد داشتن مطالب کافی نیست و بایستی شما قدرت تست زنی در همان زمان تعیین شده سوالات را نیز داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *