دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش پرورش و تکثیر برگ عبایی و نکاتی برای رشد بهتر این گیاه

  • عاطفه میرزایی
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
  • ۰

امروز در این مطلب از مجله آرگا قصد داریم شما عزیزانی که به دنبال گیاه بسیار مقاوم و عمر طولانی دارد و میخواهید ظاهری زیبا در اتاق خواب یا محیط آپارتمانتان داشته باشید آشنا کنیم.

گیاه برگ عبایی یکی از مقاوم ترین و کم زحمت ترین گیاهان بومی چین و ژاپن است و عمر بسیار طولانی دارند و می تواند بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند این گیاه در اواخر تابستان دیده می شود و همچون در تغییرات دما بسیار مقاوم می باشند. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با تکثیر برگ عبایی آشنا شوید.

آشنایی با نحوه تکثیر برگ عبایی

برگ عبایی یا آسپیدیسترا ( Aspidistra ) که متعلق به خانواده گل سوسن است. برگ های گیاه عبایی از جمله سبزه تیره، براق، پهن که به شکل نیزه یا برگ ذرت هستند و طول آنها از ۳ تا ۵۰ سانتی متر می رسد برگ‌ های این گل به طور مستقیم از ساقه کوتاه گیاه که زیر خاک است به راحتی خارج می‌شوند. امروزه می توان این گیاه را در همه مناطق دنیا کاشت و پرورش داد. و به عنوان یک گل آپارتمانی مرسوم شده است. و دارای ریزوم (ساقه زیرزمینی)، بدون ساقه هوایی هستند. گل برگ عبایی گل‌های ریزی نیز دارد که در اواخر تابستان در قسمت تحتانی گیاه ظاهر شده، ارغوانی و فنجانی مانند هستند. این گل‌ها زیبایی چندانی نداشته و فاقد ارزش زینتی هستند.
نکته: اگر برگ عبایی شما دچار زرد شدن شود احتمالا آبیاری آن زیاد بوده و یا خاک شما سنگین و قلیایی شدن خاک شما باعث این اتفاق شده است.
نحوه استفاده از برگ عبایی
نکته: پرورش این گیاه برای کسانی که وقت کافی به رسیدگی این گل را ندارند گزینه مناسبی است. زیرا این گیاه به خوبی شرایط محیطی مختلف را تحمل می کند

تکثیر برگ عبایی

بهترین موقع برای تکثیر برگ عبایی یا جدا کردن ریزومهای بزرگ در اواسط فصل بهار تا اول فصل تابستان است. قسمت هایی از ریشه گیاه که شامل دو برگ یا بیشتر است با چاقو تقسیم کنید و هر قسمت را به پایین گلدان های کوچکتر جدید کاشت کنید و آن را تا دو روز آب ندهید. شما می توانید از گلدان های گرد استفاده کنید تا نمای زیبایی و محیط را بزرگ تر نشان دهد.
برگ عبایی در چه دمایی قابل تحمل است

نیازها و نگهداری

در این قسمت از تکثیر برگ عبایی به نیاز ها و نگهداری این گیاه می پردازیم.

دما:

بهترین دما برای این گیاه دمای پایین تر از ۰ را بهتر می تواند بهتر تحمل کند و همچنین می توان گف هم در ماه های ۱۰ تا ۱۵ درجه هم تحمل می کنند

نور

این گیاه را در مکان هایی که نور بسیار کمی دارد قرار دهید زیرا نور کامل خورشید باعث ایجاد لکه های سوخته در برگ می شود.
پرورش تکثیر برگ عبایی

آبیاری

این گیاه را در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کنید

رطوبت

شما می توانید آن را در تابستان حداقل یک بار غبارپاشی کنید. ولی در فصل زمستان نیازی به این کار نمی باشد.

تمیز نمودن برگ عبایی :

شما می توانید با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یک بار برگ ها را تمیز کنید، و نباید از مواد براق کننده شیمایی استفاده کنید. بجای آن از ترکیب آ لیمو صنعتی و آب استفاده کنید و برگ ها را برق بیندازید.
برگ عبایی عمر طولانی دارد

کود دهی:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
هر دو هفته یکبار و حتما ماهی یکبار با کود کامل، گیاه رو تغذیه کنید. در تابستان ، هر دو هفته یک بار، می توانید به این گیاه ۳ گرم در لیتر کود بدهید.
هرس :
نیازی به هرس کردن نیست.

خاک مناسب

خاک های کمپوست آماده کاشت ،برای نژاد های برگ سبز و کمپوست بدون کود برای واریته های ابلق توصیه می شود. زیرا کود از ته زیاد باعث از بین رفتن ابلقی برگ های گیاه می شود.

تعویض گلدان

گل برگ عبایی با ریشه‌ های در هم رفته به خوبی به رشد خود ادامه می‌دهد و بهتر است هر ۳ یا ۴ سال یک بار گلدان خودش را با اندازه بزرگ تر تعویض کنید.
مزایای برگ عبایی

بیماری های برگ عبایی:

شکاف خوردن برگ ها:

دلیل شکاف خوردن این گیاه تغذیه زیاد و باقی مانده فصل را از غذا دادن به آن خودداری کنید. شما باید تغذیه را هر ماه فقط یک بار و با نصف میزان توصیه شده انجام دهید.

تغییر رنگ:

لحظه ای که متوجه رنگ پریدگی این گیاه شدید خاک گلدان ضعیف شده باید گلدان را تعویض کنید و آن را آبیاری کنید.
لکه های سفید پنبه ای
دلیل لکه های سفید حشراتی هستند که روی گیاه نشسته اند شما می توانید برای از بین بردن آنها یک گوش پاک کن یا پنبه را آغشته به الکل متیلیک زده و حشرات را از روی گیاه بردارید.
فواید و نگهداری برگ عبایی

تغیر رنگ برگ ها و وجود تار عنکبوت

علتش کنه قرمز ریز می باشد. گیاه را هر دو هفته یک بار با یک کنه کش جذبی سمپاشی کنید.
برگ های نرم و آبکی

عامل آن این است که در مکان خیلی سردی قرار داده اید و گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید

نقاط قهوه ای رنگ

همانطور که در قسمت بالاتر بیان کردیم نباید از مواد براق کننده استفاده کنید شما می توانید از پارچه و اسفنج مرطوب بکار ببرید.

تکثیر برگ عبایی

امیدواریم در این مقاله با خواندن آموزش پرورش و تکثیر برگ عبایی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و از اینکه تا این لحظه همراه ما بودید بی نهایت سپاس گذاریم. همچنین برای آشنایی با روش تکثیر پاپیتال و پرورش گل ساعتی کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *