دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشور بوتان کجاست؟ با ویژگی های جالب این کشور آشنا شوید

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

کشور بوتان یکی از کشور هایی است که به تازگی به عنوان یک کشور مستقل شناخته شده است و ما در این مقاله سعی داریم شما را با ویزگی ها،آداب و رسوم و چگونگی به وجود آمدن این کشور آشنا کنیم.

بوتان یا به اصطلاح پادشاهی بوتان کشوری است که در جنوب آسیا بین چین و هند واقع شده است و دارای سه منطقه جغرافیایی متمایز است. اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد تعداد جمعیت بوتان در دسترس نیست اما مقامات دولتی ،جمعیت آن را حدود ۸۰۰ هزار نفر تخمین می زنند.

آشنایی با کشور بوتان

از آنجایی که بوتان کشوری کوچک است که با منطقه تبت شهر لهاسا(مرکز بوداییان)همسایه است، به مرور زمان تحت تاثیر افکار بودائی قرار گرفت(معابد بودایی نیز به همین علت در بوتان به وجود آمدند). اکنون پس از گذشت ۷۰ سال هنوز هم مردم بوتان پیرو آیین بودا هستند اما هستند کسانی که پیرو آیین هندو هستند و در بخش های جنوب بوتان زندگی می کنند.

گل ملی بوتان

این کشور در بخش صادرات نیز توانمند است و اقلام مختلفی اعمم از هل و زنجبیل، مواد معدنی، سیمان را صادر می کند. از شهر های مهم این کشور می توان پارودز، یاتونگ و فونت شولینگ را نام برد.

زبان رسمی بوتان (دزونگخا: نوعی زبان تبتی) است، همچنین گویش نپالی نیز در بوتان رایج است. مردم بوتان شامل دو گروه انگالوپها و شارچوپها که به ترتیب بوتانی های غربی و بوتانی های شرقی نامیده می شوند.

جاذبه ها و زیبایی کشور بوتان

گردشگری در بوتان، از سال ۱۹۷۴ که پادشاه این کشور کوشید تا آن را از انزوا خارج کند و علاوه بر ترویج فرهنگ و آیین نوعی درآمد زایی نیز داشته باشد آغاز شد. اکنون در ادامه مقاله شما را با این جاذبه ها آشنا خواهیم کرد.

  •  آرون گروپس

شهر تیمفو یا شهر بدون چراغ قرمز:

تیمفو یکی از مقصد های جذاب گردشگری است، شهری که حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد خاندان سلطنتی این کشور هم در این شهر سکونت دارند. این شهر کوچک مرکز اصلی تجارت و مذهب کشور محسوب می شود و با تنوع زیاد رستوران ها،کافه ها و مراکز خرید به عنوان شهری مدرن شناخته شده است. در کمتر شهری می توان دستگاه خودپرداز مشاهده کرد و همچنین این شهر تنها پایتخت جهان است که چراغ راهنمایی ندارد.

زیبایی های کشور بوتان

شهر پارو که میزبان آشیانه ببر در یونان است:

شهر پارو در غرب یونان قرار دارد و با هندوستان هم مرز است و صومعه Taktshang در این شهر  قرار دارد. این صومعه جذابیت گردشگری این شهر را دو چندان کرده است. در بالای پرتگاهی به ارتفاع ۹۰۰ متر ایجاد شده و یک  شاهکار زیبا محسوب می شود.صومعه برای بوداییان بسیار مقدس و قابل ستایش بوده و نام دیگر آن آشیانه ببر است(این معبد اگرچه تاکنون دو بار آتش گرفته اما باز هم به خوبی پابرجا مانده است).

صومعه کشور بوتان

صومعه چیمی بوتان و داستان شفای زنان نازا:

چیمی که هم به معنای صدای سنج و هم به معنای معبد کاربرد دارد.نام یک صومعه در پوناخا در نزدیکی Lobesa است که مخزن این صومعه از نماد های چوبی اصل فالوس ساخته شده است. چیزی که این معبد را معروف و شناخته شده کرده نعمت بچه دار شدن برای زنانی است که به زیارت این معبد می روند زیرا بوتانی ها معتقدند که این معبد عامل شفای زنان نازاست (بعضا نماد های جنسی نیز در این معبد دیده می شود که به داستان بچه دار شدن زنان نازا بی ربط نیست).

کشور مستقل بوتان

موزه ملی بوتان واقع در شهر پارو

موزه ای که در شهر پارو در غرب بوتان در سال ۱۹۶۸ بنا شده است در آن کتاب های تاریخی و متون کهن نگهداری می شود که تاریخ بوتان را به خوبی نشان می دهد که می تواند برای بازدید کنندگان جذاب باشد. همچنین این کتابخانه مجهز به بخش علمی است که در آن نسخه های کتیبه ای بر گرفته از سنت بودایی وجود دارد.

غذاهای سنتی و رنگین کشور بوتان:

مهم ترین غذای سنتی بوتان آماداتشی می باشد که ترکیبی از فلفل های بسیار تند است که در پنیر تهیه شده از شیر گاومیش طبخ می شود. پیشنهاد می کنیم حتما این غذا را امتحان کنید.

قوانین خاص کشور بوتان

بوتان نیز مانند سایر کشورها قوانین خاص خود را دارد و در ادامه قوانین بوتان را برایتان بازگو خواهیم کرد.

جاذبه های بوتان

تنها ۸ خلبان مجاز به پرواز در فرودگاه بوتان هستند:

پرواز به بوتان یکی از بهترین راه ها برای سفر به بوتان است.اما تنها فرودگاه بوتان که پارو نام دارد به لطف رشته کوه های هیمالیا و راه فرار بسیار کوچک، جز خطرناک ترین فرودگاه های جهان محسوب می شود.

سیگار کشیدن در بوتان ممنوع است(ممکن است زندانی شوید):

کشور بوتان، تنها کشوری است که استعمال دخانیات را ممنوع اعلام کرده است و اگر در مناطق ممنوعه اقدام به مصرف دخانیات کنید ممکن است شما را زندانی کنند.

پلاستیک نیز ممنوع است:

از دهه ۱۹۹۰ پادشاه بوتان یک پروانه قوی نه به پلاستیک را تصویب کرد از این رو استفاده کردن از پلاستیک از آن زمان ممنوع اعلام شده است.

مستعمره نشدن کشور بوتان

شهر تیمفو تنها پایتختی است که چراغ های راهنمایی ندارد:

شهر تیمفو ترافیک بسیار کمی دارد به همین علت در آن چراغ های راهنمایی استفاده نمی شود و همچنین هیچ روشنایی خودکار ترافیکی در این شهر وجود ندارد همین سبب شده تا این شهر تنها پایتخت بدون سیگنال های ترافیکی شناخته شود.

بوتان تنها کشوری است که دی اکسید کربن بیشتری نسبت به تولیدش جذب می کند:

قانونی در این بوتان وجود دارد که می گوید حداقل ۶۰ درصد از بوتان باید پوشیده از جنگل باشد(البته نرخ کنونی آن ۷۱ درصد می باشد)و ثابت کرده است که بوتان تنها کشور تولید کننده منفی کربن است.

بوتان مرموز ترین کشور آسیا محسوب می شود:

در سال ۱۹۷۴ بود که سازمان ملل، بوتان را کشوری مستقل دانست و به این معنی است که پیش از آن بوتان خارج از دسترس گردشکران بوده و به این ترتیب،اسراری در مورد سنت،فرهنگ،مردم و صدها افسانه در مورد مذهب اصلی بوتان یعنی مذهب بودا وجود دارد.

جشن های زیبا و به یاد ماندنی در بوتان

خدمات بهداشتی و آموزشی در این کشور رایگان است:

اگرچه این کشور هنوز در دسته کشورهای ثروتمند قرار نگرفته و در حال توسعه است اما ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی در سطح کل کشور رایگان است.

افتخارات کشور بوتان

این کشور در طول سرگذشت خود افتخارات فراوانی کسب کرده که ما در ادامه مطلب به بیان آن ها می پردازیم.

تلویزیون و اینترنت تا سالها در این کشور وجود نداشته:

همانند خود کشور که تا همین اواخر از سایر دولت ها بریده بود تکنولوژی نیز تا دهه ۱۹۹۰ از مردم این کشور به دور نگه داشته می شد و اینترنت تازه به مردم این کشور معرفی شده و سرعت آن در مقایسه با سایر کشورها خیلی کندتر است.

بوتان هرگز مستعمره نشد:

بوتان در لیست کشورهایی قرار دارد که هیچ وقت مستعمره نشده اند و این یک واقعیت شگفت آور است که بوتان با توجه به همسایگانش مثل چین وهند تاریخ بسیار برزگی از استعمار را رقم زده است.

مستعمره نشدن بوتان

افسانه جذاب دروک یول:

بوتان در زبان محلی به دروک یول ترجمه شده که به معنای سرزمین اژدها است و نام آن برگرفته از رعد و برق هایی است که در منطقه اتفاق می افتد و چنین معتقدند که منشا این رعد و برق ها عنصرهای اژدهاست و به همین علت شما یک اژدها در پرچم بوتان می بینید.

اؤهایی که روی پرچم بوتان است

کشتن حیوانات در بوتان ممنوع شد:

اکثر کسانی که در بوتان زندگی می کنند بودایی هستند و به همین خاطر از صلح حمایت می کنند. آن ها در رژیم غذایی خود از گوشت استفاده می کنند اما نکته جالب اینجاست که هیچ گونه کشتار حیوانات در این کشور رخ نمی دهد و گوشت هایی که برای تغذیه استفاده می کنند از سایر کشورها مثل هند وارد می شود.

برگزاری جشن استقبال از پرندگان مهاجر:

جغدهایی که دارای گردن سیاه هستند در بین مردم بوتان مورد احترام اند. این جغدها از فلات تبت به مناطق مرکزی شرق بوتان تا دره فوبجیکا در طی ماه مهاجرت می کنند و مردم بوتان هر ساله جشنی را به پا می کنند تا از این پرندگان در معرض خطر حمایت کنند.

احترام گذاشتن به ارزش های بوتان

حیوان ملی کشور بوتان به دور از تصور شماست:

حیوان ملی بوتان پستاندار کوهی است که دارای سر بز و بدن گاو است و یکی از کمیاب ترین حیوانات محسوب می شود که در بوتان و مناطق شرقی آن زندگی می کند. مردم بوتان معتقدند که یک قدیس این حیوان را از استخوان و گوشتی که در پایان ناهارش مانده بود ساخته است که اینگونه شامل اجزای بدن بز و گاو است.

مردم بوتان فقط شاه خود را تحسین می کنند:

مردم بوتان به خاندان سلطنتی خود بسیار احترام می گذارند و این در حالی است که سلطنت در بوتان مشروطه اعلام شده است و طبیعی است که تصاویری از خاندان های سلطنتی در خانه ها و مغازه های بوتان پیدا کنید زیرا پادشاهان در طول تاریخ برای مردم محترم بودند و در شهادت دادن شگفت آور و مهم هستند.

آداب و رسوم  مردم کشور بوتان

هر کشوری در طول تاریخ دارای آداب و رسوم های خاص بوده که ما در ادامه سعی داریم آداب و رسوم بوتان را بازگو نماییم.

لباس محلی خاص و متفاوتی می پوشند:

مردم این کشور علاقه فراوانی به نمایش گذاشتن قو برای مردان و کیرا برای زنان دارند که نوع پوشش در این نمایش برای مردان یکی بلوز و یک دامن و برای زنان دارای با لوازم جانبی زیاد است. در این کشور پوشیدن لباس های سنتی در ادارات،مدارس،تعطیلات و فستیوال ها اجباری است.

جشن های همگانی مردم بوتان

رد کردن پیشنهاد غذا برای بار اول:

در این کشور وقتی صحبت از غذا به میان می آید بایستی شما پیشنهاد غذا را برای بار اول رد کنید. مردم محلی این کشور در بار اول از پذیرش غذا امتناع می کنند و برای بار دوم آن را با کمی تعارف می پذیرند.

کاربرد بیش از اندازه فلفل در غذا:

این کشور یک غذای درجه یک و معروف با گوشت، پنیر و فلفل چیلی دارند و مردم تمایل زیادی به خوردن غذایشان با فلفل چیلی دارند که معمولا مقدار زیادی از آن را در وعده های مختلف شام و ناهار استفاده می کنند. چنانچه در این کشور قصد سفارش دادن غذا داشتید و غذاهای تند مورد پسندتان نیست زمان سفارش به آن ها بگویید.

ثبت کردن تاریخ تولد افراد اجباری نیست:

در بوتان بیشتر افراد تاریخ تولد خود را نمی دانند و نمی  تواند جشن تولد بگیرند چون ممکن است هر سال تغییر کند به همین خاطر همه مردم در سال نو یک سال بزرگ تر می شوند.

استقبال از میهمان با چای گاو میش:

اگر به خانه های بوتان بروید یا در آنجا بمانید خواهید دید که چای کره که از شیر گاو میش تهیه می شود را برایتان آماده خواهند کرد؛این چای داغ بوده و مردم بر سر فنجان های خود مشغول گپ زدن می شوند.

پدر سالاری در بوتان خیلی کم وجود دارد:

بر خلاف تمامی کشورهای جهان در بوتان زن سالاری وجود دارد و زنان چه در خانه و چه در خارج از خانه صاحب همه چیز هستند. زنان علاوه بر سرپرستی خانواده، مغازه ها، مشاغل و حتی کار مزارع را نیز اداره می کنند. وراثت در بوتان چه زمین باشد چه خانه و چه مغازه به طور کلی به دختر بزرگ تر می رسد و پس از هر ازدواج مرد به سمت منزل همسرش می رود.

گل ملی کشور بوتان یک راز برای گیاه شناسی محسوب می شود:

گل ملی بوتان یک گل وحشی همیمالیایی است که به آن (پاپی آبی) می گویند و تا قبل اینکه بوتان هنوز شناخته نشده بود برای برای گیاه شناسان سرشار از رمز و راز بوده است. مردم بوتان معتقدند که این گل یکی از گیاهان نادر و کمیاب است که فقط در برخی نقاط یافت می شود.

کشور بوتان و چگونگی شکل گیری آن

ویژگی های بوتان

قوانین ازدواج مردم کشور بوتان:

اگرچه مردم این کشور از ازدواج با خارجی ها منع شده اند اما چند همسری در این کشور مشاهده می شود اما رایج نیست و طلاق و ازدواج مجدد مانند سایر کشورها امری عادی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *