دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری کاج مطبق و آشنایی با شرایط محیطی ایده آل برای رشد این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

کاج ها یکی از خاص ترین درختانی هستند که زیبایی خیره کننده ای دارد، در بین تمام کاج هایی که وجود دارد محبوب ترین آن کاج مطبق است، که معمولا در تمام خانه ها به چشم می خورد، نگهداری کاج مطبق ساده نیست و نیازمند یک سری نکات مهم است که کسانی که از این کاج در منزل نگهداری می کنند باید با این نکات آشنا باشند.

کاج مطبق جزء معدود گیاهانی است که دارای شکوه خاصی می باشد، زمانی که این کاج بالغ شود شاخه های خود را به محیط اطراف گسترش می دهد، و زمانی که به این گیاه نگاه می کنیم گویی جزئی از یک طبیعت زیبا است که چشم نوازی می کند، در بین تمام کاج هایی که وجود دارد، کاج مطبق تنها کاجی است که شما می تواند در محیط خانه به پرورش آن بپردازید، نگه داری کاج مطبق می تواند بهترین گزینه برای سالن های نشیمن بزرگ و پرنور و همچنین سالن های ورودی باشد.

پرورش و نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق تمام زیبایی خود را مدیون برگ های پهن و سوزنی شکلی که دارد است، این برگ های پهن در هر طبقه از تنه اصلی چوبی کاج  می رویند، این کاج رشد بسیار کندی دارد طوری که سالی ۱ بار به طبقاتش اضافه می شود و ممکن است چندین سال طول بکشد تا کاج بالغی شود، اما رشد این کاج در محیط بیرون آنقدر زیاد است که می تواند به ۶۰ متر هم برسد، معمولا در پرورش و نگه داری کاج مطبق بیشتر افراد دچار مشکل می شوند از این رو دانستن نیاز های این درخت زیبا می تواند به شما کمک فراوانی بکند.

آشنایی با شرایط نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق برگ سوزنی از خانواده اشکوبیان و از دسته مخروطیان است، محل اصلی زیستگاه این گیاه جزیره ای به نام نورفک استرالیا است، زمانی که این گیاه در محیط بازی کاشته شود دارای رشد زیادی خواهد بود، اما زمانی که در آپارتمان ها نگه داری شود از رشد آن کاسته می شود،

اصلی ترین نیازی که در نگهداری کاج مطبق مهم است نیازمند بودن آن به حجم زیادی از اکسیژن و تامین ۸۰ درصدی رطوبت است و دیگر اینکه این کاج قادر نیست حرارت زیادی را تحمل کند. کاج مطبق می تواند تا ارتفاع ۲ متر هم رشد کند و از آنجایی که این کاج برگ های حساسی دارد نباید زیاد برگ های آن لمس شود.

تکثیر کاج مطبق کار بسیار سختی می باشد و هر کسی قادر به تکثیر آن نمی باشد، تکثیر کاج مطبق فقط از روش کاشت بذر امکان پذیر می باشد که البته اگر هم از طریق بذر کاشته شود در هنگام رشد شاخه هایی نامنظم را ایجاد می کند، که در این موارد افراد ماهر می توانند از قلمه های انتهایی این کاج برای تکثیر استفاده کنند.

نگهداری کاج مطبق در مزنل

  •  آرون گروپس

شرایط محیطی برای نگهداری و پرورش کاج مطبق

نیاز نوری

باید کاج مطبق را از تابش نور خورشید به صورت مستقیم در تابستان در امان نگه دارید، مناسب ترین نور برای کاج مطبق نوری غیر مستقیم و ملایم است، زمانی که کاج را پشت پنجره قرار دادید باید هر هفته آن را بچرخانید طوری که سمتی که رو به نور بود جایش عوض شود، این کار برای این است که برگ های کاج به سمت نور خورشید خم می شود که باعث می شود از شکل طبیعی خارج شود.

دمای مناسب

در فصول مختلف شما باید توجه زیادی به دمای محیطی که کاج در آن قرار دارد کنید. کاج مطبق به سرما کاملا حساس است بهترین درجه دما در زمستان برای نگهداری کاج مطبق ۵ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است و اگر پایین تر از این باشد کاج از بین خواهد رفت و در تابستان هم ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است، شما می توانید در تابستان کاج را به بیرون از خانه انتقال دهید به شرط آنکه در مکانی با نور مناسب قرار داده شود.

نیاز های اساسی کاج مطبق

نحوه آبیاری

آبیاری کاج مطبق باید به گونه ای باشد که به هیچ عنوان ریشه آن دچار خشکی نشود پس باید آبیاری به گونه ای باشد که هر زمان سطح خاک خشک شد آبیاری انجام شود، در فصل تابستان در هفته ۲ مرتبه آبیاری نیاز است که البته باید مه پاشی بر روی تمام برگ های کاج هم انجام شود، در فصل زمستان هم نیازمند هر ۱۰ روز آبیاری است. به هیچ عنوان نگذارید خاک کاج به طور کامل خشک شود. و همچنین از غرقاب کردن خاک هم خودداری کنید زیرا آسیب زیادی به کاج می زند.

نکته: برای آبیاری کاج مطبق از آب شهری استفاده نکنید و تا جای ممکن از آب باران و بدون کلر جهت آبیاری استفاده کنید. توجه داشته باشید که آبی که پای کاج می ریزید حتما باید از ته گلدان خارج شود و در آن نماند.

رطوبت مورد نیاز

برای نگهداری کاج مطبق باید رطوبت آن توسط غبار پاشی انجام شود، چیزی حدود ۸۰ درصد رطوبت کاج باید توسط این روش تامین شود به خصوص در فصل گرما و تابستان، در فصل زمستان هم می توانید هر ۱۰ روز کاجتان را غبار پاشی کنید.

نکاتی برای نگهداری از کاج مطبق

تغذیه و کوددهی

زمانی که فصل رشد کاج شروع شد شما هم باید به تامین نیاز های آن بپردازید، فصل رشد از بهار و تابستان شروع می شود، پس شما باید از کود های محلول مایع در آب برای تغذیه این کاج استفاده کنید، البته این کاج نیاز آنچنانی به کوددهی ندارد اما جهت رشد بهتر و تقویت ان می توانید از کود آزالیا استفاده کنید. شما می توانید از نصف این کود برای تغذیه کاج استفاده کنید.

خاک مطلوب

کاج مطبق در مورد خاک حساسیت زیادی ندارد، و فقط باید خاکی که انتخاب می کنید کاملا سبک و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد، برای تهیه خاک کاج ،خاکی تازه را انتخاب کنید که بهترین آن می تواند خاک کمپوست باشد، شما می تواند جهت زهکشی بیشتر خاک به آن کمی شن و پرلیت هم اضافه کنید.

عوض کردن گلدان

زمانی که شما این کاج را از گلخانه ها تهیه می کنید باید حتما گلدان آن را تعویض کنید زیرا کاج باید در گلدان بزرگی کاشته شود، گلدان کوچک جلوی رشد کاج را می گیرد. تا زمانی کاج به یک متر نرسیده است باید هر سال اقدام به تعویض گلدان کنید، علاوه بر تعویض گلدان خاک آن هم باید عوض شود که کاملا خاک قبلی را خارج می کنید و از خاکی تازه استفاده کنید.

چگونگی رشد کاج مطبق

تمیز کردت برگ ها

برای اینکه برگ های کاجتان همیشه با طراوت و تمیز باشید باید از همان غبار باشی با آب بدون کلر استفاده کنید، به هیچ عنوان از مواد شیمیایی براق کننده استفاده نکنید.

خواب زمستانی

با آغاز شدن فصل پاییز کاج مطبق هم مانند سایر گیاهان به خواب می رود، کاج را باید در محیطی قرار دهید که نه بسیار سرد باشد و نه بسیار گرم باشد، در زمستان شاید شاهد ریختن چند برگ از کاج باشید که این طبیعی است. آبیاری در این زمان باید بسیار کم شود و اگر هم آبیاری می کنید باید بسیار کم باشد و همچنین طوری آبیاری کنید که آب بر روی ساقه چوبی آن ریخته شود.

کاج مطبق از دسته مخزوطیان

امیدواریم توانسته باشیم در جهت صحیح پرورش و نگهداری کاج مطبق به شما کمکی کرده باشیم، شما می توانید برای آشنایی بیشتر با پرورش گل و گیاه بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *