دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دیدنی های قونیه شهری با تمدن هزاره سوم قبل از میلاد

  • مریم صبوری
  • ۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در دیدنی های قونیه می توان به موزه باستان شناسی، دهکده سیله، مراکز خرید، کاروانسرا ها، مسجد علاالدین، پارک ژاپنی، باغ های زیبایش و مسجد صاحب عطا و … اشاره کرد که در این مطلب از مجله آرگا با این مکان ها آشنا می شوید.

قونیه در مرکز کشور ترکیه می باشد. این شهر با شهر آنکارا ۲۲۵ کیلومتر فاصله دارد که به عنوان تمدن اسلامی یاد شده است. قونیه در جنوب شهر آنکارا و در شمال استان آنتالیا قرار دارد که دارای آب و هوای تقریبا خنکی است. این مکان جذاب جاذبه های تاریخی فراوانی دارد که سفر به آن بسیار آسان و ارزان است و هر ساله بازدیدکنندگان فراوانی برای دیدنی های قونیه راهی این مسافرت می شوند.

مناطق جالب در قونیه

جاذبه ها و دیدنی های قونیه

اگر مایل هستید به مکانی سفر کنید که پر از آثار تاریخی با معماری های اسلامی و قدیمی باشد. قونیه را پیشنهاد می کنیم. این شهر توریستی آثار سنتی و تاریخی فراوانی دارد که در ادامه مطلب به توضیح کامل هر مکان جذاب و زیبا می پردازیم.

مکان زیبا در قونیه

  • آرامگاه و موزه مولانا

مولانا جلال الدین بلخی (مولوی) از عارفان و شاعران معروف ایرانی در قونیه است که آثار ارزشمندی از خود به جا گذاشته است. در این مکان زیبا گنبدی با ۱۶ وجه که روی آن با کاشی کاری ها و آیات نوشته شده است. در این موزه قبر پدر بزرگوار مولانا (سلطان العلما) و پسر مولانا (بهاءالدین) و چند تن از شاگردان مولانا در آن جا دفن شده اند. این موزه به زمان سلجوقیان بر می گردد که در واقع یکی از کاخ های آن دوره بوده است و جزء جاذبه های تاریخی قونیه به شمار می رود.

جذابیت های قونیه

  • مسجد شمس تبریزی

این تربت و مسجد شمس تبریزی در داخل پارک که سمت شمالی مسجد شراف الدین است قرار دارد که متعلق به سال ۱۵۱۰ بازسازی گردید. شمس تبریزی یکی از استادان عارفی بود که به حضرت مولانا درس می داد و این مکان از امکان تاریخی قونیه به حساب می آید.

  •  آرون گروپس
  • موزه باستان شناسی

در این موزه آثار تاریخی و گران بها که از زمان دوره های مفرخ، روم، نوسنگی و کلاسیک یونان و بیزانس است قرار دارد. در موزه باستان شناسی قونیه ظروف سفالی و سنگی و تابوت های رومی نگهداری می شود.

گردشگری قونیه

  • موزه آنتوگرافی

یکی دیگر از دیدنی های قونیه که توریست های زیادی را به خود جذب نموده است موزه آنتوگرافی می باشد. اگر به دیدن این موزه بروید می توانید سلاح ها و سکه ها و انواع لباس های با ارزش ترکیه ای که در قدیم وجود داشته را دیدن فرمایید.

  • مسجد علاءالدین

یکی از جذاب ترین و چشم نواز ترین مساجد قونیه این مسجد می باشد که از زمان سلجوقیان است. در این مسجد تعدادی از بزرگان دوره سلجوقی در این جا دفن شده اند که نمای دیواره هایش از گنبد مخروطی و سنگ های بی نظیر تشکیل شده است.

مکان های تاریخی قونیه

 

  • موزه آتاتورک

این موزه در سال ۱۹۱۲ ساخته شد که به عنوان کادو از طرف مردم قونیه به آتاتورک داده شد. در خانه قدیمی که امروزه تبدیل به موزه شده است. لباس ها و مدارک جنگی و عکس و روزنامه ها در معرض نمایش گذاشته شده است.

  • شهر های زیرزمینی مخفی

یکی دیگر از جاذبه های قونیه وجود این شهرهای زیرزمینی است که در گذشته های خیلی دور مردم برای این که از حمله دشمنان در امان بمانند این مکان ها را ساخته اند. این شهرها در سی کیلومتری کاراپیتار قرار گرفته است. در این زیرزمین ها انبار مواد غذایی، آب انبار، قبرستان، کلیسا و سنگ آسیاب ساخته شده است که واقعا دیدنی است.

مکان دیدنی قونیه

  • تپه علاءالدین

در حکومت سلجوقیان تپه ای به نام علاءالدین بر جا مانده است که در این محل پارک تفریحی قرار دارد. که از این مکان می توانید منظره شهر را نظاره گر باشید و اگر از پیاده روی لذت می برید به این محل حتما سر بزنید و می توانید سوغاتی هایی تهیه نمایید.

  • کاپادوکیا

کاپادوکیا در فاصله ۲۰۰ کیلومتری از شهر قونیه قرار دارد که شهری بسیار زیبا و جذاب با گردشگران فراوان است. این محل دیدنی در اثر فعالیت های آتش سوزی شکل گرفته شده است که رودخانه های صخره ای حیرت آوری در این شهر به وجود آورده است. با سفر به کاپادوکیا ستون های صخره ای و بزرگ و سنگی و بالن های رنگارنگش را از یاد نخواهید برد.

بهترین مکان ها در قونیه

  • دهکده سیله

دهکده سیله محل زندگی یونان بود که در نزدیکی قونیه قرار دارد و یک روستای کوچک و معدود است. تا سال ۱۹۲۲ مردم آن جا به زبان یونانی کاپادوکیا سخن می گفتند. در این روستا کوچک کلیساهایی با قدمت دوران بیزانس وجود دارد که شامل کلیسا کوچک و کلیسای سنت هلنا است که به تازگی بازسازی شده اند. که انواع ساعت دیواری ها و همه مدل ساعت در این مکان که جزء مکان های دیدنی قونیه به حساب می آید، قرار دارد. خانه های چوبی بسیار جذاب و زیبا و غار های باستانی که نظر هر بیننده را به خود جلب خواهد کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *