دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

ترس از اجتماع چه دلایلی دارد و چطور می توانیم این ترس را از بین ببریم؟

  • مریم صبوری
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مسائل مهم که اختلال هایی در فرد ایجاد می کند ترس از اجتماع است که بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی رخ خواهد داد که دو دلیل مهم دارد. اول می تواند به خاطر مسئله ژنیتیک باشد و در مسئله دوم تاثیر اجتماع بر روان فرد است، در مجله آرگا همراه ما باشید.

در برخی مواقع افرادی که می خواهند برای اولین بار در جمعی حضور پیدا کنند احساس ترس، استرس و ناراحتی یا نگرانی دارند که همین امر در افراد باعث ترسیدن از حضور در جمع می شود البته در گذشت زمان، این حس کاهش می یابد و تغییر می کنند. ولی در برخی افراد دیگر اینطور نمی باشد و به فکر فرار هستند و دوست ندارند در آن جا حضور پیدا کنند. این افراد با خود فکر می کنند که اگر در جمعی حضور پیدا کنند مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت و از این موضوع بسیار گریزان هستند و از اتفاقات بزرگ و کوچک رنج می برند. که در ادامه با موضوع ترس از اجتماع و دلایل این احساس بیشتر آشنا خواهید شد. غلبه بر ترس و استرس در اجتماع

اضطراب و ترس از اجتماع

این افراد در رابطه با این که بخواهند در جمعی حضور پیدا کنند فکر می کنند که مورد نقد و بررسی افراد قرار می گیرند در همین رو نمی توانند مشکلات را حل نمایند و دچار مشکلاتی از قبیل؛ اعتماد به نفس پایین، اضطراب اجتماعی، ترس از تمسخر، ترس از تایید نشدن، احساس عدم امنیت در جمع، مورد ارزیابی قرار گرفتن است. که هر اتفاق کوچک و ساده را ذهن چندین بار مورد بررسی قرار می دهند و ساعت ها یا حتی روز ها به آن فکر می کنند و از این اتفاقات گریزان هستند و درمانی برای این مشکل ناشناخته ندارند. در تعریف این موضوع می توان به ترس و هراس داشتن آشکارا در موقعیت اجتماعی که فرد در معرض ارتباط با دیگران قرار می گیرد. به طور مثال: زمانی که فرد برایش یک موقعیت اجتماعی پیش می آید و چون او می ترسد که در جمع قرار بگیرد و دچار اضطراب می شود و این موقعیت را قبول نخواهد کرد.

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلال اضطراب اجتماعی در فرد

به این نتیجه می رسیم که در بیشتر مواقع این ترس ها اغلب از سنین نوجوانی شروع می شود که امکان بروزش در کودکی هم وجود دارد و به عوامل محیطی و وراثتی اهمیت زیادی دارد. ترس از اجتماع با علائم از قبیل جسمی و عاطفی اتفاق می افتد که می تواند شامل مواردی از قبیل:

  1. ترس از حضور در مکان های که مورد قضاوت قرار می گیرند.
  2. ترس از این که ممکن است بقیه به شخص بخندند و او ناراحت شود.
  3. ترس از این که اضظراب شدید را همه بفهمند.
  4. ترسیدن از این که در موقعیت اجتماعی افراد بیگانه وجود دارد.
  5. ترس شدید در حدی که فرد از کار و زندگی اش جدا شود.
  6. در برخی از نشانه ها فرد را دچار مشکل جسمی می کنند، مانند: لرزش، تهوع، شکم درد، تپش قلب، اسهال، برافروخته شدن، گیجی، مشکل در حرف زدن و لکنت زبان برایش اتفاق خواهد افتاد.

ترس از اجتماع چیست؟

حالت نگرانی در موقعیت های جدید طبیعی است که همینطور ترسیدن از اجتماع محسوب می شود. که درمان پذیر می باشد و جای هیچ نگرانی وجود نیست و معمولا دو روش درمانی وجود دارد که بسیار موثر است، یک راه برای این درمان استفاده از دارو های ضدافسردگی می باشد که نشانه ها مانند: فشار خون بالا و لرزش و تپش قلب را درمان می کنند و روش دیگر رفتار درمانی است که بسیار مهم و موثر واقع شده در این روش به افکار شما تحت درمان قرار می گیرد و توجه بقیه افراد را می توانید کم کنید. در اصل تفکرات خود فرد است که با مهارت و شرایط لازم و اجتماعی رفتاری صحیح را با مهارت کافی و اعتماد به نفس زیاد می توان برخورد درستی داشت.

راه های مقابله با ترس از اجتماع

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های درمانی موثر

باید شما ترسیدن از حضور در اجتماع را کنار بگذارید و از قضاوت شدن توسط دیگران هراس نداشته باشید تا رابطه ای اجتماعی و فوق العاده برای خود رقم بزنید. پس با درمان شناختی و روان درمانی که در کنارش دارو درمانی هم باشد می تواند کمک فراوانی به این افراد بکند.

ترس از اجتماع چگونه به وجود می آید؟

  • از تمرینات برای شل کردن و یا ورزش های ریلکسیشن انجام دهید.
  • افکار منفی در مورد خودتان نداشته باشید و این تفکرات را از دهن خود دور نمایید.
  • باید طوری باشید که با استرس مقابله کنید و آن را از خودتان دور نگه دارید.
  • خواب کافی و لازم داشته باشید.
  • در زمانی که استرس دارید در فعالیت لذت بخش مثل سرگرمی ها استفاده نمایید.
  • با افرادی رابطه بر قرار کنید که حس بهتری و راحتی بیشتری با آن دارید.
  • در رژیم غذایی خود اعتدال داشته باشید.
  • زمانی که از موقعیتی ترس دارید سعی کنید با آن روبرو شوید و فرار نکنید تا بهتر آن شرایط را مهار کنید.
  • برای اهداف واقعی خود وقت بگذارید و آرزو های بی هوده و دست نیافتنی را ترک کنید.
  • در آغاز گفتگو ها شما پیش قدم باشید و از روزنامه و سایر مطبوعات برای افزایش مهارت خود استفاده نمایید.
  • نسبت به دیگران علاقه نشان دهید و در مورد علایقتان با دیگران صحبت کنید.
  • برای ارتباط با دیگران از آن ها آدرس بپرسید تا ترس تان کمتر شود.
  • از افراد و کسانی که کاری برایتان انجام می دهند تشکر و قدردانی کنید.

هراس اجتماعی

اهمیت مراجعه به روانپزشک

در صورتی که فرد یک یا چند نشانه از علایم ترسیدن از اجتماع را در خود مشاهده کرد بهتر است به روانشناس یا روانپزشک جهت درمان اضطراب اجتماعی مراجعه کند به ویژه اگر این نوع اضطراب بر روی زندگی فرد تاثیر منفی داشته باشد که معمولا روانپزشک در مورد رفتارها، احساسات و نشانه هایی که در خود مشاهده کردید سوالاتی از شما می پرسد تا از میزان ترسیدن و اضطراب تان اطلاع پیدا کند و بعد از بررسی نشانه ها روانپزشک تشخیص خواهد داد که آیا دچار اضطراب اجتماعی شده اید و یا خیر ، روش های درمان در افراد با هم متفاوت می باشد  و حتی امکان دارد روانپزشک جهت بهبود فرد دارو هایی را تجویز کند.

اهمیت روانپزشک جهت درمان ترس اجتماعی

نشانه های فوبیای اجتماعی در بچه ها

ترسیدن از اجتماع می توانید در کودکان نیز به وجود آید و مانند بزرگسالان با نشانه هایی همراه است که این علایم عبارتند از :

  • عصبانی شدن زیاد
  • گریه یا ناراحتی بیش از حد معمول
  • عدم در خواست کمک در مدرسه
  • متکی شن بشی از حد به والدین
  • ترس از حضور در مدرسه، اجرای کنفرانس، فعالیت های کلاسی و …
  • خودداری از تعامل با بزرگسالان و کودکان دیگر

نشانه های ترس اجتماعی در کودکان

نکته : در صورت مشاهده یک یا چند نشانه بالا در کودک تان به یک روانپزشک کودک مراجعه نمایید تا  علت بروز این مشکل را پیدا  کند.

درمان ترسیدن اجتماعی در کودکان

بسته به سن کودک روش های درمان آن نیز متفاوت می باشد و برای درمان این مشکل در کودکان از دارو استفاده نمی شود که البته باز هم بسته به تشخیص پزشک دارد  و امکان دارد روانپزشک از والدین خود بخواهد تا در جلسات حضور پیدا کند تا این مشکل در کودک شان از بین برود.

امیدواریم که توانسته باشیم شما را در این مطلب با عنوان ترس از اجتماع چه دلایلی دارد و چطور می توانیم این ترس را از بین ببریم؟ آشنا کرده باشیم، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل به آشنایی بیشتر با موضوع ترس می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *