دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رفع میلیا با راهکارهای طبیعی در خانه

  • مریم صبوری
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

برای رفع میلیا می توانید از دارو های طبیعی و گیاهی در منزل استفاده نمایید تا کمک در رفع بهبودیش شود.

میلیا همان نقطه های برآمده کوچک و سفید رنگ است بر روی پوست که اغلب بر روی اطراف پوست دور چشم، پلک ها، پیشانی، گونه ها، لب، چانه، سینه و گردن پدید می آیند میلیا هستند که این کیست های میلیوم از کراتین تشکیل شده اند. در ادامه مطلب بیشتر با رفع میلیا با راهکارهای طبیعی در خانه آشنا خواهید شد.

   درمان میلیا

میلیا چیست؟

کیست های برجسته کوچکی که اغلب به رنگ سفید و زرد در پوست صورت وجود دارند گفته می شوند. اندازه آن ها تقریبا بین ۱ تا ۲ میلی متر است که زمانی به وجود می آید که سلول یا پروتئین کراتین در زیر پوست گرفتار شده باشند در نتیجه منافذ این پوست مسدود می شوند و میلیا ظاهر خواهد شد که درد یا خارشی در به وجود آمدن آن ها نیست. این کیست ها بیشتر در نوزادان که تازه متولد شده اند است و ممکن است در بزرگسالان هم اتفاق بیوفتد که زود از بین نخواهد رفت و چندین ماه یا سال در رفع آن طول می کشد. میلیا به دو دسته تقسیم می شوند که میلیای اول به دلیل کراتین در پوست به وجود می آید و میلیای دوم زمانی است که منافذ پوست بسته می شود بروز می دهد.

چرا میلیا به وجود می آید؟

علت بروز میلیا در افراد

  • لانولین
  • بر اثر انواع سوختگی ها
  • تغییرات هورمونی
  • آسیب دیدن و یا زخم پوست
  • تاول زدن بر اثر آلرزیک
  • استفاده از لایه بردارهای پوستی
  • استفاده طولانی مدت از لوازم آرایش
  • زیاد ماندن در زیر نور خورشید
  • عوارض جانبی برخی از دارو های شیمیایی
  • طولانی استفاده کردن از کرم های استروئیدی
  • استفاده از محصولات مراقبتی که منافذ پوستی را می بندد.

بهبودی میلیا

از بین بردن میلیا با چند راه کار طبیعی در خانه

معمولا میلیا خود به خود از بین خواهد رفت اگر از ظاهر آن ناراحت هستید با چند راه کار مناسب می توانید میلیا را هر چه سریع تر از صورت خود پاک کنید.

۱. ویتامین A: ویتامین A یکی از عللی است که اگر کم شود در پوست بروز می دهد. پس در غذا های خود مصرف سیب زمینی، کاهو، طالبی، فلفل دلمه ای، اسفناج، هویج و برگ چغندر و کلم بروکلی را بالا ببرید تا در رفع میلیا کمک می کند.

  •  آرون گروپس

۲. روغن کرچک: این روغن خاصیت ضد ترومی و ضد التهابی و مرطوب کنندگی دارد. حدود نصف قاشق روغن کرچک بر روی میلیا می تواند کمک در رفع میلیا بکند ویا روغن کرچک را با روغن زیتون مخلوط نمایید و روی پوست بمالید و تا ۴۰ دقیقه صبر کنید و این عمل را روزی ۱ بار تکرار نمایید. فقط حواستان باشد که به داخل چشم نریزد.

علل میلیا

۳. بخور صورت: بخور به باز شدن منافذ پوستی کمک می کند و مواد خطر ناک را از پوست خارج می کند باید به طوری مصرف شود تا نتیجه خوب بگیرید. اول مقداری آب جوش را در ظرفی که دهانه بازی دارد بریزید و صورت خود را بر روی ظرف قرار دهید و حوله ای روی سر بیندازید، حدود ۷ تا ۹ دقیقه بعد حوله را بردارید بعد از آن صورت را با آب خنک شستشو دهید. می توانید بعد از بخور پوست خود را با روغن کرچک یا گلاب ماساز دهید این کار را در هفته ای ۱ بار انجام دهید.

رفع میلیا

۴. پوست انار: برای رفع میلیا از پوست خشک شده انار استفاده نمایید چون خواص آنتی اکسیدان و لایه برداری دارد به طوری که مقداری از پوست خشک شده انار را پودر کرده و به همراه آب لیمو و گلاب ماسکی غلیظ به دست بیاورید و بر پوست خود بزنید تا حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید بعد آن را بشویید و روزی یکبار این عمل را انجام دهید.

۵. آلوئه ورا: استفاده از ماسک آلوئه ورا یکی دیگر از راهکار های خانگی برای سلامت پوست است که خاصیت آنتی اکسیدان و ضدتورمی دارد مقداری از ژل آلوئه ورا را از برگش جدا کنید و بر روی کیست بمالید تا جایی که ممکن است صبر کنید و بعد بشویید.

میلیا درمان طبیعی

۶. شنبلیله: برای بیماری های پوستی از تخم و برگ شنبلیله هم می توان استفاده کرد به صورتی که مقداری از از این برگ تازه را با کمی آب مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید و تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید این عمل را روزی ۱ بار انجام دهید.

۷. گوجه فرنگی: یکی از ساده ترین روش ها برای رفع میلیا استفاده از گوجه فرنگی می باشد که خاصیت رفع در سلول پوستی دارد. گوجه فرنگی کوچکی بردارید و بشویید و حلقه حلقه نمایید و بر روی میلیا قرار دهید. سپس بعد از چند دقیقه پوست صورت را بشویید و این عمل را به مدت ۱ ماه روزانه ۲ بار انجامش دهید.

۸. سیب زمینی: مصرف سیب زمینی برای درمان میلیا موثر است. ۱ عدد سیب زمینی کوچک را رنده کنید و آب آن را جدا نمایید و با پنبه آبش را بر روی میلیا بزنید و بگذارید تا خشک شود. این کار را تا ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید که برای رفع میلیا موثر می باشد.

درمان و بهبودی میلیا

۹. دارچین: اگر پوست حساسی دارید شاید برای شما مناسب نباشد. نصف قاشق دارچین را با ۱ قاشق جوش شیرین و آب لیمو مخلوط نمایید بر روی میلیا قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود بعد با آب ورم آن را شستشو دهید.

۱۰. روغن درخت چای: استفاده زیاد از این روغن به بهبودی و رفع میلیا کمک می کند چون خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد باید توجه داشته باشید که داخل چشمتان نرود. تقریبا ۶ قطره از این روغن را با روغن نارگیل مخلوط نمایید و بر روی میلیا قرار دهید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند و در نهایت آن را بشویید و روزی ۲ بار تکرار نمایید.

۱۱. سرکه سیب: این ماده به کوچک تر شدن روزنه پوست کمک می کند و درمان میلیا را سریع تر خواهد کرد. به طوری که ۱ قاشق سرکه سیب طبیعی را با ۱ قاشق آب مخلوط نمایید و با پنبه بر روی میلیا بمالید و تا ۳۰ دقیقه صبر کنید سپس بشویید. این عمل را روزی ۱ بار در چند دفعه انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید.

رفع میلیا با راهکارهای طبیعی در خانه

نکات مهم در رفع میلیا

  • حتما قبل از مصرف از دارو با پزشک مشورت نمایید.
  • برای کودکان تازه متولد شده تا ۶ ماه اول دست به هیچ اقدام خانگی نکنید تا خود به خود خودش از بین برود.
  • قبل از مصرف این دارو های گیاهی حتما مقداری را روی پوست دست بریزید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید.
  • برای رفع میلیا در درمان خانگی باید مواد تازه و بدون هیچ ناخالصی باشد تا نتیجه خوبی بدهد.
  • این کیست های کوچک را با دست فشار ندهید و از کندن آن جلوگیری نمایید.
  • در زمان درمان میلیا مصرف الکل، کافئین و غذا های تند را کمتر نمایید و احتیاط کنید.
  • برای دور پوست چشم همه موارد مناسب نیستند باید حواستان باشد طوری مصرف شود که مواد به داخل چشم نریزد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *