دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدنی های زاهدان و آشنایی با نقاط گردشگری آن

  • مریم صبوری
  • ۱ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

زاهدان از جهت شمال به شهرستان زابل و از سوی جنوب به شهرستان خاش و از طرف شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب به شهرستان فهرج و کویر لوت محدود شده است. ساکنان این شهر با گویش سیستانی و زبان بلوچی صحبت می کنند. که پیرو دین اسلام هستند در ادامه مطلب بیشتر با دیدنی های زاهدان آشنا خواهید شد.

در این مطلب شما عزیزان را با اماکن گردشگری زاهدان که در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران قرار دارد بیشتر آشنا می کنیم. اماکن گردشگری زاهدان و آداب و رسوم خاص این شهر پای هر مسافر و توریستی را به این شهر باز می کند. به علت آب و هوای گرم این منطقه باعث شده است که مسافرت و گردش در این شهر در فصل زمستان باشد پس بهتر است قبل از مسافرت به آن شهر در مورد آن مناطق تماشایی اش اطلاعاتی کسب کنید در ادامه با مجله آرگا همراه باشید.

دیدنی های جالب زاهدان

آشنایی با دیدنی های زاهدان

زاهدان در مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. که نام سابق آن دزاب است علت این نام گذاری وجود چشمه های خروشان و زیادش در دل زمین بوده است. زاهدان به دلیل همسایگی اش با کشور افغانستان و پاکستان از جایگاه ویژه نظامی و سیاسی برخوردار است. آب و هوای این منطقه گرم و خشک و بارش برف و باران بسیار کم است. زبان مردم محلی زاهدان بلوچی است و بیشتر جمعیتش را زابلی ها و بلوچ ها و مهاجرین تشکیل می دهند. در سفر به زاهدان با جاذبه های متفاوتی رو به رو خواهید شد که در ادامه شما را با برخی از آن ها آشنا خواهیم کرد.

زاهدان شهر توریستی و تاریخی

خانه ابویی ها

خانه ابویی ها در ابتدا سال ۱۳۱۱ به دست محمد علی محمودی که یکی از معروف ترین اساتید برجسته است ساخته شد. این مکان زیبا از دیدنی های زاهدان محسوب می شود. این عمارت ابویی متعلق به نام شخص زعیم ابویی بوده است که تا سال ۱۳۴۰ در زندگی می کرد و پس از او وارثانش زندگی کردند و بعد ها به صورت خانه ای متروکه درآمد. این منزل از معماری سنتی و محلی منطقه ای به درستی استفاده شده است که نما آن آجری می باشد. این عمارت در سال ۱۳۷۷ به لیست آثار ملی ثبت شده است که امروزه به کارگاه هنر های سنتی و دستی تبدیل شده است.

دیدنی های زاهدان در سیستان و بلوچستان

  •  آرون گروپس

غار لادیز

یکی دیگر از دیدنی های زاهدان مجموعه آبشار و قلعه و رودخانه لادیز است که به دلیل آب و هوای گرم و خشک این منطقه این غار زیبا همراه با آب گوارایش از ویژگی منحصر به فردی برخوردار می باشد. این غار قدمتی حدود ۷۰۰۰ ساله و طول ۱۷ کیلومتری و ارتفاع ۵ متری در روستای لادیز و در حومه زهدان دارد. این مکان جذاب منظره ای دل نواز با هوای خنک و انعکاس صدای چک چک آب همراه است و برای افرادی که غارنوردی می کنند مناسب ترین مکان به شمار می رود.

مکان گردشگری زاهدان

کاروان سرای نصرت آباد

کاروان سرای نصرت آباد مربوط به دوران صفوی می باشد که در مسیر راه زاهدان به بم و در شهر نصرت آباد جنوب کویر لوت قرار دارد. مصالح ساختش از گل و خشت می باشد و بسیار ساده و خلاصه است.

این مکان تاریخی در ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ به عنوان یکی از  مکان های گردشگری و آثار ملی به ثبت رسیده است. در این کاروان سرا ۶۰ حجره وجود دارد که در هر ایوان آن ۱۵ اتاق ساخته شده است. در قسمت بالایی آن نمای حصار یک ردیف تزیینات خشتی مثلثی شکل وجود دارد و همچنین در نمای خارجی اش از مدل خشتی بزرگ به شکل تیغ ماهی به چشم می خورد.

مناطق گردشگری زهدان

غار پوسه

غار پوسه در حاشیه روستای پوسه که در ۶۶ کیلومتری خاش و در ۱۲۰ کیلومتری زاهدان قرار دارد از مناطق گردشگری زاهدان به شمار می رود. طول این غار ۲۵ متر است که در پایان شاخه اصلی آن یک شاخه فرعی وجود دارد که عبور از آن نیازمند امکانات می باشد. این غار از شیل و ماسه تشکیل شده است که بخش بالایی آن خاکستر های آتشفشان همراه با سنگ های آذرین وجود دارد.

زیبایی های شهر زاهدان

موزه پست و ارتباطات

این موزه از وضعیت پست در زاهدان که قدمت چند ساله دارد از دیدنی های زاهدان به حساب می آید. این بنای تاریخی در سال ۱۳۱۱ بازگشایی شده است که در آن جا می توانید انواع مهر های شهر سوخته، مجسمه مرد پستچی، تمبر های دوران قاجار و پهلوی، ماکت کبوتر خانه و همچنین گوشی های قدیمی را ببینید و با تاریخچه آن ها آشنا شوید. این موزه از خشت و آجر ساخته شده که از سبک معماری جنوبی و کویری پیروی می کند. این موزه قدیمی از زمان پهلوی به هدف اداره پست و تلگراف ساخته شده است که بازدید از آن همه روزه به غیر از روز های جمعه برای همه باز است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *