دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رفع تیرگی زانو با راهکارهای خانگی و طبیعی

  • مهلا کاووسی
  • ۲ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

دارا بودن زانوی تیره و سیاه امروزه مشکلی شایع و خجالت آور است، با اینکه تیرگی پوست چنین بخش هایی از بدن جدا از رنگ پوست می تواند برای هرآدمی اتفاق بیفتد،این مشکل در میان افرادی با پوست تیره رایج تر است. زیرا پوست آنها دارای ملانین بیشتری است همین مسئله، تیرگی آرنج‌ها و زانوهای این دسته از آدم‌ها را برجسته‌تر نشان می‌دهد. به علاوه، آرنج و زانوی‌مان همواره در حال حرکت هستند و به عنوان یکی از پر تحرک‌ترین مفاصل بدن شناخته می‌شوند. این نواحی متحمل بیش‌ترین حد از اصطحکاک می‌شوند، و همین مسئله به تشدید میزان تیرگی پوست این نواحی منجر خواهد شد. هم‌چنین، پوست اطراف زانوها ضخیم‌تر از پوست سایر نقاط بدن است، و به دلیل نداشتن غدد چربی و تامین خون کافی، این پوست به آسانی زبر، خشک، و تیره می‌شود.

رفع تیرگی زانو با راهکارهای خانگی و طبیعی از مشکلات رایج محسوب می شود دارا بودن زانوی تیره و سیاه امروزه مشکلی شایع و خجالت آور است، با اینکه تیرگی پوست چنین بخش هایی از بدن جدا از رنگ پوست می تواند برای هر آدمی اتفاق بیفتد، این مشکل در میان افرادی با پوست تیره رایج تر است. زیرا پوست آنها دارای ملانین بیشتری است همین مسئله، تیرگی زانوهای این دسته از آدم ها را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

راه های طبیعی رفع تیرگی زانو

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث تیرگی در قسمت زانو می شود یکی از این دلایل آن ست که زانو همواره در حال حرکت است و به عنوان یکی از پرتحرک ترین مفاصل به شمار می آید.این ناحیه متحمل بیشترین حد از اصطکاک می شود که باعث تیرگی این قسمت می شود. هم چنین، پوست اطراف زانو ها ضخیم تر از پوست سایر نقاط بدن است و به دلیل نداشتن غدد چربی و تامین خون کافی، پوست به آسانی زبر، خشک و تیره می شود. ولی روشن کردن و رفع سیاهی زانو آنچنان دشوار نیست، به خصوص اگر از طرز صحیح انجام این کار آگاه باشید.در این مقاله قصد داریم مطالب را در اختیارتان قرار دهیم که برای رفع تیرگی زانوها بسیار با ارزش است.

روغن نارگیل:

رفع تیرگی زانو

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E است،این ویتامین سبب تسکین پوست و جلوگیری از خشکی پوست و حفظ رطوبت پوست می شود و حتی پوست های تیره و آسیب دیده را بهبود می بخشد.

  • بعد از حمام، برای رفع تیرگی زانو روغن نارگیل را ۱تا ۲ دقیقه بر روی زانو ی خود ماساژ دهید،برای جلوگیری از خشکی پوست چند بار در روز این روش را استفاده کنید.
  • همچنین می توانید برای رفع تیرگی زانو یک قاشق روغن نارگیل و یک قاشق آبلیمو را باهم مخلوط کنید و بر روی زانوی خود به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید و سپس شست و شو دهید این کار را یک بار در روز انجام دهید.
  • همچنین می توانید ۱قاشق روغن نارگیل را با مقداری پودر گردو مخلوط کنید تا خمیری درست شود و سپس بر روی زانو و آرنج خود قرار دهید و پس از آنکه خشک شد با آب ملایم بشویید،این کار را ۲تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

ماسک روغن نارگیل و لیمو ترش:

۱قاشق چایخوری روغن نارگیل را با ۱ قاشق چایخوری آبلیمو تازه مخلوط کنید و آن را به آرامی ۵ دقیقه بر روی محل تیرگی ماساژ دهید و سپس با آب گرم بشویید.

خیار:

خیار به دلیل خاصیت روشن کنندگی که دارد یکی از موثرترین روش ها برای رفع تیرگی زانو است،خیار باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود و رطوبت پوست را حفظ می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برش های ضخیمی از خیار را ۱۵ دقیقه آرام روی زانوی خود بکشید،۵ دقیق صبر کنید سپس آبکشی نمایید.

علاوه بر این می توانید آب خیار را با آب لیمو ترش به یک نسبت با یکدیگر مخلوط کنید و بر روی زانوی خود بمالید،۲۰ دقیقه صبر کنید سپس آبکشی کنید.برای نتیجه گیری بهتر هرروز این کار را انجام دهید.

سیب زمینی:

سیب زمینی سرشار از آنزیم های کاتکولاز است که می تواند رنگ پوست را به طور طبیعی روشن کند،استفاده مداوم از سیب زمینی باعث نرمی پوست می شود و به رفع تیرگی آن کمک می کند،سیب مینی را رنده کنید،آب آن را بگیرید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید،و در آخر پوست خود را مرطوب کننده بزنید.همچنین می توانید برش های سیب زمینی را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی زانوی خود بکشید و بعد پوست خود را با آب بشویید.

لیمو ترش و جوش شیرین:

رفع تیرگی زانو با لیمو

لیموترش تأثیر زیادی در روشن شدن پوست دارد، لیموترش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین c است. این مواد باعث احیا شدن پوست و بهبود رنگ آن می‌شوند. جوش شیرین هم مانند یک تمیز کننده‌ی ملایم، اما مؤثر عمل می‌کند و قسمت‌های تیره‌ی پوست را روشن می‌کند.

یک عدد لیموترش را به دو قسمت برش دهید یک قاشق جوش شیرین روی لیموترش بریزید.لیموترش آغشته به جوش شیرین را به مدت یک دقیقه روی زانو خود بکشید.۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد از آن، پوست خود را با آبکشی نمایید.

آلوئه ورا و شیر:

آلوئه ورا  به مرطوب شدن پوست و یکدست شدن رنگ آن کمک می‌کند. آلوئه ورا خاصیت ضد باکتری و قارچ دارد.

ترکیب شیر و آلوئه ورا روشی ساده و تاثیرگذار برای روشن کردن پوست است.شیر و ژل آلوئه ورا را به یک اندازه با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را به پوست خود بمالید.این ترکیب باید در طول شب روی پوست تان بماند، صبح روز بعد، پوست خود را با آب بشویید.

علاوه بر این می‌توانید ژل آلوئه ورا را از برگ های آن جدا کنید و به زانوی خود بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

زرد چوبه:

از بین بردن تیرگی با زرد چوبه

زردچوبه شیوه ای طبیعی برای از بین بردن آلودگی‌ها و سلول‌های مرده از پوست زانو و بدون هیچگونه عوارض جانبی است. زردچوبه دارای  ماده‌ای به نام کورکومین است که  می تواند تولید بیش از اندازه‌ی ملانین را کاهش دهد، تولید بیش از اندازه‌ی ملانین همان عاملی است که باعث تیرگی رنگ پوست زانو می‌شود.

مقداری زردچوبه را با یک قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید.ترکیب به دست آمده را به زانو  خود بمالید. چند دقیقه‌ای پوست خود را ماساژ دهید و اجازه دهید تا به طور طبیعی خشک شود.سپس پوست خود را با آب گرم بشویید.

اضافه کردن کمی عسل به این ترکیب می‌تواند تأثیر آن را بیشتر کند.

ماست:

ماست دارای ماده ی اسید لاکتیک است که به رفع تیرگی زانو کمک می کند و باعث طراوت پوست می شود.

برای از بین بردن سیاهی زانو ۱ قاشق غذاخوری ماست را با ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط کنید و سپس بر روی زانو ماساژ دهید پس از آنکه خشک شد با آب گرم بشویید.

همچنین برای رفع سیاهی  زانو می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم را با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود و سپس بر روی زانو قرار دهید  و پس از ۳۰ دقیقه آبکشی نمایید، این کار را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.

شکر:

طریقه از بین بردن تیرگی زانو با شکر

برای رفع سیاهی زانو و روشن شدن پوست خود می‌توانید از شکر نیز استفاده کنید، زیرا باعث نرمی پوست و از بین رفتن سلول های مرده پوست می‌شود.

مخلوط کردن مقداری شکر و روغن زیتون تا خمیری حاصل شود و قرار دادن این مخلوط بر روی زانو و ماساژ آن بر روی پوست،سپس آبکشی با آب گرم و صابون.

نعنا:

نعنا و خواص ان برای رفع تیرگی

نعنا دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی است و به همین  علت برای پاکسازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.از این گیاه برای از بین بردن لکه ها نیز استفاده می شود.

برای بهره بردن از این خاصیت،چند برگ نعناع را بجوشانید، سپس کمی آبلیمو به آن اضافه کنید بعد از خنک شدن مخلوط، یک تکه پنبه آماده نمایید و به مخلوط آغشته کنید.برای رفع سیاهی زانو بر روی نواحی مورد نظر قرار دهید.

سرکه سیب:

نحوه از بین بردن تیرگی ززانو

سرکه سیب  یکی دیگر از راه‌های تاثیر گذار برای رفع سیاهی زانو است.مواد اسیدی موجود در سرکه سیب باعث شده این ماده به عامل سفید کننده‌ی موثری تبدیل شود که می‌تواند بخش‌های تیره‌ی پوست را لایه برداری و پوست تیره را روشن کند.

ابتدا، باید سرکه سیب را با آب رقیق کنید. سپس، تکه پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و روی پوست تیره‌ی زانو بمالید. اجازه دهید سرکه سیب حدود ۱۵ دقیقه روی پوست تان بماند و سپس، آن را بشویید. برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه، در طول یک هفته، سه بار این کار را تکرار کنید.

آرد نخودچی :

برای این منظور می توانید آرد نخودچی را با مقداری آب مخلوط کنید تا به حالت یک خمیر سفت درآید، سپس آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست قرار داده و بعد با آب شست و شو دهید، می توانید از آبلیمو یا شیر نیز به جای آب برای تهیه خمیر استفاده کنید.

از آنجا که آرد نخودچی یک لایه بردار طبیعی می باشد، بنابراین از خمیر تهیه شده با آن می توانید برای رفع تیرگی زانو استفاده کنید.

درمانهای تیرگی زانو

هیدوژن پروکساید :

یک قاشق غذا خوری محلول هیدروژن پروکساید ۳ درصد را با یک قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید و بعد با استفاده از پنبه, این ترکیب را روی پوست بمالید، بعد از حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نیز می توانید آن را شست و شو دهید.

هیدروژن پروکساید دارای خاصیت سفید کنندگی است و در نتیجه می تواند تیرگی پوست را برطرف کند، توجه داشته باشید که نباید از مقدار غلیظ تر از آنچه در اینجا ذکر شده است، بیشتر استفاده کنید.

برطرف کردن تیرگی زانو

روغن چوب صندل :

به مقدار ۱۲ قطره از این روغن را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل ترکیب کرده و آن را بر روی زانو و آرنج خود بزنید، سپس اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و روز بعد این نواحی را شست و شو دهید.

روغن چوب صندل دارای ترکیباتی است که آنزیم تیروزیناز را مهار می کند و در نتیجه موجب روشن شدن پوست صورت و بدن خواهد شد.

بهبود تیرگی زانو

کره کاکائو :

در این روش نیز می توانید مقداری کره کاکائو را بر روی زانو و آرنج تان بزنید و اجازه دهید پوست این ماده را کاملا جذب کند.

کره کاکائو در واقع یک مرطوب کننده قوی بوده به نرم کردن پوست های خشک کمک می کند، ضمن اینکه جدا کردن سلول های پوست مرده را تسهیل می کند، حال کره کاکائو به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی خود موجب برطرف شدن تیرگی آرنج و زانو خواهد شد.

روشهای رفع تیرگی زانو

لایه برداری فیزیکی:

کیسه و لیف لایه بردار فیزیکی هستند که سلول های سطحی و مرده پوست را بر می دارند، در واقع کیسه با حذف پوسته ها و نازک کردن لایه پوست به بهبود وضعیت موجود کمک می کند.

البته باید این موضوع را قابل توجه قرار داد که کیسه در عین از بین بردن پوسته ها،باعث خشکی پوست هم می شود و آن را به افرادی که اگزما دارند توصیه نمی کنیم.

البته در صورت استفاده از کیسه بعد از حمام حتما نواحی لایه برداری شده را با کرم مرطوب کننده چرب کنید.

با اینکه راه های طبیعی برای رفع تیرگی زانو ضرری ندارند اما قبل از مورد استفاده قرار دادن هر کدام شان،آن را روی بخش کوچکی از پوستتان امتحان کنید، زیرا هر کدام از آدم ها دارای پوست خاصی هستند.از این رو،باید ماده مناسب پوستتان را به روشی مناسب استفاده کنید تا به پوست دلخواهتان برسید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *