دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی تربت حیدریه و مناطق گردشگری آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۸
  • ۰

تربت حیدریه، شهری تاریخی در استان خراسان رضوی که قدمت آن به ۵ قرن پیش باز می گردد و مهد عرفان در این استان محسوب می شده است. این شهر اکنون یک منطقه گردشگری است و بیشتر مکان های دیدنی تربت حیدریه نیز مکان های تاریخی است.

شهر تاریخی تربت حیدریه با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر یک منطقه تفریحی با پتانسیل خاص خود است این شهر به عنوان بزرگترین مرکز تولید زعفران در دنیا شناخته می شود همچنین در رزومه آن تولید ابریشم نیز به ثبت رسیده است. این شهر علاوه بر مقاصد تجاری دارای ارزش توریستی نیز می باشد زیرا بناهای تاریخی ارزشمندی در این شهر دفن شده اند و بیشتر مکان های دیدنی تربت حیدریه دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند. تربت حیدریه در مجاورت نیشابور، خواف، قائن، فریمان، گناباد، جام و کاشمر قرار دارد.

آشنایی با جاذبه ها و مکان های دیدنی تربت حیدریه:

تربت حیدریه از شهرهایی است که در مسیر مشهد قرار دارد و بیشتر زائران و گردشگران که از این مسیر تردد دارند به شهر تاریخی تربت حیدریه نیز سر می زنند و از جاذبه های تاریخی آن دیدن می کنند. در اینجا نیز علاقه مندان و گردشگران می توانند بیشتر با جاذبه های دیدنی واقع در این شهر آشنا شوند.

جاذبه های دیدنی تربت حیدریه

موزه مردم شناسی تربت حیدریه:

موزه ای فرهنگی و تاریخی که معماری آن بخش هایی از رباط را در بر دارد این موزه دارای غرفه های مختلف مردم شناسی است و در آن می توانید گذری به آداب و رسوم و سنت های مردمان این منطقه داشته باشید. در تمامی غرفه های این موزه صنایع دستی تربت حیدریه نگهداری می شود و در معرض دید عموم قرار دارد.

مناطق دیدنی تربت حیدریه

حمام حاجی رئیس تریت حیدریه:

بنایی که قدمت آن به اواخر دوران قاجاریه باز می گردد و دارای معماری خاص و بی نظیری این حمام که یکی از مکان های دیدنی تربت حیدریه است دارای بخش های مختلفی همجون سربینه، مخازن آب سرد و گرم، ورودی پلکانی و گرمخانه است هشت ستونی که در این حمام واقع شده است فضای گنبدی آن را زیباتر کرده است.

بنای دیدنی تربت حیدریه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مقبره شیخ حیدر کدکنی تربت حیدریه:

این مقبره که دارای یک مسجد نیز می باشد با استفاده از کاشی های فیروزه ای رنگ ساخته شده است بر روی برخی از ستون های این مقبره سوره مبارکه یس حکاکی شده است که بر روی زمینه لاجوردی مسجد نوشته شده است. شبستان، اشکوبه و مجراب از بخش های اصلی این مسجد هستند این مسجد در فاصله ۷۰ کیلومتری از تربت حیدریه واقع شده است.

مکان های دیدنی تربت حیدریه

پارک کوهستانی پیشکوه تربیت حیدریه:

پارکی که در کوهپایه های منطقه قرار دارد و در آن می توانید چشم اندازهایی از آبشار مصنوعی، رستوران، استخر، هربازی و … را مشاهده نمایید. این منطقه تفریحی با ارائه امکانات رفاهی ویژه گردشگران به یکی از مکان های دیدنی تربیت حیدریه تبدیل شده است که محلی برای اسکان و پیک نیک خانوادگی است.

مکان های تاریخی تربت حیدریه

مجموعه قطب الدین حیدر، کاروانسرای طبسی، خانه امینی، مزار بوری آباد، موزه حیات وحش، رودخانه حصار و آبشار رود معجن از دیگر جاذبه های تماشایی شهر محسوب می شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *