دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای از بین بردن هزارپا از این روش ها استفاده کنید

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

هزارپا نوعی بندپا است که دارای یک یا دوجفت پا در هر بند می باشد و در بیشتر موارد نوعی آفت محسوب می شود. در این مقاله به روشهایی جهت از بین بردن هزارپا از محیط خانه و فضای اطراف آن اشاره می کنیم.

هزارپایان آفاتی هستند که در تعداد کم مفید می باشند زیرا سبب تجزیه سریع مواد پوسیده می شوند، اما در تعداد زیاد در محیط خانه، چمن یا ساختمان؛ مزاحمت ایجاد می کنند و باید به طریقی از شر آن ها خلاص شد. در این مقاله شما را با چند روش از بین بردن هزارپا آشنا می سازیم.

از بین بردن هزارپا چگونه؟

خسارات هزارپا

هزارپایان جانورانی شب فعال هستند و زندگی مخفیانه ای دارند. معمولا در شب یا پس از بارش باران دیده می شوند. طول آن ها بین ۵ میلی متر تا ۵۰ سانتی متر است. بدن از دو قسمت سر و تنه تشکیل شده است. تنه شامل چندین بند است که هر بند دارای یک یا دو جفت پا است. تعداد پاها از ۱۰ تا ۷۵۰ متفاوت است. هزارپایان از گیاهان مرده و پوسیده شده و حیوانات در محط های مرطوب تغذیه می کنند. آنها می توانند رطوبت را از چمن های زنده، برگها یا ریشه های نرم دریافت کنند. دو نوع هزارپا وجود دارد یک نوع گیاه خوار است که در مزارع به صورت آفت وجود دارد و نوع دیگر گوشتخوار که در اطراف منزل یا گیاهان زینتی یافت می شود. هزارپا هم مانند دیگر حشرات مزاحمت هایی را برای انسان ایجاد می کند. در ادامه این مقاله به روش هایی جهت از بین بردن هزارپا از محل زندگی شما اشاره می کنیم.

الف-بیرون کردن و از بین بردن هزارپاها از داخل خانه

از بین بردن هزارپا

۱-بجای این که هر بار یک هزارپا را بگیرید و در حیاط منزل یا بیرون از خانه رها کنید. آن را با وسیله ای بکشید یا زیر پا له کنید. معمولا هزارپا زیاد وارد خانه نمی شود اما موثرترین راه کشتن آن است.

۲- اگر دوست ندارید آن ها را لمس کنید از جارو استفاده کنید و در کیسه زباله قرار داده و کیسه را نیز محکم ببندید.

۳- از یک حشره کش یا اسپری مخصوص دفع آفات استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های سازنده حشره کش ها را رعایت کنید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۴- یک دام چند میلی متری برای گرفتن و از بین بردن هزارپا در خانه خود تنظیم کنید. می توانید یک تله نوری خریداری کرده و هزارپا را به دام بیاندازید. چون این حشرات جذب نور می شوند و راحتتر به دام می افتند.

یک ایده: یک لوله پلاستیکی کوچک را به درون یک بطری نوشابه پلاستیکی وارد کرده سپس مقدار کمی میوه را از این لوله عبور داده تا به عنوان طعمه برای هزارپا عمل کند. هزارپا از درون لوله پلاستیکی عبور کرده و وارد بطری نوشابه می شود بدون این که بتواند خارج شود.

ب- از بین بردن هزارپاها در فضای باز

مبارزه با آفات

۱- یک حشره کش مخصوص هزارپا بخرید. برای خرید اسپری یا پودر شیمیایی به یک مرکز باغبانی محلی، فروشگاه سموم یا فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید. به دنبال محصولی باشید که حاوی باندیوکارب، کارباریل، سیفلوترین و پروپوکسور باشد. همیشه قبل از استفاده محصول، دستورالعمل ها و هشدارهای شرکت سازنده را بخوانید.

نکته: اگر محصولی حاوی پیریدروئید است، بجای استفاده از آن به عنوان دافع در فضای باز، آن را مستقیما روی هزارپا اسپری کنید.

۲- برای از بین بردن هزارپا اگر از حشره کش مایع استفاده می کنید طبق دستورالعمل آن را در محیط موردنظر اسپری کنید. هنگامی که هزارپا از این محیط عبور می کند مواد شیمایی به پاهایش برخورد کرده و به تدریج آن ها را می کشد. به خاطر داشته باشید قبل از دست زدن به حشره کش دستکش بپوشید. روی محصول را هم بخوانید تا بدانید چندبار از حشره کش استفاده کنید. اگر از پودر حشره کش استفاده می کنید و در آب و هوایی مرطوب زندگی می کنید احتمالا مجبور هستید آن را بیشتر از یک حشره کش مایع استفاده کنید.
۳- اگر می دانید که هزارپاها در کجای خاک جمع می شوند می تواند حشره کش را به خاک اسپری کنید. مثلا حشره کش را به بسترهای مالچی گل یا درختان بپاشید که در این صورت مواد شیمیایی وارد خاک شده و سبب مسمویت و از بین رفتن هزارپا می شود.

 * یک روش ساده این که چند مشت خاکستر چوب خشک را درون خاک اطراف خانه خود مخلوط کنید. خاکستر چوب بقیه خاک را خشک می کند بنابراین هزارپاها نمی توانند تخم ریزی کنند.

ج- جلوگیری از شیوع هزارپایان

۱-چمن زنی:

چمن های اطراف خانه خود را مرتب کوتاه کنید و برگهای بزرگ و لاشبرگها را نیز از محیط جمع آوری کنید. چون مکان های مخفی برای هزارپایان اطراف لاشبرگها، کپه های آشغال،  کمپوست ها و تخته سنگ ها هستند.

۲-ترمیم ترک های دیوار یا پنجره:

ترک ها یا شکافهای منتهی به خانه را ترمیم کنید. پنجره ها، دیوارها، درهای خانه را کنترل کنید تا اگر منفذی برا عبور هزارپا یافتید آن را ببندید.

راهکارهای از بین بردن هزارپا

۳-خشک نگه داشتن محیط:

مکان مناسب دیگر برای هزارپا محیط های مرطوب است. سعی کنید تا حد امکان محیط زندیگ خود را خشک نگه دارید.

۴-استفاده از دستگاه های تهویه:

از آن جا که هزارپا محیط مرطوب را دوست دارد، اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید،برای از بین بردن هزارپا می توانید از دستگاه های تهویه هوا استفاده کنید تا کمی به خشک شدن محیط کمک کند.

۵-استفاده از بازدارنده های طبیعی:

اگر قوانین شهری به شما اجازه می دهد در حیاط منزل خود مرغ نگهداری کنید مرغ هایی را پرورش دهید که از هزارپا تغذیه می کنند. مرغ ها بسیار از آفات باغ ها از جمله هزارپا را می خورند و به عنوان یک بازدارنده طبیعی عمل می کنند.

همه چیز درباره هزارپا

از بین بردن هزارپاها در گلدان

روش های مختلفی برای رهایی از هزارپا در گیاهان گلدانی وجود دارد، اما همواره توصیه می شود قبل از استفاده از سموم دفع آفات شیمیایی از روشهای آلی استفاده شود، در زیر با دو روش موثر برای این منظور آشنا می شوید :

جدا کردن هزارپا از گیاهان، جذب حیوانات مفیدی که از آنها تغذیه می کنند، استفاده از اسید بوریک، استفاده از سموم آفت کش شیمیایی نمونه هایی از روشهای دفع هزارپا در گیاهان گلدانی می باشند.

استفاده از خاک دیاتومه

این خاک ماده فسیل شده موجودات میکروسکوپی می باشد که در نزدیکی بستر رودخانه ها، دریاچه، نهر ها و اقیانوس یافت می شود.

نوع پودر شده این ماده برای رهایی از بندپایان موثر است، خاک حاوی دیاتومه در برابر حشراتی مانند شته، جلبک های صدفی، کنه، سوسک های ژاپنی نیز هزارپا ها مقام بوده و برای دفع آنها موثر است.

از بین بردن هزارپاها

اسپری کردن این خاک بر روی خاک گلدان موجب می شود که هزارپا ها در تماس با این ماده از بین بروند، خاک دیاتومه آلی بوده و بنابراین چند روز زمان می برد تا پودر بر روی هزارپا اثر کند.

تعویض خاک گلدان

یک راهکار دیگر برای رهایی از شر هزارپا، عوض کردن خاک گلدان است و قبل از قرار دادن گیاه در خاک جدید، حتما هزارپا هایی که امکان دارد بر روی ریشه گیاه باشند، جدا کنید.

سپس گلدان جدیدی را انتخاب کرده و داخل آن را با خاک تازه پر کنید، پایه گیاه را بگیرید و به آهستگی روی گلدان بزنید تا خاک های اطراف ریشه شل شوند.

بعد از خارج کردن گیاه از گلدان، مطمئن شوید که تا حد ممکن خاک گلدان از ریشه جدا شده باشد، سپس در گلدان جدید سوارخی در مرکز خاک گلدان ایجاد کنید.

سپس ریشه گیاه را در سوراخ بگذارید و اطراف آن را با خاک گلدان بپوشانید، اکنون خاک را خوب آبیاری کرده تا آب از پایین گلدان خارج شود.

برای آشنایی با روشهای دفع پشه گلدان و دفع مورچه از خاک گلدان می توانید در اینجا کلیک کنید.

بیشتر بدانید:

  • در حاشیه فرش ها و اطراف منزل می توانید سم سوین بپاشید تا با این حشره مبارزه کنید. از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کنید. با شروع فصل گرما باید سم پاشی انجام شود و نوبت بعدی اواخر بهار است و یک ماه یعد دوباره باید سم پاشی انجام شود.
  • می توانید از طریق امواج فرا صوتی برای از بین بردن هزارپا اقدام کنید. این روش کاملا بی ضرر و با محیط زیست نیز سازگار می باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *