دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مکان های دیدنی قونیه ترکیه و جاذبه های زیبایش برای ایرانی ها

  • زهرا مکاری
  • ۷ آذر ۱۳۹۸
  • ۰

شهر قونیه با به همراه داشتن جاذبه های گردشگری و توریستی بسیار زیبا و زیادی به عنوان بهترین نقطه گردشگری جهان شناخته شده است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. این شهر بیش از هر چیزی برای ما ایرانیان با نام مولانا تداعی می شود که مقبره آن تنها یکی از جاذبه های این شهر است. با ارائه این مطلب شما را با مکان های دیدنی شهر قونیه بیشتر آشنا خواهیم کرد.

قونیه از زیبا ترین و با شکوه ترین شهرهای ترکیه محسوب می شود. نام قونیه برای ما ایرانیان همواره با نام  شاعر مشهور و پرشور ایرانی، مولانا جلال الدین بلخی تداعی می شود چرا که مولانا در این شهر می زیسته است و هم اکنون آرامگاه این شاعر بلند آوازه و معروف در شهر قونیه قرار دارد. دیدنی ها و جاذبه های گردشگری و مذهبی فراوانی در قونیه وجود دارد، که هنگام سفر به این شهر زیبا نباید آنها را از قلم انداخت. ما در این مطلب شما را با مکان های دیدنی قونیه و جاذبه هایش آشنا خواهیم کرد.

مکان شناسی قونیه :

قونیه مرکز استان قونیه در کشور ترکیه می باشد. شهری که فاصله اش با پایتخت این کشور “آنکارا” ۲۲۵ کیلومتر است.

این شهر در شمال استان آنتالیا و جنوب شهر آنکارا قرار دارد که با عنوان پایتخت تمدن اسلامی از آن بحث می شود.

آرامگاه و موزه مولوی :

مولانا جلال الدین بلخی در شهر قونیه زندگی می کرده است و اکنون نیز مقبره این شاعر گران قدر در قونیه قرار دارد. به دلیل آثار گرانبهایی که ت اکنون زبان زد جهان است و همه ساله گردشگران بسیاری را از جای جای جهان به سوی خود فرا می خواند. به همین دلیل آرامگاه این شاعر فقید، گنبدی سبز رنگ است که ۱۶ وجه دارد که یه روی آن کاشی کاری هایی با آیات تزیین شده است.

جاذبه های گردشگری قونیه

از نوشته هایی که بالای درب ورودی این مکان زیبا چشم را نوازش می دهد، شعر زیر می باشد

  •  آرون گروپس

“کعبه عشاق باشد این مقام ” هر که ناقص آمد اینجا شد تمام”

قبر سلطان العلما، پدر مولانا و بها الدین، پسر مولانا و نیز برخی از شاگردان این شاعر بلند مرتبه نیز در این مکان قرار دارد.

موزه ها و مکان های زیبای قونیه

اکنون از مکان های دیدنی قونیه به سراغ موزه مولانا می رویم.

موزه مولانا یکی از متعلقات باغ های کاخ سلجوقیان است که محل زندگی و تدریس مولانا بوده است. در این موزه اشیای شخصی مولانا نظیر : دست نویس ها، جانماز و تسبیح، دیوان حافظ و… به چشم می خورد.

شب اروس :

یکی از مهم ترین مراسم هایی که در شهر قونیه برگزار می شود، مراسم بزرگداشت مولانا در ۱۷ دسامبر است. شب وفات مولانا به شب اروس معروف است. یکی از برنامه های این مراسم رقص سماع دراویش است. هر چند که این رقص در طول سال در قونیه در حال برگزاری است اما در شب بزرگداشت مولانا به شکلی با شکوه تر و در سالن مخصوصی که برای این رقص تهیه شده است، اجرا می شود.

مراسمات و مکان های دیدنی قونیه

تربت و مسجد شمس تبریزی :

در داخل پارک شمس، قسمت شمالی مسجد شراف الدین این بنای تاریخی قرار گرفته است. تربت و مسجد شمس در سال ۱۵۱۰ به دست امیر اسحاق مجدد بازسازی شده است. درون مسجد تربتی است که همگان بر این باورند که این تربت جایگاه مخصوص خود شمس تبریزی است. شمس تبریزی راهنما و استاد مولانا بوده است، اکنون تربت این بزرگ مرد (شمس تبریزی) یکی از مکان های دیدنی قونیه می باشد.

موزه های شهر قونیه

موزه باستان شناسی :

موزه باستان شناسی قونیه در خود آثار ارزشمندی از دوره های نوسنگی، مفرغ و کلاسیک یونان، روم و بیزانس دارا می باشد. ظروف سفالی، تابوت های رومی و تکه های ظروف سنگی مهم ترین آثاری هستند که درون این موزه نگهداری می شوند.

مکان های دیدنی قونیه

آنتوگرافی :

از دیگر مکان های دیدنی قونیه موزه آنتوگرافی است. در این موزه انواع لباس ها، سلاح ها و سکه های ارزشمند که متعلق به زمان های قدیم کشور ترکیه است وجود دارد.

موزه آتاتورک :

در سال ۱۹۱۲ منزل اتاتورک در شهر قونیه بنا شد که به عنوان تحفه ای از سمت مردم به آتاتورک تقدیم شد. در این موزه لباس ها و وسایل مورد استفاده آتاتورک، مدارک جنگ آزادی ترکیه، عکس ها و روزنامه ها در معرض دید قرار گرفته اند. این بنا یکی از زیبا ترین و با شکوه ترین بناهای قرن ۱۹ می باشد.

مکان های تفریحی قونیه

شهر های زیر زمینی مخفی:

در زمان های دور مردم برای در امان ماندن از حمله ها، شهرهای زیر زمینی را احداث می کردند و اکنون آن شهر های مخفی به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند. شهرهای مخفی قونیه در ۳۰ کیلومتری کاراپینار قرار دارند. در این شهرهای زیر زمینی کلیسا، سنگ آسیاب، آب انبار و انبار مواد غذایی و قبرستان وجود دارد.

مسجد علاءالدین :

از باشکوه ترین مساجد شهر قونیه، مسجد علاءالدین می باشد که قدمت آن به زمان سلجوقیان باز می گردد. گنبد مخروطی شکل و دیواره های سنگی زیبایی این بنا را دو چندان می کند.

محل های سیاحتی و تفریحی قونیه

تپه علاءالدین :

تپه ای به نام علاءالدین با قدمتی طولانی که مربوط به زمان سلجوقیان است در شهر قونیه وجود دارد. این تپه علاوه بر مسجد علاءالدین، بعضی از آثار کاخ قدیمی آن دوره را نیز دارا می باشد. همچنین یک پارک تفریحی جهت پیاده روی در این تپه موجود است .

مکان های دیدنی شهر قونیه

در اطراف این پارک مراکز خرید متعددی وجود دارد که جهت تهیه سوغاتی مناسب هستند. از سوغاتی های این شهر می توان مجسمه های کوچک، کریستال های گردان به همراه عکس مولانا یا دیگر دراویش، مجسمه مقبره و قاب عکس را نام برد.

مکان های دیدنی قونیه

امیدواریم با بهره گیری از این مطلب، اکثر مکان های دیدنی قونیه را شناخته و سفری دلپذیر داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *