دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

معرفی دارو و قرص عفونت دندان و داروهای کاهش دندان درد

  • سحر بهرامی
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

عفونت دندان از جمله مشکلاتی است که درد آن می تواند روی زندگی روزمره تاثیر بگذارد، اما زمانی که دچار عفونت دندان می شویم می توانیم از قرص عفونت دندان استفاده کنیم، این قرص ها می توانند عفونت دندان را از بین ببرند و درد آن را کاهش دهند.

زمانی که دندان عفونت می کند می تواند عفونت ناشی از آن منجر به درد گوش و فک شود، که با مراجعه به دکتر برای درمان آن  دارویی برای رفع عفونت دندان تجویز می کند، در ادامه مطلب چند قرص عفونت دندان را به شما همراهان عزیز معرفی خواهیم کرد که بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 انواع قرص عفونت دندان

در ابتدای درمان عفونت دندان با  داروها باید ابتدا علت اصلی عفونت دندان مشخص شود و سپس به دنبال درمان آن از طریق مصرف دارو را شروع کرد، برای تشخیص پزشک ابتدا از دندان عکس برداری می کند تا علت اصلی آن را کشف کند سپس با توجه به وضعیت دندان برای شما دارو تجویز می کند.

در مطالب قبل به روش های درمان عفونت دندان با راهکار های طبیعی پرداخته ایم اما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع  دارو های رفع عفونت دندان آشنا کنیم.

معرفی انواع قرص عفونت دندان

از جمله داروهایی که برای عفونت دندان توسط دکتر تجویز می شود، آموکسی سیلین و مترونیدازول است که استفاده از این قرصها باید با دستور پزشک باشد، برای درمان عفونت دندان به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه به مصرف این قرصها پرداخت چراکه دکتر ابتدا باید نوع عفونت آن را مشخص کند.

دارو هایی که در ادامه برایتان شرح خواهیم داد فقط برای درمان عفونت می باشد و روی درمان درد دندان شاید تاثیر به سزایی نداشته باشند.

آموکسی سیلین

  •  آرون گروپس

آموکسی در اشکال مختلف دارویی وجود دارد:قرص خوراکی، قرص جویدنی، کپسول، سوسپانسیون خوراکی.

تقریبا همه با این دارو آشنا هستند، آموکسی سیلین از دسته خانواده پنی سیلین است که به طور معمول برای درمان عفونت های ادراری، عفونت قفسه سینه، و عفونت های دندانی برای بیمار تجویز می شود. در مورد مصرف این قرص ها اگر هرگونه حساسیتی نسبت به پنی سیلین دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه مصرف آن باید توسط پزشک تعیین شود اما به طور معمول برای درمان عفونت های دندانی بهتر است هر ۸ ساعت ۲۵۰ میلی و یا هر ۱۲ ساعت ۵۰۰ میلی گرم استفاده می شود که مقدار دوز مصرفی آن هم پزشک باید تعیین کند.

نکته: مدت زمان درمان با این دارو ها نباید بیش تر از ۲ هفته ادامه پیدا کند.

عوارض آموکسی: از جمله عوارض این دارو احساس خستگی داشتن حالت تهوع، خشک شدن دهان، زرد شدن پوست، سردرد و سرگیجه، معده درد، مشکلات گوارشی و اسهال است.

آشنایی با انواع قرص عفونت دندان

قرص مترونیدازول

یکی از پرمصرف ترین قرص هایی است که جهت از بین بردن عفونت های مختلف از آن استفاده می شود، مترونیدازول علاوه بر درمان عونت هایی که علل آن باکتری های هوازی هستند به پیشگیری از ابتلا به عفونت هم جلوگیری می کند.

از جمله کاربرد این دارو استفاده از آن به عنوان درمان عفونت دندان است. این دارو بهترین گزینه است برای کسانی که به مشتقات آموکسی سیلین حساسیت دارند، البته در بعضی مواقع ممکن است پزشک هر دو دارو را به صورت ترکیبی برای بیمار تجویز کند.

نکته: به این موضوع توجه داشته باشید که مصرف این دارو ها باید به صورت دقیق و سر وقت مصرف شود . به هیچ عنوان نباید تا پایان نیافتن دوره، مصرف آن را قطع کرد زیرا احتمال اینکه عفونت دندان به طور مجدد بازگردد زیاد است.

عوارض: کم شدن اشتها، یبوست، خشک شدن دهان، سردرد، استفراغ، تهوع، اسهال ، درد معده است.

معرفی انواع قرص برای عفونت دنداتن

کلیندامایسین

این دارو از جمله دارو های آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است، استفاده از قرص کلیندامایسین برای عفونت دندان مانع از عفونت دندان توسط باکتری های مضر می شود. اشکال مختلف این دارو به صورت های قرص خوراکی، کپسول، تزریقی و ژل وجود دارد. برای مصرف این قرص باید همراه با یک لیوان آب خورده شود.

این دارو می تواند عوارض زیادی در بر داشته باشد اگه به اسهال دچار شدید مصرف این قرص را متوقف کنید.

چه قرص هایی عفونت دندان را برطرف می کند

همانطور که دیدید آنتی بیوتیک ها در از بین بردن عفونت دندان و از بین بردن باکتری ها مضر دندان نقش بسیار مهمی را دارند، اما باید گفت که هیچ دارویی خالی از عوارض نیست ، تمام دارو هایی که در بالا به عنوان قرصهای عفونت دندان شناخته شد جزء آنتی بیوتیک ها محسوب می شد که مهم ترین عوارض این دارو ها می تواند آسیب های کبدی، اسهال و واکنش های آلرژیک باشد. البته باید گفت که مصرف یک دوره کوتاه از این دارو ها مشکل خاصی را ایجاد نمی کند.

آشنایی با دارو و قرص غفونت دندان

تیکارسیلین

این نوع آنتی بیوتیک نیز به منظور بهبود عفونت های لثه، دندان، استخوان، ادراری و پوستی توسط پزشک تجویز خواهد شد و دارای عوارضی نیز می باشد که عبارتند از : تورم در محل تزریق، اسهال و تهوع می باشد و در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید باید این دارو را با احتیاط مصرف کنید همچنین  در صورت حساسیت داشتن به پنی سیلین از مصرف این دارو نیز پرهیز کنید.

پنی سیلین

همانطور که می دانید پنی سیلین از گذشته تا به امروز به عنوان یک آنتی بیوتیک بسیار مقوی برای عفونت هابی دندان و لثه می باشد که به صورت تزریق وارد بدن شده و همچنین به شکل قرص نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود  که به منظور رفع عفونت های لثه، دندان و گوش تجویز می شود.

نکته : درصورت عدم استفاده از پنی سیلسین حتما پیش از استفاده پزشک تان را در جریان بگذارید زیرا حساسیت داشتن به آن امکان باعث از دست دادن جان فرد شود.

معرفی داروهای عفونت دندان

آزیترومایسین

این دارو که چرک خشک کن دندان و عفونت لثه می باشد و به عنوان نوعی آنتی بیوتیک برای عفونت هایی مانند دهان، لثه و دندان مورد استفاده قرار گرفته می شود که حتما با توصیه پزشک آن را مصرف کنید، آزیترومایسین به شکل آمپول، قرص و محلول وجود دارد که معمولا دوز مصرف آن یک تا چهار گرم است.

درمان عفونت دندان با دارو های موثر

بررسی نشانه های عفونت و چرک دندان

عفونت دندان با علائمی همراه است که این نشانه ها عبارتند از :

  • بوی بد دهان
  • ورم و قرمزی لثه
  • ایجاد درد
  • حساس شدن دندان به سردی و گرمی
  • خونریزی لثه

از جمله قرصهایی که برای درمان درد عفونت دندان کاربرد دارد به شرح زیر است:

  • ژلوفن
  • استامینوفن
  • مفنامیک اسید
  • ایپوپروفن
  • نوافن
  • دیکلوفناک

به یاد داشته باشید معرفی این داروها تنها برای شناخت بیشتر شما از آن هاست و به هیچ عنوان بدون دستور پزشک از داروهای عامیانه نیز استفاده ننمایید در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *