دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عوارض کاشت حلزون و خطراتی که شما را تهدید می کنند

  • بهار خوشرو
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب توضیحاتی در مورد عوارض کاشت حلزون را در اختیار شما همراهان گرامی قرار خواهیم داد که شما می توانید با مطالعه این مطلب با این عمل جراحی بیشتر آشنا شوید.

دستگاه مربوط به کاشت حلزون در گوش وسیله ای الکترونیکی می باشد که انرژی صوت را که به صورت مکانیکی است به علامت الکتریکی تغییر شکل می دهد و برای اشخاصی مورد استفاده قرار می گیرد که مشکل شنوایی حسی و عصبی دارند ، این دستگاه از طریق عمل جراحی درون گوش داخلی قرار داده می شود. قبل از اینکه از این وسیله به عنوان درمان استفاده کنید باید در مورد عوارض کاشت حلزون اطلاعاتی به دست آورید.

عوارض کاشت حلزون چیست؟

عمل جراحی کاشت حلزون یک جراحی حساس محسوب می شود که مانند دیگر جراحی ها دارای عوارضی نظیر خطر مرتبط با خود عمل و یا بیهوشی می باشد.

این عمل جراحی روی گوش صورت می گیرد و به خاطر مجاورت داشتن با اجزای مهم این عضو مانند عصب های حرکتی صورت و عروق و … دارای حساسیت می باشد که البته با در نظر گرفتن نتیجه خروجی عمل و فوایدی که از نظر شنوایی برای فرد دارد قابل چشم پوشی است. در ادامه به بررسی عوارض کاشت حلزون خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

درمان ناشنوایی کودکان با کاشت حلزون

طریقه عملکرد حلزون شنوایی

مساله مهمی که در رابطه با حلزون شنوایی وجود دارد این است که آیا برای تمامی افراد کاربرد دارد یا نه؟ در واقع آیا همه افراد قادر به بهره مندی از مزایای کاشت حلزون می باشند؟ در جواب این سوالات باید بیان کرد که این روش درمان تنها برای افرادی طراحی گردیده است که نتیجه مطلوبی از استفاده سمعک نداشتند و یا اینکه مشکل ناشنوایی آن ها مادرزادی است. حداقل سن برای استفاده از حلزون شنوایی ۲ سال سن می باشد، مگر اینکه کودک شنوایی اش را به علت ابتلا به بیماری مننژیت از دست داده باشد.

تجویز این عمل و انجام آن نیز باید به وسیله متخصصان گوش و حلق و بینی صورت گیرد. به منظور معاینه و ارزیابی دقیق، بیمار با توجه به تجویز متخصص باید به کلینیک تخصصی کاشت حلزون مراجعه کند. در این کلینیک مجموعه ای متخصصان شامل شنوایی سنج، متخصص گوش, حلق و بینی، روانپزشک، متخصص گفتار درمانی، پرستار به طور کامل وضعیت بیمار را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند. این بررسی ها شامل موارد زیر خواهد بود:

  • معاینات دقیق گوش بیمار به وسیله پزشک متخصص گوش و حلق و بینی صورت می گیرد تا علاوه بر ارزیابی دلایل دخیل, آمادگی بیمار را برای انجام این عمل را نیز اعلام کند.
  • شنوایی سنجی به وسیله پزشک متخصص شنوایی انجام می گیرد. از این طریق محرز گردد که بیمار تا چه اندازه قادر به شنوایی با سمعک و یا بدون سمعک می باشد.
  • متخصص روانشناسی با ارزیابی روانی بیمار مطمئن می شود که آیا بیمار از لحاظ روانی سازگار با انجام این جراحی و استفاده از حلزون شنوایی است یا خیر.
  • بیمار با روش رادیوگرافی یعنی انجام اشعه ایکس یا MRS مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • انجام معاینات جسمانی بیمار تا با مشخص شدن مشکلات بالقوه در بیمار، در زمان بیهوشی مشکلی برای او به وجود نیاید.

عوارض کاشت حلزون

بررسی خطرات ناشی از کاشت حلزون

عمل کاشت حلزون برای افرادی انجام می شود که سمعک مشکل شنوایی آن ها را رفع نمی کند ، این عمل با  بیهوشی عمومی صورت می گیرد و مدت زمان انجام آن حدود ۲ الی ۳ ساعت می باشد و یکی از روش های تقویت شنوایی محسوب می شود.

  •  آرون گروپس
  1. عوارضی که به هنگام عمل جراحی ایجاد می شود که شامل خارج شدن مایع مغزی نخاعی از مکان باز کردن گوش داخلی و همچنین فلج شدن عصب فاسیال می باشد.
  2. عوارض بعد از عمل جراحی که شامل هماتوم مکان عمل و همچنین عفونت می باشد و معمولا در فاصله کوتاهی پس از عمل رخ خواهد داد.
  3.  عوارضی که طولانی مدت هستند و شامل خروج الکترودها از جای خود و جراحی نمودن گیرنده داخلی است، اگر گیرنده داخلی خراب شود این امکان وجود دارد که از طریق عمل جراحی مجدد آن را تعویض نمود با توجه به این نکته که تعویض نمودن گیرنده داخلی هیچ تاثیری در کاهش نتایج عمل ندارد.

عمل جراحی کاشت حلزون

نکاتی در مورد کاشت حلزون

افرادی که در سنین بالا مثلا در ۳۰ سالگی دچار عفونت گوش میانی می شوند و شنوایی خود را از دست می دهند با گذشت مدتی کم بعد از این موضوع می توان عمل کاشت حلزون را برای آن ها انجام داد که نتیجه خوبی به دست می آید ولی چنان چه فردی به صورت مادرزادی ناشنوایی داشته باشد و در سنین ۱۰ و یا ۲۰ سالگی اقدام به درمان کند چون مدت زمان زیادی گذشته به طور معمول نتیجه خوبی به دست نمی آید.

 

بعد از عمل کاشت حلزون، شنوایی به طور کامل طبیعی نمی شود به این صورت که اشخاص درمان شده باید بعد از جراحی آموزش های لازم را ببینند که مدت زمان این دوره آموزشی برای بزرگسالان کوتاه مدت و برای کودکان نیز طولانی مدت می باشد.

افرادی که کاشت حلزون را انجام داده اند با شرکت در کلاس آموزشی با عوارض این روش درمان نیز آشنا می شوند و آستانه شنوایی آن ها در حد متوسط است و کم شنوایی مشهود خواهد بود که در مقایسه با ناشنوایی مطلق نتیجه بسیار ارزشمندی می باشد.

نکات مهم بعد از عمل جراحی کاشت حلزون

بعد از اینکه فرد مورد عمل جراحی قرار گرفت برای جلوگیری از عوارض آن باید نکاتی را رعایت کند که ما در اینجا به آن اشاره ای خواهیم داشت.

  • از انداختن دستگاه در آب و یا ایجاد رطوبت بیش از حد در محیط قرارگیری دستگاه جلوگیری کنید زیرا باعث اختلال در عملکرد آن می گردد.
  • در صورت استفاده از سشوار باید حواستان باشد که حرارت به طور مستقیم دستگاه مورد نظر را خراب می کند.
  • فشار و ضربه به اجزای خارج از پروتز به دستگاه آسیب وارد می کند.
  • وقتی که در فرودگاه مورد بازرسی بدنی قرار می گیرد باید دستگاه را از گوش خود خارج نمایید.
  • درمان هایی که رادیوتراپی محسوب می شوند باعث آسیب به اجزای داخلی پروتز می گردند.

در این مطلب عوارض کاشت حلزون را برای شما همراهان گرامی شرح دادیم و نکاتی پیرامون این عمل جراحی نیز توضیح داده شد که امیدواریم با مطالعه این مطلب در مورد این عمل جراحی اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *