دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

نحوه پرورش زامیفولیا و دلیل زرد شدن برگ آن

  • محسن محمدی
  • ۵ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

اگر شما نیز از علاقه مندان به نگهداری انواع گیاهان آپارتمانی هستید حتما تا کنون به فکر پرورش زامیفولیا این گیاهی که دارای برگ های نسبتا جذابی برای همه افراد می باشد افتاده اید. ما در این مقاله قصد داریم به نحوه پرورش زامیفولیا بپردازیم.

علاقه مندان به انواع گیاهان تزیینی همواره به فکر پروش آنها به درستی در آپارتمان خود هستند. تا از این طریق به گرفتار شدن گیاهان خود به مشکلات متنوع جلوگیری کنند. زامیفولیا نیز به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گیاهان تزیینی است (شما قبلا با روش نگهداری کاکتوس آشنا شده اید). ما در این مقاله سعی داریم تا به نحوه نگهداری و نیازمندیهای این گیاه پرطرفدار بپردازیم تا افراد مختلف بتوانند به راحتی به کاشت و پرورش زامیفولیا بپردازند و از آن استفاده کافی را در منازل خود ببرند.

پرورش زامیفولیا و دلایل تغییر رنگ آن

پرورش زامیفولیا

شما برای نگهداری از انواع گیاهان تزیینی نیاز دارید تا راه های نگهداری آنها را به خوبی آموزش دیده باشید و با اتفاقاتی که در طول رشد برای آنها می افتد آشنا باشید. تا بتوانید در شرایط خاص عملکرد مناسبی برای گیاه داشته باشید. ما در زیر به نیاز مندی های زامیفولیا می پردازیم سپس به دلایل تغییر رنگ آن خواهیم پرداخت.

خاک

پرورش زامیفولیا

شما برای پرورش زامیفولیا، نیاز به خاکی غنی از کودهای طبیعی و شیمیایی دارید که می باید هر چند وقت یک بار به وسیله آنها خاک را تغذیه کنید. تا بتوانید شرایط مناسب را از لحاظ خاکی برای این گیاه فراهم آورید.

پرورش این گیاه و نحوه آبیاری آن

این گیاه از جمله گیاهانی است که در برابر کم آبی مقاوم تر از پر آبی خواهد بود. در صورتی که شما دو انگشت خود را در خاک آن فرو کرده و رطوبتی را احساس نکنید زمان آبیاری این گیاه فرا رسیده است. و این زمان مناسب برای آبیاری این گیاه می باشد.

  •  آرون گروپس

نور و دما

رانمای نگهداری از گیاهان تزیینی

گیاه زامیفولیا به نوری در حد متوسط نیاز دارد به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده از آن در آپارتمان می باشد. همچنین از بابت دما شرایط مناسب به ۲۴-۳۲ درجه سانتیگراد می رسد. همچنین در فصل زمستان نباید دمای این گیاه به زیر ۱۶ درجه برسد.

دلایل زرد شدن برگ های زامیفولیا

راه نگهداری از زامیفولیا

اگر شما هم از علاقه مندان به پرورش این گیاهان هستید باید به این نکته توجه داشته باشید که گاهی بنا به شرایطی که خود شما فراهم می کنید ممکن است برگ های این گیاه تغییر رنگ دهند. توجه داشته باشید به دلیل این که ریشه های زیرزمینی این گیاه با برگ های جذاب از نوع گوشتی می باشد و می توانند مقدار آب زیادی را در خود جذب و ذخیره کنند. در صورتی که گیاه آبیاری اضافی داشته باشد در ابتدا برگ های آن شروع به زرد شدن کرده و در نهایت ریشه های زیرین آن شروع به پوسیده شدن می کنند. که در نهایت منجر به از بین رفتن کل گیاه می شود.

ویژگی های ظاهری زامیفولیا

این گیاه در حال حاضر جزو گیاهان محبوب در جهان به منظور نگهداری در فضای بسته می بشد، زامیفولیا دارای برگ های گوشتی و روغنی شکل بوده و از این نظر ظاهر زیبایی دارد، اما دلیل محبوبیت آن بیشتر به خاطر نگهداری ساده و آسان این گیاه می باشد و یک گیاه سرسخت است که شرایط دشوار را تاب می آورد.

برگ و ساقه زامیفولیا

این گیاه همانطور که گفتیم دارای برگ های گوشتی و براق می باشد و به دلیل براق بودن و ترتیب و نظم قرار گیری برگ ها، خیلی ها آن را با گیاهان مصنوعی به اشتباه می گیرند، ساقه های زامیفولیا به سمت بالا می روند، البته در برخی از آنها انحنا و قوس نیز مشاهده می شود.

این گیاه در شرایط مناسب و یا در محیط های باز، گلهای سفید و زرد کوچکی می دهد که زیبایی آن را دوچندان می کند.

همه چیز درباره زامیفولیا

ریشه زامیفولیا

از ویژگی های فیزیکی مهم این گیاه، سیستم ریشه ای آن است که ریزوم ها که توده های کوچکی مشابه سیب زنی هستند، در بین ریشه های آن وجود دارند، حال به هنگام آبیاری این ریزوم ها آب را جذب کرده و در خود ذخیره می کنند، از این طریق این گیاه می تواند شرایط سخت را تحمل کند. توجه داشته باشید که به دلیل وجود ریزوم ها در زامیفولیا، این گیاهان باید به دقت آبیاری شوند.

گونه های زامیفولیا

زامیفولیا دارای چند واریته و چند گونه مختلف می باشد که هر یک از این واریته ها زیبایی مخصوص به خود را داشته و به نگهداری یکسانی نیاز دارند، در زیر با دو گونه زامیفولیا آشنا می شوید :

زامیفولیا بلک

این نوع زامیفولیا از گونه های خاص این گیاه می باشد که دارای برگ هایی به رنگ بنفش تیره بوده و بسیار شیک و جذاب می باشد، همچنین قیمت آن نیز زیاد است.

زامیکرو

این گیاه از انواع گونه های مینیاتوری یا جزو زامیفولیای کوتوله می باشد که در حال حاضر در ایران موجود نمی باشد.

نگهداری زامیفولیا

جمع بندی

آنچه در این مقاله به معرض دید شما قرار گرفته است بخشی از اطلاعاتی است که برای پرورش زامیفولیا در منازل خود نیاز دارید. شما با رعایت نکات گفته شده می توانید از داشتن گلی با رشد بسیار خوب بهره کافی را ببرید و از داشتن آن در منزل خود ببرید. توجه داشته باشید که همانطور که گفته شد این گیاه جزو گیاهان کم آب می باشد و برای حفظ سلامت گیاه رعایت آن ضروری می باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *