دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره قرص لوراتادین و انچه باید درباره این داروی پرمصرف بدانید

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۹ دی ۱۴۰۲
  • ۰

بسیاری از افراد به گل ها، گیاهان و مواد غذایی مختلف حساسیت دارند و دچار عطسه، خارش بینی، آب‌ریزش چشم و علائم مشابه می شوند که بسیار آزاد دهنده است و این مشکل را می توان با قرص لوراتادین بر طرف کرد.

یکی از مشکلاتی که در بسیاری از افراد با آمدن فصل بهار شروع می شود آلرژی می باشد البته برخی از افراد به بعضی از مواد غذایی نیز حساسیت دارند، این مشکل به دلیل آزاد شدن هیستامین در بدن ایجاد می شود، هیستامین نوعی ماده شیمیایی می باشد و زمانی که در معرض عامل حساسیت زا قرار می گیرد به شکل طبیعی در بدن تولید می شود و در واقع آنتی هیستامین می تواند از آزاد سازی هیستامین جلوگیری کند که  قرص لوراتادین، این مشکل را درمان می کند، این دارو یکی از معروف ترین قرصهای آنتی هیستامین می باشد، در ادامه مطلب شما را با این دارو آشنا خواهیم کرد.

قرص لوراتادین

اطلاعات دارویی قرص لوراتادین

 این دارو به منظور درمان یا کاهش نشانه های آلرژی استفاده می شود، این قرصها اثرات هیستامین را از قبیل آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم ها و اشک ریزش را مهار می کند، عوارض جانبی این دارو کند شدن ضربان قلب، افزایش حساسیت به نور آفتاب، کهیر، عصبانیت، گیجی، تغییر در بینایی می باشد.

حساسیت و آلرژی داشتن به گل و گیاه

موارد منع مصرف

۱. افرادی که به مشکلات ضعف کبدی و یا بیماری های کلیوی مبتلا هستند قبل از مصرف این دارو باید با پزشک مشورت کنند.

۲. افرادی که به اجزای موثر تشکیل دهنده ی این دارو حساس می باشند.

۳. کسانی که به نادر فنیل کتونوری (Phenylketonuria) و اختلال مادرزادی با علامت اختصاری PKU مبتلا هستند.

آشنایی با قرص ضد آلرژی لوراتادین

مصرف این دارو در بارداری

این دارو  از داروهای گروه B می باشد و برای جنین خطری ندارد اما بهتر است که خانم های بارداری یا خانم هایی که قصد باردار شدن دارند قبل از مصرف این قرص و هر نوع داروی دیگری با پزشک مشورت کنند، اما مصرف این قرص ضد آلرژی در دوران شیر دهی توصیه نمی شود و اگر پزشک شما این قرص را برای شما تجویز کرده است به او اطلاع دهید که در دوران شیر دهی هستید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مصرف قرص ضد آلرژی در دوران بارداری

عوارض جانبی

  • داشتن حس خواب آلودگی
  • شکم درد
  • خشک شدن دهان و گلو
  • خشکی چشم
  • اسهال
  • احساس وحشت، هیجان و عصبی شدن که محرک سیستم اعصاب مرکزی می باشد و با حالت خستگی و خواب آلودگی متناقض است.

عوارض جانبی جدی این دارو

  • تشنج
  • آسیب کبدی
  • درد و گرفتگی قفسه سینه یا مجاری تنفسی
  • غش یا بیهوشی
  • کاهش پلاکت خون

تداخلات دارویی

این قرص نیز مانند بسیاری از داروها ممکن با داروهای دیگر تداخل داشته باشد بنابراین، در صورت مصرف انواع داروهای گیاهی، داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه، داروهای غیر مجاز، رژیمی، مکمل‌های تغذیه و مکمل‌های ورزشی باید پزشک و یا دارو ساز را از مصرف این دارو ها مطلع سازید.

قرص رانکسا (Ranexa) که به نام رانولازین هم معروف است و به منظور درمان نوعی بیماری قلبی عروقی به نام آنژین صدری استفاده می شود مصرف همزمان این قرص با قرص لوراتادین خطرناک می باشد و اگر هر کدام از داروهای زیر را مصرف می کنید قبل از مصرف  این قرص با پزشک مشورت کنید.

  • داساتینیب (Dasatinib) با نام تجاری اسپریکل (Sprycel)
  • داریوناویر (Darunavir) با نام تجاری پرزیستا (Prezista)
  • آمیودارون (Amiodaron) با نام‌های تجاری کوردارون (Cordarone)، نکسترون (Nexterone) و پاکرون (Pacerone)

 نکته :تا زمانی که قرصهای لوراتادین مصرف می کنید از مصرف الکل پرهیز کنید زیرا هر دو باعث خشکی دهان، خواب آلودگی و خشکی چشم می شوند.

قرص ضد آلرژی لوراتادین

مصرف این قرص همراه با گریپ‌فروتپ

کبد  قرص لوراتادین و گریپ فروت را از طریق واکنش شیمیایی مشابهی تجزیه می کند به همین مصرف همزمان این دو باهم امکان دارد که خطرناک باشد و بهترین کار این است که در این باره با پزشک مشورت نمایید.

میزان مصرف

این دارو در بازار به صورت قرص، کپسول و شربت وجود دارد، این دارو برای کودکان زیر شش سال ممنوع می باشد و برای بزرگسالان مصرف روزانه آن بیشتر از یک عدد قرص، کپسول و یا دو قاشق چای خوری از شربت آن توصیه نمی شود، مگر اینکه پزشک تشخیص داده باشد که باید بیشتر مصرف کنید و در صورتی که بیش از دوز روزانه مجاز که ده میلی گرم می باشد این دارو ضد حساسیت را مصرف کرده اید ممکن است دچار سردرد، تپش قلب و خواب آلودگی شوید و در کودکان نیز مصرف بیش از ده میلی گرم ممکن است عارضه موقت شبیه به بیماری پارکینسون به همراه داشته باشد که در صورت مصرف بیش از دوز روزانه بلافاصله با فوریت ها پزشکی تماس بگیرید.

شربت لوراتادین

موارد احتیاط در مصرف این دارو

داروی لوراتادین در صورتی که با تجویز و طبق دستور وی مصرف شود، موجب خواب آلودگی نمی شود، اما با این حال بهتر است از رانندگی و فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند، به هنگام مصرف دارو اجتناب شود.

در صورتی که دچار التهاب های کهیری شدید بوده و پزشک لوراتادین برای شما تجویز کرده است، حتما در صورت بروز علائم با پزشک تان تماس بگیرید، زیرا امکان دارد عوارض جدی تری همچون التهابات کهیری با رنگ غیر عادی، التهابات کبود یا ورم کرده و یا التهابات بدون خارش را در پی داشته باشد.

قرصهای جوشان لوراتادین ممکن است دارای آسپارتام باشد، در صورتی که دارای نقص فنیل کتونری یا وضعیت دیگری باشید باید مصرف آسپارتام یا فنیل آلانین را محدود کنید و یا اینکه قبل از مصرف لوراتادین پزشک تان را در جریان بگذارید.

نحوه مصرف لوراتادین

این دارو به شکل کپسول، قرص و شربت عرضه می شود و قرص لوراتادین می تواند به صورت جویدنی، بلعیدنی و یا باز شونده سریع در دهان باشد، در زیر با نحوه مصرف هر یک از اشکال این دارو آشنا می شوید :

نباید قرص لوراتادین را بشکنید یا جویده و یا پودر کنید، بلکه باید این قرصها را به همراه آب قورت داده و ببلعید.

قرصهای جویدنی لوراتادین را قبل از بلعیدن، بجوید.

در صورت مصرف شرت لوراتادین، دز آن را با سرنگ، قاشق و یا یک ظرف مدرج اندازه گیری کرده و بخورید، می توانید این وسایل را از داروخانه تهیه کنید.

داروی لوراتادین

اگر قرصهای باز شونده دهانی لوراتادین مصرف می کنید، می توانید طبق دستور پزشک و به ترتیب زیر عمل کنید :

تا زمان مصرف کردن قرص، نباید آن را از پوشش خود خارج کنید، حال برای خارج کردن قرص به آرامی پوشش فویل روی آن را برداشته و بدون وارد آوردن فشار برای جلوگیری از هر نوع آسیبی به قرص، آن را فورا مصرف کنید.

به هنگام برداشتن قرص، دست های خود را خشک کنید و سپس قرص را برداشته و در دهانتان قرار دهید.

بهتر است قرص را کامل قورت ندهید و بدون جویدن آن، اجازه دهید کمی در دهانتان باز شود، وقتی قرص در دهان شما باز شد، می توانید با کمک آب قورت دهید.

نکاتی که در مورد مصرف داروی لوراتادین باید بدانید

در زمان استفاده از لوراتادین باید به یک سری نکات توجه نمایید که عبارت است از :

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر داروهای مشابه آن حساسیت دارند پیش از استفاده از این دارو پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. این دارو امکان دارد دارای ترکیبات غیر فعالی باشد که منجر به بروز حساسیت یا مشکلات دیگر در شما شود.

۳. اگر از بیماری خاصی رنج می برید و سابقه بیماری هایی مانند مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی دارید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید.

۴. استفاده از این دارو با دستور پزشک خواب آلودگی به همراه ندارد با این حال، از انجام رانندگی و فعالیت هایی که به هوشیاری نیاز دارند خودداری نمایید.

۵. به منظور دریافت نتیجه بهتر دارو را در یک زمان مشخص استفاده کنید.

۶. پیش از استفاده از این دارو به منظور تداخل نداشتن این دارو با دیگر داروهایی که مصرف می کنید لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۷. در صورتی  که در دوران بارداری و یا شیردهی هستید پیش از استفاده از این دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۸. دوز دارو به صورت خودسرانه به بیشتر از مقدار تجویز شده افزایش ندهید.

۹. از اشتراک گذاشتن این دارو به دیگران خوداری نمایید.

مصرف این دارو برای حیوان سگ

به دلیل اینکه مقدار خواب آلودگی این دارو  به اندازه دیفن هیدرامین یا بنادریل (Bnaderyl) نمی باشد با نظر دام پزشک می توانید از این دارو به منظور درمان آلرژی سگ نیز استفاده کنید فقط باید دقت داشته باشید که سگ بیماری کبدی ندارد و همچنین از مصرف به طور همزمان این قرص با سایر قرصهای آنتی هیستامین دیگر مانندکتوکونازول (Ketoconazol)، اریترومایسین (Erythromycin) و سایمتیدین (Cimetidine) خودداری نمایید، دام پزشک باید میزان مصرف این دارو را برای سگ تعیین کند همچنین برای سگ قرص یا کپسول لوراتادین بهتر است زیرا مقدار الکل در شربت این دارو ممکن است برای سگ قوی باشد.

سایر نام های این دارو

  • والیتین
  • آلاورت
  • کلاریتین
  • قرص تاویست ان دی
  • قرص تاویست ان دی
  • قرص حساسیت باکتیمیسینا
  • قرص مسکن بیست و چهار ساعته روز و شب ویکس
  • قرص مسکن حساسیت اهم
  • قرص کودکان آتادین
  • قرص مسکن کهیرکلاریتین
  • قرص حساسیت مخصوص کودکان دایم تپ

قرصهای لوراتادین

نکات قابل توصیه به بیمار

۱. این قرص را فقط یک بار در روز مصرف کنید اگر نشانه های آلرژی درمان نشد به پزشک اطلاع دهید.

۲. دارو را حداقل دو ساعت بعد از غذا با معده خالی مصرف نمایید و تا حداقل یک ساعت بعد از مصرف دارو از خوردن غذا پرهیز نمایید.

شرایط نگهداری

  1.  این دارو  همانند سایر داروها باید از دسترس و دید کودکان دور نگهدارید.
  2. قرص را دور از نور و رطوبت و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
  3. شربت این دارو را نیز دور از نور و در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  4. از مصرف داروهایی که تاریخ انقضای آن گذشته خودداری کنید.

نکته : اگر مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید به محض اینکه به یادتان آمد آن را مصرف کنید ولی اگر زمان نوبت بعدی رسیده است دیگر آن دوز را مصرف نکنید و به روش برنامه عادی پیش بروید.

 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *