دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خونریزی معده و بررسی علل بروز این بیماری

  • سحر بهرامی
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

خونریزی معده از جمله مشکلات گوارشی است که می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتند که بزرگترین علت آن می تواند وجود زخم در معده باشد، زیرا زمانی که فرد دچار زخم معده شود اولین نشانه های آن می تواند خونریزی باشد، که در ادامه با علل و راه های درمان خونریزی معده آشنا خواهیم شد.

معده جزء مهم ترین بخش دستگاه گوارش است، زمانی که فرد دچار درد معده می شود باید به دنبال علت های آن باشد به خصوص اگر زمانی که معده دچار خونریزی شود، که در این صورت باید به دنبال درمان خونریزی معده باشد.

راه حل های درمان خونریزی معده

علت بروز خونریزی معده

۱. زخم معده: خونریزی معده می تواند علت های گوناگونی داشته باشد که از مهم ترین دلایل آن می توان به وجود زخم های گوارشی در بدن دانست که با توجه به زخم بودن آن می تواند دچار خونریزی در معده شود. زخم معده جزء دردناک ترین درد های شکمی محسوب می شود، این بیماری قسمت روده و معده تاثیر می گذارد.

در معده یک لایه مخاطی ضخیم وجود که کار آن محافظت از مایعات گوارشی معده است، دلایلی وجود دارد که باعث نازک شدن این دیواره مخاطی در معده می شود مانند استفاده زیاد از الکل، سیگار کشیدن مصرف غذاهای نامناسب و… زمانی که این دیواره نازک شد باعث می شود که اسید های گوارشی وارد معده شود و آنان را تحت تاثیر قرار دهد که بزرگترین آسیب آن ایجاد زخم معده است. از آنجایی که خونریزی معده بدون درد است ممکن است فرد متوجه نشود به همین دلیل باید با نشانه های خونریزی معده آشنا باشید تا به سرعت اقدام به درمان خونریزی معده انجام شود.

آشنایی با در مان خونریزی معده

* زمانی که اسید معده با زخم معده برخورد کند باعث درد و سوزش زیادی می شود، اما زمانی که معده شروع به خونریزی می کند به علت تماس خون با زخم درد فرد کمتر خواهد شد.

۲. مصرف دارو های خاص: از دیگر علت های خونریزی معده می تواند مصرف یک دوره طولانی مدت از دارو های غیراستروئیدی و ضد التهابی مانند ایپوپروفن، آسپرین، ناپروکسن باشد، زیرا این داروها با افزایش سطح اسید در بدن باعث ایجاد ضخم معده و روده شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

۳. گاستریت: زمانی که به علت های مختلف بافت معده ملتهب می شود به آن گاستریت می گویند که منجر به نازک شدن و ضعیف شدن لایه محافظتی معده می شود که اگر این تورم برای مدت طولانی معده را درگیر کند منجر به ایجاد زخم معده خواهد شد، در صورت تورم زیاد لایه محافظتی قابلت پاره شدن را دارد که در نهایت منجر به خونریزی معده خواهد شد.

خونریزی معده چیست؟

همانطور که گفتیم زمانی که معده دچار خونریزی می شود درد اطراف زخم را بی حس می کند پس می توان یکی از علامت های خونریزی معده را متوقف شدن درد معده دانست که بیشتر افراد با ساکت شدن دردشان گمان می کنند که دردشان رو به بهبود است، در خالی که شرایطشان رو به وخامت است.

زمانی که فرد دچار خونریزی معده می شود ممکن است شدت آن آنقدر بالا باشد که دچار کم خونی شود که معمولا برای تشخیص خونریزی معده پزشک دچار سردرگمی می شود و یا حتی ممکن است سرگیجه ناشی از دست دادن خون را به پای استرس و اضطراب بگذارند.

چند روش درمان خونریزی معده

علائم خونریزی معده

درد زخم معده بیشتر در قسمت انتهای قفسه سینه است، این درد معمولا در زمان های که معده خالی است و یا چند ساعت پس از خوردن غذا شروع می شود. این درد بیشترین شدت خود را صبح های زود دارد و می تواند برای چند ساعت متوالی این درد ادامه داشته باشد.

خونریزی معده در همان ابتدا می تواند علائمی همانند درد زخم معده را داشته باشد البته بستگی به شدت خونریزی دارد

علائم خفیف تر: درد های شکمی، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی و ضعف، سرگیجه، کاهش وزن ناگهانی. که معمولا این افراد دچار خونریزی آهسته تری هستند.

علائم آشکار تر: مدفوع سیاه همراه با خون که حالت بسیار چسبناکی مانند قیر دارد

علائم خطر ناک تر: زمانی که خونریزی داخل معده شروع می شود به صورت استفراغ خونی بروز می کند که ممکن است به  قهوه ای رنگ باشد که در صورت مشاهده چنین علائمی بیمار را  هر چه سریع تر به بیمارستان انتقال دهید.

زمانی که شدت خونریزی زیاد باشد همراه سرگیجه خواهد بود، اگر این بیمار مبتلا به بیماری قلبی باشد ممکن است دچار تپش قلب و درد قلب شود.

نکته: در هر زمانی که دچار یکی از علائم بالا شدید، بدون اتلاف وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

روش های درمان خونریزی معده

تشخیص و درمان خونریزی معده

بعد از مراجعه به مراکز درمانی پزشک باید وجود خونریزی در معده را تایید کند که این تشخیص توسط دو آزمایش تصویر برداری انجام می شود.

زخم و خون ریزی معده

تشخیص

۱.آندوسکوپی: این روش را به کمک فرستادن یک لوله بسیار باریک و دوربین دار انجام می دهد تا به صورت تصویری مشاهده کنند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، سپس این میله باریک را بعد از تزریق بی حسی بسیار کم به فرد از راه دهان به سمت معده می فرستند، سپس پزشک برای بررسی بیشتر از لایه مخاطی معده نمونه برداری می کند، بعد از تشخیص مشکل باید آزمایش هلیکوباکترپیلوری بر روی فرد انجام شود.

این آزمایش از ۳ روش، آزمایش خون، آزمایش بافت، آزمایش تنفسی انجام می شود.

عکس برداری گوارشی فوقانی: این عکس برداری نوعی رادیو گرافی توسط اشعه ایکس است که در این آزمایش فرد قبل از عکس برداری مایعی گچی به نام باریم می خورد تا نتایج در عکس به صورت کاملا واضح در نقاط تعیین شده مشخص شود.

درمان

هنگامی که یک فرد با خونریزی معده به مراکز درمانی مراجعه می کند بعد از معاینه جهت ثبت علائم حیاطی اقدام به شستشو معده می کنند که با فرستادن یک لوله به معده این کار انجام می شود. سپس بعد از آن برای درمان خونریزی معده با توجه به بررسی های پزشک به دنبال منشاء خونریزی توسط دستگاه های مخصوص  اقدام می کنند.

۱.مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن هلیکوباکترپیلوری: برای درمان خونریزی معده، پزشک بعد از تشخیص و اطمینان از وجود باکتری هلیکوباکترپیلوری در معده و سیستم گوارش برای از بین بردن این باکتری یک آنتی بیوتیک همچنین داروی دیگری برای کاهش یافتن اسید معده  تجویز می کند که فرد بیمار باید به مدت ۲ هفته از این دارو ها استفاده کند.

۲. داروهای متوقف کننده تولید اسید و تسریع کننده التیام زخم: مصرف بازدارنده های پمپ پروتئین باعث می شود قسمت هایی از سلول های ترشح کننده اسید معده عملکرد خود را متوقف کنند این دارو ها شامل:

  • امپرازول (پریلوسک)
  •  اسموپرازول (نکسیوم)
  •  لانسوپرازول (پریواسید)
  • پنتوپرازول (پروتونیکس)
  • رابپرازول (آسیفکس)

درمان خونریزی معده با روش های مفید

قبل از مصرف این دارو ها درباره عوارض جانبی آن ها با پزشک خود مشورت کنید زیرا مصرف بازدارنده های پمپ اتم در طولانی مدت باعث شکنندگی استخوان ها و مفاصل می شود. که در صورت لزوم استفاده از این داروها مکمل های کلسیم تجویز می شود.

۳.داروهای کاهش دهنده تولید اسید یا متوقف کننده‌های هیستامین: همانطور که می دانید اسید معده باعث به وجود آمدن درد در معده می شود به همین دلیل زمانی که میزان ترشح این اسید در بدن کاهش یابد درد ناشی از زخم معده هم کمتر می شود و باعث می شود روند بهبود زخم معده سریع تر اتفاق بیفتد، از جمله این دارو ها:

  • رانیتیدین (زانتاک)
  • فاموتیدین (پپسید)
  • ،سایمتیدین (تاگامت)
  • ونیزاتیدین

۴.آنتی اسیدها: درمان خونریزی معده توسط دارو های ضد اسیدی با خنثی سازی اسید معده به سرعت می تواند درد معده را کاهش دهند، این دارو ها فقط در جهت ساکت کردن درد معده استفاده می شود و خاصیت بهبود دهندگی زخم معده را ندارند. از مهم ترین عوارض ضد اسید ها یبوست و اسهال است.

۵.داروهای محافظت کننده از مخاط معده و روده کوچک: از روش های موثر دیگر درمان خونریزی معده استفاده از دارو های محافظت کننده است، این دارو جهت محافظت کردن از بافت های مخاطی و پوشش معده و روده کوچک تجویز می شود. این نوع دارو ها را مانند سوکرالفیت و میزوپرستول توسط نسخه پزشک و (پپتو ـ بیسمول) را بدون نسخه پزشک می توان تهیه کرد.

در مرحله آخر درمان خونریزی معده باید گفت که در بعضی مواقع درمان با دارو ها امکان نمی پذیرد سپس با تشخیص پزشک جهت درمان خونریزی معده باید توسط جراحی  انجام  شود که در این مرحله فرد باید بستری شود.

آشنایی با علائم زخم معده

تغذیه

نوع تغذیه هر فرد می تواند تاثیراتی بر روی زخم معده داشته باشد، به طور مثال مواد غذایی وجود دارد که می تواند باعث بدتر کردن وضعیت زخم معده و بیشتر شدن درد معده کند و به نوعی باعث تحریک شدن معده می شود. از جمله مواد غذایی که باعث تحریک معده می شود:

  • مصرف ادویه ها مخصوصا فلفل
  • شکلات
  • چربی ها
  • نوشیدنی های کافئین دار
  • نوشیدنی های الکلی
  • آب پرتقال
  • فرآورده های لبنی و پر چرب
  • گوجه فرنگی
  • سوسیس، کالباس..

 تمامی این مواد غذایی موجب تحریک معده و افزایش اسید معده می شود که تا جای ممکن باید از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید. و به جای آن مواد غذایی سالم و بدون چربی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

زمان درمان زخم معده چقدر است ؟

مدت زمان بهبود زخم معده بسته به نوع، اندازه زخم، وضعیت عمومی بیمار و روش انتخاب درمان در افراد متفاوت می باشد و در صورتی که زخم معده کوچک و سطحی باشد با انتخاب روش بهبود مناسب کمتر از چند هفته درمان می شود اما اگر زخم معده در فرد بزرگتر باشد درمان آن نیز طولانی تر می باشد.

درمان زخم معده با طب سنتی

به منظور درمان زخم معده می توانید از طب سنتی نیز کمک بگیرید که این موارد عبارتند از:

  • استراحت و خواب کافی
  • خودداری از مصرف الکل و دخانیات
  • استفاده از مواد غذایی دارای غلات سبوس دار
  • رعایت رژیم غذایی دارای میوه و سبزیجات
  • اجتناب از غذاهای تند، قهوه، شکلات و غذا های چرب
  • مصرف داروهای گیاهثی مانند دمنوش نعناع، زنجبیل و عصاره گیاه سدر

آنتی بیوتیک برای درمان زخم معده

در صورتی که هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش تشخیص داده شود پزشک امکان دارد به منظور از بین بردن باکتری ها ترکیبی از آنتی بیوتیک ها را تجویز نماید که این مواد عبارت است از :

  • کلاریترومایسین
  • آموکسی سیلین
  • تینیدازول
  • مترونیدازول
  • لووفلوکساسین
  • تتراسایکلین

در صورت تمایل شما دوستان عزیز با کلیک بر روی زخم معده می توانید در مورد این مشکل اظلاعات کافی داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *