دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی درد معده با روش های طبیعی و سنتی

  • سحر بهرامی
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

از جمله رایج ترین درد هایی که همه افراد در هر سنین مختلف آن را تجربه کرده اند درد معده است،  که نی تواند علت های مختلفی داشته باشد که می توان با استفاده از روش های طبیعی به درمان خانگی معده درد پرداخت.

معده از مهم ترین قسمت های گوارشی است که درد آن می تواند شایع باشد و کمتر افرادی باشند که این درد ناخوشایند را تجربه نکرده باشند، معمولا معده درد با ترش کردن و سوزش سر دل همراه است که با استفاده از درمان خانگی درد معده که کار سختی نیست می توان تا حد قابل توجهی کمکی به بهبود آن کنیم.

چند راه سریع درمان خانگی درد معده

معده درد جزء آن دسته درد های مزمن دستگاه گوارش می باشد که در صورت شدت درد می تواند ناتوان کننده باشد و توانایی انجام کارهای روزانه مان را بگیرد، همانطور که گفتیم معده درد می تواند علل گوناگونی داشته باشد که در ادامه با علت های معده درد و روش های درمان آن آشنا می شویم.

 مهم ترین علت های درد معده: سوء هاضمه، زخم معده، ناتوانی معده در هضم غذا، رفلاکس معده، سندروم روده تحریک پذیر،یبوست، مسمومیت های غذایی، عفونت معده، اسیدی بودن معده، حساسیت های غذایی، فتق، سنگ کلیه، سنگ صفرا…

علائم درد معده: بی اشتهایی، استفراغ، ناتوان بودن از خوردن غذا، تب، مشکل در تنفس، وجود خون در استفراغ…

روش های درمان خانگی درد معده

همانطور که شایع است از مهم ترین علت های درد معده و مشکلاتی که به معده مربوط می شود تا حدی بسیار زیادی به رژیم غذایی ما و نوع خوراکی هایی که استفاده می کنیم بستگی دارد، اما شما می توانید قبل ار استفاده از هرگونه قرص و دارو های شیمیایی از  درمان های خانگی بهبود درد معده که در اختیار شما قرار می دهیم استفاده کنید و نتیجه را مشاهده کنید.

دمنوش نعناع

این دمنوش جزء بهترین چای های گیاهی و مفیدی است که جهت درمان درد معده از آن استفاده می شود، نعناع با داشتن خاصیت ضد اسپاسم خود می تواند به سرعت از میزان درد معده بکاهد و آن را درمان کند، به همین دلیل کسانی بیشتر به این مشکل دچار می شوند استفاده از دمنوش نعناع به آن ها توصیه فراوانی می شود. سعی کنید از برگ های تازه نعناع برای تهیه دمنوش خود استفاده کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دمنوش های گیاهیی برای درمان خانگی درد معده

گشنیز

یکی دیگر از سبزیجاتی که دارای خواص بیشماری از جمله مفید در جهت تقویت معده،پایین آورنده فشارخون، پایین آورنده چربی خون، ضد دل درد، ضد اسپاسم،ضد قارچ، هضم کننده سریع غذا،ضد میکروب، آرامش بخش، تقویت کننده قوای جنسی… است که شما می توانید از این سبزی پرفایده که از خانواده جعفری است همراه وعده های غذاهایتان استفاده کنید.

چای بابونه

این چای گیاهی تاثیر فراوانی در آرام کردن درد های معده دارد، و با دارا بودن خاصیت ضد اسپاسم و همچنین ضد التهاب کمک فراوانی به از بین بردن علائم درد معده مانند سوزش سر دل، حالت تهوع می کند. دمنوش بابونه قادر به تسکین معده درد های عصبی هم است.

آشنایی با درمان های سریع معده درد

هل

هل از جمله دانه های معطر و خوش بویی است که به دلیل دارا بودن طبع خشک و گرم  کمک زیادی به عملکرد بهتر گوارش و هضم غذا می کند کافیست بعد از مصرف هر وعده غذایی مقداری از دانه های هل را بجوید این کار علاوه بر برطرف کردن ترشی معده و تقویت کردن معده و روده باعث خوش بو شدن همیشگی دهان می شود.

درمان خانگی درد معده

دارچین

دارچین ار بهترین ادویه هایی است که جهت درمان خانگی درد معده از آن استفاده می شود، دارچین به دلیل دارا بودن طبعی گرم برای معده بسیار سودمند است و باعث می شود تا درد و سوزش معده و حالت تهوع ناشی از درد معده کاهش یابد. برای استفاده از این ادویه باید یک قاشق چای خوری از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید تا کمی دم بکشد سپس آن را نوش جان کنید.

تسکین درد معده به روش های خانگی

موز

یکی از بهترین میوه هایی که جهت تسکین و همچنین پیشگیری از معده درد از آن استفاده می شود موز است. موز می تواند قسمت زیادی از حجم درد معده را کم کند.

زنجبیل

از مطمئن ترین راه های خانگی کاهش درد معده، سوزش معده و کاهش یافتن حالت تهوع استفاده از زنجبیل تازه است. شما می توانید برای بهره مندی از فواید بی نظیر زنجبیل هر روز صبح یک تکه از ان را درون چای انداخته و آن را نوش جان کنید.

چگونگی درمان خانگی درد معده

عسل

امام صادق (ع) فرموده است” خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف می کند.”

علاوه بر این راه، راه های دیگری برای استفاده از عسل جهت درمان معده درد وجود دارد که آن استفاده از برگ کرفس است، به این صورت که ابتدا برگ های کرفس را کوبیده تا به خوبی له شود سپس به اندازه کافی به آن عسل اضافه می کنیم و بعد از خوردن هر وعده غذایی به اندازه یک قاشق مربا خوری از آن استفاده می کنیم. برای افراد مسن تر توصیه می شود که عسل را همراه با شیر بخورند زیرا علاوه بر مقوی بودن باعث نرم شده معده و روده شان می شود.

راه های متفاوت درمان معده درد

بادرنجبویه

این گیاه جزء خانواده و دسته نعناع محسوب می شود که ظاهری شبیه به نعناع دارد اما بوی آن کاملا متفاوت است. از زمان های قدیم از این گیاه که به نام ملیسا معروف بود به عنوان تقویت معده، ضد نفخ معده و ضد اسپاسم استفاده فراوانی می شده که امروزه هم به عنوان درمان خانگی درد معده از آن استفاده می شود.

شیرین بیان

استفاده از شیرین بیان قبل غذا باعث از بین رفتن درد های معده، کاهش دلپیچه، کاهش اسید معده، می شود، کافیست مقداری از پود شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش ریخته و آن را میل کنید و بعد از خوردن وعده غذایی به اندازه نصف لیوان عرق بومادران استفاده کنید.

عرق زنیان

این عرق گیاهی برای کسانی تجویز می شود که بعد از خوردن غذا احساس سنگینی زیاد و درد در معده خود حس می کنند که با خوردن یک استکان از عرق زنیان بعد از هر وعده غذایی این مشکل برطرف خواهد شد.

بهبود سریع درد معده

سرکه سیب

از جمله مفید ترین درمان خانگی درد معده سرکه سیب است که کمک بسیاری به تسکین درد های معده می کند. برای استفاده از این روش باید از سرکه سیب طبیعی و خالص استفاده کرد به این صورت که به اندازه دو قاشق از سرکه را داخل یک لیوان آب ریخته و به هم می زنیم تا حل شود سپس آن را قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

چای لیمو

چای لیمو ضمن اینکه یک نوشیدنی خوش طعم است می توان به رهایی از درد معده نیز کمک کند، اسید موجود در آب لیمو، معده را برای تولید اسید بیشتر تقویت و تحریک کرده و در نتیجه هضم غذا سریعتر می شود.

برای این منظور می توایند چند قاشق غذا خوری آب لیمو را به آب گرم بیفزایید و سپس آن را بنوشید.

ترفند های خانگی درمان معده درد

رازیانه

رازیانه درد معده را تسکین داده و هضم را تسهیل می کند، ضمن اینکه موجب کاهش گاز معده و ورم معده و درد آن می شود.

استفاده از رازیانه تازه و سالم برای درمان خانگی درد معده مفید بوده و می توانید برشی از آن را با چای بنوشید یا اینکه به شکل خام بجوید، دانه رازیانه نیز می تواند برای این منظور موثر بوده و به رفع سوءهاضمه کمک نماید.

نوشابه شیرین

برخی حباب ها می توانند به رفع درد شکم یا معده کمک نمایند، مصرف نوشابه قند دار می تواند برای این منظور موثر باشد، البته می توانید به جای آن از نوشابه ساده بدون قند استفاده کنید.

روشهای خانگی رفع درد معده

کیسه آب گرم

گرما یک راه ساده و موثر برای رفع درد شکم می باشد، بنابراین استفاده از یک پتوی الکتریکی یا پد گرم و سرد شو یا همان کیسه آب گرم مفید است. حال می توانید پد گرم یا سرد را در ناحیه درد قرار دهید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد تا درد تسکین یابد، در صورت عدم دسترسی به پد می توانید از چند تا دانه برنج خشک و یک لنگ جوراب که داخل آن از مواد غیر طبیعی استفاده نشده باشد، به جای کیسه آب گرم استفاده کنید و کافی است سر آن را گره زده و حدود یک تا دو دقیقه داخل مایکروویو گذاشته و استفاده کنید و بعد از سرد شدن نیز به راحتی گرم کنید.

استفاده از پتوهای FIR نیز به جای موارد بالا  می تواند فواید زیادی به نسبت پد های معمولی داشته باشد.

درمانهای خانگی درد معده

پیشگیری برای جلوگیری از معده درد

  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • عدم پرخوری و عدم استفاده از وعده های بسیار سنگین به خصوص در شب
  • تمرین آرام جویدن و آرام غذا خوردن
  • عدم استفاده از نوشیدنی های الکلی و کافئین دار
  • عدم استفاده زیاد از غذاهای چرب، سرخ کردنی و پرادویه
  • راه رفتن به مدت ۱۰ دقیقه بعد از خوردن وعده غذایی
  • استفاده نکردن از آب و نوشیدنی در حین غذا خوردن
  • مصرف زیاد آب در طول روز

و در آخر باید گفت که به جزء دمنوش هایی که در بالا برایتان ذکر کردیم از دمنوش دیگری استفاده نکنید چراکه استفاده خوراکی که آبکی مانند آش و سوپ و دیگر دمنوش ها موجب اسیدی تر شدن معده شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *