دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان گیاهی تبخال برای از بین بردن سریع تبخال لب در خانه

  • مهتاب علی پناه
  • ۵ آبان ۱۳۹۸
  • ۰

تبخال، ویروسی است که درمان قطعی ندارد اما با درمان گیاهی تبخال در سریع ترین زمان ممکن می توانید تبخال را درمان کنید.

تبخال ویروسی می باشد که تا پایان عمر در بدن می مانند و ممکن است در زمانی که سیستم بدن ضعیف می شود ظاهر شود اما می توانید آثار آن را با روش های طبیعی و خانگی از بین ببرید از این رو در ادامه مطلب شما را با روش های رفع تبخال آشنا خواهیم کرد.

درمان گیاهی تبخال

راهکارهای درمان گیاهی تبخال

تبخال ویروسی می باشد که موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول های ریز نمایان می شود که در واقع سریع ترین و بهترین درمان تبخال در دل طبیعت وجود دارد.

بسته یخ

یخ باعث کاهش درد و ناراحتی ناشی از تبخال می شود از این رو مقداری یخ را داخل پارچه قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده بماند برای داشتن نتیجه بهتر این روش را چند بار در روز انجام دهید تا تبخال درمان شود.

استفاده از بسته یخ به منظور درمان تبخال

نکته : از قرار دادن یخ به طور مستقیم بر روی پوست خود داری کنید زیرا، باعث یخ زدگی پوست می شود.

سرکه سیب

از بین بردن تبخال با استفاده سرکه سیب بسیار موثر می باشد زیرا سرکه سیب دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی می باشد از این رو پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید سپس بر روی ناحیه آسیب دیده بگذارید این کار را سه یا چهار بار در روز برای دو تا سه روز انجام دهید.

استفاده از سرکه سیب

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نعناع

یکی دیگر از راهکارهای رفع تبخال چای نعنا می باشد که به کاهش درد و التهاب کمک زیادی می کند بنابراین، چای نعناع را دو بار در روز مصرف کنید، همچنین می توانید مقداری پنبه به روغن نعناع آغشته کنید و چند بار در روز بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

استفاده از چای نعناع برای درمان تبخال

چای کیسه‌ای

چای سیاه به دلیل داشتن تانن دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی می باشد به همین دلیل یک فنجان چای سیاه کیسه ای آماده کنید بعد از اینکه سرد شد چای کیسه ای را به مدت پنج دقیقه بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید به منظور داشتن نتیجه بهتر این کار را سه بار در روز انجام دهید.

سیر

سیر به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی به منظور درمان سریع تبخال کاربرد دارد بنابراین، یک عدد سیر را نصف کنید و آن را به مدت ده دقیقه برای چند روز بر روی تبخال بگذارید این روش به بهبود تبخال کمک زیادی می کند.

استفاده از سیر در درمان گیاهی تبخال

روغن اسطوخودوس

یکی دیگر از روش های درمان خانگی تبخال استفاده از روغن اسطوخودوس است این داروی گیاهی را اگر به مدت یک هفته بر روی تبخال قرار دهید علاوه بر ضد عفونی کردن تبخال به درمان آن نیز کمک می کند.

درمان گیاهی و کم هزینه تبخال

شیر سرد

شیر دارای ماده ای به نام لیزین می باشد که در واقع پس از جذب توسط پوست ویروس تبخال را مهار می کند همچنین دمای سرد شیر دردهای تبخال را نیز کم می کند به همین دلیل پنبه را به شیر آغشته کنید و چند بار در روز بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

گوجه فرنگی

یکی دیگر از روش های درمان تبخال استفاده از گوجه فرنگی می باشد و به دلیل داشتن آنتی آکسیدان برای تحریک باز سازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال هستند بسیار مناسب می باشد به همین دلیل گوجه فرنگی رنده شده را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی تبخال قرار دهید برای داشتن نتیجه بهتر این روش را دوبار در روز انجام دهید.

استفاده از گوجه فرنگی در درمان تبخال

سکنجین و خاکشیر

سکنجین و خاکشیر یکی دیگر از درمان گیاهی تبخال به شمار می آیند، شربت سکنجین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال بسیار مناسب می باشد، در میزان مصرف سکنجین محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد دیابت داشته باشد، مصرف خاکشیر نیز تا میزان سه قاشق غذا خوری در یک لیوان آب به صورت روزانه مشکلی به وجود نخواهد آورد، مخلوط پوره سیب رنده شده با سکنجبین و گلاب نیز می تواند به بهبود ضایعات کمک کند.

شربت سکنجبین و خاکشیر

شیرین بیان

ترکیبات و عناصر موجود در شیرین بیان باعث تسریع در بهبود تبخال می شود بنابراین از مصرف شیرین بیان به طور منظم غافل نشوید و یا از مکمل های شیرین بیان استفاده کنید همچنین می توان از پودر مکمل شیرین بیان به صورت خمیر کمک گرفت و به مدت چند بار در روز مستقیم بر روی زخم ها استفاده کرد.

استفاده از شیرین بیان

گل همیشه بهار

گل همیشه بهار به دلیل داشتن خواص ضد عفونی به کاهش درد و سوزش تبخال کمک می کند و برای درمان تبخال دهانی گزینه بسیار مناسبی می باشد از این رو، می توانید با شستن منطقه آسیب دیده توسط عصاره گل همیشه بهار تبخال را درمان کند.

عصاره گل همیشه بهار بهترین راه درمان تبخال

هیدروژن پروکسید

آب اکسیژنه به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده به عنوان درمان گیاهی تبخال محسوب می شود به همین دلیل با استفاده از یک پنبه کمی از محلول آب اکسیژنه حاوی ۳ درصد را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند سپس آن را بشویید این روش را به مدت چند روز هر چند ساعت یک بار انجام دهید، همچنین برای زخم های دهانی، مخلوطی از آب اکسیژنه و سه نسبت آب را چند بار در روز برای دو یا سه روز استفاده کنید.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به التیام زخم و کاهش درد کمک زیادی می کند از این رو ژل آلوئه ورا را بر روی منطقه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود سپس با استفاده از دستمال خیس و گرم آن را پاک کنید برای داشتن نتیجه مطلوب این روش را چند بار در روز به مدت سه یا چهار روز انجام دهید همچنین می توانید از ژل یا کرم آلوئه ورا استفاده کنید.

ژل آلوئه ورا

علاوه بر این درمان گیاهی تبخال، غذاهای سرشار لیسین مصرف کنید مانند : محصولات لبنی، تخم مرغ، آجیل (از بادام زمینی اجتناب کنید)، سویا، انبه و زرد آلو همچنین می توانید از مکمل نیز استفاده کنید علاوه بر این، سبزیجاتی مانند کلم، کاهو، کلم بروکلی و گل کلم بخورید که به جلوگیری از رشد ویروس های تب خال کمک زیادی می کنند.

 نکته : اگر زخم و علائم شما در عرض ۷تا ۱۰ روز بهتر نشد و یا اگر سیستم ایمنی ضعیف دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *