دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری گل آلاله و راهنمای پرورش و تکثیر این گیاه زیبا

  • سحر بهرامی
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

گل آلاله از گونه های بسیار زیبای گیاهان است که دارای انواع و گونه های زیادی می باشد،  ویژگی که این گل زیبا  را منحصر به فرد کرده نحوه قرار گرفتن گلبرگ های این گل است که دور تا دور گل به صورت ردیفی قرار گرفته، علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد نگهداری گل آلاله بسیار کار آسانی است.

گل آلاله از گونه زیبا ترین گل های تزئینی است که گل برگ های بی شماری دارد، در اصل گل آلاله از دسته گونه گل بریده محسوب می شود. به علت زیبایی که دارد بیشترین و رایج ترین  کاربرد را برای تزئین دسته گل های عروس تاج های گل عروس و همچنین استفاده از آن در جشن ها و عید ها دارد. شما می توانید با کاشت و نگهداری گل آلاله صاحب این گل زیبا شوید.  رنگ های مختلف گل آلاله

گل آلاله دارای ۶۰۰ گونه مختلف است که تنها حدود ۶۰ گونه آن در خاک ایران رشد می کند که در بغضی از مناطق به صورت خود رو رشد می کنند و بیشتر در کنار رود خانه ها چشمه ها و آب های کم عمق رشد می کنند. این گل تا ۵۰ متر هم رشد می کند. گل آلاله یک گیاه علفی و پیاز دار است که در رنگ های مختلف سفید، صورتی، زرد و قرمز یافت می شود

شرایط نگهداری گل آلاله

آبیاری: زمانی که گل لاله در فصل گل دهی است از آبیاری زیاد آن خود داری کنید، چرا که آبیاری زیاد موجب عدم و کاهش گلدهی گیاه می شود. پس برای نگه داری گل آلاله سعی کنید زمانی که خاک گیاهی کمی خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

نور: برای نگهداری گل آلاله باید آن را به مدت ۶ ساعت در مقابل نور آفتاب قرار دهید چراکه مکان های که از نور کمی برخوردار هستند باعث عدم گل دهی گیاه می شوند. این گیاه اغلب در مکان های خنک رشد بهتری دارد پس مراقب باشید که ذر مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. بهترین مکان برای نگه داری گل آلاله پشت پنجره جای به دور از نور خورشید است.

خاک: گل آلاله به خاک حساسیت زیادی ندارد اما برای کاشت آن باید از خاکی استفاده کنید که دارای زه کشی خوب و سبک باشد تا بتواند آب را از خود عبور دهد چرا که از اصلی ترین علت های از بین رفتن این گل پوسیدگی است که در اثر نامناسب بودن خاک این اتفاق می افتد. برای کمک به این گیاه شما می توانید از مخلوطی از خاک برگ و خاک معمولی به همراه کود پوسیده حیوانی استفاده کنید.

دما:  گل آلاله بهترین و بیشترین رشد را در فصل های خنک دارد و در این دما بیشترین گل دهی را دارد . گل آلاله در زمستان می تواند دمای ملایمی از سرما را تحمل کند اما در دمای پایین تر از ۱۰  درجه از بین خواهد رفت، قبل از رسیدن به این دما گیاه را از درون خاک بیرون بیاورید.

یکی از زیباترین گل ها برای ساخت دسته گل عروس

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مطلوب ترین دما برای رشد و نگه داری گل آلاله دمایی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. به این نکته توجه کنید که گرمای تابستان اصلی ترین علت عدم گل دهی این گیاه است.

کود دهی: اگر برای کاشت و نگهداری گل آلاله در همان ابتدا از خاک برگ استفاده کرده اید دیگر نیازی به استفاده از کود نیست. اما در صورت لزوم می توانید برای کود دهی آن یک ماه قبل از گل دهی اقدام به آن کنید و از کود های کامل برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

کاشت گل آلاله در محیط بیرون

روش تکثیر گل آلاله

از روش های تکثیر گل آلاله ، تکثیر آن به روش کاشت پیاز آن است. زمانی که گل در فصل پاییز دچار خزان می شود  و برگ هایش زرد می شود گیاه از بین می رود سپس باید گیاه را از خاک بیرون آورده و غده های آن را جدا کرده و داخل خاک پیت موس و یا ورمی کولایت درون گلدان  قرار داده تا به خواب زمستانی برود توجه داشته باشید خاک حتما رطوبت داشته باشد سپس گلدان را به یک محیط خنک منتقل کرده و از آن نگهداری کنید. با آمدن فصل بهار برای کاشت پیاز هایی که درون خاک گذاشته ایم را بیرون آورده و به مدت ۳ ساعت پیاز ها را در آب بخیسانید تا عملیات جوانه زنی بهتر انجام شود.

طریقه کاشت پیاز آلاله

بعد از خیس خوردن جوانه ها باید پیاز ها را در عمق ۱۰ سانتی خاک بکارید . به این نکته باید توجه داشته باشید که برای کاشت گل آلاله سر پیاز ها به سمت بالا باشد و بعد از کاشت حتما آبیاری شود و سپس یک لایه لاک بر روی پیاز بریزید قطر لایه ۵ سانتی متر باشد.

برای جوانه زنی پیاز بهترین دما ۱۰ درجه سانتی گراد است که تقریبا حدود ۶ هفته باید بر روی ای دما تنظیم باشد تا شاهد گل دهی خوب این گیاه باشید.

پیاز گل آلاله را در عکس زیر مشاهده می کنید

نیاز های نگهداری از گل آلاله

توجه: اگر زمان کاشت پیازهای گل آلاله  دمای محیط در حد ۲۶درجه باشد پیازها به خواب زمستانی خواهند رفت و دیگر جوانه نمی زنند.

کاشت از طریق بذر

برای کاشت و نگهداری گل آلاله از طریق بذر باید قبل از اینکه زمستان تمام شود درون خانه بذر ها را پرورش دهید و یا اینکه بعد از تمام شدن سرما بذر ها را در باغچه ترکیبی از خاک کوکوپیت و پرلایت برای کاشت آلاله استفاده کنید . البته می توانید به تنهایی از خاک برگ هم استفاده کنید.

زمانی که می خواهید بذر ها را خاک باغچه بکارید نباید روی آن را با خاک بپوشانید زیرا بذر ها نیاز به نور آفتاب دارد. سپس برای اینکه بذر ها جابجا نشوند از طریق غبار باشی باید آن را آبیاری کرد تا زمانی که کمی رشد کند سپس به طور معمولی آن را آبیاری کنید.

برای کاشت بذر ها در منزل باید سطح گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و سپس منتظر باشید تا جوانه بزند ممکن است جوانه زنی مدت طولانی طول بکشد.

توجه کنید در طول این مدت خاک بذر ها خشک نشود.

معرفی چند گونه مشهور گل لاله

گل لاله دارای انواع مختلفی است که بالغ بر ۵۰۰ نوع گونه متفاوت می باشد، حال از بین آنها چهار گونه مشهور وجود دارد که در زیر به معرفی آنها می پردازیم :

پرورش گل آلاله

آلاله باترکاپ :

این نوع لاله از انواع گلهای لاله زینتی است که گونه آلاله ایرانی از همین نوع می باشد، این نوع لاله دارای تنوع رنگ بوده و می تواند دارای گلبرگ های بسیاری و یا حتی ۴ گلبرگ باشد.

نوع خاص این نوع لاله دارای چهار گلبرگ بوده که به رنگ سفید و زرد است، آلاله باترکاپ به عنوان گلی زیبا اغلب در گلفروشی ها و در تهیه دسته گل ها استفاده می شود.

پرورش آلاله

آلاله پاپی آنمون (Poppy Anemone) :

پاپی آنمون، یک گونه آلاله زینتی است که تعداد گلبرگ های کمتری به نسبت گونه باترکاپ دارد و در وسط آن همچون گل شقایق سیاه است، از این نوع آلاله در گل فروشی ها استفاده شده و برای پرورش و نگهداری در باغچه ها و فضای سبز نیز کاربرد دارد،  آلاله آنمون طیف رنگ های مختلفی همچون رنگ های سفید تا صورتی، سرخ و زرشکی را شامل می شود.

نگهداری آلاله

آلاله Creeping Buttercup :

این نوع آلاله از انواع وحشی آلاله می باشد به شکل خودرو در دل طبیعت و در آب و هوای مدیترانه ای وجود دارد، از این رو در بسیاری از نقاط معتدل ایران در دل دشت ها می توان آن را یافت، گلبرگ های این گونه از آلاله به حالت نوک تیز و ساده هستند و معمولا رنگ این گلها زرد می باشد.

نگهداری گل آلاله

آلاله Meadow Buttercup :

این نوع گل نیز از انواع وحشی آلاله است که دارای قد بلندتر به نسبت دیگر گلهای آلاله می باشد و در دشت های گل رشد می کند، بیشترین انواع این گل در شمال شرقی آفریقا یافت می شود که به صورت خودرو رشد می کنند، البته در دشت های قشقلاقی ایران نیز در فصل پاییز می توان از انواع این نوع آلاله مشاهده کرد.

امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پروش گل و مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *