دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هنگام دخالت دیگران در تربیت کودک چه اقدامی باید انجام دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • ۰

با وجود اینکه والدین در سال ها اخیر اطلاعات و آگاهی خود را در زمینه فرزندپروری افزایش داده اند اما ممکن است با تاثیر شرایط اطراف رفتارهایی از کودک سر بزند. بیشتر والدین در صورت مشاهده رفتار نادرست از فرزند خود ترجیح می دهند دخالت دیگران در تربیت کودک وجود نداشته باشد و خد به موضوع رسیدگی کنند.

تا کنون ممکن است در جمع های خانوادگی یا دوستانه متوجه رفتارهایی از سوی فرزند خود شوید که بر خلاف چارچوب های تربیتی شما باشد و این موضوع در جمع می تواند بازخوردهای مختلفی داشته باشد. در برخی از جمع ها به ویژه جمع های خانوادگی شاهد دخالت دیگر افراد در تربیت کودک هستید که ممکن است این موضوع شما را آزار دهد. زیرا از یک سو دیگر افراد رفتار فرزند شما را سرزنش می کنند و از سوی دیگر با ارائه راهکارها سعی دارند شما را در زمینه فرزند پروری بدون تجربه قلمداد کنند. اینگونه از عوامل در این موضوع می تواند موجب آزار والدین ود اما شما می توانید با تعیین چارچوب هایی مانع بروز این دخالت ها شوید.

 دخالت والدین در تربیت کودک

در مواجهه با دخالت دیگران در تربیت کودک چه رفتاری داشته باشیم؟

ابتدا بهتر است این موضوع را برای شما والدین عزیز روشن کنیم که ما نمی توانید هیچ وقت از کودک خود این توقع را داشته باشید که رفتارهای بدون اشتباه و خطا داشته باشد زیرا کودک ممکن است تجربه های مختلفی را در محیط های مختلف داشته باشد. بنابراین دیدن اشتباه و خطا از کودک امری طبیعی است و در نهایت روند تربیتی شما را تکمیل خواهد کرد.

اما علت اینکه والدین از سرزنش شدن فرزندانشان در جمع می ترسند چیست؟ همانطور که بیان شد کودکان تا سنین رشد بالا که به درک عقلانی کامل برسد دچار خطاهای مختلفی می شود اما والدین ترس این را دارند که اطرافیان در مورد آن ها و فرزندشان برداشت نادرستی داشته باشند. در حقیقت ترس از قضاوت دیگران، موجب شده است تا والدین از دخالت دیگر افراد در تربیت کودک خود واهمه داشته باشند. این موضوع در نکات تربیتی اسلام تحت عنوان آشنایی با نحوه تربیت کودک در اسلام و اصولی که والدین باید بدانند نیز به آن اشاره شده است.

برخورد با دخالت دیگران در تربیت کودک

این ترس والدین با وجود اینکه می تواند طبیعی باشد اما رفتاری اشتباه است زیرا موجب می شود تا پایه تربیتی فرزند خود را بر روی قضاوت دیگران بنا کنند. این نشان می دهد که تصور دیگران بیشتر از رفتار فرزند اهمیت دارد و ممکن است همین رفتار در کودک شما نیز نهادینه شود که باید بر مبنای قضاوت دیگران رفتار کند. همچنین نکته کاربردی برای تربیت کودک خوش بین این است که او را باید دور از قضاوت ها نگه دارید.

راه های جلوگیری از دخالت دیگران:

نکته ای بسیار کلیدی که بیشتر روانشناسان در رابطه با دخالت دیگران در تربیت کودک به آن تاکید می کنند آموزش والدین پیش از آموزش کودکان است و تا زمانی که والدین آگاهی لازم در زمینه فرزند پروری را کسب نکنند نمی توانند فرزندی سالم و درست داشته باشند. در اینجا بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که والدین تا زمانی که از قضاوت های دیگران دوری نکنند و پایه های تربیتی خود را قوی نکنند نمی توانند از کودک خود توقع داشته باشند. دخالت دیگران در تربیت کودک نباید برای شما والدین عزیز به قدری مهم باشد که تربیت کودک خود را بر مبنای نظرات آن ها بنا کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اما برای پیشگیری از این دخالت ها چه می توان کرد؟ سوالی که بیشتر والدین را درگیر خود می کند این است که با به عنوان دوست یا اعضای خانواده نمی توانیم در مقابل این دخالت ها بایستیم یا به عزیزانمان توهین کنیم. پس چه باید کرد تا میزان این دخالت ها کمتر شود؟

مقابله با دخالت ها در تربیت کودک

راهکارهایی که در مورد دخالت دیگر افراد در تربیت کودک پیشنهاد می شود این است که شما باید در برخوردهای اولیه با این موضوع و دخالت ها بابت این اظهار نظر از آن ها تشکر کنید. به آن ها نشان دهید که از روی علاقه این پیشنهاد را گوش می کنید اما استفاده از آن ممکن است بر روی کودک شما جواب ندهد و کودک شما فردی با شیوه های تربیتی مختص خود است که هر شیوه ای روی جواب نمی دهد.

سعی کنید به دور از توهین به این عزیزان نشان دهید که هر کودکی در خانواده ای با شیوه های تربیتی خاص رشد یافته و یک شیوه برای تمام کودکان جوابگو نیست.

دخالت اطرافیان در تربیت کودک

هیچ گاه به خاطر نظرات دیگران کودک خود را در جمع تخت فشار قرار ندهید و توجه داشته باشید که برای پیشگیری از دخالت دیگران در تربیت کودک خودتان هستید که تعیین کننده موضوع می باشید. یعنی رفتار شما است که نشان می دهد دیگران حق دخالت دارند یا نه بنابراین تنبیه یا توجیه کودک را در فضای خانه خود با شیوه های درست خود انجام دهید. با توجه به این مطالب می توانید با این نکات تربیتی یک کودک آرام داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *