دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قبل از مصرف نوشابه انرژی زا این مقاله را بخوانید! (فواید و مضرات مصرف نوشابه انرژی زا)

  • سحر بهرامی
  • ۱۰ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

نوشابه انرژی زا همانطور که از اسمش پیداست، باید به شما انرژی مضاعف می دهد، اما دقت در اجزای تشکیل دهنده آن حقایق دیگری را روشن می کند. این نوشابه گرچه حاوی انرژی است، اما  به طور خالص از کافئین و شکر تشکیل است و در واقع این انرژی به بدترین شکل ممکن برای افراد تولید می‌شود.

امروزه نوشابه انرژی زا یکی از محبوب تربن نوشیدنی ها در بین جوانان است که به دلایل مختلفی آن را مصرف می کنند تا انرژی کافی دریافت کنند اما باید دانست که این نوشیدنی ها دارای کافئین زیادی هستند  و جدا از آن حاوی مقدار فراوانی قند و شیرین کننده های مصنوعی هستند که سلامت جوانان را به خطر می اندازد. قبل از مصرف هر گونه نوشیدنی انرژی زا این مطلب را با دقت بخوانید.

عوارض مخرب نوشابه انرژی زا

چرا نباید نوشابه انرژی زا بخوریم؟

 نوشابه انرژی زا که مدت کوتاهی است در بین جوانان فراگیر شده  برای افزایش سطح انرژی و تمرکز فرد در نظر گرفته شده است و روز به روز هم محبوبیت بیشتری  پیدا می کند و گمان می کنند هیچ گونه ضرری ندارد اما باید گفت که واقعیت چیز دیگری است که به دلیل وجود حجم بالای کافئین در این نوشابه انرژی زا خطر سکته قلبی را به شدت افزایش می دهد و باعث بروز تغییرات زیادی در بدن  مخصوصا اختلال در ضربان و ریتم قلب می شود و پس از گذشت ۲ ساعت  باعث بالا رفتن فشار خون، کند شدن گردش خون، و در نتیجه باعث تخریب کبد می شود.

مصرف نوشابه انرژی زا

در بسیاری از کشورها مصرف هر گونه نوشیدنی های انرژی زا را ممنوع کرده اند .

نوشابه انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که برای تقویت  انرژی و بنیه فرد در مدت بسیار کوتاه بسیار  مفید است که به علت طعم شیرینی که دارد  برای جوانان پر مصرف کرده . جدا از اثر انرژی بخشی که دارد مصرف منظم و پی در پی این نوشابه عوارض خطرناکی را به همراه دارد .

انرژی یک بطری نوشابه انرژی زا چقدر است؟ یک قوطی نوشابه‌ی انرژی‌زا معمولا ۸۰ میلی گرم کافئین دارد یعنی  معادل چهار فنجان قهوه تصفیه شده، دو اسپرسو، تقریبا چهار بطری کوکاکولا یا شش فنجان چای دارد که بسیار زیاد است.

  •  آرون گروپس

آشنایی با فواید و عوارض نوشابه انرژِ زا

اثرات مصرف نوشابه های انرژی زا:

  1. تحریک متابولیسم.
  2. افزایش تمرکز و سرعت واکنش
  3. بهبود و افزایش عملکرد.
  4. بهبود وضعیت احساسی(نشاط آوری)
  5. افزایش انرژی و رفع خستگی.
  6. تقویت حافظه.

تمام این موارد برای مدت بسیار کوتاهی باقی می ماند .

عوارض مصرف نوشابه انرژی زا

مضرات مصرف نوشابه انرژی زا

با مصرف این نوشیدنی های انرژی زا مقدار زیادی قند وارد بدن می شود که باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون می شود و سیستم  کنترل قند خون مقدار زیادی انسولین تولید می کند که با تولید این حجم از انسولین باعث جذب قند خون توسط سلول ها می شود که همین باعث افت قند می شود. اما زمانی که این قند به صورت مداوم وارد بدن شود باعث از بین رفتن سیستم قند خون ، و در نتیجه بیماری دیابت می شود

 ایست قلبی
این موضوع را باید کسانی که قلبشان دچار مشکل هست بیشتر جدی بگیرند زیرا مستعد به ایست قلبی هستند بنابراین، پیش از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا کافئین، از سلامت قلب خودتان مطمئن شوید. یکی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث ایجاد انقباض‌های قوی در قلب می‌شوند که واقعا برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مضر است.
عوارض نوشابه انرژی زا برای بدن
میگرن
زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند به سردردهای شدید منجر شود که از علائم ترک کافئین است. تغییر دادن میزان کافئین مصرفی در طول روز، می‌تواند باعث سردردهای بیشتر و شدیدتر شود.
اختلال ‌خواب
نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای بیدار نگه‌داشتن افراد، مفید به نظر می‌رسند اما در صورت سوء‌ مصرف، می‌توانند فرد را دچار بی‌ خوابی کنند. این کمبود خواب، فرد را با اختلال در کارکردهای مختلف ذهن و بدن مواجه می‌کند.
علت های مختلف استفاده از نوشابه های انرژِ زا
 دیابت نوع ۲
به دلیل این که بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی قند بسیار زیادی هستند، و می‌توانند به سلول‌های تولیدکننده انسولین آسیب برسانند. این وضعیت هم نتیجه‌ای ندارد، جز ابتلا به بیماری دیابت نوع۲.
 اعتیاد
ممکن است هر کسی به مصرف کافئین و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اعتیاد پیدا کند. افراد در این وضعیت، در صورت مصرف نکردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا، با اختلال کامل عملکردی مواجه می‌شوند. حتی این امکان وجود دارد که افراد، هر روز نسبت به خریدن چند قوطی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا دچار استرس شدید شوند.
 عصبانیت
زیاده‌روی در مصرف کافئین با استفاده از نوشابه انرژی زا، بعضی از افراد را دچار نگرانی شدید و حتی لرزش ناشی از عصبانیت شدید می‌کند. که در نهایت می‌تواند انجام وظایف مختلف روزانه را با اختلال جدی مواجه کند یا باعث مشکلات عاطفی شود.
 فشارخون بالا
محصولات کافئین‌ دار مانند  نوشابه انرژی زا می‌توانند فشارخون فرد را بالا ببرد. این اتفاق برای افرادی که فشارخون عادی دارند، نگران‌کننده نیست اما افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا را با خطر بروز سکته مغزی و انواع مشکلات ناشی از این بیماری مواجه می‌کند.
 مسمومیت
برافروختگی پوست، سرگیجه، ضربان قلب سریع، استفراغ، خارش، نقرس و اسهال.
استرس
تحقیقات  نشان می‌دهد که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ترشح هورمون استرس را افزایش می‌دهد. بر اساس این تحقیق، سطح نوراپی‌نفرین با مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به‌طور متوسط ۷۴ درصد افزایش پیدا می‌کند.
چاقی
مصرف این نوشیدنی ها انرژی کاذبی را در بدن به وجود می آورد که اگر از این انرژی  را صرف کاری همچون  حرکات ورزشی نکند  باعث چاقی مفرط می شود .از آنجایی که مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به فشار خون بالا و ایست قلبی منجر می‌شود، هیچ شکی وجود ندارد که مصرف بیش از اندازه‌ی آن باعث چاقی خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *