دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواص سماق و مزایای متفاوت آن را بشناسیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سماق یکی از ادویه های پرکاربرد است که فواید زیادی دارد. این ادویه معطر مزایای زیادی برای زنان دارد. یکی از مهمترین خواص سماق, درمان بیماری دیابت می باشد.

سماق یکی از ادویه های شناخته شده به خصوص در خاورمیانه می باشد. از این ادویه در پخت بسیاری از غذاها استفاده می شود. از آن جایی که این ادویه طعم فوق العاده ایی دارد, می تواند به عنوان طعم دهنده طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. اخیرا تحقیقات نشان داده است پتاسیل دارویی سماق بسیار است. در این مطلب با تمام خاصیت ها و فواید سماق آشنا می شویم.

سماق یک نوع میوه خوشه ای می باشد که دارای رنگ قرمز و قهوه ای است و جزو خانواده پسته ایان به شمار می رود که خشک و کوبیده شده و به عنوان یک ادویه پرکاربرد در آشپزی محسوب می شود و همچنین در سفره هفت سین از اجزای اصلی سفره می باشد.

مهمترین فواید و خواص سماق

مهمترین مزایای سماق

مصرف مواد غذایی گیاهی یکی از آسان ترین روش های افزایش ایمنی و کاهش سرعت روند پیری است. بالا رفتن سطح آنتی اکسیدان ها در بدن, سبب می شود تا رادیکال های آزاد فرصت کمتری برای آسیب زدن به سلول ها داشته باشند. مصرف مواد غذایی متنوع سرشار از مواد مغذی , آنتی اکسیدان های زیادی را برای بدن فراهم می کند. هر یک از این مواد غذایی حاوی سطح بالایی از یک نوع آنتی اکسیدان می باشد. سماق یکی از این مواد غذایی است که دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان تانن می باشد. بنابراین یکی از مهمترین خواص سماق, سطح بالای آنتی اکسیدان در آن است که سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد می شود.

در واقع سماق دارای خاصیت مهارکنندگی رادیکال های آزاد می باشد و این خاصیت باعث شده است این ادویه بالاترین مزایای آنتی اکسیدانی را در میان سایر ادویه جات داشته باشد. این خاصیت ناشی از وجود سطح بالایی از آنتی اکسیدان های پلی فنول مانند آنتوسیانین و دیگر فلاونوئید می باشد. خاصیت آنتی اکسیدانی بالای سماق باعث می شود این ادویه از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کند.

خواص سماق برای درمان دیابت و چاقی

خواص سماق

  •  آرون گروپس

یکی از مهمترین خاصیت های سماق, کنترل قند خون و کاهش سطح کلسترول در خون می باشد. برخی تحقیقات صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم, نشان داد که افزودن سماق به رژیم غذایی آن ها, تاثیر مثبتی در درمان بیماری آن ها دارد. مصرف منظم و روزانه دوز مشخصی از این ادویه توسط این بیماران, سطح قند خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

تحقیقات به طور وسیعی ادامه دارد و نشان دهنده تاثیرات مثبت در درمان دیابت می باشد. در واقع سماق قند خون ناشتا را کاهش می دهد و مصرف آن پس از غذا به بیماران دیابتی نوع دوم توصیه می شود. از ان جایی که این ادویه سطح کلسترول در خون را نیز کاهش می دهد, به همین دلیل موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود. از دیگر فواید سماق می توان به درمان چاقی اشاره کرد.

سماق و تصلب شریان ها

از آن جایی که سماق دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان تانن می باشد, برای سیستم قلبی و عروقی بسیار مفید است. در واقع یکی از مهمترین فواید سماق ممانعت از مسدود شدن رگ های قلب است که این مسئله خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی را کاهش می دهد. تانن موجود در سماق, دارای خاصیت ضد تصلب شریان است و از این رو جهت حفظ سلامتی قلب موثر می باشد.

فواید سماق برای پوست

خواص سماق

یکی از موثرترین فواید سماق, حفظ سلامتی پوست می باشد. این ادویه پر خاصیت از ان جایی که سرشار از آنتی اکسیدان ها است موجب حفظ جوانی پوست می شود و با رادیکال های آزاد که سبب پیری زودرس پوست می شوند, مقابله می کند. ضماد ساخته شده از برگ سماق, جهت درمان خارش پوست کاربرد دارد. به علاوه از فواید سماق برای پوست می توان به کاهش التهابات پوستی اشاره کرد.

بیماری های قابل درمان با سماق

سماق دارای خاصیت ضد التهابی است. از این رو به کاهش تب کمک می کند. از این خاصیت سماق جهت درمان بیماری هایی مانند ورم مفاصل، التهاب پوست و مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سرماخوردگی، و فلس استفاده می شود. همچنین سماق دارای خاصیت ضد میکروبی است و به عنوان ضد عفونی کننده کاربرد دارد. این خاصیت سماق ناشی از وجود متیل اسید گالیک، اسید گالیک و دیگر ترکیبات در آن می باشد. مطالعات زیادی نشان داده است که دانه های سماق در برابر قارچ آسپرژیلوس که باعث عفونت ریوی می شود, مقابله می کنند.

خواص سماق برای زنان

خواص سماق

یکی از مهمترین خاصیت های سماق, درمان اختلالات و بیماری های زنان می باشد. از این ادویه به منظور درمان ترشحات بیش از حد واژن استفاده می شود. همچنین مصرف ان در زنان شیرده, موجب افزایش شیر آن ها می شود. به علاوه او شبیه هورمون استروژن رفتار می کند و به درمان اختلال و گرفتگی های قاعدگی کمک می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری های بسیار شایع در بین افراد می باشد که با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش پیدا می کند و بسیاری از افراد از داشتن آن رنج می برد که با مصرف سماق می توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

فواید سماق بر سلامت بدن

درمان معده

سماق به دلیل داشتن مقادیر فراوانی تانن سبب تحریک اشتها شده و برای درمان معده درد و زخم معده گزینه بسیار مناسبی است و همچنین مصرف آن به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

درمان دندان درد

به منظور تقویت و استحکام لثه و رفع دندان درد می توانید سماق را بر روی دندان هایتان بمالید و همچنین مسواک زدن دندان با سماق به سفید شدن دندان ها کمک زیادی می کند.

خاصیت بی نظیر سماق

کاهش وزن و لاغری

وجود مقادیر فراوان ویتامین C در این ادویه یک روش عالی جهت لاغری شکم و کاهش وزن می باشد زیرا این ماده خاصیت چربی سوزی داشته و تاثیر شگفت انگیزی در لاغری دارد فقط کافی است یک تا دو قاشق پودر سماق را داخل آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند تا دم بکشد سپس آن را میل کند و برای لاغری شکم نیز می توانید پس از مصرف هر وعده غذایی نصف قاشق چای خوری سماق را داخل آب ریخته سپس آن را بنوشید.

سماق برای زنان باردار

همانطور که می دانید در دوران بارداری حالت تهوع و استفراغ از مشکلات رایج در بین خانم های باردار می باشد که به منظور رفع این مشکل می توانید پودر سماق را با زیره و آب سرد ترکیب کرده سپس آن را بنوشید.

بررسی خواص سماق

درمان کبد چرب

آنتی اکسیدان های موجود در کبد چرب سبب سم زدایی از کبد شده و برای درمان کبد چرب گزینه بسیار مناسبی است همچنین مصرف این ادویه پرکاربرد به درمان ویروس هپاتیت B کمک می کند.

ادرار آور

سماق به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری باعث از بین بردن مواد سمی از بدن شده و همچنین برای دفع ادرار و التهاب دردناک و التهاب ناشی از التهاب مثانه مورد استفاده قرار گرفته می شود و در خاورمیانه آب ترش سماق به منظور بهبود ناراحتی های شکم استفاده می شود.

با توجه به مطالب بیان شده, سماق یکی از مفیدترین ادویه جات به شمار می رود. خواص سماق طیف وسیعی از مزایا را برای سلامتی بدن در بر می گیرد. توصیه می شود این ادویه را در رژیم غذایی خود جای دهید و از فواید آن بهره مند شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *