دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه تیمور لنگ و آنچه در زندگی وی گذشت

  • سحر بهرامی
  • ۸ خرداد ۱۳۹۸
  • ۰

تیمور لنگ در سال ۷۳۶ در شهر کش از توابع شهر سمرقند به دنیا آمد. تیمور گورکان که معروف به تیمور لنگ است ایرانیان به سبب لنگی پای چپش او را با نام تیمور می شناسد.تیمور لنگ او نخستین پادشاه تیموری بود و پایه گذار سلسله این خاندان است که بیشترین حکمرانی را در سرزمین های آسیا مرکزی و غربی کرده است که در ادامه مطلب با زندگینامه تیمور لنگ بیشتر آشنا می شویم.

از زندگی تیمور لنگ تا سال ۷۶۲ اطلاعات پراکنده‌ای در دست است. وی در نوجوانی علم و ادب آموخت و به تیراندازی و کمانداری سرگرم بود. تیمور در زبان جغتایی به معنای آهن است که به القاب گوناگونی شهرت پیدا کرده است. پدر تیمور  تراغای از ملاکین متوسط شهر بود  و خانواده اش از طایفه‌ی مشهور پرلاس بود و خود را از نسل چنگیز می دانست . تیمور بعد از ازدواج با اولجای ترکان دختر خان کاشغر به او  لقب صاحبقران را دادند. پس از مدتی که اولجای ترکان بر اثر سکته‌ی قلبی از دنیا رفت، و بین او و امیر حسین که حاکم کابل بود جنگ در گرفت و در نهایت تیمور در سال ۷۷۱  توانست امیر کابل را شکست دهد و در بلخ به حکومت مستقل خود برسد. او طبق سنت ، ۴ تن از زنان امیر حسین را به همسری خویش درآورد که مشهور ترینشان «سارای خانم» بود و سپس به سمرقند آمده و آن‌جا را به پایتختی حکومتش برگزید.

داستان های شگفت انگیز تیمور لنگ

زندگینامه تیمور لنگ

در ابتدای جوانی تقریبا تا ۲۵ سالگی تیمور لنگ هیچ نقش جدی و مهمی  در تحولات منطقه خود را نداشت و هیچ واکنشی نسبت به وقایعی که می افتاد نشان نمی داد و فقط نظاره گر وقایع بود تا زمانی که شخصی به سمرقند لشکر کشید و حاکم شهر نتوانست در برابرش مقاومت کند و تیمور به جای او امور دفاعی را به دست گرفته و توانست شهر را نجات دهد و از آن پس امیر سمرقند شد پس از ان در سن ۵۰ سالگی بخش وسیعی از آسیای مرکزی و غربی را فتح کرد .

در زندگینامه تیمور لنگ یکی از مهم ترین خصوصیات تیمور این بود که فاتح بسیار مقتدر و خوبی بود و در هیچکدام از جنگ هایی که کرد شکست نخورد و به همین علت تمام سرزمین های اطراف خود را  یک به یک فتح کرد و برای هیچ کدام از مناطق فتح شده اش جانشینی انتخاب نکرد و این خود باعث شد بعد از مرگش امپراطوری اش فرو بپاشد.

گفته‌اند که تیمور تاریخ جنگ های  خود را در کتابی به نام «تزوکات تیموری» یا «واقعات تیموری» نوشته.این کتاب دو قسمت دارد: در یک قسمت تاریخ جنگ‌ها و کارهایش را شرح داده و در قسمت دیگر به توضیح راه و روش خود در حکومت پرداخته است.

تیمور فردی بسیار خشن بود و موارد بسیار زیادی از قتل عام و خشونت هایش  در تاریخ ثبت شده است. اما تیمور علاوه بر آن ، مردی دوستدار دانش و هنر بود و به عالمان و هنرمندان احترام بسیار می‌گذاشت و بسیاری از هنرمندان و دانشمندان شهرهای فتح شده را به پایتخت خود یعنی سمرقند می آورد. در آن زمان مواردی زیادی از نقاشان برجسته و استادان معماری ، فقها وجود داشته که این افراد نقش فراوانی در تحولات بزرگ هنری و فرهنگی در عصر تیمور پس از تیمور داشته است.

تیمور از سال ۷۷۲ تا ۷۷۷ هـ.ق بارها به سرزمین‌های مجاور از جمله خوارزم و سرزمین‌های اطراف رود سیحون لشکرکشی کرد  که با فتح این منطقه  شهرت پیدا کرد و قلمروی خودش را گسترش داد. او پس از مشاهده‌ی شرایط نا به سامان ایران و درگیری‌های خان‌های کوچکی که پس از فروپاشی حکومت ایلخانی در بخش‌های مختلف ایران تشکیل شده بود، تصمیم گرفت آن مناطق را هم به قلمروی خود اضافه کند او خراسان و مازندران، هرات را فتح کرد و از در سمت شرق نیز مغولستان و قفچاق را تصرف کرد، سپس بعد از آن سه حمله بزرگ و مهم داشت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مهم ترین حملات تیمور لنگ

در زندگینامه تیمور لنگ سه دوره مهم برای زندگی وی بیان شده است که در این سه دوره حملات مختلفی به بخش های از ایران زمین داشته است. این حملات به شرح زیر می باشند:

  • حمله ۳ ساله از سال ۷۸۸ تا سال ۷۹۰ هـ.ق مناطق آذربایجان، لرستان، ارمنستان، گرجستان و شروان را تصرف کرد.
  • در این بین، در سال ۷۹۳ هـ.ق مردم شهر خوارزم را قتل عام کرد. هم‌چنین گفته می‌شد در هنگام تصرف لرستان، دو انگشت دست راستش را از دست داد و یکی از پاهایش چنان آسیب دید که تا آخر عمر می‌لنگید و به همین دلیل هم به «تیمور لنگ» معروف شد.
  • حمله ۵ ساله در جنگ ۵  ساله ابتدا گرگان و مازندران، سپس آمل و ساری، ری ، قزوین،، سلطانیه، بروجرد، دزفول، شوشتر،‌ یزد، کرمان،‌ بغداد  دوباره گرجستان، غارت و به تفلیس، سمرقند حمله‌ور شد. بدین ترتیب در این مدت همه ایران را تصرف کرده بود.از سال ۷۹۴ تا سال ۷۹۸ هـ.ق که حکومت هر شهر را به یکی از خویشاوندان یا نزدیکانش می‌سپرد. در این مدت مسکو و هندوستان را فتح کرد. صد هزار نفر را از دم تیغ گذراند و به سمرقند بازگشت.
  • حمله ۷ ساله آخرین و طولانی ترین سفر جنگی خویش لشگرکشی وی به ایروان  از سال ۸۰۲ تا ۸۰۷ هجری طول کشید که آن را یورش هفت ساله می‌نامند. در سال ۸۰۳ با عثمانیان جنگید و چندین شهر را گرفت. در همین هنگام سفیرهایی به مصر فرستاد، ولی چون نتیجه نگرفت، مصمم شد به مصر حمله کند، و در طول این لشکرکشی، حلب، دمشق و بغداد را نیز تصرف نمود.

آشنایی با زندگی نامه تیمور لنگ

قتل عام مردم اصفهان از بدترین وقایعی که در زندگینامه تیمور لنگ مورد توجه قرار گرفته که برای مردم شهر تاریخی اصفهان رخ داده قتل عامی است که تیمور لنگ در این شهر کرد. این واقعه را تمام مورخین آن زمان نقل کرده است، چون شهر اصفهان از نظر آبادی و صنعت و هنر در مرکز فلات ایران برای کلیه کسانی که به ایران هجوم می آوردند مورد توجه بود.

در بخشی از زندگینامه تیمور لنگ آمده است که وی در سال ۸۰۷  به سمرقند پایتخت خود برگشت،  و تصمیم گرفت چین را فتح کند  اما اجل مهلتش نداد و دچار بیماری سختی شد که در سال ۸۰۷در سن ۶۹ در قزاقستان درگذشت. بعد از مرگ تیمور لنگ،سلطنتی که ساخته بود رو به انحطاط و زوال رفت، فرزندان او به وصیتی که کرده بود مبنی بر اینکه پیرمحمد جهانگیر جانشینش شود، عمل نکردند و بین فرزندان و نوادگان اختلاف افتاد. این اختلافات باعث این شد روز به روز قدرت تیموریان کمتر شود و زمینه انحطاط و سقوط  آنان را فراهم شود. در نهایت حکومت تیموریان توسط شیبانیان از میان رفت.

تیمور پس از ۳۶ سال سلطنت و بر جا گذاشتن قلمروی گسترده از خود۱۷ فرزند پسر ۳۱، نوه، نبیره پسر،  و نوه دختر داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *