دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کاربردهای پماد موپیروسین و نحوه مصرف و میزان بازدهی آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۹ دی ۱۴۰۰
  • ۰

پماد موپیروسین یک آنتی بیوتیک فوق العاده می باشد که برای درمان مشکلات پوستی با منشأ عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه شما را با موارد مصرفی و سایر اطلاعات مربوط به این پماد آشنا می کنیم.

این پماد با نام پماد باکتروبان نیز شناخته می شود. این نام نشان می دهد از پماد باکتروبان برای از بین بردن باکتری و جلوگیری از پیشرفت و تکثیر آن ها استفاده می شود، در ادامه مطلب شما را با ادارو بیشتر آنشا خواهیم کرد بنابراین اگر شما نیز در مورد پماد  موپیروسین اطلاعات کافی ندارید به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

اطلاعات دارویی پماد موپیروسین

این پماد به جز نام موپیروسین(Mupirocin) با نام های دیگر سنتانی (Centany) و باکتروبان (Bactroban) نیز شناخته می شود. یک آنتی بیوتیک برای استعمال موضعی است. به گونه ای که نواحی درگیر شده با باکتری را به شکل موضعی درمان می کند.

پماد موپیروسین

پماد باکتروبان بر روی نواحی دارای عفونت پوست استفاده می شود. این دارو برای درمان بیماری پوستی عفونت استاف یا زرد زخم کاربرد دارد. بیماری زخم زرد با ریشه باکتریایی سبب بروز تاول های کوچکی بر روی پوست می شود. در چنین وضعیتی پوست قرمز خواهد شد. ضمن اینکه مرطوب و حساس است. این تاول ها با خارش همراه می شوند و پوسته پوسته شدن را به دنبال دارند. در صورت شدت یافتن این بیماری عوارض دیگری چون غدد لنفاوی ملتهب و تب نیز بروز می کند. این التهاب در قسمت صورت و گردن دیده می شود. فاکتورهای مختلفی چون آب و هوا، شرایط شغلی، سن و … می توانند باعث بروز این بیماری شوند. البته این پماد علاوه بر این کاربرد، موارد مصرفی دیگری را نیز شامل می شود.

درمان زخم زرد با داروی موپیروسین

پماد موپیروسین باید طبق نظر پزشک مصرف شود. البته برای تکمیل درمان می توانید به بازه زمانی که روز جلد دارو نوشته شده مراجعه نمایید. دوره درمان را حتماً تکمیل کنید. فراموش نکنید باکتری ها بعد از مدت کوتاهی ممکن است دوباره تکثیر یابند و درست در همان زمان که گمان می کنید درمان شده اید، درگیر حمله جدید آن ها شوید. نشانه های بهبود بعد از سه یا ۵ روز از مصرف پماد باکتروبان هویدا می شود اما شما مصرف را تا اتمام دوره درمان کامل کنید. چنانچه بعد از چند روز مصرف این پماد نشانه های بهبود در شما ظاهر نشد، به پزشک خود اطلاع دهید.

عملکرد پماد باکتروبان

  •  آرون گروپس

این دارو نباید با بینی، چشم، لب ها و دهان تماس داشته باشد. اگر پماد موپیروسین با این نواحی تماس پیدا کرد، فوراً محل تماس را بشویید. پماد دیگر آن نیز برای بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم برای مصرف پماد باکتروبان

  • از نداشتن حساسیت به دارو مطمئن شوید. برای این کار قبل از قرار دادن پماد بر روی زخم، مقداری از آن را بر روی پوست بکشید و منتظر بمانید.
  • در صورت داشتن اختلالات کلیوی، با پزشک خود مشورت نمایید و نظر او را جویا شوید. در این صورت متوجه خطرات احتمالی این دارو می شوید.
  • این دارو در مورد کودکان باید با صلاح دید و نظر پزشک مصرف شود. ضمن اینکه مصرف آن برای نوزادان زیر سه ماه اکیداً ممنوع است.

درمان عفونت پوستی با پماد باکتروبان

  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، برای مصرف این پماد نظر پزشک را جویا شوید. ممکن است برای جنین خطراتی را به همراه داشته باشد.
  • مادران شیرده نیز باید در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنند. چون ممکن است این دارو نوزاد شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر کرم را برای محدوده سینه و نوک آن استفاده می کنید، پیش از شیردادن حتماً آن را با دقت بشویید.

نحوه و میزان مصرف پماد موپیروسین

  • ابتدا باید متذکر شویم که این دارو فقط برای استعمال خارجی است. پس آن را به داخل دهان و … نبرید. دوز دارو را بیشتر نکنید و آن را مطابق با نظر پزشک خود مصرف نمایید.
  • قبل و بعد از استعمال این دارو، دست های خود را بشویید. پماد باکتروبان معمولاً سه بار در روز تجویز می گردد و دوره درمانی ۱۰ روزه دارد. در هر بار مصرف میزان کمی از پماد را بر روی موضع عفونت قرار دهید.

شستشوی دست ها قبل از مصرف پماد باکتروبان

  • از قرار دادن پماد بر روی نواحی پوستی درگیر شده از یک گاز استریل برای پوشش ناحیه استفاده کنید. محل زخم را نبندید و از ورود هوا به پوست جلوگیری نکنید. باکتری ها بدون ورود اکسیژن شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر خواهند داشت. در صورتی که بعد از سه الی پنج روز بهبود نیافتید یا دچار عود بیماری شدید، به پزشک مراجعه کنید.

نحوه استعمال داروی باکتروبان

  • این دارو را تا اتمام دوره درمان ادامه دهید. حتی اگر نشانه های از بین رفتن باکتری ها دیده شد. چون ممکن است باکتری ها کاملاً برطرف نشده باشند و با قطع دارو دچار عفونت های بعدی مقاوم به آنتی بیوتیک شوید. در این صورت درمان به مراتب سخت و زمان بری خواهید داشت.
  • بهترین دما برای نگه داری این پماد دمای اتاق می باشد. این دارو باید از رطوبت و گرما دور نگه داشته شود. درب پماد را بعد از مصرف محکم ببندید و مانع یخ زدن آن شوید.
  • اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، در صورت یادآوری آن را فوراً اعمال کنید اما اگر زمان نوبت بعدی داروی شما بسیار نزدیک است، از وعده فراموش شده منصرف شوید.
  • در صورت قورت دادن دارو فوراً به اورژانس مراجعه بفرمایید.

نشانه های اجتناب از مصرف این پماد

داروهای آنتی بیوتیک ممکن است سبب اسهال شوند. این موضوع ممکن است نشانه ای از عفونت جدید باشد. در صورت اسهال رقیق یا خونی به پزشک مراجعه نمایید. برای درمان اسهال، داروهای ضد اسهال را به شکل خودسرانه مصرف نکنید(فقط در صورتی که دکتر تجویز کرده باشد).

توجه داشته باشید که در حین استفاده از این پماد نباید از داروهای دیگر موضعی برای پوست استفاده کنید. ضمن اینکه از استفاده سایر کرم ها به همراه این دارو خودداری کنید.

نکات مهم مصرف موپیروسین

عوارض مصرف

در صورت بروز نشانه های آلرژیک، استفاده از این پماد را متوقف و به پزشک مراجعه نمایید. این نشانه ها شامل ورم صورت، گلو، زبان و لب ها، سختی در تنفس و کهیر می باشند.
  • اسهال رقیق یا خونی
  • درد شکمی زیاد
  • خارش

نشانه های آلرژیک به باکتروبان

  • بروز جوش
  • تحریک پوستی در نواحی که درمان می شوند
  • تاول های غیر نرمال پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • نشانه های بروز یک عفونت جدید

پماد موپیروسین

عوارض شایع پماد باکتروبان

  • احساس گزیدگی
  • درد
  • خارش

تداخلات دارویی

این پماد با کمترین تداخلات دارویی شناخته می شود اما در صورتی که از داروهای گیاهی یا نوع خاصی از داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

نحوه مصرف داروی باکتروبان

توجه داشته باشید که از این آنتی بیوتیک فقط برای درمان عفونت پوستی با منشأ باکتری استفاده می شود. البته نوع این باکتری نیز اهمیت زیادی دارد.

نکاتی که در مورد مصرف این دارو باید بدانید.

۱. این دارو به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

۲.  روش استفاده از این دارو بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، شدت بیماری و … دارد.

۳. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن را در یک زمان مشخص استفاده کنید.

۴. از افزایش میزان دارو پرهیز کنید.

۵. اگر پس از گذشت سه تا پنج روز بعد از مصرف این دارو هیچ گونه بهبودی در خود مشاهده نکردید به پزشک مراجعه نمایید.

۶. در صورت مصرف نکردن دارو و یا توقف ناگهانی آن ممکن است عفونت تان شدید شود.

۷. دارو را طبق دستور پزشک استفاده کنید.

اطلاعاتی در مورد موپیروسین

۸. این دارو فقط برای روی پوسنت اسفاده می شود بنابراین از مصرف آن داخل بینی خودداری نمایید.

۹. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشاابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۰.پماد موپیروسین برای درمان کوتاه مدت مورد استفاده قرار گرفته می شود.

۱۱. پیش از استفاده از این دارو در صورتی که از بیماری خاصی رنج می برید پزشک تان در جریان بگذارید.

۱۳. قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که استفاده می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که استفاده مبی کنید تداخل داشته باشد.

۱۴. این دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق نگهداری کنید.

۱۵. از نگهداری این دارو در نواحی مرطوب پرهیز کنید.

نکاتی در مورد موپیروسین

امیدواریم با مطالعه این مورد در مورد این دارو طلاعات کافی بهدست آورده باشید، در صورت تمایید جهت آشنایی با دیگر اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید. پماد مومتازون، پماد کالامین و پماد آداپالن می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *