دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

فواید دمنوش بادرنجبویه و نحوه دم کردن آن

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

دمنوش بادرنجبویه برای سلامت گوارش اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه با خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده شناخته می شود. در ادامه فواید درمانی این دمنوش را معرفی می کنیم. 

بادرنجبویه از نظر شکل ظاهری شبیه به نعناع می باشد. البته این موضوع فقط در خصوصیات ظاهری نیست. بلکه دمنوش بادرنجبویه با خواص نعناع اشترکات زیادی دارد و  گروه نعنائیان می باشد. 

بادرنجبویه از گیاهان علفی و خوش عطر است. زادگاه این گیاه به نواحی مدیترانه باز می گردد. در سابقه کشت به بیش از ۲۰۰۰ سال می رسد. با نام های مختلفی چون وارَنگ ‌بو و بادَرَنگْبویه شناخته می شود.

ابتدا توسط زنبورداران معبد آرتمیس در یونان کاشته شده و این موضوع برای جلب زنبوران عسل انجام می شده است. همین مسئله نشان می دهد که بادرنجبویه شهد و بوی معطری دارد. نام علمی این گیاه Melissa officinalis به معنای زنبور عسل می باشد.

بهبود بیماری با بادرنجبویه

خواص دمنوش بادرنجبویه

دمنوش این گیاه خواص متعددی دارد. البته این گیاه نیز باید به شکل اصولی و به اندازه مصرف شود. در غیر این صورت شاهد اثرات معکوس آن خواهیم بود. مصرف این دمنوش برای اثر بخشی نیاز به طی کردن دوره درمانی دارد.

آنتی اکسیدان

چای بادرنجبویه دارای ترکیبات فنلی چون رزمارینیک اسید می باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی به مراتب بیشتر از ویتامین C قدرت دارند و در محافظت از بدن نقش مهمی ایفا می کنند.

خواص بادرنجبویه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ضمن اینکه ترکیبات دیگری چون اوروسولیک اسید، لینولئیک اسید و کارنوسیک اسید در دمنوش بادرنجبویه دیده می شوند. این ترکیبات با خواص آنتی اکسیدانی شناخته می شوند.

تقویت حافظه

مشکلات یادگیری و عملکرد ضعیف حافظه به دلایل مختلفی رخ می دهد. این اختلالات گاهی از وجود سرب نشأت می گیرند. اگر علت ضعف حافظه این موضوع باشد، می توان از خواص بادرنجبویه بهره مند شد. در واقع فواید دمنوش بادرنجبویه بر عملکردهای شناختی مغز موثر است و این موضوع از کنترل آنزیم کولین استراز در قسمت کورتکس مغز ناشی می شود. همین موضوع از شایع ترین مشکلات مغز و حافظه پیشگیری می کند. بیماری های مربوط به سیستم عصبی را کنترل و بهبود می بخشد. افراد مبتلا به آلزایمر می توانند برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به این دمنوش متوسل شوند. فواید آنتی اکسیدانی بادرنجبویه در این ویژگی اهمیت زیادی دارند.

درمان سندروم پیش از قاعدگی با بادرنجبویه

کاهش استرس

ترکیبات مشتق شده از اولئانولیک اسید، رزمارینیک اسید و اورسولیک اسید از عملکرد  آنزیم گابا ترانس آمیناز ممانعت می کند. این موضوع آرامش خوبی را برای داشتن یک خواب راحت و یک سیستم عصبی آرام رقم می زند. در واقع در چنین شرایطی GABA به عنوان یک واسطه عصبی مهم بیشتر در دسترس قرار خواهد گرفت و این ویژگی یک امتیاز مثبت برای سیستم عصبی قلمداد می شود.

کاهش استرس با دمنوش بادرنجبویه

کنترل تشنج

کافئیک اسید درمان موثری برای کنترل تشنج است. چون شرایط آرامی را بر روی سیستم عصبی حاکم می کند. علاوه بر آن دمنوش بادرنجبویه دارای ژرانیول می باشد. تاثیر آرامش بخشی بادرنجبویه از آنزیم گابا مشتق می شود. در واقع در این شرایط فلاونوئیدها بعضی از نرون های مهاری را در اختیار می گیرند و سیستم آن را تقویت می کنند.

چای بادرنجبویه

زخم معده

این نتیجه از آزمایش بر روی موش های صحرایی حاصل شده و نشان می دهد که برگ های بادرنجبویه باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و کنترل زخم معده می شوند. دارای خواص ضد التهابی است و همین موضوع تاثیر مستقیمی بر بهبود و کنترل زخم معده دارد. به همین خاطر برای درمان ورم معده پیشنهاد می شود. فلاونوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی از اثر رادیکال های آزاد پیشگیری می کنند و زخم ها را کنترل می نمایند.

کنترل قند و کلسترول خون

بادرنجبویه سبب کاهش قند خون می شود. ضمن اینکه تاثیر مستقیمی بر کاهش LDL و تری گلیسرید دارد. سبب افزایش HDL شده و این موضوع در موش های صحرایی به اثبات رسیده است.

تنظیم قندخون با بادرنجبویه

سلامت کبد

اثر آنزیم ALT را کاهش می دهد و این موضوع نقش مهمی در سلامت کبد دارد. این آنزیم به شکل طبیعی در کبد دیده می شود. اگر کبد دچار اختلال و ضعف عملکرد باشد، این آنزیم به خون راه می یابد. چای بادرنجبویه به دلیل آنتی اکسیدان موجود در عصاره نقش مهمی در سلامت کبد و اندام های داخلی بازی می کند.

سلامت کبد و بادرنجبویه

ضد التهاب

ضد التهاب بوده و همین موضوع باعث کنترل بسیاری از بیماری های التهابی چون زخم معده می شود. کاهش التهاب با کاهش درد همراه است. چون این عصاره گیرنده های آدرنوزینی در انتهای نورون های حسی عضلات را به دام می اندازد و اثر آن ها را خنثی می کند.

ضد سرطان

عمر سلول های GBM(سلول های بدخیم در سیستم عصبی) را کم می کند و امکان مرگ این سلول ها را فراهم می نماید. به همین خاطر برای درمان سرطان مورد توجه قرار می گیرد.

خواص ضدسرطانی بادرنجبویه

ممانعت از فعالیت ویروس HIV

دمنوش بادرنجبویه بر عملکرد ویروس HIV تاثیر دارد و آن را تضعیف می کند. ضمن اینکه تاثیرات پاتولوژیکی ناشی از این ویروس را خنثی خواهد کرد.

تسکین درد های قاعدگی

بادرنجویه دارای طبع گرم و خشک است، از این رو مصرف آن در زنان تاثیرات مثبتی خواهد داشت؛ از جمله خواص این گیاه برای خانم ها می توان رفع عوارض یائسگی و درمان درد های پیش از قاعدگی اشاره کرد، این گیاه از قدیم به عنوان یک درمان خانگی قاعده آور برای بهبود تاخیر در قاعدگی مورد استفاده قرار می گرفته است، مصرف بادرنجویه می تواند گردش و انتقال خون به ناحیه رحم را بیشتر کرده و از این طریق به تنظیم چرخه قاعدگی کمک نماید.

برای تهیه دمنوش بادرنجویه به این منظور؛ می توانید مقدار ۵ گرم از برگ گیاه ملیسا (برگ های خشک شده گیاه بادرنجویه) را در قوری ریخته و حدود ۱۵ دقیقه روی بخار بگذارید تا دم بکشد و سپس روزی دو بار آن را مصرف کنید.

چای بادرنجبویه

درمان میگرن

گیاه بادرنجویه یا ملیسا از گذشته کاربرد زیادی برای استفاده به عنوان آرامبخش داشته است؛ عطر لیمو مانند این گیاه در کاهش درد های ناشی از میگرن و سردرد های تنشی موثر است.

بادرنجویه خاصیت ضد درد و ضد ویروس دارد، از این رو مصرف آن علاوه بر مقابله با حملات میگرن، در بهبود عفونت های ویروسی که اغلب منجر به سردرد های شدید می شوند، موثر می باشد.

به منظور تسکین میگرن می توانید دمنوش آن را استفاده کنید، حال یک و نیم تا چهار و نیم گرم از برگ های خشک شده این گیاه را داخل ۱۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید و بعد از صاف کردن آن را بنوشید، روزانه می توانید تا ۳ فنجان از این دمنوش را میل نمایید.

دمنوش گیاه بادرنج

فواید بادرنجبویه برای لاغری

عصاره این گیاه پرخاصیت می تواند از رشد بافت چربی جلوگیری کند و با تشکیل عروق خونی از تولید سلول های چربی جلوگیری نماید، ضمن اینکه عصاره بادرنجویه می تواند فعالیت پروتئین هایی که در تولید چربی دخیل هستند را کاهش دهد.

حال تنها با مصرف این گیاه نمی توان به وزن ایده آل دست یافت، بلکه در کنار آن باید از یک رژیم غذایی سالم برخوردار بوده و تحرک کافی داشته باشید.

طریقه دم کردن بادرنجبویه

برای دم کردن بادرنجبویه از آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید. آن گاه یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را درون قوری ریخته و آب را بر روی آن بریزید. برای دم کشیدن بادرنجبویه حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. می توانید برای شیرینی این دمنوش از عسل بهره مند شوید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

مصرف این گیاه باید به شکل روزانه حدود ۱.۵ تا ۴.۵ گرم باشد. برای اثر بخشی این دمنوش بهتر است آن را یک یا دو ساعت قبل از غذا میل نمایید.

دمنوش بادرنجبویه

تداخل دارویی

بادرنجبویه ممکن است با داروهای تیروئید و ضد اضطراب منافات داشته باشد. اگر در حال حاضر از این داروها استفاده می کنید، بهتر است قبل از مصرف این دمنوش نظر پزشک خود را در این رابطه جویا شوید.

فواید بادرنجبویه

بادرنجبویه ممکن است با داروهای ضداسترس باعث بروز خواب آلودگی غیر عادی شود. داروهای ضد استرس لورازپام، زولپیدم، فنوباربیتال و کلونازپام هستند.

سایر فواید چای بادرنجبویه

  • بهبود افسردگی
  • برطرف کننده حالت تهوع
  • برطرف کردن بوی دهان
  • جلوگیری از ضعف حافظه و بهبود عملکرد آن
  • جلوگیری از تنگی نفس
  • تقویت سیستم عصبی مرکزی
  • نقش درمانی در سرماخوردگی
  • ممانعت از سکته مغزی و قلبی

با مصرف دمنوش بادرنجبویه می توان مزیت های دارویی و درمانی زیادی را نصیب خود کرد. البته فراموش نکنید که این گیاه نیز مانند سایر دمنوش های گیاهی برای اثر گذاری به دوره درمان نیاز دارد. ضمن اینکه مصرف آن از حد مجاز روزانه نباید بیشتر باشد. در این صورت می توانید به نتایج دلخواه دست یابید.

در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خواص دمنوش ها می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *