دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اصول مشتری مداری و نکاتی که در برخورد با مشتریان باید رعایت کنید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

مشتری مداری یکی از اصولی است که در بیشتر سازمان ها به آن توجه می شود و بیشتر سازمان ها سعی دارند تا با به کار بردن اصول مشتری مدار بر اعتبار خود و شرکت یا سازمان بیافزایند.

بیشتر کسب و کارهایی که در حال حاضر در جوامع مختلف توانسته اند به موفقیت دست پیدا کنند سعی دارند تا بازار رقابتی را به نفع مشتریان جلو ببرند و همین امر موجب می شود تا مشتریان به اینگونه از کسب و کارها اعتماد کنند. مشتری مدار بودن نیز در همین باب است و با توجه به مشتریان خود و پی بردن به نیازهای آنان شبکه فعالیت های خود را گسترش می دهد.

اهمیت دادن به مشتریان

راهکارهایی برای مشتری مداری ایده آل

مشتری مدار بودن یک فرهنگ گسترش یافته سازمانی در جامعه کنونی است که در آن بر ارزش، احترام و نیاز مشتریان تاکید می شود. نیازها و خواسته های مشتریان در اینگونه از سازمان ها اهمیت دارد و به عنوان یک مزیت رقابتی در بازار برای آنها محسوب می شود.

اولین گام طلایی در این اصل، پی بردن به نیازها و خواسته های مشتریان است که با این سوال آغاز می شود مشتری چه تقاضا و خواهش از سازمان یا شرکت دارد؟ در پی پاسخگویی به این سوال شما می توانید به رضایت مندی مشتریان خود دست پیدا کنید.

مشتری و اهمیت آن در سازمان

شما به عنوان یک فرد فعال در حوزه ای از کسب و کار می توانید با در دست داشتن اصولی از ارزش قائل شدن برای مشتری به موفقیت های بیشتری در زمینه کاری خود دست پیدا کنید. در این بخش برخی زا این اصول مهم را مورد تحلیل و برسی قرار می دهیم و تاثیر هر یک را بر رونق سازمان خود خواهید دید.

احترام و ارزش دادن به مشتری :

احترام گذاشتن به مشتریان یکی از این اصول است که باید در سازمان شما دیده شود زمانی که مشتری به عنوان یک فرد مهم و ارزشمند در سازمان جلوه می کند موجب می شود تا اعتماد بیشتری به سازمان و شرکت شما داشته باشد و نتیجه این اعتماد افزایش همکاری شما با آنها خواهد بود.

  •  آرون گروپس

شما باید این اصل را در بین تمامی کارکنان سازمان خود رواج دهید و باید این آموزش و فرهنگ سازی صورت بگیرد که مشتری به عنوان مهم ترین عامل در یک شرکت دارای ارزش و جایگاه بالایی است که  باید در روابط و گفت و گوی خود با آنها دقت کافی را داشته باشند.

بالا بردن کیفیت محصول و ارائه خدمات:

اعتبار یک شرکت و سازمان به نوع محصول و کیفیتی است که ارائه می دهد شما با بالا بردن کیفیت محصول خود می توانید به اعتبار زیادی در قبال مشتریان خود دست پیدا کنید و بر اساس این اصل مشتریان از سطح بالای رضایتمندی برخوردار هستند.

توجه به مشتری

خدمات با قیمت مناسب:

در حال حاضر امکان بررسی و مقایسه قیمت کالاهای مختلف بسیار راحت است و این امکان برای مشتریان وجود دارد که از قیمت سایر کالاها مطلع شوند. با توجه به این امر شما می توانید با کاهش قیمت های خود مشتریان بیشتر را کسب کنید.

انجام نظرسنجی از مشتریان:

نظرات، پیشنهادها و انتقادات مشتریان می تواند  به عنوان ملاکی برای پیشرفت سازمان شما در نظر گرفته شود و به پیشبرد اهدافتان بیشتر کمک کند. همچنین این امر موجب می شود تا رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد و در نهایت به اعتماد و احترام متقابل می انجامد.

مشتری مداری در سازمان

سرعت و دقت در کار:

مشتریان دوست دارند تا در بازده زمانی کم به خدمات و یا کالای مورد نظر خود دست پیدا کنند و همین اصل در مشتری مداری، موجب چرخش بیشتر سازمان و گردش خدمات می شود.

آراسته بودن محیط و کارکنان

وضعیت ظاهری محیط کسب و کار و پرسنل آنجا اولین چیزی است که به چشم مشتریان می آید، بنابراین برای آراستگی و زیبا کردن محیط شرکت و یا فروشگاه خود تمام تلاش تان را به کار گیرید، زیرا این امکان احساس خوبی از آرامش اطمینان را در مشتریان شما ایجاد کرده و موجب جذب آنها شده و به خرید کردن از شما تشویق می شوند.

رضایت کارکنان

این موضوع نیز اهمیت زیادی در رضایت مشتری دارد، زیرا اگر کارکنان شما از میزان حقوق و امکانات رفاهی شان ناراضی باشند، طبیعتا انگیزه ای برای حفظ کیفیت محصولاتشان و خدمات ندارند و نیز از آنها نباید انتظار داشت که با روحیه مناسب و با نهایت احترام با مشتریان شان برخورد کنند، از این رو این نارضایتی به مشتریان نیز منتقل می شود.

جلب رضایت مشتری

فن بیان در فروشندگی و تاثیر آن بر افزایش مشتری نیز باید مد نظر قرار بگیرد و یکی از اصولی است که رعایت آن می تواند به رونق کسب و کار کمک می کند.

ارزش دادن به مشتری مناسب چه کسب و کار هایی می شود :

کسب و کا رهایی که از محصول نا امید شده اند، می توانند از مشتری به عنوان تکیه گاه استفاده کنند، اگر در کسب و کارتان هر روز با رقبای جدید رو به رو می شوید، در صورتی که کشور هایی مثل چین هرروز محصولاتی مشابه محصول شما ولی با قیمت پایین تر به بازار عرضه می کنند، اگر حجم محصولات شما محدود بوده و نمی توانید سال ها آن را بفروشید و ضرورت دارد محصولات جدیدی به مشتریان فعلی بفروشید، در صورتی که احساس کنید ممکن است مشتریان تان به سوی رقبایتان بروند و نیازمند رابطه ای نزدیک تر و صمیمی تر با مشتریان هستید، راهکار ارزش دادن به مشتری می تواند به عنوان یک استراتژی  اثربخش و ارزشمند به کار رود.

حال باید در ابتدا کسب و کار خود را ایجاد کنید و تمام سوال ها، دغدغه ها، تصمیمات و استراتژی ها را پیرامون مشتری سامان دهید. همچنین جرئت این را داشته باشید که بین مشتریان تمایز قائل شوید و با هر مشتری مناسب با نیاز ها، ویژگی ها و دغدغه هایش برخورد کنید.

مشتری مدار بودن

به ادعای اینکه «همیشه حق با مشتری است» پایبند باشید و بگویید : “مشتری را نشانم بده و انتظاراتش را هم بگو تا من بر اساس این‌ که چه کسی چه چیزی می‌خواهد، بتوانم بگویم حق با او هست یا نیست.”

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای مطالعه مطالبی در زمینه اخلاق مداری در محیط کار و نحوه برخورد با مشتری عصبی می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *