دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تغذیه کودک ۴ ساله و تمام باید و نبایدهای آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

تغذیه کودکان در سنین پایین به منظور حفظ سلامت جسمی آنها بسیار ضروری است، همچنین تغذیه مناسب نقش زیادی در افزایش بهره هوشی کودکان دارد. از این رو در این مطلب قصد داریم تغذیه کودک ۴ ساله را به شما عزیزان معرفی نماییم.

کودکان برای رشد مناسب و حفظ سلامتی خود نیاز به یک برنامه غذایی مناسب دارند که این برنامه تغذیه ای آنها می تواند شامل ۳ وعده غذا و ۲ میان وعده در طول روز باشد، در این مورد استفاده از انواع میوه ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر و نیز عدم استفاده از مواد قندی و چربی ها توصیه شده تا از ابتلا به بیماری هایی مانند پوکی استخوان، چاقی، دیابت و غیره جلوگیری نماید، در ادامه با تغذیه کودک ۴ ساله آشنا خواهید شد.

راهنمای تغذیه کودک ۴ ساله

استفاده از یک الگوی غذایی مناسب در کنار ورزش و طبخ غذاهای سالم نقش زیادی در سلامت خانواده ها به خصوص کودکان دارد و نیز دور نگه داشتن بچه ها از مصرف تنقلات و غذاهای چرب، کم کالری و مضر از جمله نکاتی است که در مورد تغذیه کودک ۴ ساله باید رعایت شود.

تغذیه مناسب برای کودک 4 ساله

به منظور جلوگیری از ایجاد برخی مشکلات تغذیه ای به کودکانتان آموزش دهید که در وقت مناسب یعنی در هنگام سرو وعده غذایی خودش را با غذای سالم و به اندازه کافی سیر کند و از مصرف زیاد مایعات و برخی نوشیدنی های مضر پرهیز کند، زیرا استفاده از آنها موجب سیری شده و در نتیجه کودک میلی به غذا نخواهد داشت. بنابراین بی اشتهایی کودکان و میل نداشتن به غذا یکی از مشکلات رایج درباره تغذیه کودکان می باشد که در ادامه راهکارهایی را در این زمینه ارائه می کنیم.

تغذیه برای کودک 4 ساله

یکی از دلایل کم شدن اشتهای کودکان، استرس و عدم آرامش آنها می باشد، در این صورت لازم است محیط روانی مناسب و شرایط مطلوبی را برای کودک ایجاد نمایید، با صبر و حوصله و نیز بدون هیچگونه اصرار و تهدیدی به وی غذا دهید. کودکان بهتر است غذا را در کنار خانواده و همراه دیگر اعضای منزل میل نمایند. از دادن غذا به کودک در کنار تلویزیون و هر وسیله ای که حواس او را پرت می کند، پرهیز نمایید. حرف زدن با کودک و تعریف داستان های جذاب که انگیزه کودک را برای غذا خوردن افزایش می دهد نیز پیشنهاد مناسبی است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تغذیه کودک 4 ساله

هیچگاه در ازای غذا خوردن کودک به وی وعده شیرینی، شکلات و خوراکی های مضر ندهید، شما می توانید به جای موارد بالا، قول بازی کردن، پارک رفتن، به حرف هایش گوش کردن و یا فیلم نگاه کردن را بدهید.

تهیه و تزیین غذا در اشکالی که مورد پسند کودک است نیز ایده مناسبی برای افزایش اشتهای کودک است که والدین عزیز می توانند از این شیوه برای افزایش اشتهای کودک خود استفاده نمایند.

بسیاری از رفتار نادرست کودکان بازتاب رفتارهای غلط والدین می باشد، بنابراین در این شرایط نباید انتظار رفتار مناسب و درست را از فرندانشان داشته باشند و در هنگام برخورد با فرزندانشان مراقب اعمال و کردارشان باشند.

مشارکت فرزندان در خرید مواد غذایی و تهیه غذا نیز تاثیر زیادی در علاقمندی کودک به خوردن غذا داشته و نیز مزایای دیگری برای وی خواهد داشت، از جمله اینکه در هنگام کمک کردن وی در آماده کردن غذا می توانید از خواص مواد غذایی و اینکه مصرف آنها چه فوایدی برای سلامتی بدن می توانند داشته باشند، برای وی توضیح دهید.

تغذیه کودک 4 ساله

در تغذیه کودک ۴ ساله استفاده از میان وعده هایی مفید مانند مغزهای بادام، فندق، گردو، کشمش، برخی آب میوه های طبیعی، کمپوت ها و یا ساندویچ پنیر تاثیر زیادی در افزایش انرژی و تامین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودک دارد. از آنجا که حجم معده کودک کوچک است، بنابراین تقسیم غذا در طول روز کمک زیادی به تامین و نیز هضم غذای کودک کرده و طبیعتا پدر و مادر نیز به کودک برای خوردن غذا در هر وعده غذایی اصرار زیاد نخواهد کرد. در ادامه یک برنامه غذایی مناسب برای تغذیه کودک ۴ تا ۶ ساله معرفی کرده ایم که می تواند یک رژیم غذایی مناسب و مفید باشد.

برنامه غذایی برای کودکان ۴ ساله

صبحانه : خامه و عسل به همراه ۳ کف دست نان آرد+ ۲ قاشق سوپ خوری خامه و ۲ قاشق مرباخوری عسل

میان وعده در ساعت ۱۰ صبح : یک لیوان شیر، یک عدد شیرینی کوچک و یا بیسکویت سبوس دار به همراه نصف لیوان آب میوه (یک عدد میوه متوسط)

ناهار : پلو و مرغ (۵ تا ۱۰ قاشق برنج پخته + ۵۰ تا ۶۰ گرم گوشت مرغ) به همراه یک کاسه ماست

و یا ۱۰ قاشق غذا خوری برنج پخته به همراه خورشت قرمه سبزی که دارای دو تکه گوشت خورشتی است + یک کاسه کوچک ماست + یک عدد پرتقال

عصرانه : سبزیجاتی مانند هویج، خیار و کاهو که کاملا شسته شده و پوست گرفته باشد.

تغذیه برای کودکان 4 ساله

شام : ۲ برش متوسط از پیتزا که با ۱۱۰ گرم گوشت چرخ کرده و کاملا سرخ شده و نیز سبزیجات و ۱۱۰ گرم پنیر پیتزای سالم تهیه شده باشد به همراه یک کاسه سالاد باب میل کودک. همچنین میان وعده مناسب قبل خواب برای تغذیه کودک ۴ ساله : یک عدد میوه و نصف لیوان شیر

نکاتی دیگر در مورد تغذیه کودک چهار ساله

کودکان در ۴ سالگی می توانند کاسه و فنجان شان را از قفسه بردارند، حال بهتر است چیز های مورد نیاز کودک را در قفسه پایین قرار دهید، کودک می تواند با نظارت شما صبحانه اش را آماده کند، شیر و آب میوه را در پارچ های پلاستیکی کوچک بریزید تا وی راحت تر آنها را در لیوانش بریزد.

کودکان ۴ ساله می توانند دسر خود را با قاشق بخورند و حتی ماکارونی را دور چنگال بپیچند، البته هنوز هم لازم است تا والدین غذا های آنها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنند.

غذای کودک ۴ ساله

اجازه دهید کودک خودش غذا بخورد حتی اگر با دست غذا خورده و یا کمتر غذا می خورد، زیرا در غیر این صورت وی اینگونه تصور می کند که هنوز بچه بوده و به معنای واقعی مستقل نیست.

اگر شما همیشه به کودک تان غذا می دهید و نوع غذایش را انتخاب می کنید، در این صورت امکان دارد وی هرگز احساس گرسنگی نکرده و سیر بودن را درک نکند.

هیچگاه کودک تان را بد غذا خطاب نکنید، زیرا ممکن است منجر به پیشگویی معطوف به مقصود شود. وی در واقع در حال تجربه کردن غذا هایی بوده که آنها را دوست داشته یا علاقه ای به خوردنشان ندارد تا ذائقه اش معلوم شود، بنابراین علایق وی را محترم دانسته  و انتخاب و تصمیم گیری در مورد غذا را به خودش بسپارید.

کودکان ۴ ساله اغلب غذای زیادی نمی خورند، البته اشتهای آنها متغیر است، اما در صورت نگرانی از این موضوع به خاطر داشته باشید که خردسالان همواره غذای کمتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. تغذیه باید در دوران یک هفته یا دو هفته ای در نظر گرفته شود و نباید تنها مقدار روزانه آن مورد توجه قرار گیرد.

غذای کودک چهار ساله

در صورت نگرانی بابت عدم دریافت کافی مواد غذایی کودک در وعده های غذایی، می توانید به وی پیشنهاد خوردن خوراکی های مقوی همچون پنیر، چند تکه هویج، برش های سیب یا بستنی یخی تهیه شده در منزل را دهید.

همچنین می توانید در رابطه با برنامه غذایی کودکتان با پزشک مشورت کنید و اطلاعاتی در مورد ویتامین های مکمل بدست آورید، در صورتی که کودک تان سالم بوده و نمودار رشد آن منظم باشد، در این صورت از تغذیه کافی برخوردار خواهد بود.

در پایان امیدواریم خواندن این مطلب برای شما عزیزان سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با اختلال تغذیه در کودکان می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *