دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

در سایه شک و بدگمانی چه قدر می توان ادامه داد؟!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

شک در زندگی صدمه های زیادی را به روابط وارد می کند. در سایه همین بدگمانی هاست که بسیاری از جدایی ها و بی وفایی ها رخ می دهد. 

شک و تردید با جرقه های کوچک شروع و آن گاه شعله ور می شود. در این صورت کل زندگی از جمله اهداف مشترک ما را در بر می گیرد. در روابط احساسی و عاطفی با ایجاد بدگمانی، شاهد کم رنگ شدن روابط هستیم و ادامه رابطه برای هر دو نفر سخت و غیر ممکن می گردد.

ریشه بدگمانی در چیست؟

شک و تردید در حالت غیر نرمال شبیه به یک وسواس فکری است و در چنین وضعیتی فرد ضمن اینکه سبب آزار خود می شود، زمینه رنجش و ناراحتی شریک زندگی را نیز به وجود می آورد.

افراد وسواسی برای انجام کارهای خود دچار شک و تردید زیادی هستند و به همین خاطر دائماً خود را در نگاه مردم تصور می کنند. این موضوع در روابط نیز اعمال می شود. به گونه ای که فرد وسواس نسبت به زمینه های مختلف زندگی از جمله روابط عاطفی خود شک و تردید دارد.

شک و بدگمانی در زندگی

نتایج بدگمانی

این بدگمانی ها در روابط زناشویی و عاطفی بسیار پر خطر هستند. البته این شک و تردیدها همیشه نا به جا نیست و گاهی ریشه در مشکلات واقعی دارد. به عنوان مثال ناراحتی های گذشته طرف مقابل یا شما به شکل شک بروز کرده و این گونه خود را نشان می دهد. این افراد به راحتی درمان می شوند. مخصوصاً اگر ریشه این بدگمانی ها در ناسازگاری فرد باشد. مهم ترین معضل در مورد افراد شکاک این است که مشکل خود را قبول ندارند.

جرقه های بدگمانی

اختلالات بدگمانی از دوران نوجوانی و جوانی پدید می آیند. به عنوان مثال اگر قرار باشد این فرد به رتبه بالایی برسد، مدام احساس اضطراب دارد و با خود تصورات منفی خواهد داشت. بسیاری از ترس ها و نگرانی های ما در دوران نوجوانی شکل می گیرد. این موضوع تا حدی نرمال است اما اگر اختلال در زندگی ایجاد کند، باید نزد مشاور رفت و از او کمک گرفت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

افراد بدگمان دائم در حال جست و جو و وارسی و به دنبال به یقین تبدیل کردن شک خود هستند. گاهی همسر خود را توسط دیگران مورد تعقیب قرار می دهند. گاهی نیز خود شخصاً این کار را انجام می دهند.

شک و بدگمانی در زندگی

ویژگی های یک فرد شکاک

این گونه افراد نشانه هایی دارند که در همان ساعات آغازین رابطه خود را نشان می دهد. به عنوان مثال به بی توجهی دیگران به شدت واکنش نشان می دهند. یعنی اگر وارد جمعی شوند و مورد توجه نباشند، بسیار ناراحت خواهند شد. این موضوع به توقع بیش از اندازه این افراد بر می گردد.

تمایل زیادی به کند و کاو در محیط دارند. همه جا را مورد تفتیش قرار می دهند. به نکات مثبت اهمیت نمی دهند و تنها در رکاب خصوصیات منفی کشف شده هستند. تعصب بالا دارند و در هنگام بحث با آن ها مضطرب می گردید. در زمان انتقاد از کوره در می روند و می خواهند خود را به اثبات برسانند. تمایل دارند در نگاه دیگران بی عیب و کامل به نظر برسند. اگر مشکلی با طرف مقابل پیدا کنند، سهم خود را از بروز مشکل بسیار کم می دانند و سهم بالایی برای طرف مقابل در نظر می گیرند.

به جر و بحث تمایل دارند و همیشه حالت تدافعی می گیرند. در کلام و رفتار اغراق به خرج می دهند. در گفت و گو و جر و بحث با شما به دنبال نتایج خود هستند. حافظه و هوش خوبی دارند و دقت زیادی به خرج می دهند. در زمان بروز مشکل، کوچکترین جزئیات را به یاد می آورند.

حسادت بخشی از خصوصیات آن هاست و در این گونه مواقع خیلی سریع به هم ریخته می شوند. حدود ۲.۵ درصد افراد جامعه شکاک هستند و به فکر درمان نیز نمی باشند.

رو به رو شدن با افراد شکاک

این گونه افراد پس از مراجعه به پزشک در صورت صلاح دید باید دارو نیز مصرف کنند. درمانگر فرد شکاک باید با او صادقانه رفتار کند تا احساس شک او را برانگیخته نسازد. مهارت های اجتماعی باید در این گونه افراد تقویت شود. ضمن اینکه از روش گروه درمانی برای درمان آن استفاده شود. در این هنگام فرد با دیدن افرادی که مشکل مشابه او دارند، احساس امنیت و امیدواری می کند و مشکل خود را نیز بهتر می پذیرد. طبق گفته روانشناسان با قبول یک مشکل، نصف آن مشکل را حل کرده اید.

شک و بدگمانی در زندگی

او را در فعالیت های جمعی وارد کنید و حسی از اعتماد به نفس و همکاری را در وجودش بیدار سازید. این موضوع تاثیر مهمی بر کنترل عصبانیت و خشم آن ها دارد.

درمانگر باید در حین درمان اندکی محتاط باشد و در فرد مقابل زمینه برای شک ایجاد نکند. فراموش نکنید که اولین گام برای درمان چنین بیماری، جلب اعتماد اوست. چون این گونه افراد به سختی به کسی اعتماد می کنند.

چرا شک ایجاد می شود؟

برای ایجاد شک دو علت ذکر شده که یکی از این علل در وضعیت انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها می باشد و در واقع از آن به عنوان دلیل فیزیولوژیکی ژنتیک یاد می شود و دیگری نیز منوط به دیدگاه روانی می گردد. روان شناسان درباره علت دوم می گویند که بدگمانی از مکانیسم های روانی انسان نشأت می گیرد.

نظریه تربیتی نیز در این باره اعتقاد دارد که شک و تردید از تربیت بیش از حد کنترل شده والدین و رفتار تحقیر آمیز آن ها و تنبیه های نا به جا و ناصحیح ناشی می شود. به عنوان مثال زمانی که والدین کودک را به خاطر افشا کردن اسرار خانواده مجازات می کنند، فرد در بزرگسالی نیز تمایل به بازگو کردن مسائل خود ندارد و خود را نیز بیش از حد کنترل می کند. ضمن اینکه رفتاری پرخاشگرانه دارد. وابسته بودن به والدین نیز باعث دوری از جامعه می گردد و او را به فردی منزوی تبدیل خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *