دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان روماتیسم قلبی و علائم و نشانه های این بیماری

  • سحر بهرامی
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بیماری رماتیسم قلبی معمولا از سنین کودکی آغاز می شود و معمولا ۵ تا ۱۵ سال بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند که برای درمان روماتیسم قلبی باید از همان اول روش های درمان به سرعت صورت بگیرد تا پیشگیری شود.

یکی از اصلی ترین  عوامل ابتلا به روماتیسم قلب به وجود آمدن یک نوع تب در قلب است که باعث می شود بدن به بافت های خودش هجوم بیاورد که و باعث به وجود آمدن گلو درد و بروز التهابات بدنی می شود، رماتیسم بیماری است که سن خاصی برای ابتلا به آن وجود ندارد و بزرگ و کوچک را نمی شناسد و ممکن است به سراغ همه بیاید که طول دوره درمان روماتیسم قلبی بستگی به شدت و حاد بودن آن متفاوت است.

روش های درمان روماتیسم قلبی و نشانه های آن

آشنایی با درمان روماتیسم قلبی

بیماری روماتیسم قلبی یکی از عوارض تب روماتیسم است که در آن دریچه های قلب آسیب می بیند و مانع کارکرد درست قلب می شود  که در نتیجه باعث مبتلا شدن به رماتیسم قلبی می شود. تب روماتیسم یک نوع بیماری التهابی است که اصلی ترین نشانه های آن عفونت گلو توسط یک نوع باکتری به نام استرپتوکوک است، که در ابتدای مبتلا شدن به این بیماری با درد های خفیف و التهاب مفاصل همراه است که تاثیر زیادی بر بافت های به هم مرتبط شده بدن بخصوص قلب، مغز، پوست و مفاصل دارد که در موارد بسیار شدید آسیب به قلب وارد می شود و باعث می شود تا قلب خون را به درستی پمپاژ نکند.

به طور معمولا این بیماری در کوتاه مدت آسیبی جدی به بدن وارد نمی کند ولی در صورت ادامه یافتن سبب آسیب  جدی و ماندگاری بر روی دریچه قلب می شود و زمانی که این بیماری به این درجه رسید دیگر برگشت پذیر نیست و فقط با مصرف دارو و عمل های جراحی باید به درمان روماتیسم قلبی پرداخت و از درد این بیماری کم کرد.

شیوه های گوناگون درمان روماتیسم قلبی

در بعضی از موارد در بین کودکان بیماری روماتیسم قلبی ممکن است مغز و اعصاب را درگیر کند و منجر به حرکات پرخاشگرانه و  و غیر ارادی شود از بارزترین نشانه آن در بین کودکان تغیر کردن دست خطشان است .

علائم رماتیسم قلبی

از جمله مهمترین علائم رماتیسم قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آرون گروپس
  • تپش قلب نامنظم
  • تنگی نفس حتی با انجام کوچکترین فعالیت
  • تورم بدن و مفاصل
  • خستگی و بی حالی شدید
  • تنگی نفس در حین خوابیدن
  • خستگی زود رس

از نشانه اصلی این بیماری است که بروز آن در بین زنان و دختران بیشتر است .

گلود درد یکی از نشانه های ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی لست

روش های بهبود روماتیسم قلبی

در رابطه با درمان روماتیسم قلبی باید گفت که در درجه اول پیشگیری بهترین گزینه است زمانی که دچار گلو درد شدید می شوید سعی کنید با مصرف آنتی بیوتیک ها از به وجود آمدن باکتری استرپتوکوک جلوگیری کنید و دوره مصرفی آن را قطع نکنید.

اما زمانی که به این بیماری دچار شدید باید تحت نظر پزشک و استفاده منظم و مداوم از  آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد التهاب رماتیسمی قرار بگیرید . در موارد دیگر که آسیب وارد شده به قلب زیاد است برای درمان روماتیسم قلبی باید عمل جراحی و تعویض دریچه قلب بر روی فرد انجام شود. معمولا برای درمان التهابات بدن از آسپرین با میزان دوز بالا استفاده می شود.

کسانی که مشکل قلبی دارند معمولا تا پایان عمر خود باید از دارو ها به صورت منظم استفاده کنند و به هیچ عنوان خود سرانه مصرف داروها را قطع نکنند.

نشانه های بیماری روماتیسم و درمان روماتیسم قلبی

از عواملی که می تواند درصد ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

  • تغذیه نامناسب
  • سابق خانوادگی تب رماتیسم
  • زندگی در شرایط غیر بهداشتی
  • ابتلا  مکرر به بیماری های تنفسی
  • زندگی در مکان های پرجمعیت
  • عدم دسترسی به مراقبت های صحیح پزشکی
  • مصرف نکردن دوره کامل دارو ها برای درمان عفونت های استرپتوکوکی

تمامی این عوامل منجر به افزایش ابتلا به بیماری روماتیسم قلبی را افزایش می دهد.

عوارض ناشی از تب روماتیسمی

تب روماتیسمی موجب التهاب می شود که ممکن است چند هفته و یا حتی چند ماه به طول بیانجامد، گاهی مواقع التهاب به ایجاد عوارض بلند مدت در بیمار منجر می شود که یکی از این عوارض روماتیسم قلب است و در نتیجه آن دریچه های قلب ناشی از این التهاب آسیب می بینند و این عارضه در بین دو دهلیز چپ قلب و تنگی دریچه میترال به وجود می آید، البته امکان ایجاد مشکل در سایر دریچه های قلب نیز وجود دارد، حال این آسیب می تواند به دلیل یکی از عوامل زیر به وجود آمده باشد :

درمان روماتیسم قلب

  • نارسایی دریچه قلب : دریچه قلب به طور کامل بسته نمی شود و موجب خواهد شد که خون در جهت نادرستی جریان پیدا کند.
  • تنگی دریچه قلب : دریچه قلب باریک تر از حالت عادی بوده و موجب کاهش جریان خون خواهد شد.
  • آسیب دیدن ماهیچه های قلب : التهابی که در نتیجه تب روماتیسمی به وجود می آید موجب ضعیف شدن ماهیچه های قلب شده و پمپاژ خون به شکل ضعیف انجام می شود.

آسیب دیدن دریچه های قلب و دیگر بافتهای قلب منجر به بروز مشکلات و بیماری هایی همچون آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی (انقباض نامنظم دهلیز های قلب) و نارسایی قلبی (عدم توانایی قلب برای پمپاژ خون و خون رسانی به بدن) در شخص می شود.

تشخیص بیماری روماتیسم قلبی

به منظور تشخیص این بیماری، پزشک در ابتدا سوالاتی در رابطه با عفونت باکتریایی استرپتوکوک (گلودرد استرپتوکوکی) می پرسد و سپس به معاینه کودک می پردازد و بعد از شنیدن صدای قلبش، در صورت ابتلای کودک به روماتیسم قلبی، پزشک قادر به تشخیص صدای غیر طبیعی قلب وی خواهد بود.

بهبود روماتیسم قلبی

همچنین پزشک در حین معاینه با مشاهده علائم و نشانه های التهاب در مفاصل بدن بیمار و پرسیدن سوالاتی درباره علائم کودک و نیز سابقه پزشکی وی و دیگر اعضای خانواده به شناسایی بیماری پرداخته و نیز در صورت لزوم، تجویز آزمایش کشت میکروب گلو یا آزمایش خون را می دهد تا با اطمینان ابتلا به عفونت باکتری را تشخیص دهد.

همچنین به منظور معاینه نحوه عملکرد قلب در صورت لزوم، امکان دارد پزشک در خواست انجام رادیوگرافی از قفسه سینه، تست اکوی قلبی، نوار قلب و نیز عکس برداری MRI از قلب را نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *