دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

کاشت سبزه پرتقال، لیمو و نارنج برای سفره هفت سین

  • زهرا خانزاده
  • ۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

اگر به دنبال کاشت سبزه ای متفاوت و در عین حال زیبا برای سفره هفت سین می باشید، پیشنهاد می کنیم با نحوه کاشت سبزه پرتقال و دیگر مرکبات نظیر لیمو و نارنج در این مطلب از آرگا همراه شوید.

یکی از سنت های عید نوروز، چیدن سفره هفت سین می باشد. که هر سین این سفره بیانگر نمادی خاص می باشد، سبزه یکی از این سین های سفره هفت سین است و نماد زایش، رویش، حیات دوباره، سرسبزی و آرامش می باشد. اغلب برای کاشت سبزه عید نوروز از گندم، عدس و یا ماش استفاده می نمایند و پس از ایام نوروز، این سبزه ها را در رودخانه، جاده و طبیعت رها می کنند. به همین دلیل سالانه مقدار زیادی غلات و یا حبوبات دور ریخته می شوند. بنابراین برای جلوگیری از اسراف، می توان سبزه عید را با دانه یا هسته های مرکبات درست کنید. از این در ادامه می توانید، با کاشت سبزه پرتقال، لیمو، نارنج و … آشنا شوید.

کاشت سبزه پرتقال

آموزش کاشت سبزه پرتقال برای سفره هفت سین

هسته پرتقال ایده ای مناسب برای کاشتن سبزه سفره هفت سین می باشد که بر خلاف کاشت سبزه گندم و برخی دیگر از بذرها به مدت زمان طولانی برای جوانه زدن و رشد سبزه نیاز دارد و برای داشتن این سبزه باید صبر داشت.

برای سبز کردن دانه یا هسته پرتغال باید ابتدا هسته های آن را به همراه مقداری آب درون کاسه ای بریزید و اجازه دهید، تا ۲۴ ساعت به همان حال باقی بمانند.

کاشت سبزه نارنج و لیمو

بعد از این مدت باید با دقت کامل، پوست دانه های پرتقال را از مغز دانه جدا نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درست کردن سبزه عید نوروز با هسته پرتقال

سپس مقداری آب روی مغز دانه های پرتقال بریزد(با انجام این کار مغز دانه ها خشک نمی شوند).

کاشت دانه پرتقال

در مرحله بعدی کاشتن سبزه پرتقال باید، گلدانی را با خاک مناسب پر کنید، دقت داشته باشید که ته گلدان، منفذی برای خارج شدن آب داشته باشد. سپس مغز دانه ها را با اندکی فاصله و به شکل منظم درون خاک گلدان قرار دهید.

کاشت سبزه پرتقال

آموزش کاشت سبزهنارنج و پرتقال

روی مغز دانه های پرتقال را با کمی خاک بپوشانید و روی خاک نیز، سنگ های ریز بریزید.

آموزش درست کردن سبزه پرتقال

بعد با آب پاش مقداری آب روی آن بپاشید، تا حدی که مغز دانه ها و خاک خیس شوند، البته گلدان را باید در محیطی آفتاب گیر بگذارید و به مدت ۲ روز روی گلدان را با نایلون بپوشانید، که طی این مدت باید، چند مرتبه به گلدان آب بدهید.

درست کردن سبزه لیم، نارنج و پرتقال

پس از گذشت ۱۴ الی ۳۰ روز، دانه ها به تدریج شروع به جوانه زدن می کنند. در طول این مدت می توانید، روزی یک مرتبه روی خاک گلدان مقداری آب بپاشید، تا به مرور این جوانه ها رشد کنند و تبدیل به نهال های کوچکی شوند، آنگاه گلدانی از نهال پرتقال خواهید داشت، که برای چیدمان سفره هفت سین از آن استفاده کنید و با مراقبت و نگهداری از آن، بعد از مدت ۲ سال می توانید، نهال ها را درون باغچه منزلتان بکارید.

روش درست کردن سبزه پرتقال

نحوه درست کردن سبزه پرتقال

نکات مهم در رابطه با کاشتن سبزه با دانه مرکبات

۱- مراحل سبز کردن دیگر مرکبات(لیمو، نارنج و …) نیز همانند کاشتن سبزه پرتقال می باشند.

۲- در کاشتن سبزه دانه مرکبات دلیل کندن یا گرفتن پوست هسته پرتقال و دیگر مرکبات جهت سریعتر جوانه زدن دانه ها می باشد.

۳- خاک درون گلدان باید همواره رطوبت داشته باشد بنابراین تا پیش از جوانه زدن هسته مرکبات باید خاک را مرطوب نگه دارید. توجه داشته باشید که رطوبت خاک باید متناسب با خاک گلدان باشد و نباید خیلی کم یا خشک و خیلی زیاد یا باتلاقی باشد. چرا که در صورت رطوبت زیاد بذر و جوانه پوسیده می شود.

۴- زمان رشد و مدت جوانه زدن هسته مرکبات با یکدیگر متفاوت می باشد و ممکن است هسته برخی از مرکبات سریعتر و یا دیرتر از هسته پرتقال جوانه بزنند و یا رشد کنند.

۵- برای تهیه خاک مناسب گلدان می توانید پیت ماس(کوکوپیت)، پرلیت و پوکه صنعتی را هر کدام به ترتیب به میزان ۶۰%، ۳۰% و ۱۰% با هم مخلوط نمایید و درون گلدان بریزید و هسته مرکبات را داخل این خاک بکارید.

۶- هسته مرکبات را می توانید در نیمه های فصل زمستان درون گلدان بکارید و بعد از جوانه زدن و سبز شدن و رشد مناسب، نهال های کوچک را در روز طبیعت از گلدان به همراه خاک خارج کنید و در باغچه، باغ و یا زمینی مناسب بکارید تا ضمن زیباتر شدن طبیعت، این نهال های کوچک تبدیل به درختانی بزرگ شوند.

نکات کاشتن سبزه با هسته پرتقال

ضمن سپاس از همراهی شما با کاشت سبزه پرتقال و نکات ضروری برای رشد بهتر سبزه این میوه و دانه دیگر مرکبات، برای چیدمان و تزیین زیبای سفره هفت سین با این سبزه می توانید از مطالب قبلی آرگا بازدید نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *