دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فوت و فن های نگه داری از میوه و سبزیجات را یاد بگیرید!

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۴ دی ۱۳۹۷
  • ۰

گاهی اوقات با وجود اینکه مدت زمان اندکی از خریدتان می گذرد اما ناچار هستید مواد غذایی تان را مجدداً تهیه کنید. چون تمام مواد غذایی داخل یخچال شما  فاسد شده است. 

این زوال و پوسیدگی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. شما باید بدانید کدام یک از میوه ها را با هم در یک قسمت از یخچال قرار ندهید یا اینکه کدام نوع سبزیجات را خارج از یخچال نگه داری کنید. در این صورت در زمان استفاده با طعم گندیدگی آن ها مواجه نخواهید شد. 

خیار را با میوه های دیگر قرار ندهید

خوراکی چون هندوانه، موز و گوجه فرنگی سبب تولید گاز اتیلن می گردند. به همین خاطر سبب رسیدگی میوه ها می شوند. خیار از میوه هایی است که حساسیت بالایی نسبت به این گاز دارد. بنابراین محل نگه داری خیار در کنار سایر میوه ها نیست.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

سبزیجات را به شکل گل ها نگه داری کنید

سبزیجات پس از شست و شو باید خشک شوند. بخش انتهایی آن ها را جدا و سپس آن ها را در آب بگذارید. این روش از نگه داری سبزیجات دقیقاً مطابق با نگه داری گل های تازه است. روش دنبال شده، عمر سبزیجات را بیشتر می کند. سبزی ریحان باید در دمای اتاق حفظ گردد. بهتر است هر از گاهی آب ظرف سبزیجات را تعویض کنید. با به کار بردن این روش سبزیجات را تا ۲ هفته نگه داری خواهید کرد.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

کدو را به دور از گلابی و سیب قرار دهید

کدو حلوایی و کدو سبز طول عمر بیشتری دارند. آن ها نباید در کنار میوه های رسیده از جمله گلابی و سیب قرار بگیرند. چون این موضوع سبب نابودی کدو حلوایی و کدو سبز می شود. بهترین دما برای نگه داری کدوها ۵۰ تا ۵۵ درجه فارنهایت می باشد. این دما از دمای معمولی اتاق سردتر است اما به اندازه یخچال سرد نیست. در این صورت کدوهای کوچک تا ۳ ماه و کدوهای بزرگ تا ۶ ماه نگه داری می شوند.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

سبزیجات ریشه دار را در کیسه حفظ کنید

منظور از سبزیجات ریشه ای همان کرفس، پیاز، هویج و … می باشد. این خوراک مواد مغذی خود را از خاک می گیرند. بهتر است آن ها را در مکانی به دور از نور با دمای پایین و مرطوب ذخیره سازید. ضمن اینکه یک کیسه پلاستیکی یا کاغذی برای نگه داری طولانی از آن ها در نظر بگیرید. گذاشتن آن ها در یخچال سبب از دست رفتن بافت این سبزیجات می شود و عمر آن ها را کوتاه خواهد کرد.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

توت را نشویید

توت ها میوه های حساس و ظریفی هستند و برای نگه داری قوانین و قاعده های خاصی دارند. اگر این میوه ها بدون توجه به قانون های نگه داری ذخیره شوند، خیلی زود از بین خواهند رفت.

توت ها را تا زمانی که قصد مصرف ندارید، نشویید. رطوبت آن ها را پوسیده خواهد کرد. اگر قصد شست و شوی توت ها را دارید، بهتر است این کار را با یک لیوان سرکه و ۳ فنجان آب انجام دهید تا سبب بقای بیشتر آن ها شود. بعد از شست و شو، توت ها را خشک کنید و در یخچال قرار دهید. در محفظه نگه داری آن باید روزنه هایی برای رفت و آمد هوا وجود داشته باشد.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

سیب و پرتقال نباید در کنار یکدیگر باشند

میوه های رسیده گازی به نام اتیلن منتشر می سازند که این گاز سبب پوسیدگی سایر میوه ها می گردد. بنابراین سیب و پرتقال را با هم نگه داری نکنید. پرتقال را در کیسه ای توری بگذارید(جریان هوا در آن برقرار می گردد). کیسه های پلاستیکی به دلیل بسته بودن شرایط پوسیدگی را ایجاد خواهند کرد.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

موزها به دور از هم باشند

موزها به طور همزمان رسیده می شوند. بنابراین باید آن ها را از هم جدا نمایید. بهتر است تعدادی از آن ها در یخچال و مابقی آن ها بر روی کابینت قرار بگیرند. این موضوع باعث می شود موزها دیرتر برسند. از موهای پلاسیده و رسیده برای شیک کمک بگیرید.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

پیاز و سیب زمینی را با هم ذخیره نسازید

کار فوق العاده اشتباهی است. پیاز سبب فاسد شدن سیب زمینی ها می شود. هر کدام از آن ها را در سبدی مجزا، سرد، به دور از نور و روباز بگذارید. رطوبت آن ها را خراب می کند. سیر و پیاز را می توانید در کنار یکدیگر قرار دهید.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

گوجه فرنگی به دور از یخچال نگه داری شود

گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرکاربرد در خانواده های ایرانی است. بد نیست بدانید که نگه داری از گوجه فرنگی در یخچال عمر ماندگاری آن را کمتر می کند.

فوت و فن های نگه داری از سبزیجات

برای این که به گوجه فرنگی عمر بیشتری دهید، آن را روی کانتر آشپزخانه نگه داری کنید. این نوع سبزیجات در داخل یخچال فقط سه روز عمر خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *