دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با زندگینامه زکریای رازی, از کشف الکل تا نابینا شدن!

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

زکریای رازی از مورخان بزرگ قرن بوده است و در سال ۲۵۱ هجری در شهر ری چشم به جهان گشوده است. در زندگینامه زکریای رازری اینگونه اشاره شده است که او علاوه بر تحقیق در علوم مختلف به نواختن و سرودن نیز مشغول بوده است.

بیشتر جهانیان زکریای رازی را با عنوان کیمیاگری می شناسند و بیشتر مهارت او نیز در زمینه کیمیاگری و کشف داروهایی حیات بخش بوده است. البته در زندگینامه زکریای رازی به فیلسوف بودن ایشان اشاره شده است که در حقیقت در گذشته آن ها را به عنوان فردی همه چیز دان می دانسته اند. زکریای رازی در زمینه های مختلفی همچون شیمی، فلسفه و پزشکی تبحری خاص داشته است و از مهم ترین کشف هایی که در تاریخ بسیار تاثیرگذار بوده است کشف الکل توسط زکریای رازی بوده است.

 زندگینامه دانشمند زکریای رازی

زندگینامه زکریای رازی:

فعالیت در کیهان شناسی، ریاضیات و منطق نیز موجب شده است تا زکریای رازی به شهرت بیشتری دست پیدا کند به قدری که او را از بزرگ مردان علم پزشکی در قرون وسطی دانسته اند. از دیگر کشفیات مهمی که توسط زکریای رازی به ثبت رسیده است می توان به کشف نفت سفید و جوهر گوگرد اشاره کرد که در صنعت و پزشکی بسیار پرکاربرد بوده اند.

اطلاع از زندگینامه زکریای رازی به خوبی شما را به زندگی و سرگذشت او آشنا می کند. زکریای رازی کودکی خود را در ری گذرانده است  و تا دروان جوانی در همان شهر سپری کرده است. در ابتدا به زر گری مشغول بوده است و بعدها به سمت کیمیاگری و علوم مختلف روی آورده است. زمانی که او در سنین بالا بود علم طبابت را آموخت و این علوم را در مراکز جندی شاپور سپری کرده است.

زندگینامه زکریای رازی

وی برای گذراندن دوره های تحصیل طبابت خود به بغداد سفر کرده است و بعد از گذراندن این دوره در بیمارستان معتضدی مشغول به کار شده است. زکریای رازی در بیشتر تحقیقات خود به کشف مواد شیمیایی تاثیرگذاری دست زده است و همین امر موجب شده تا دچار نابینایی شود.

صفات اخلاقی زکریای رازی

زکریای رازی نسبت به بیماران خود بسیار سخاوتمند و نیکوکار بود به طوری که برای تشخیص و درمان بیماران خود از هیچ کوششی دریغ نمی کرد، رفتار وی با بیمارانش بسیار انسانی بوده و آنها را بدون دریافت هزینه مداوا می کرد.

  •  آرون گروپس

وی رأفت و مهربانی زیادی نسبت به فقرا و بینوایان داشت و برخلاف بسیاری از پزشکان آن دوره که به مداوای پادشاهان علاقمند بودند، از معاشرت با قشر ضعیف جامعه و مداوای آنها لذت بیشتر می برد.

زندگی نوشته زکریای رازی

آرامگاه وی

زکریای رازی تا پایان زندگی اش در ری زندگی کرده است، اما متاسفانه محل آرامگاهش تاکنون شناسایی نشده و ناشناخته می باشد.

البته با توجه به اطلاعات موجود در کتاب « آثار بازمانده از ری قدیم» نوشته دکتر حسین کریمان و نیز سخنان مدیر پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، گمانه زنی هایی در رابطه با محل دقیق دفن این دانشمند بزرگ ایرانی بدست آمده که نشان می دهند، احتمالا وی در امازاده شعیب کنونی دفن می باشد.

کشفیات زکریای رازی

زکریای رازی، تحصیلات شیمی خود را قبل از پزشکی آغاز کرده است، وی کیمیاگری را باور داشته و پایه گذار شیمی نوین بوده است. آثار ارزشمندی از این دانشمند بزرگ ایرانی به جای مانده که از مهمترین آنها می توان به کتاب «سر الاسرار» که در زمینه شیمی اشاره کرد.

با اینکه سال های زیادی از زمان زیست زکریای رازی می گذرد، اما هنوز هم از وی به عنوان بزرگترین شیمی دان ایرانی نام برده می شود. رازی کشفیات زیادی در زمینه شیمی داشته است که از بین آنها می توان به الکل، اسید کلریدریک، مرگ موش، اسید سیتریک و استات مس که به منظور شستن زخم ها می باشد، اشاره کرد.

کشفیات رازی در زمینه پزشکی نیز زیاد است، از جمله اینکه وی نخستین پزشکی است که به تفاوت بین سرخک و آبله پی برد و آنها را از یکدیگر تمایز داد، همچنین ساخت دارو های الکالوئیدی غیر سمی اولین بار توسط وی کشف شد و برای درمان بیماران استفاده می شده است.

زندگی نامه زکریای رازی

از مهم ترین آثار زکریای رازی که در زندگینامه وی ذکر شده است؛ می توان به الفهرست، کتب فلسفی، کتب طبی، مافوق الطبیعه، کفریات و کتب در زمینه فنون مختلف می توان اشاره کرد.

تحقیقاتی که زکریای رازی انجام داده است در حال حاضر پایه ای برای بسیاری از تحقیقات مهم در جهان پزشکی است و موجب شد تا از استفاده مواد شیمیایی تاثیرات شگرفی ایجاد شود.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با زندگینامه نیکولا تسلا و زندگینامه ابوریحان بیرونی  از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *