دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قدیمی ترین شهر ایران کدام شهر است؟ لیست قدیمی ترین شهر های ایران

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۸
  • ۰

شهر شوش یکی از شهرهای باستانی و بسیار قدیمی در ایران است که با قدمتی ۷ هزار ساله از قدیمی ترین شهر ایران به شمار می رود. این شهر که پایتخت باستانی ایران است از جاذبه های تاریخی بسیار برخوردار می باشد.

آثار باستانی و گنجینه ارزشمندی که در شهر شوش از دیر باز به یادگار مانده است در بسیاری از موزه های معروف جهان از جمله موزه لوور به چشم می خورد. این شهر به خوبی تمدن ایرانیان را در گذشته نشان می دهد که مهم ترین و ارزشمندترین گنجینه در قدیمی ترین شهر ایران زیگورات با قدمتی بیش از ۳۳۰۰ سال است که به چغازنبیل شهرت دارد.

 قدیمی ترین شهر ایران را بشناسید

قدیمی ترین شهر ایران کجاست؟

شوش در دوران باشکوه سلطنت هخامنشیان پایتخت رسمی و مرکزی ایران بوده است و بسیاری از فعالیت های سیاسی در این شهر انجام می شده است. همچنین در دوران بعد از اسلام نیز این شهر همچنان دارای شهرت و اهمیت بوده است.

رودخانه که از این شهر می گذشته است از نظر بسیاری از مورخان ایرانی و یونانی دارای اهمیت بوده است همچنین در زمان هخامنشیان این رودخانه پر آب و زلال دارای ارزش معنوی نیز بوده است و در بسیاری از کتیبه های باقی مانده از آن دوران همچون کتیبه کاخ آپادانا می توان به اهمیت این رودخانه پی برد.

 شهرهای ایران

زیگورات در زمان عیلامیان به عنوان یک نماد برای عروج به آسمان در نظر گرفته شده است و دارای ۵۲ متر ارتفاع است که اکنون بخشی از طبقات آن باقی مانده است. باستان شناسان انگلیسی به اهمیت این بنای ارزشمند پی برده اند و آن را به عنوان یکی از اثار ملی در  کهن ترین شهر ایران به ثبت رسانده اند.

قدیمی ترین شهر تاریخی ایران

  •  آرون گروپس

یکی دیگر از جاذبه های باستانی که در شهر شوش مشاهده می شود تپه های آکروپل است و قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد. در اطراف این تپه آثار باستانی و اشیای قدیمی بسیاری کشف شده است که از همین جهت دارای اهمیت است.

در پایین این تپه ها در حال حاضر موزه ای وجود دارد که یکی از جذابیت های شهر شوش است این موزه دارای مجموعه ای از آثار ارزشمند است که برخی از آن ها بر روی دیوارهای کاخ آپادانا موجود بوده اند.

این شهر به دلیل وجود پادشاهان هخامنشی، ساسانی و اشکانی به لحاظ باستانی بسیار با اهمیت است و همچنان آثار بسیار ارزشمندی از این منطقه کشف می شود.

قدیمی ترین شهرها در ایران

شهرهای قدیمی:

علاوه بر شوش که  کهن ترین شهر ایران است می توان  به شهر سوخته نیز اشاره کرد که خود دارای مجموعه ای از آثار ارزشمند نمایان گر گذشته ایران است. این شهر در منطقه سیستان و بلوچستان کنونی قرار دارد.

شهر صندل نیز به عنوان یک منطقه باستانی در خاورمیانه محسوب می شود و شنان دهنده تمدن بین النهرین و جیرفت است. شهر بلقیس از توابع اسفراین با وجود قلعه های تاریخی، خندق، مقبره و ارگ دارای شهرت است.

شهر زیبای حریره از توابع هرمزگان نیز از دیگر مناطق باستانی و شهرهای قدیمی در تاریخ ایران باستان است و در حال حاضر گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *