دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش اصولی تکثیر ماهی فایتر و نکات طلایی که باید بانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

فایتر از شمار ماهیانی است که بسیاری از افرادا به پرورش آن علاقه مند هستند زیبایی این ماهی می تواند توجه هر فردی را به خود جلب کند. اما نگهداری و تکثیر فایتر دارای اصولی است که باید به آن ها توجه داشته باشید.

در نگهداری از ماهی فایتر، باید با دقت و حوصله بیشتری این کار را انجام دهید زیرا پرورش این نوع از ماهی ها می تواند برای هر فردی مشکل باشد و فقط با وجود علاقه است که می توانید به خوبی از این ماهی ها نگهداری کنید. پیش از هر چیز شما برای نگهداری و تکثیر این ماهی باید اطلاعات جامع و کامل درباره این حیوان را داشته باشید که این اطلاعات را می توانید از سایت ها و منابع مختلف جستجو کنید.

 ماهی فایتر

آموزش تکثیر ماهی فایتر:

برای رشد و پرورش فایتر باید محیط و بستر مناسب را برای رشد آن مهیا کنید پس در مرحله ابتدایی از کار باید تانک هایی با اندازه متناسب در محلی مشخص را فراهم کنید.

مرحله اول:

مهمترین مرحله از نگهداری حیوانات و جانوران آبزی مانند فایتر خریداری تانک مناسب و به اندازه است. تانک مورد استفاده برای تکثیر ماهی فایتر باید ۴۵ لیتری باشد و از قابلیت درپوش مشبک و فیلتر برخوردار باشد تا هم آب تمیز و سالم بماند و هم امکان پریدن این ماهی زا بیرون تانک وجود نداشته باشد.

بخاری و دماسنج نیز از دیگر لوازم مورد نیاز برای انجام این کار است این ماهی در محیط های گرمسیری قابلیت رشد دارد بنابراین دمای مورد نیاز برای انجام این کار دمای ۷۵-۸۰ درجه فارنهایت می باشد که معادل ۲۵-۲۷ درجه سانتی است می باشد.

کف تانک را با استفاده از شن و ماسه صاف شده بپوشانید این بستر نباید بسیار سخت باشد زیرا به ماهی آسیب می رساند و همچنین نباید کم رنگ باشد که رنگ ماهی شما را کمرنگ کند.

برای تکثیر  ماهی فایتر تزیینات داخلی تانک باید طبیعی باشد و بهتر است از غارها برای بازی اینگونه از ماهی ها استفاده کنید و توجه داشته باشید که این تزیینات در کف تانک باشند نه بر روی آن که مانع ورود هوا شوند. بعد از آماده شدن تانک را در محلی ثابت که در معرض نور خورشید باشد قرار دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

توجه داشته باشید که تزیینات خود را بعد از پر کردن تانک انجام دهید و با پر کردن تانک فیلتر و بخاری را نیز فعال کنید در صورت زیاد بودن آب خروجی مقداری اسفنج قرار دهید و درب تانک را بگذارید.

 روش تکثیر ماهی فایتر

مرحله دوم:

در این مرحله از تکثیر ماهی فایتر باید شروع به پرورش آن کنید توجه داشته باشید که بهترین دوران رشد این ماهی دوران جوانی است پس در این دوران باید به جفت گیری آن توجه شود و جفت این حیوان باید هم اندازه خود آن باشد.

بهترین سن پرورش فایتر نر ۱۴ سالگی است و توصیه می شود که قبل از تکثیر مدتی قبل آن را خریداری کنید تا با فضای تانک مانوس تر شود.

مرحله سوم:

تانک پرورش یک محیط مجزا از تانک معمولی است که در آن ماهی را نگهداری می کنید این تانک نیز باید دارای ۵-۱۰ گالن گنجایش باشد. فیلتر، مخفی گاه، بخاری، جدا کننده از دیگر مواردی است که برای تهیه این تانک باید استفاده کنید همچنین استفاده از شن ها توصیه نمی شود زیرا موجب حبس کردن تخم ها می شود.

مرحله چهارم:

در این مرحله به یکی از نکاتی که برای تکثیر ماهی فایتر باید به آن توجه کنید استفاده از غذای زنده مانند کرم های خونی و آرتمای است که باید در دوران پرورش از آن ها استفاده کنید.

 در این مرحله باید نوزادان را پرورش داد. نوزادان این ماهی ها را نیز باید روشی خاص پرورش داد و برای تغذیه آن ها از غذای زنده باید استفاده کرد غذاهای میکروسکوپی برای این نوزادان بسیار مناسب هستند زیرا خود نوزادها نیز بسیار کوچک هستند.

مرحله پنجم:

این مرحله مرحله جفت گیری است که بعد از دو هفته تغذیه ماهی ها صورت می گیرد و برای پیشگیری از صدمه زدن باید با جدا کننده آن ها را در تانک قرار دهید و با یکدیگر آشنا کنید و سپس برای جفت گیری آماده نمایید.

در جفت گیری این حیوان نیز باید توجه داشته باشید که در صورتی می توانید قسمت جدا کننده تانک را بردارید که نشانه هایی از خود نمایی ماهی نر و باز کردن بال ها مشاهده شود ماهی ماده نیز سر خود را به بالا و پایین تکان دهد. اما در صورت دیدن حمله نباید این دو جفت را در کنار یکدیگر قرار دهید. این نکات تکثیر برای این ماهی باید در زمان جفت گیری نیز به دفت ملاحظه شود.

در مرحله جفت گیری باید با مشاهده حباب های تولیدی فایتر نر متوجه آمادگی جفت گیری شوید و می توانید او را به قسمت جدا شده تانک که ماهی ماده قرار دهد هدایت کنید در این مدت نیز باید به خوبی مراقب آسیب نزدن ماهی ها به یکدیگر باشید و فیلتر هوا را خاموش کنید.

نگهداری از ماهی فایتر

قسمتی که برای مخفی گاه در نظر گرفته مناسب تخم گذاری است و بعد از جفت گیری ماهی ماده به حالت بیهوشی در آمده و ماهی نر شروع به جمع آوری تخم ها در لانه می کند. امکان دارد در این مرحله ماهی ماده تخم را ببلعد بنابراین باید از این نکته غافل نشوید و ماهی ماده را جدا کنید.

مرحله ششم:

در این مرحله از فرایند تکثیر ماهی فایتر باید همچنان فیلتر هوا خاموش بماند و ماهی نر در کنار تخم ها باقی بماند تا به مدت سه روز تخم ها به نوزادان ریز فایتر تبدیل شوند. در این مدت می توانید به فایتر نر غذا ندهید تا تخم ها خورده نشوند و یا به مقدار کم غذا بدهید.

با هج شدن نوزادان فایتر و آویزان شدن از آشیانه شما شاهد شنا کردن آن ها خواهید بود و تا زمانی که دارای کیسه زرد هستند نیازی به غذا خوردن ندارند.

مرحله هفتم:

ماهی نر را در این مرحله به تانک خود برگردانید  و مراحل رشد و نگهداری قبلی را برای آن طی کنید. زمانی که ماهی نر را جدا می کنید زمان مناسبی برای غذا دادن به نوزاد است که از غذاهای میکروسکوپی باید استفاده کرد. رژیم غذایی مناسب باید اینفوسریا، آرتیما و کرم میکروسکوپی است.

دمای مناسب برای نگهداری از این ماهیان همان ۸۰ درجه فارنهایت است و در این مدت باید به میزان مرگ و میر این ماهی ها توجه داشته باشید. بعد از یک هفتگی نوزادان باید فیلتر هوا را روشن کرده و بعد از دو هفتگی باید هر چند روز آب تانک تعویض شود. در نهایت به مرور زمان می توانید فشار آب را بیشتر کنید.

پرورش ماهی فایتر

مرحله هشتم:

این مرحله زمان بزرگ کردن تانک است و بعد از تکثیر ماهی فایتر و بزرگ شدن آن ها را به تانک بزرگ تر منتقل کرد که حجم گالن باید ۲۰ گالن باشد. بعد از یک ماهگی نیز می تواند از غذاهای فریزر شده برای آن استفاده کنید. برای جدا کردن نرها از یکدیگر نیز باید این کار را کم کم انجام دهید تا دچار افسردگی نشوند.

زمان مناسب برای فروش بعد از تکثیر فایتر، ۱۰ تا ۱۱ هفتگی است که به عنوان یک فایتر بالغ می توانید آن ها خرید و فروش کنید.

رعایت نکات مهم برای پرورش ماهی فایتر

  • ماهی نر باید دارای چثه بزرگ بوده و از رنگ و باله های خوبی برخوردار باشد؛ در واقع ماهی نر باید دارای بدنی کشیده بوده که بتواند خود را به دور ماهی ماده حلقه کند، ضمن اینکه دم بلندی داشته باشد، زیرا دم بلند موجب ناتوانی ماهی در انجام این کار می شود.
  • ماهی ماده باید دارای شکم متورم و پر از تخم بوده و آماده برای تخم ریزی باشد، در این هنگام زایده سفید رنگی همچون تخم از مخرج ماهی ماده قابل مشاهده است.
  • ماهی ها باید در مخزن جدا از هم نگهداری شوند، برای تغذیه آنها نیز از غذا های مقوی همچون نوزاد آرتمیا و دل گوساله چرخ کرده استفاده شود.

پرورش ماهی فایتر

  • برای تخم ریزی ماهی نیازی به آکواریوم نمی باشد و حتی می توانید از یک سطل، لگن و یا ظروف یکبار مصرف برای این منظور استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که هر چقدر سطح در نظر گرفته شده برای تخم ریزی بیشتر باشد، شانس تکثیر بالاتر می رود.
  • ارتفاع ظرف نیز باید به اندازه ای باشد که بعد از پر کردن ،حداکثر ۱۵ سانتیمتر آن با آب پر شده و به میزان حداقل ۵ سانتیمتر دیگر از ارتفاع ظرف خالی باقی بماند تا ماهی ها نتوانند از ظرف به بیرون بپرند، گنجایش ظرف نیز حداقل ۴ تا ۵ لیتر باشد.
  • برای تکثیر این ماهی ها حتما لازم نیست از آب خاصی استفاده کنید بلکه آب شیر نیز در صورتی که کلر آن متساعد شده و آب دارای دمای مناسب باشد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • همچنین یک لایه نایلون را بر روی قسمتی از سطح آکواریوم قرار داده و هوای زیر آن را با فشار دادن آرام نایلون خارج نمایید.
  • همچنین یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی که دو سر آن باز است، در داخل آکواریوم قرار دهید تا ماهی ماده را درون آن رها کنید، می توانید از بطری نوشابه که دو سر آن را به یک اندازه برش زده اید، استفاده کنید.

تکثیر ماهیهای فایتر

حال با توجه به نکات گفته شده و نیز با توجه به مراحل ذکر شده برای تکثیر این ماهی ها می توانید پرورش و تکثیر ماهی فایتر در منزل و در داخل آکواریوم خانگی را یاد گرفته و تجربه کنید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با روش تکثیر ماهی تترانئون و پروروش ماهی کپور می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *