دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواهر و برادر چه قدر بر روی شخصیت ما تاثیر دارند؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۶ دی ۱۳۹۷
  • ۰

در اغلب موارد اهمیت نقش پدر و مادر در زندگی یک فرد، مورد بررسی قرار می گیرد. حال آنکه به غیر از پدر و مادر افراد دیگری نیز شامل خانواده می شوند. 

خواهر و برادر از جمله افرادی هستند که در خانواده وجود دارند. آن ها با رفتارهای خاصی شناخته می شوند. از این رو نمی توان آن ها را از نظر رفتاری به پدر و مادر، همسر یا دوست تشبیه کرد. 

گاهی خواهر و برادر آن قدر خوب و سازگار هستند که نمی توان جایگزینی برای آن ها پیدا کرد. در بسیاری از خانواده ها، کودک بیشتر وقت خود را با برادر و خواهر بزرگ تر می گذراند. به همین علت بیشتر از رفتارهای آن ها تاثیر می گیرد.

این اعضای درجه دوم در صورت بدرفتاری تاثیر زیادی بر روی کودک می گذارند. متاسفانه در بیشتر موارد این آسیب ها، قابل جبران نمی باشند. مسلماً حضور همیشگی آن ها در زندگی اهمیت زیادی دارد. ۸۲ درصد از کودکان دنیا حداقل یک خواهر یا برادر دارند. ۷۵ درصد از افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند، خواهر و برادر دارند.
خواهر و برادر و تاثیر آن بر شخصیت

در این رابطه های خواهر و برادری می توان بسیاری از نقش ها و موقعیت ها را تمرین کرد و با آن ها آشنا شد. شما ابتدا یک تعامل مثبت را در زندگی فرا می گیرید. یک همراه برای خود دارید و احساس تنهایی نمی کنید. در آینده روابط اجتماعی بهتری را تجربه خواهید کرد. هم صحبت خوبی دارید و گاهی می توانید از موضوعات شخصی با او سخن بگویید.

برای انجام تکالیف نیز می توانید به کمک آن ها حساب کنید. همبازی مناسبی در خانه دارید. البته زندگی در خانواده هایی بیش از یک خواهر و برادر نیز دردسرهای خود را دارد. در چنین شرایطی مدیریت و تمرکز بر روی فرزندان کم می شود و خانواده نمی تواند کنترل روی بچه ها را حفظ کند.

معمولاً دانش آموزانی که در خانواده های پر جمعیت رشد می یابند، دچار افت تحصیلی به مراتب بیشتری می شوند. البته این نتیجه تقریبی است و نمی توان به همه دانش آموزان عمومیت داد.

خواهر و برادر و تاثیر آن بر شخصیت

روابط پر تنش بین خواهر و برادران به مراتب تاثیر گذارتر از روابط مطلوب بین آن هاست. کودکانی که در این روابط پر تنش قرار می گیرند، در سنین بزرگسالی بیشتر به مواد مخدر روی می آورند. ضمن اینکه زمینه استرس در آن ها بالاست. کودکی که در سنین پایین تحت آزار برادر یا خواهر بزرگ تر قرار می گیرد، احتمال دارد در نوجوانی به خود آسیب بزند.

اگر این روابط با احساسات مثبت همراه باشد، زمینه برای پیشرفت در تحصیلات هر دو فراهم می شود. ضمن اینکه از یکدیگر الگو و سرمشق خوبی می گیرند. شواهد نشان می دهد فرزندان والدینی که از آن ها فاصله بیشتری دارند، گاهی این خلاء را با خواهر و برادر بزرگ تر پر می کنند و به همین علت احساس کمبود در آن ها از بین می رود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

رفتارهای خواهر و برادر بزرگ تر، می تواند مسیر زندگی کودک را تغییر دهد. این تغییر ممکن است در جهت مثبت یا منفی باشد. به همین علت پسران کوچکی که برادر سیگاری بزرگ تر دارند، در سن نوجوانی و یا پایین تر این موضوع را تجربه می کنند. دختر بچه ای که خواهرش زود ازدواج کرده نیز ممکن است تمایل به ازدواج کردن در سنین پایین داشته باشد.

خواهر و برادر و تاثیر آن بر شخصیت

این رفتارها ممکن است در مقولات جنسی نیز اتفاق بیفتد. کودکی که شاهد روابط نامطلوب جنسی برادر یا خواهر بزرگ تر است، از آن ها الگو می گیرد و بیشتر در معرض این خطاها قرار خواهد گرفت.

تجربه نشان داده که مرگ این افراد نیز برای ما اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه افرادی که خواهر یا برادر خود را بر اثر سکته قلبی از دست می دهند، خود نیز به احتمال زیاد با همین عارضه از دنیا می روند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *